Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Trakční baterie LiFePO4: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Trakční baterie LiFePO4

Poslední aktualizace před 2 měsíce
A
AlumanČlen
Přidáno před 7 let
[quote]Hroch napsal:
Takže pro mě jako uživatele stačilo přepnout elektroblok a regulátor od soláru na gel.

Hrochu, znamená to tedy, že jsi dal LFP baterii a vše ostatní zůstalo, elektroblok a regulátor jsi nastavil na gel a co booster, ten nemáš?
Jaký z toho máš pocit, už jsi to vyzkoušel na nějakém delším výjezdu?
Upravil Aluman dne 08.05.2017 16:41, před 7 let
sipadansipadanČlen
Přidáno před 7 let
@ Aluman

Booster i solar připraveny na LiFePo4 jsou, s tím problém není.

Nabíjecí křivka pro GEL a LiFEPo4 shodná není, i když nabíjecí napětí 14,4 V je teoreticky správné (pro LiFePo se doporučuje 13,9 - 14.6 V podle výrobce) .... ovšem v tom jak dlouho má těch 14,4 V nabíjet se liší v řádu hodin.

Zase tak úplně jednoduše jako Hroch bych to neviděl, obzvlášť pokud to má sloužit 10 let jak všichni očekávají.
Domnívám se, že vlastně ještě nikdo úplně přesně neví co a jak, ale mohu se mýlit.
4.114683,118.628756
A
AlumanČlen
Přidáno před 7 let
[quote]sipadan napsal:

@ Aluman

Booster i solar připraveny na LiFePo4 jsou, s tím problém není.

Nabíjecí křivka pro GEL a LiFEPo4 shodná není, i když nabíjecí napětí 14,4 V je teoreticky správné (pro LiFePo se doporučuje 13,9 - 14.6 V podle výrobce) .... ovšem v tom jak dlouho má těch 14,4 V nabíjet se liší v řádu hodin.

Všechno co píšeš vím a není to právě moc v souladu s tím co píše Hroch, předpokládám, že není "baterkovrach" a ví co dělá, určitě tam proběhla nějaká konzultace s dodavatelem-výrobcem baterky, přeci jenom to není investice za 5Kč.
Na některých forech (mypower) jsou uživatelé, kteří mají dlouhodobé zkušenosti s LFP a jednoznačně doporučují max napětí na LFP článek 3,45V, to by odpovídalo tomu nastavení na Gel jak píše Hroch (13.8/4), otázke je, jak hodně je rozdílná nabíjecí křivka pro gel a LFP především ve fázi float.

Zítra zkusím zavolat do LTW, jak už jsem psal ve vlákně o boosteru, řeším navýšení kapacity nástavbové baterie a LFP jsou hodně lákavé (hmotnost x kapacita), ale ne za cenu kompletního předělání elektrovýzbroje u nového auta, do toho se mi nechce.
karlosVWkarlosVWČlen
Přidáno před 7 let
Nechal jsem si sestavit LiFePo4 120Ah. Byla to pro mě nejschůdnější cesta (když pominu cenu) jak navýšit proudovou kapacitu bez zvýšení váhy auta a vymýšlení kam s další AGM baterii. Na střeše obytky 1x 140Wp panel a obyčejný regulátor. Baterie instalovaná s napětím 12,6V před 3denním volnem kdy sluneční svit byl kolem 4 hodin denně. Po 2 dny si vedla velmi dobře...třetí den šlo napětí až k 11,2V.
O elektrice v autech pár věcí vím,ale LiFePo je pro mě nová. Tedy bylo potřeba se zamyslet jak na vylepšení a hlavně na nabíjení. Na střechu jsem následně namontoval druhý solar 140Wp a vyměnil regulátor za kvalitní MPPT Victron 100V/30A přepnutý na LiFePo a zapojeno paralelně. Testováno nyní opět o 3dňovém víkendu s obdobným slunečním svitem a shodným využitím již s mnohem uspokojivějším výsledkem.
Tedy za mě...LiFePo je dobrá,ale musí se jí dodat opravdu výkonné dobíjení což se dále chystám testovat. LiFePo dobíjená ze zásuvky 230V přes energoblok přepnutý na GEL po první montáži a vybití k 10,7V se na 13,6V dobíjela +/- 20h. (cca 6h nabíjeno 18A,od 10 cca 8A,od 15h...3A)
Dobíjení pomocí 2x140Wp soláry bude při slunci OK...pod mrakem málo.
Dobíjení jízdou z alternátoru bez boosteru do plného stavu (ze stavu 11,5V) odhaduji na 5-7h

Váhám nad zapojením solaru....paralelně nebo seriově...co je výhodnější?
1970 + 1977 + 2002
Fiat Ducato EuraMobil PRS695SB
nějaké ty fotky https://karlosvw.rajce.idnes.cz/
SOUNDSHOP.CZ vše pro car hifi & car multimedia
Upravil karlosVW dne 09.05.2017 00:33, před 7 let
karlosVW Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 7 let
Nějak to moc nechápu.
Píšeš, že si baterii nainstaloval s napětím 12,6V což je 3,15V na článek. To už je napětí skoro vybité baterie. To nikdo neprováděl inicializační nabíjení? Běžný klidový stav těhle baterek je okolo 3,35V.

Dále pak si psal že si vybil na 11,2V tj. 2,8V na článek. To je podle datasheetu hraniční napětí nezatížené baterie, ale na datasheet se nedoporučuju spoléhat. To vybíjecí koleno lifepo je tak strmé, že do tak nízkých hodnot se nedá spolehlivě chodit jen podle napětí. Osobně nevybíjím lifepo pod 3,1V
No a hodnota 10,7V článek na 2,68V je už pro lifepo smrtící. Ještě párkrát a baterie se začnou lehce nafukovat, což je první signál jejich začínající degradace.
Je třeba si uvědomit že ty baterky sice vydrží hodně moc, ale jako každá technologie založená na lithiu, jsou velice háklivé na přebíjení a podbíjení.

A se zapojením panelů. Volil bych paraelní zapojení. Když se zastíní jeden panel, tak druhý bude vyrábět. Při sériovém to vyrábí tolik jako nejméně osvětlený panel.
karlosVWkarlosVWČlen
Přidáno před 7 let
Baterie se skládá z 8mi článků (VIZ foto) tedy pokud se to nepočítá jinak a dorazila připravená. 12,6V se mi pozdávalo málo,ale budiž. Ted po nabíjení před 7mi dny se drží napětí na 13,4-13,6V a nepadne pod 12,5V (při odběru např. po 2-3 dnech)
1970 + 1977 + 2002
Fiat Ducato EuraMobil PRS695SB
nějaké ty fotky https://karlosvw.rajce.idnes.cz/
SOUNDSHOP.CZ vše pro car hifi & car multimedia
Upravil karlosVW dne 09.05.2017 11:31, před 7 let
karlosVW Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
ivanoivanoČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

dracekvo napsal:

A se zapojením panelů. Volil bych paraelní zapojení. Když se zastíní jeden panel, tak druhý bude vyrábět. Při sériovém to vyrábí tolik jako nejméně osvětlený panel.


Nie som odborník na elektrinu, ale k tomu zapojeniu, mám na streche 5 panelov a mne to zase zapojili sériovo. Dôvod bol, že to dá viac pri zamračenej oblohe. A skutočne, testoval som to bez slnka, napätie som mal 60V a dávalo to 5A. Ak by boli panely zapojené paralerne, každý by mal ledva 12V a nedobíjalo by nič. Alebo to je inak?
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 7 let
A kdo že ti tu baterku sestavoval?

Ono s tím jestli sériově, nebo paraelně je to složitý. MPPT regulátor si vždy najde ten nejlepší poměr, kdy panely dávaj nejvíc.
Je pravda že u 18V panelu už nezbývá skoro žádná rezerva pro 14V systém. Toho jsem se předtím nevšiml. Nějak už ze zásady počítám s tím, že panel má 30V :)
Takže v tomto případě to bude lepší sériově.
HrochHrochČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

sipadan napsal:

Nabíjecí křivka pro GEL a LiFEPo4 shodná není, i když nabíjecí napětí 14,4 V je teoreticky správné (pro LiFePo se doporučuje 13,9 - 14.6 V podle výrobce) .... ovšem v tom jak dlouho má těch 14,4 V nabíjet se liší v řádu hodin.

Zase tak úplně jednoduše jako Hroch bych to neviděl, obzvlášť pokud to má sloužit 10 let jak všichni očekávají.
Domnívám se, že vlastně ještě nikdo úplně přesně neví co a jak, ale mohu se mýlit.


Přiznám se, že než abych čekal dalších pět let, než to někdo vyzkouší, tak jsem to zkrátka zkusil já. Informace o přepnutí elektrobloku na GEL je přímo od výrobce - LTW. Předpokládám, že ví co dělají a nemám žádný důvod o tom pochybovat.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Hroch napsal:

Citovat

sipadan napsal:

Nabíjecí křivka pro GEL a LiFEPo4 shodná není, i když nabíjecí napětí 14,4 V je teoreticky správné (pro LiFePo se doporučuje 13,9 - 14.6 V podle výrobce) .... ovšem v tom jak dlouho má těch 14,4 V nabíjet se liší v řádu hodin.

Zase tak úplně jednoduše jako Hroch bych to neviděl, obzvlášť pokud to má sloužit 10 let jak všichni očekávají.
Domnívám se, že vlastně ještě nikdo úplně přesně neví co a jak, ale mohu se mýlit.


Přiznám se, že než abych čekal dalších pět let, než to někdo vyzkouší, tak jsem to zkrátka zkusil já. Informace o přepnutí elektrobloku na GEL je přímo od výrobce - LTW. Předpokládám, že ví co dělají a nemám žádný důvod o tom pochybovat.


Hrochu, úplně v pohodě, já to chápu a někdo musí být výzkumníkem.
Patří Ti za to dík nás všech.

Dosti jsem se kdysi natrápil s GELem, než jsem se s ním sžil naprosto dokonale, a samozřejmě jsem i nějaký ten aku zlikvidoval.
Na tom LiFePo4 budeme v budoucnu všichni, jen se snažím uzozornit na to, že GEL nemá zcela shodnou nabíjecí křivku, jen podobné napětí.
Co to ve výsledku udělá však nevím a dokud nebude Tobě podobných, tak nebude objektivního výsledku.

Mimochodem, to "LTW" je OEM, nebo kdo za tím stojí ?
Ten název odvozený ze zkratky "Lifetime warranty = LTW" je imponující ....
4.114683,118.628756
ivanoivanoČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

dracekvo napsal:

A kdo že ti tu baterku sestavoval?


Caravanfactory zo Žiliny. Mám 2x sériovo 6V Hoppecke 370Ah, 5x130W panel, MPPT regulátor myslím 70A a 150V a ide to ako divé, už v polke februára to dáva 20A /samozrejme ak je slnko/ a v lete 30A. Mohol by som vymeniť motor na MANe za elektro :-)
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 7 let
ivano: ta první otázka byla na karlosVW. Zajímá mě, kdo dodal téměř vybitou lifepo, která asi evidentně neprošla ani inicializačním nabíjením.

Jinak máš to pěkné. Hopecke jsou jedny z mála olověných aku, který fakt něco vydrží, i když se jim dává zabrat. A jestli máš to auto z fotky, tak na střechu je dávat panely jedna radost. My s malinkejma autama takovej prostor nemáme :D


sipadan: výzkumníkem být nemusí. S lifepo jsou dlouhodobé zkušenosti z jiných oborů. To zvýšení napětí by mělo být tak na 5-10 min a mělo by být tak vysoké jako je hraniční napětí balancérů. Tj. když máme balancéry na 3,6V. Měli by jsme krátkodobě napětí vyhnat na 14,4V aby se baterie vyrovnali.

Přepnutí na GEL podle mě nic neřeší. Nejen že nejspíš nebude fungovat balancování, ale regulátory pro olovo většinou absorbční napětí drží tak 60-120 min. Záleží druh od druhu a to je pro lifepo špatné. Nemají rády dlouhodobé držení na těchto napětích. Zbytečně se odpařuje elektrolit a baterie postupně ztrácí kapacitu. Není to okamžitý jev, ale počítám, že když někdo investuje do lifepo, tak by byl rád, aby mu vydrželi déle než 4-5 let. To nemá cenu jit do těhle baterek, ale co 3 roky koupit olovo.

Sám mám v plánu to udělat stylem, že nabíjení bude řídit pouze solární regulátor.
Booster nebude třeba. Postačí obyčejný dc dc měnič 12V na 24V s proudovým omezením. Ten zapojím paraelně se solárníma panelama (samozřejmě vše odděleno diodou) a MPPT regulátor si už sám bude cucat jak z panelů, tak při nastartovaném motoru ze zdroje. Fyzika se o to postará sama odkud si regulátor bude brát proud.
V případě potřeby to bude možné ještě doplnit dalším zdrojem 230V na 24V taky s proudovým omezením zapojeným opět přes diodu.
Ušetřím tak spoustu peněz za různé nabíječky a boostery, které se stejně většinou nechovají k lifepo přívětivě.
Jediná investice bude do solární regulátoru, který bude muset být trošku intelitgentnější, aby tam šlo vše nastavit na vlastní hodnoty.
HrochHrochČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Aluman napsal:
Hrochu, znamená to tedy, že jsi dal LFP baterii a vše ostatní zůstalo, elektroblok a regulátor jsi nastavil na gel a co booster, ten nemáš?
Jaký z toho máš pocit, už jsi to vyzkoušel na nějakém delším výjezdu?


Ano, elektroblok jsem přepnul dle instrukcí výrobce (LTW) na GEL. Booster nemám a nikdy si jej nekoupím, jelikož jsou to dle mého názoru zbytečně vyhozené peníze (u nových bydlíků je to totální nesmysl - stačí se poradit s elektrikářem, který umí měřit ).:) Na střeše mám 150Wp solár a od února se mi ještě při žádném výjezdu nepodařilo baterii vybít pod 13,2V. Používám topení, televizi na usínání - takže hraje každý večer 3 hodiny, aktivní anténu, gasalarm, el. holící strojek přes měnič, nabíjíme každý večer dva telefony, dvoje hodinky a občas čtečku knih a notebook. Dále pochopitelně světla, čerpadlo atd. Právě jsem se vrátil z výjezdu, kde jsme strávili v bydlíku 10 nocí a baterie byla každý večer na 13,6 V. Zatím jsem maximálně spokojen.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

dracekvo napsal:

sipadan: výzkumníkem být nemusí. S lifepo jsou dlouhodobé zkušenosti z jiných oborů. To zvýšení napětí by mělo být tak na 5-10 min a mělo by být tak vysoké jako je hraniční napětí balancérů. Tj. když máme balancéry na 3,6V. Měli by jsme krátkodobě napětí vyhnat na 14,4V aby se baterie vyrovnali.

Přepnutí na GEL podle mě nic neřeší. Nejen že nejspíš nebude fungovat balancování, ale regulátory pro olovo většinou absorbční napětí drží tak 60-120 min. Záleží druh od druhu a to je pro lifepo špatné. Nemají rády dlouhodobé držení na těchto napětích. Zbytečně se odpařuje elektrolit a baterie postupně ztrácí kapacitu. Není to okamžitý jev, ale počítám, že když někdo investuje do lifepo, tak by byl rád, aby mu vydrželi déle než 4-5 let. To nemá cenu jit do těhle baterek, ale co 3 roky koupit olovo.


Drackuvo, jasně že z jiných oborů zkušenosti jsou, ovšem v těch autech to má každý akumulátor mnohonásobně těžší .... abych to zkrátil, když pojedu do tramtárie, kde vše musí fungovat na 100 %, tak si s sebou LifePo4 dnes rozhodně ještě nevezmu.

Až projde praktickým testováním a Hroch (+ ostatní) za 5 let napíše super, mé nadšení nezná mezí, nikde se mu nic po cestě nevykodrcá tak pak přijde ten správný čas (pro mne tedy).
4.114683,118.628756
HrochHrochČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

dracekvo napsal:
Přepnutí na GEL podle mě nic neřeší. Nejen že nejspíš nebude fungovat balancování, ale regulátory pro olovo většinou absorbční napětí drží tak 60-120 min. Záleží druh od druhu a to je pro lifepo špatné. Nemají rády dlouhodobé držení na těchto napětích. Zbytečně se odpařuje elektrolit a baterie postupně ztrácí kapacitu. Není to okamžitý jev, ale počítám, že když někdo investuje do lifepo, tak by byl rád, aby mu vydrželi déle než 4-5 let. To nemá cenu jit do těhle baterek, ale co 3 roky koupit olovo.




Chápu, že jsi elektrikář a víš o čem hovoříš. Měl jsem možnost hovořit s lidmi z LTW a věř, že hlupáci opravdu taky nejsou. Před dodáním baterie chtěli vědět typ elektrobloku, který se bude o baterii starat. Elektronika u baterie by se prý měla o vše postarat.
Opravdu nemám důvod jim nevěřit. Pokud lžou(čemuž nevěřím), neviditelná ruka trhu se sama postará aby neprodávali a tím pádem skončili. Věřím, že baterie bude sloužit mnoho a mnoho let a není jediný důvod, proč by neměla. Olovo se mi nelíbí kvůli váze a odpařování.

Automatické sloučení 09.05.2017 15:56:

Citovat

sipadan napsal:
Drackuvo, jasně že z jiných oborů zkušenosti jsou, ovšem v těch autech to má každý akumulátor mnohonásobně těžší .... abych to zkrátil, když pojedu do tramtárie, kde vše musí fungovat na 100 %, tak si s sebou LifePo4 dnes rozhodně ještě nevezmu.

Až projde praktickým testováním a Hroch (+ ostatní) za 5 let napíše super, mé nadšení nezná mezí, nikde se mu nic po cestě nevykodrcá tak pak přijde ten správný čas (pro mne tedy).


Neboj, občas podám zprávu. Zatím vím o jednom karavanistovi, který má LiFePO4 už více než rok a je spokojen stejně jako já. Pokud pojedeš do Tramtárie, může ti umřít i trakční olovo nebo gel. Jde to řešit v nejbližším obchodě nebo na čerpací stanici koupí nového olova.
Doufám, že ceny budou padat rychleji a rychleji, jelikož startovačka je taky zbytečně těžká :) .
Upravil Hroch dne 09.05.2017 15:56, před 7 let
ivanoivanoČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

sipadan napsal:


Drackuvo, jasně že z jiných oborů zkušenosti jsou, ovšem v těch autech to má každý akumulátor mnohonásobně těžší .... abych to zkrátil, když pojedu do tramtárie, kde vše musí fungovat na 100 %, tak si s sebou LifePo4 dnes rozhodně ještě nevezmu.

Až projde praktickým testováním a Hroch (+ ostatní) za 5 let napíše super, mé nadšení nezná mezí, nikde se mu nic po cestě nevykodrcá tak pak přijde ten správný čas (pro mne tedy).


Naprostý súhlas.
ufonCZufonCZČlen
Přidáno před 7 let
neboj, je nás víc co mají lifepo od LTW. ta elektronika v BMS co tam je uhlídá skoro všechno kromě přepětí.
Já ji mám také byť krátce ale protože zápasím s váhou tak nebylo co řešit.
Moji kluci už na přepětí něco bastlí resp. máme to v jednom industry produktu takže to jenom upravíme. p.Martinec resp. LTW tomu rozumí do bydlíku to dělaj okrajově, bohužel jak jsem viděl tak také už nestíhají a jediné co bych tomu vytknul je cena a že baterie s BMS nemá obal. Obal ale brzo dle LTW bude také...

moje montáž viz
[img]https://www.caravan24.cz/userphotogallery.php?photo_id=146494[/img]
Vlado + Ivča s Kubíkem a Martínkem po světě v Hymer BMC 680
M
MarecČlen
Přidáno před 6 let
Měl bych dotaz. U olověného akumulátoru se uvádí, že při napětí 12V při zátěži je na 50% své kapacity. Tedy téměř vybitý, pokud budu dodržovat doporučení nevybíjet pod 50% kapacity. Karel uvádí, že LiFePo4 při 11,9V je na 7% kapacity, tzn. je odebráno 93% kapacity baterie. Jsou opravdu kapacity baterií při cca stejném napětí tak rozdílné? Např. z baterie s kapacitou 100Ah, při savu napětí cca 12V, je odebráno u olova 50Ah, ale u LiFePo4 93Ah?
JardaK2JardaK2Člen
Přidáno před 6 let
U olova při 12V bez zatížení (odstátá baterie) je v baterce cca 10% energie. 50% je tam při cca 12,4V a 100% při cca 12,8V. U lifepo je to cca 13,2V 100% a 12,8V 50% a 12V 10%.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
M
MarecČlen
Přidáno před 6 let
Pak tedy v praxi neplatí, že LiFePO4 100Ah nahradí olovo 160Ah, protože většina z nás vybíjí olovo běžně na i pod úroveň 12V. Takže ze stejné kapacity LiFePO4 a olova dostanu stejný počet Ah, jen s tím rozdílem, že olovo vydrží jen cca 4 roky, možná méně při tomto vybíjení, je těžší a nelze nabíjet a vybíjet tak vysokými proudy jako LiFePO4. Kdo tedy očekává, že výměnou olověného akumulátoru za LiFePO4 se stejnou kapacitou vydrží déle bez připojení na el. může být zklamán. Nebo to chápu špatně?
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,266,278 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.88692 sekund | Průměrně za: 0.88692 (0) sekund | Dotazy: 154 | Použitá paměť: 2.51MB/2MB