Zdravím,
mám dotaz, v autě mám baterku jak motorovou, tak pro obytnou část. S autem nejezdím přes zimu. Mám jej připojené na zásuvce 230V, kterou zapínám o víkendech. Předpokládám že tam bude nějaké dobíjení. Napadlo mně propojit motorovou s tou obytnou přes zimní odstávku. Takže z laického pohledu by se nabíjely obě a nenastala situace jako minulý týden, když jsem chtěl nastartovat (jen tak cvičně a nechat jej půl hoďky proběhnout) a musel jsem přes kabely.
Obě baterie jsou stejné tzn. 75Ah, což je základní předpoklad propojení.
Díky za názory.
Weinsberg CaraOne 420
Upravil Ivoun dne 22.01.2017 11:38,
před 7 letfloridan79Člen Přidáno
před 7 let
Presne tak, mam ho take a je to asi nejlepsi reseni pro mou potrebu, nabijim solarama a nabijeckou obe baterky, z druhe strany altikem nabijeim take obe baterky za jizdy. A kdyz klesne napeti pod urcitou mez tak se baterky odpoji. Jen ta cena.... ( a co je nejdulezitejsi, nezalezi na stari a velikosti obu baterek vepredu mam startovacku 100Ah a vzadu trakcni Vartu 230Ah)
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
VasuČlen Přidáno
před 7 letIvoune, udělej to tak, že jednou týdně propoj obě baterky paralelně a zapni nabíjení. Po vypnutí nabíjení , odpoj propojku mezi baterkami, baterky by se rychle vybíjely. Tak docílíš dlouhou životnost baterií. K automatickému nabíjení je spoustu zapojení s elektronickými prvky, ale výše uvedeným řešením nic nezkazíš.
VasuČlen Přidáno
před 7 letPředpokládám, že to je energoblok s releovým přepínačem, ale s takovým typem jsem se ještě nesetkal.
Zapni energoblok do sítě 230 V AC a pomoci multimetru změř napětí na baterce pro obytný prostor. Jestli se na baterce objeví napětí 14,4-14,6 V, je to nabíječka pro obytnou baterku. Jestli naměříš na startovací baterce napětí 12,8 V a menší, nemá energoblok program nabíjení startovací baterky. V tom případě udělej variantu, jak popisuji v prvním příspěvku a bude vše v pořádku.
skywalkerNováček Přidáno
před 7 letAhoj, tohle reseni pres propojovac baterii me zaujalo, jak presne nejsnadneji to nainstalovat? Resp. jde to idealne napr. pres skrinku kde sleduji stav baterii? Predpokladam ze ano, at nemusim nekde tahat x m kabelu a vrtat zevnitr ven..
Diky Honza.
VasuČlen Přidáno
před 7 letProvádí se automatické propojení baterek, například pomoci relé CYRIX.
Relé má tu schopnost, že při docílení napětí 13 V na jedné baterce sepne obě dvě, nebo několik baterek paralelně a nabíjejí se všechny baterky. Je stavěna na spínací proud 120 A Při poklesu napětí- vlastně při vypnutí nabíječky dojde k rozepnutí baterek. Takových inteligentních relé je několik typů, většinou v ceně cca 1000 Kč
Nové typy obytných automobilů mají tyto chytré relé přímo v energobloku.
skywalkerNováček Přidáno
před 7 letAno ten princip funkce rele chapu. Jde mi o to ze ted jsem po dlouhem odstaveni auta a mrazech musel startovat pres kabely a zaroven trakcni baterie pro vnitrek auta byla plna od dobijeni solarem. Z toho jsem odvodil ze solar nabiji pouze vnitrni baterii. Chtel bych aby v pripade nabite vnitrni solar take dobijel motorovou.
V elektrine nejsem expert, auto je z roku 2001 - original vestavba od LMC, je mozne ze to rele tam je ale uz nefunguje..?
Diky H.
VasuČlen Přidáno
před 7 letJestliže tam dáš diodu, vznikne na diodě úbytek cca 0,7 V a při průchodu proudu bude hodně hřát. Například dioda 10 A. Musela by to být dioda 50 A na chladiči. Ten úbytek 0,7 V bude na druhé baterce chybět a baterka bude nedobitá a snížíš její životnost. Jestli to uděláš na měsíc, nic se neděje, jinak naprosto nevhodné, proto to relé bez úbytku napětí.
Jinak nezáleží na značce auta, ale na typu energobloku, většinou od roku 2000 už mají z energobloku i nabíjení startovací baterie.
Mám solár napojený na nástavbovou baterii a energoblok při docílení napětí 13,8 V sepne relé a spojí baterku nástavbovou a startovací. Při poklesu rozepne.
GardaČlen Přidáno
před 7 letPodle me pokud nejezdis tak ty baterky nabij a pak je odpoj. Cili sundej z nich svorky. Pak staci jednou za dva mesice dobit. Je to proste a jednoduche. Nevys se ti vymaze pamet autoradia.
Ahoj,
Dotaz: je nejaky rozdil mezi cyrix za 1400 a rele spinanym D+ od altiku???
Tedy, kdyz pominu to, ze to funguje obousmerne a v pripade solaru to krmi I startovacku.
Cyrix asi nepozna, ktera baterka je 100 procent nabita??
A nebo pozna??
Diky za osvetu.
A opravdu nevadi spojeni startovacky 74A a 180A trakce v nabijeci fazi??
Diky