Citovat
MaPik napsal:
Rudy, Karle a ostatní, tak mi řekňete, jak se ve výběru mezi Pb a LIFePO4 ( téma vlákna ) má normální "smrtelník" vyznat??!!!! :o Kdyby s tolika "otazníky" výráběli například výrobci oblečení svoje výrobky, třeba kalhoty, vypadalo by to tak, že v okamžiku jejich zakoupení byste (přirovnání li to k teoriím o výběru mezi LiFePO4 a Pb) nevěděli, jestli vám upadne levá nohavice už po prvním praní nebo až po druhém praní, pravá nohavice po třetím praní a zip poklopce se vám neotevře právě ve chvíli, kdy se vám chce nejvíc čůrat...
Smutné je, že tuhle "ruletu" nakonec zaplatíme my, zákazníci, normální smrtelníci. Přitom jen chceme, aby to za námi vydané peníze fungovalo :^
Faktem je, že normální zákazník to nemá lehké. Nemůžeš však očekávat, že ti tady někdo dá univerzálně použitelný návod, případně ještě se zárukou, že navržené řešení bude pro tebe to nejlepší. Aniž bych se chtěl dotknout kteréhokoli z obchodníků, jejich zájmem je prodat. A ne každý k tomu přistupuje jako Karel, a nabízí jen to, co by si v danou chvíli namontoval i do svého auta. Znovu podotýkám, že nemám na mysli nikoho konkrétního neb s LiFePO4 nemám žádnou osobní zkušenost.
Nicméně, zkusím popsat svůj osobní pohled na věc, platný v tuto chvíli. Píšu v tuto chvíli, protože za pár měsíců může být vše jinak.
Stojím před rozhodnutím, čím nahradit dosluhující 90Ah AGM v integrálu Hymer. Instalace je původní Schaudt, doplněná o solární panel (odhadem 100Wp ) s originálním regulátorem Schaudt. V podstatě mám následující možnosti, které všechny energeticky vyhoví mým požadavkům:
1. 140Ah trakční kyselina
+ Cenově nejvýhodnější varianta
+ žádné zásahy do instalace
- hmotnost
- krátká životnost
2. 120 Ah GEL
+ mám GEL rád a vím, jak s ním zacházet
+ obecné výhody GELu
+žádné zásahy do instalace
+ delší životnost
- hmotnost
- vyšší cena ve srovnání s kyselinovou trakcí
3. 100Ah LiFePO4 sestava napojená na stávající energoblok
+ Obecné výhody LiFePO4 (tvrdý zdroj, rychlé nabíjení, plochá vybíjecí charakteristika)
+ Hmotnost
+ minimální zásahy do instalace
- cena
- možnost zkrácené životnosti
- stále ve fázi vývoje
4. 100Ah LiFePO4 + nový energoblok (kombinovaná nabíječka, solární regulátor, booster)
+ Obecné výhody LiFePO4 (tvrdý zdroj, rychlé nabíjení, plochá vybíjecí charakteristika)
+ Hmotnost
+ předpokládaná dlouhá životnost
- velmi vysoká cena
- zásadní rekonstrukce elektroinstalace nástavby
- stále ve fázi vývoje
Přiznám se, že v mém případě to zatím vypadá na variantu č. 1 - obyčejná trakční baterie a zkusím vysvětlit proč.
Nebýt na trhu LiFePO4 sáhnu po GELu. V tom se například s Karlem neshodneme ale já jsem vždy doposud GEL měl a byl jsem s ním vždy spokojen. Jenže ofenzíva LiFePO4 technologie a její výhody jsou nepopiratelné. Otázkou je, zda ji v tuto chvíli nutně potřebuji. Topím plynem, lednici mám taky na plyn, na střeše mám sat ale koukáme na něj vyjímečně, místo PC mám tablet, na jednom místě se dlouho nezdržujeme a nestydíme se zajet občas na STPLZ nebo i do kempu, k tomu mám na střeše zmíněný solár. Takže v létě máme energie přebytek, v zimě většinou vyjdeme taky a když ne, v garáži vozím Hondu 10i.
Takže zvolenou trakci vidím jako přechodné (velmi levné a jednoduché) řešení na dva, tři roky, během kterých se určitě LiFePO4 stane běžným, cenově dostupným a plně odladěným řešením pro obytná auta.
Jak jsem již uvedl, priority má každý jiné. Dovedu si představit, že LiFePO4 je nenahraditelné pro ty, kteří tráví celoročním cestováním na divoko delší čas, pro vestavby bez plynu, pro energeticky náročné uživatele. Osobně jsem však přesvědčen, že mnou zvolené řešení je v tuto chvíli nejvýhodnější pro velkou většinu běžných karavanistů.
Ještě jednou, berte vše výše uvedené především jako námět pro další konstruktivní diskusi :_