Dovolím si vrátit se k tématu hybridního bateriového systému s AGM a LiFePO4 baterií. Čím déle nad tím přemýšlím, tím více se mi tato myšlenka líbí.
Pokud vynechám uživatele bojující s každým kilem váhy, ty, kteří potřebují extrémní kapacity a stavitele vestaveb, zůstane mi poměrně široká množina „normálních karavanistů“, kteří podobně jako my spotřebují denně 20 – 50 Ah elektrické energie, respektive do 140 Ah při víkendovém provozu.
Právě pro tuto skupinu se mi jeví hybridní systém sestávající s AGM/GEL baterie 80-100Ah plus LiFePO4 s kapacitou cca60 Ah jako optimální řešení. Dojde tak ke spojení výhod LFP baterie za akceptovatelnou cenu a velmi levného rezervního úložiště energie ve formě stávající AGM/GEL. Procházel jsem nabídku renomovaných e-shopů a cena 4 ks 60Ah LFP článků + balancérů+ drobné bižuterie (bez displejů, bluetoth modulů a jiných relativně zbytných hraček) vychází na cca 12 – 14 000,- Kč. Při risku nákupu v Chinashopu levněji.
Základní ochranu před podbitím by přitom poskytovala paralelně připojená AGM, ochranu před trvalým přebíjením mechanický spínač vřazený spolu s pojistkou mezi baterie. Při dlouhodobém stání s připojenou sítí stačí LFP odpojit. Lepší by byl samozřejmě elektronický Smart Management, který by připojování a odpojování paralelní LFP řídil automaticky. Na rozdíl od výhradního použití LFP baterie by v tomto případě řízené odpojování LFP bylo možné, právě z důvodu permanentně připojené AGM.
Berte prosím tento příspěvek jako námět pro zamyšlení a další diskusi. Nechci tím nijak shazovat řešení spočívající ve výhradním použití LFP, jen nastínit možnou alternativu.
Hezké odpoledne všem :_
dracekvoČlen Přidáno
před 6 let700 cyklů při vybíjení na 80% snad nedá žádné olovo. Je to jen zbožné přádní výrobců. Možná tak ten trojan při přihmouřeném oku by to dal a ideálním zacházení.
Na fotovoltaiku olovo moc vhodné není kvůli sulfataci. Olověnou baterii po vybití je vhodné co nejdřívě opět nabít. Ponecháním ve vybitém stavu začíná sulfatovat.
Což je u fotovoltaiky problém, protože slunce nemusí svítit více dní zasebou.
Ale doporučit konkrétní baterku je těžké, když neznáme primární účel takové elektrárny. Někomu může olovo sloužit mnoho let a jinému olovo odejde po jednom roce.
Doproručuju se spíše informovat a foru mypower.cz
Děkuji za rychlou odpověd. Jednalo by se o zahradní domek spíše s rekreačním využitím hlavně víkendy.
Spíše při hezkém počasí, přes léto na Jižní Moravě docela peče.
šlo mi o nějaké lepší olovo hlavně k vůli ceně a obav z life že když se něco špatně nastaví nebo stane s regulatorem odpali se drah baterie.
děkuji zkusím ješte mypower ;)
damimaNováček Přidáno
před 6 letZdravim Vas karavanisti. Asi rok sa venujem vyrobe baterii z LI-ion 18650 clankov. Minuly rok som si spravil doma bateriu do fotovoltaiky , povodnu som mal olovo trakcnu bateriu 24V / 460Ah , 220kg . (boli to 4ks 6V clanky v serii na 24V) Z Li-ion clankov 18650 som vytvoril 7ks baterii - 3,7V / 350Ah (7ks do serie na 24V ) a celkova vaha tejto baterie 24V / 350Ah Li-ion je 35kg !!!!! Vyuzitelnou kapacitou sa to rovna zhruba dvojnasobku olova - 700Ah a zivotnost okolo 2000 -3000 cyklov , funguje vyborne mam tam aktivny BMS system . V marci 2018 sa mi podarilo kupit autokaravan. V nom bola servisna bateria 95Ah olovo (Varta ) vaha bola 26kg . Samozrejme mi to nedalo a spravil som novu bateriu Li-ion , bateriu 12V 280Ah (14,4V nominal) (to je zhruba vyuzitelna kapacita 560Ah olova ) , vaha 15kg ! Uz to mam aj odskusane , funguje to skvelo (co som nasiel spotrebice na 12V v karavane , vsetko funguje do 16,5 az 17V , takze som v limite ) , len este musim doladit nabijanie na novu bateriu na 16V , bud cez booster alebo vymenim v karavane nabijacku za novu. Alebo len doplnim . Este sa stym musim pohrat a doriesit to nabijanie. Uz ste niekto riesili taketo baterie Li-ion 18650 ?
KemperNováček Přidáno
před 6 letProč by měl být problém s přebíjením LFP baterií? Jelikož je uvnitř BMS tak očekávám, že BMS vypne nabíjení nehledě na názoru nabíječky, zda už je nabito. Usuzuju tak z toho, že LTW vyrábí i startovací baterie a alternátor se prostě neptá a energii dodává stále, takže by měli mít toto pořešené. Nebo dávají do storage baterií jiný BMS, který očekává inteligentnější nabíječku?
GAZelle 4x4
Protože na ty nejhezčí místa silnice nevedou.
JardaK2Člen Přidáno
před 6 letNeřešil někdo materiály při zapojení LIFEPO Winston? Kontakty z baterie mi připadají z hliníku. Propojovací plechy jsou z mědi s nerezovými šrouby. Neudělá ten hliník s tou mědí po nějakém čase problém-oxidaci. Přeci jen se v elektrikařině přimo hliník s mědí na sebe nedává. Díky.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letČína to neřeší. Dřív byl jeden vývod Cu a druhý Al. Já si dělám šíny svoje. Jak měď tak hliník. Samozřejmě že riziko galvanickýho článku hrozí. Taky u starších aplikaci jsou ty články (někde) pěkně :| vokvetlý.
JardaK2Člen Přidáno
před 6 letDíky. Vlhkost se k tomu dostane stačí donést studenou baterku do tepla a je celá orosená. Že to neřeší čína ještě pochopím, ale že to neřeší ani výrobci(skládači) baterií z článků(Karla vyjímaje:)). Přemýšlel jsem alespoň o mosazné podložce, ale ty cupal podložky mi připadají lepší. Ještě jsem zkoumal blíže ty kontakty a kluci z číny nepochopitelně vyrobí AL výstupní kontakt o průměru cca 25mm a na něm uprostřed u závitu udělají prstýnek o vnějším průměru 14, 5 mm, který je o cca 0,5mm vyšší tzn. ikkyž k tomu dodají pasovinu šíře 22mm tak stejně kontakt to má s bídou na průměr klasické podložky. Zajímavé je že závit v kontaktu vnitřní M8 je tvořen asi nerezovou pružinkou zaříznutou v hliníku. Měď jsem tam neviděl nikde. Jěště zvažuji použít svorníky a matky z mosazy pro lepší vodivost el. i tepla. Jarda
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
Dufi:pokud ti bude svítit slunce přímo nad hlavou 24h denně, tak to nebude problém :-) Chladnička bere TRVALE proud 4A, 100w panel dá ve chvílích ideálních podmínek cca 5A. Takže pokud nebude slunce svítit 24h denně naplno, vyšťavíš baterku v tom kouzelně předraženým kufříku během jednoho dne :-( Nemluvě o tom, že jde o obyč startovací baterku, která není stavěná na hlubší vybíjení, to se pak to nerozteklý máslo a nezkažený jogurty pěkně prodraží ... Ten USB výstup za 1 dolar, voltmetr za další dolar a kufřík (10E ?) to nezachrání a perpetum mobile z tý baterky neudělá.
Já jsem taky takhle léta vozil autochladničku, kromě běžný startovací baterky jsem vozil ještě druhou paralelně připojenou v kufru, tak obden jsme někam přejížděli a pokud ne, znamenalo to pak auto roztlačit. Tohle bylo v dobách před bydlíkem, tedy pod stanem. Po pořízení malýho Poláku přibyla třetí baterka v přívěsu a 40W (max cca 2,4A) solár - ten nebylo kam přidělat, takže jsem ho vozil pod postelí, v kempu vždycky vyndal a i několikrát během dne jsem ho někam opřel/položil/natočil/podepřel aby pochytal co nejvíc světla. S tím už se dalo udržet v ideálním počasí baterky v startuschopným stavu i několik dní bez přejezdu. Potud to nezní tak špatně, ale - znamenalo to ledničku vypínat na noc a při každý příležitosti, kdy zalezlo slunce a ochladilo se. A HLAVNĚ co mi tenhle způsob provozu ledničky vůbec umožnilo, byla její domácí úprava, kdy jsem instalací step-down měniče (2 dolary z číny) snížil napětí pro peltierův termočlánek v lednici a tím sice snížil její chladící výkon (původní rozdíl teplot vně a uvnitř cca 15-19 stupňů, po úpravě 10 stupňů), ale spotřeba klesla z původních 4A na asi 1,2A. Na původní výkon jsem ji přepínal jenom na jízdu.
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letDufi:
řeší se to přídavným nástavbovým akumulátorem. Na startovací nesmíš sahat = abys vždycky spolehlivě nastartoval. Pokud chceš baterii lehkou, přenosnou, tak bych se klonil k LiFePo4.
Naše výroba: je to Kufřík se vším co potřebuješ jen v autě = vyvedeme propojovací konektor a všechno ostatní si to dělá samo (dobíjení za jízdy, dobíjení ze sítě i dobíjení z případnýho soláru). Na "kufříku" jsou zásuvky pro napájení externích spotřebičů (NB, Tablet, MT, světla a další zařízení). Samozřejmě k tomu lze přidat i solární regulátor a externí panel - jak flexi, tak rámový. Tuto variaci vyrábíme jen v provedení LFP, protože olovo je ne-manipulovatelně těžký. Kapacity jsou standartně 60 a 100Ah což supluje cca 90 a 160Ah olova (obojí kapacita na provoz kompresorofky stačí). Vhodný je aspoň 200W solárů, nelze-li jinak, dává se i menší výkon. Stavba je VŽDY individuální - takže nelze dodat "něco" někam a ono to pak nechodí správně. Vždy je nutné přijet s autem, spočítat výkony, možnosti a finance a teprve po složení zálohy se zadává do výroby. Ceny sady se pohybují od 23.000Kč do cca 50.000Kč dle výkonů a vybavenosti systému.
Jen k obrázkům: nalevo je nízký Winston 130Ah (vejde se pod sedačku spolujezdce místo původní 90Ah olova) srovnatelná kapacita olova je cca 200Ah.
Boxík je svařenec z PPR s prostorem na elektroniku, nabíječku, sol. regulátor a případnou další výzbroj.
Boxík se vaří ve dvou rozměrech - ten na obrázku (menší) má 26x32cm a váží cca 12kg. Nahrazuje 100Ah baterku. Klasika olovo váží samotný cca 30kg. Čili zjednodušeně: váha třetinová, výkon dvojnásobný.
Cena cyklu olova je cca 7kč, cena cyklu Lithia je cca 1,7Kč. Nevýhoda: vyšší pořizovací cena.
Upravil Karel Prokop dne 24.05.2018 09:05,
před 6 let
Karel Prokop Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
Přeji hezký večer! Moc se v této oblasti neorientuji, je něco nového ve světě lifepo baterií? Myslím nový prodejce, dovozce... (Čekám na to, až bude kvalitní set pod 20000 Kč, tak proto se ptám ☺️ )
FunHlavní administrátor Přidáno
před 5 letBohužel má malý vybíjecí proud. Také bych doporučil větší kapacitu.
Fun
martulinČlen Přidáno
před 5 letsamozrejme, urcite ne do obytek co maji instalovany menic a pouzivaji kavovar nebo MW
ale pro normalni bezne pouziti, myslim celkove prikon vsech spotrebicu 12V/30A max.konst. - 360W staci