Vezmu to od konce :
Herman - článek jse, v rychlosti prolétnul, ale i jediná jeho část mi stačila, abych ho nemohl brát vážně - je přece úplný blud, že pokud by baterka byla natolik načatá, že by ji dorazila "tvrdá" 5-10A nabíječka, co by s ním musel udělat cca 100A altík ? Ten se snad po startu baterky ptá, jak se jí daří, jak se dneska cítí, jak je stará a kolik asi tak ampér by se jí líbilo ? Prdlajs, během jedný vteřiny na ní vytlačí napětí na cca 14 - 14,8V (starší auta s neřízeným dobíjením, řízený i 16V, když je třeba). Osobně tvrdím, že při občasným dobíjení baterky nabíječkou je fuk, jestli nabíječka dává 1 nebo 100A, pokud trvale nepřekračuje 14,5V. To je ale hodnota, která nestačí pro plný nabití a postup sulfatace zpomalí tak leda u baterky, který má odeální podmínky už za provozu přímo v autě.
Mám několik dělaných nabíječek a nejradši používám tu, která dobíjí 3A do dosažení cca 15,1V, pak vypne, čeká, než napětí poklesne na 13,8V (za začátku padá třeba během 1 sekundy, po nabití už pokles trvá řádově minutu a naopak nabíjecí pulz už jenom občas problikne). Ale to ještě nepovažuju za nabito, v baterce ještě všechno nezreagovalo a nastává druhá fáze, kdy přepínačem horní hranici přepnu manuálně na 17V. A světe div se, kyselina všude nestříká, baterky nebouchaj ... Baterka, která je v pořádku, si cucne ještě pár Ah, než takovýho napětí po předchozím dobíjení dosáhne, nabíječka začne zase přerušovat a čekat do poklesu na 13,8V a jednou za pár desítek sekund do baterky pošle kratičkej 17V impuls, což tak klidně nechávám řadu hodin, kdy baterka nevaří o nic víc, než když do ní jde stabilních 14,5V. Běžně takhle "trápím" i malý 7Ah zálohovací "gelovky" (teda AGM VRLA) do dětskýho auta nebo do skútru a to včetně už 7-8 letýho kusu, kterej pořád bezvadně funguje a klidový napětí 3 měsíce od nabití má pořád přes 12,9V. Ne nadarmo se v návodu u špuntových" baterek psalo o plným nabití při dosažení 16,5V při průchodu jmenovitýho proudu. Hlídání času při nabíjení vůbec neberu, nikdy přece nevím, kolik se do baterky vejde. Leda by byla fungl nová a čerstvě, tedy zachnánitelně, úplně vybitá ...
Nevím, jestli ten odkaz na poradna.net měl být k zasmání, pokud ano, tak jsem to nepochopil. Marně tam hledám aspoň jednoho jednookýho mezi slepýma. Zapojení elektriky u V3S neznám, ale předpokládám, že nutnost občasnýho přehazování paralelně spojených baterií nevyplývala z jejich odlišnýho stárnutí, ale byla následkem vlastností elektroinstalace, kde se pro start baterky přepínaly do serie pro 24V do starteru, ale zbytek auta zůstával na 12V, v tý chvíli napájený jenom jedinou z baterek. Ta se tedy vybíjela víc a dřív by zařvala. Další věcí mohly být i vlivy přechoďáků na přepínači, nevím, jenom se domnívám.
JardaK2 - 40A to sice nebude, u 8A boosteru bych počítal, že na vstupu bude ze začátku cucat tak 12-15A, ale to není nic, co by 2,5mm instalace nezvládla, pokud je udělaná poctivě.
Jinak plně souhlasím, na věku nezáleží (u baterky), nesmí být jenom poškozená (rozsypaný desky), nebo zasulfatovaná nedostatečným dobíjením, pak nedosáhne plný hustoty elektrolytu a v důsledku má nižší napětí. Ale to je základní předpoklad pro paralelní spojení.
Bohužel souhlasím i s tím, že s sebou společně s použitou baterkou tahám pár kilo olova navíc, ale kdo si před každou dovolenou kupuje novou baterku do přívěsu, natož do auta ... (aspoň tam se snažím mít baterku zánovní, na rozdíl od přívěsu s ním jezdím denně a jakmile začne jevit sebemenší známky únavy, kupuju novou a současná putuje do záložního auta nebo do přívěsu, i když je ještě relativně v pořádku).
Mizerně chladící lednici za jízdy přisuzuju odporům ve vedení, mě chladí pořád stejně.
TomTP- já se ale považuju za garážovýho kutila :-) Ač jsem původně elektro, tak se tím neživím, ale kutěním trávím každou volnou chvíli :-)
Ale je jasný, že když si na webu najdu návod, jak vyrobit atomovku, tak to nepůjdu hned vyzkoušet v praxi ... Řekněme, že až se vrátím z hospody :-)
K napětí a vodíku - samozřejmě nic nenamítám proti faktu, že trvale přebíjená baterka nad 14,7V by trpěla a byla nebezpečná pro svý okolí, to je samozřejmě pravda. Výše jsem popisoval použití svojí nejoblíbenější nabíječky a provoz baterky v autě nebo přívěsu tomu procesu analogicky odpovídá - mezi řekněme 1-5 hodin trvajícíma přejezdama je vždycky 1-5 dní, kdy se baterky snaží udržet částečně nabitý solár a stejný počet nocí, kdy z nich šťáva jenom mizí. Takže následnej přejezd s decentním "přebíjením" jim nemůže uškodit.
K sulfataci - ano, pokud bude druhá (třetí) baterka výrazně zasulfatovaná a bude mít i po "plným" nabití o půl voltu míň, byla by samozřejmě blbost ji použít, ale bavíme se o baterce pravidelně ošetřovaný, která si napětí drží do chvíle, než se rozsypou desky natolik, že už nedá proud pro start, nebo kapacitu pro provoz přívěsu od soumraku do úsvitu.
Baterky namísto do sběrnýho dvora klidně ke mě začni vozit, občas se ke mě nějaká dostane od kamarádů, co zastávají názor, že nabíjení do 14,5V je maximum, že v autě není třeba občas externě dobíjet, že zvýšený dobíjecí napětí by i při 10km couračkách za mrazu baterku vyvařilo ... A já pak u takový "mrtvoly" pomocí relativně primitivní vybíječkonabíječky zdvojnásobím zbývající kapacitu a baterka ještě 2 roky slouží ...
V případě tý exploze baterky z odkazu sy myslím, že na 99% odcházel jeden článek, servis to bez bližšího zkoumání svedl na odběr alarmu a "vyřešil" úpravou dobíjení ze sítě. Takže pokud nástavbová nabíječka cpala do baterky s rozsypaným článkem, tedy o jmenovitým napětí 10V, víc jak 2,4V na článek, (12V celkem max), což 13,8V zaručeně splňuje, bylo jenom otázkou času, kterej z 5 vařících článků vyschne a zajiskří jako první ... A to se může v podstatě stát komukoli z nás i u startovačky a v autě, kdo v létě pozná, že má baterka v klidu o 2V nižní napětí ... (já mám napevno voltmetr na palubce:-))
A na konec ještě jednou pro Hermana - Zapojit něco do zásovky v kufru o jakém napětí ? Co to je ? Mám snad na výběr, jestli to píchnu do 12V, 24V, 230V, 400V ? Navíc stejným zapalovačovým konektorem ?
Přiznávám, jednou jsem cestou z nedostatku zásuvek (3 včetně rozdvojky) a potřeby současnýho dobíjení víc drobností v autě, provozu autochladničky v kufru a nabíjení baterky v Poláku vyřešil chybějící 12V zásuvku použitím něniče, rozdvojky a nabíjení přívěsu za jízdy pomocí 230V prodlužky tažený z auta do boudy na oji přívěsu (odkud vede kabel dovnitř)...
Ondra