Na Slovensku začala platit nová pravidla silničního provozu
04.02.2009
Nový slovenský silniční zákon se dotýká všech účastníků silničního provozu – řidičů a provozovatelů osobních a nákladních aut, chodců a cyklistů. Cílem změn je samozřejmě zvýšit bezpečnost a zároveň zpřísnit postihy za porušení zákona. Slovenský policejní prezident Ján Packa v rozhovoru pro Hospodárske noviny (HN) prohlásil, že zpřísnění podmínek nejvíc dopadne na řidiče, kteří už podle předchozího zákona často porušovali pravidla.
Změny rychlostních omezení
Slovenští řidiči mohou zřejmě definitivně zapomenout na šedesátku v obcích a městech. Nový zákon stanovuje limit 50 km/h, který platí v České republice, ale také většině evropských zemí, včetně celé EU. Zároveň se zvyšuje nejvyšší dovolená rychlost na dálnici v obci z 80 na 90 km/h.
Mimo obce odpovídají rychlostní limity českým pravidlům – 90 km/h na běžné silnici a 130 km/h na dálnici a silnici pro motorová vozidla. Novinkou je zvýšení minimální povolené rychlosti na dálnicích. Mimo obec se musí nově auta na Slovensku po dálnici pohybovat rychlostí vyšší než 80 km/h, v obci platí minimum 65 km/h.
Navíc zákon umožňuje zvýšit povolenou rychlost značkou nad obecně stanovený limit, a to i na dálnicích na 160 km/h.
Nové významné povinnosti a zákazy
Příspěvkem k vyšší bezpečnosti silničního provozu je zavedení povinnosti celodenního celoročního svícení. Při nouzovém vystoupení z auta musí mít řidič oblečenou reflexní vestu, která jinak musí být uvnitř auta v dosahu řidiče.
Úprava povinnosti používat zimní pneumatiky odpovídá řešení, které by si představovala řada českých řidičů. Osobní a nákladní auta do 3,5 tuny mají nově povinnost zimního obutí na všech kolech, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza (podobná úprava platí například v sousedním Rakousku). Ostatní vozidla musí mít za daných podmínek zimní pneumatiky na poháněné nápravě.
Když řidič, který má dát přednost v jízdě, vyjíždí z vedlejší silnice, předjíždí, objíždí překážku, nebo se zařazuje do pruhu, nesmí omezit ostatní účastníky provozu – dříve nesměl jen ohrozit.
Na kruhovém objezdu bez značek platí přednost zprava, přednost má za takových okolností tedy řidič auta, které na objezd přijíždí.
Pro předjíždění platí zákaz předjíždět, pokud se v daném pruhu přibližuje vozidlo výrazně vyšší rychlostí. V praxi má toto opatření bránit nečekanému vjetí do cesty na dálnici. Kamiony a nákladní auta nad 7,5 tuny nesmí nově na dálnicích předjíždět vůbec a při jízdě po silnici do kopce musí pustit kolonu, která se za nimi vytvoří – v případě nutnosti i odstavením vozidla na nejbližším vhodném místě.
Stejně jako v České republice a mnoha dalších zemích je podle nového zákona při řízení auta zakázáno telefonovat nebo jinak používat mobilní telefon. Výjimka samozřejmě platí při použití hands-free sady.
Absolutní zákaz platí na použití antiradarů. Podle vyjádření mluvčího slovenské policie pro HN „antiradary komplikují dopravní policii dohled nad bezpečností na silnicích“. Za použití přenosného pasivního antiradaru nebo rušičky hrozí pokuta 160 Euro (asi 4500 Kč), pokud je ale antiradar pevně zabudovaný v autě, může policie zabavit i doklady k vozidlu. GPS navigace s uloženými pozicemi stacionárních radarů za antiradar považována nebude.
Policie se bude nově podobně jako v ČR volat jen k nehodám, kde dojde ke zranění nebo úmrtí, a k nehodám se škodou přes 4 tisíce Euro (asi 115 tisíc Kč).
Přísnější sankce za porušení pravidel
Zvýšila se maxima sankcí – nejvyšší možná pokuta je 1300 Euro (zhruba 37 tisíc Kč) místo stávajících 15 tisíc Sk, na místě je možné udělit nejvýše pokutu poloviční, to znamená do 650 Euro. Maximální doba odebrání řidičského průkazu se prodloužila ze dvou na pět let. Nejvyšší sazby pokuty a odebrání řidičského průkazu se týkají odmítnutí dechové zkoušky, ujetí z místa nehody a jízdy bez řidičského oprávnění.
V případě, že řidič pokutu uloženou na místě neuhradí, bude mu zabaven řidičský průkaz. Vyzvednout si ho bude možné po zaplacení pokuty na služebně policie v místě bydliště řidiče.
Vedle vyšších pokut ale přichází také možnost si sankce odpracovat. Způsob a dobu práce stanoví přestupci příslušná obec. Za každou hodinu veřejně prospěšných prací se z pokuty umaže 3,3 Euro (necelých 100 Kč).
Pokuty v řádu tisíců Euro hrozí podnikatelům, kteří například bez vědomí řidiče přetíží nákladní auto, přikáží zaměstnanci jezdit autem nezpůsobilým provozu nebo dovolí řízení služebního auta nezpůsobilou osobou. Sazba pokuty při opakovaném přestupku výrazně roste.
Změny pravidel pro chodce a cyklisty
Přechod pro chodce mohou používat jen chodci, toto opatření tedy zakazuje cyklistům jet na kole po přechodu. Cyklisté musí mimo obec používat ochrannou přilbu, pro cyklisty mladší 15 let platí tato povinnost i v obci. Při snížené viditelnosti musí mít chodci mimo obec na sobě reflexní prvky.
Zdroj:
www.auto.cz