Dobrý večer,
máte někdo zkušenosti s toroidní nádrží do obytky?
Díky za odpovědi k věci.
STMaxČlen Přidáno
před 8 letVýhoda je jen v rozměrech a vleze se do míst kam normální lahev ne.
To je asi jediná výhoda oproti nevýhodám.
Větší riziko nasátí kapalného plynu než u stojaté lahve. Multiventil, který se do ní dává není originálně vyrobený pro provoz plynné fáze. Musí se tedy udělat úprava, ale většina současných multiventilů má odběrnou trubici plastovou a nedá se zaručit, že časem nebude klesat a zase to bude sát kapalnou část. U osobních aut se docela často stává že ji zákazník přeplní aniž by to chtěl. Ventily nejsou příliš spolehlivé a ventil si občas dá prostě šlofíka. U aut s pohonem na plyn je to jedno, u obytky fatální následky.
Po několika negativních zkušenostech už takové nádrže dáváme jen do osobáků a u karavanů nedoporučuji. Jezdí jich ale hodně a určitě mají vesměs zkušenosti dobré, ale nám prošly rukama stovky toroidů a ventilů do nich a vím o čem mluvím. Za to riziko nám to už nestojí. Nehledě na to že má ventil elektrocívku a ta není nijak šetrná ke spotřebě elektriky. Mají vesměs 11W. Lze ten ventil také upravit na ruční zavírání a dát za nádrž ještě Truma uzávěr pro rychlé zastavení, ale stejně jako úprava trubičky uvnitř i tohle je v podstatě zakázaná úprava. Když k něčemu dojde může to být průser. Technicky je to ale v pohodě a ventil má beztak pojistku proti rychlému úniku a když se dá hned za nádrž uzávěr, nemělo by se nic stát, ale dokud to nikdo neřeší je na každém jestli riziko porušení předpisů podstoupí. Každý znalý věci totiž hned pozná že je to prostě nehomologované pro tento způsob používání.
DiscoverfunČlen Přidáno
před 8 letNazdar, Ja mam uz 3. nadrz(valcovou 140L) zabudovanou v mem obytnem voze (taky upravenou s pohonove LPG-nadrze) ten Multiventil se musi upravit s tvrdou hadickou s prislusenstvi- male pneumatiky(Festo) ktera se neohne,jeste se zkouskou na 10 Let, ale nove nadrze maji jiz neomezenou platnost,
u nas ma Monopol Firma Wynen, ktera taky provadi 10 lete zkousky propadlych nadrzi a u nas neni zadny Problem s pouzitim Auto-nadrze v obytnem
voze, nadrz se zaznamena bez problemu do technickeho prukazu (povinost) a ja mam napr v mem Pikapu 90L Nadrz na Lpg na Pohon motoru, ale
protoze mam jeste zabudovane topeni Truma 2800 e na nakladni plosine upravila me ta Firma ten Multiventil na 2-cestne odebirani plynu, jednou v
kapalnem stavu na pohon motoru a jednou v plynem stavu na provoz topeni, mam na to Certifikat,podle ktereho me to u technicke kontroly taky zapsali
do technicaku od vozu,takze nemuze prijit zadne prekvapeni, mam to zapsane podle platneho evropskeho zakona o pouzivani kapalneho plynu v mobilnim
provozu, takze nevim proc to v ceske republice neni mozne kdyz Ceska republika je taky clenem EU.
s pozdravem, Honza/Discoverfun/Erlangen
STMaxČlen Přidáno
před 8 lethehe o tom co je mozne u nas a ne v DE a naopak by se mohli vest dlouhe diskuze.
U nas jsme v tomhle sto let za opicema. Neco si nechat oficialne schvalit jako upravu moc nejde.
Nic proti Vám, chraň bůh, ale Vaše praxe v DE a naše se nedá absolutně srovnávat. Zejména co se týká předpisů, schvalování apod. EU v tomhle nijak nepomáhá. Každý stat ma beztak svoje vlastni zakony a nejake clenstvi je nasim urednikum pri schvalovani u zadnice.
To co pisete jen žasnu s otevřenou pusou že je možné schválit. Vždy mě bylo vysvětlováno že zásahy do již schválených systémů jsou nežadoucí a nepovolené pokud to sám vyrobce neposvětí. Neomezená platnost nádrží, nebo už jen revize k jejich prodloužení to je u nás hodně utopie. O tom že v DE se dělají revize vím, ale Wynen prodává nádrže STAKO které d nich kupuji a vždy je k tomu papír s platností 10 let. ?? Jaké neomezené tedy myslíte?
Apropo v tomhle tématu se řešil toroid a ne válec. Přeci jen výška prostoru 20% obsahu je u toroidu nižší než u válce a při jízdě se tam kapalina dostane mnohem snáž než u válce. Za předpokladu že nádrž zůstane při jízdě otevřená.
GardaČlen Přidáno
před 8 letOno to s těma nádržema vychází z českých norem. Ty na 10 let jsou jednoduše řečeno počítány s jinými koeficienty a nemusí se u nich dělat tlakové zkoušky (to jsou i nádrže u nákladních aut se vzduchovými brzdami). Pokud tam dáte nádrž s "neomezenou" životností, tak se musí dělat tlakové zkoušky, bude o poznání těžší. Co je tedy výhodnější? Kupte tedy "normální" tlakovou nádobu, dělete na ní tlakové zkoušky a máte ji neomezenou.
STMaxČlen Přidáno
před 8 letPane Miloši odkud máte takové informace?
Můžete mi ukázat aspoň jedinou nádrž na LPG do auta, která se dá běžně koupit a která má neomezenou platnost. Docela rád bych si rozšířil obzory. A to vážně bez urážky. Jestli je něco a já to nevím, jsem rád za každou konkrétní informaci.
Nová obyčejná válcová LPG nádrž bez ventilu stojí cca 2500,- s dph. Má vůbec smysl spekulovat jestli ji "nějak" prodlužovat nebo koupit novou?
GardaČlen Přidáno
před 8 letNo patrně nemá smysl hledat něco jiného než ty co mají životnost 10let. Dělal jsem revizáka na tlakových zřízeních i když je to už docela dlouho. Je to o zabezpečovacích prvcích a t.d.
V zásadě se dá použít "každá" tlaková nádoba nádoba ovšem příslušně vybavená i na PB. Je to docela složité a drahé. Navíc je tam schválení použití v dopravních prostředcích. Prostě nejlépe jít cestou nejmenšího odporu. Zvažte, že 10let není málo a navíc jak jsem zmínil v jiném vlákně ze svého auta jsem 100L nádrž demontoval a nelituji toho. Dva zničené regulátory MonoContolCS mě z toho vyléčily dostatečně.
viera a vladoČlen Přidáno
před 8 letZdravím priatelia chcel by som sa iba spýtať z čoho vychádza ten názov TOROIDNÁ ?
viera!l a vlado!y
koľko vzletov toľko pristátí!
jardarcČlen Přidáno
před 8 letVerča, Jarek, Patrik, Lucinka:_Knaus + Sharan
zelcAČlen Přidáno
před 6 letBylo by možné upravit toroidní nádrž tak, aby nasavala pb, když by byla namontována zvenku na autě jako maji off-road vozy rezervu na zadních dveřích?
To jako nechat jí všem ostatním pěkně přímo "na ráně " ?! - Skvělý nápad !
Radovan,Zuzana,Peugeot Partner,Coachman Pastiche
zelcAČlen Přidáno
před 6 letJde mi o technické provedení, vím jak upravit válcovitou nádrž, ale toroidní jsem rozebranou neviděl.
DiscoverfunČlen Přidáno
před 6 letToroidni nadrz je urcena k namontovani na plocho, zeshora ma muldu ve ktere je namontovany multiventil, ktery sedi primo na hladine plynu,
a ten volny Prostor- 18% je v okrajich nadrze okolo te muldy multiventilu, tim padem neni mozne toroidni nadrz upravit tak, aby se plyn dal
odebirat z volneho prostoru (tech 18 %),ktery je potreba na Regulator 30 nebo 50 mb a k provozu kuchynskych spotrebicu a topeni v obytnem
voze, to znamena ze je zbytecne premyslet o namontovani svisle, protoze ta toroidni nadrz je urcena k odebirani LPG v kapalnem stavu,jak je
tomu potreba na pohon motoru aut.
Jedina moznost je skutecne jen valcova nadrz na pohon Aut, kde se da upravit ten multiventil tak aby se ten plyn dal odebirat v plynoven
stavu, normalne jsou povolene jen cervene nadrze, ktere maji jiny System multiventilu, ale nikde nestoji ze se nesmi pouzivat v obytnem
voze nadrze, ktere jsou urceny k pohonu motoru, ja jsem toho vyuzil, prvni jsem mel cervenou nadrz s holanska, ktera byla 4x drazsi nez
seda LPG - autonadrz, tak jsem koupil tu 2. nadrz v centralnim skladu ve strakonicich, a upravil ten multiventil na odber plynu v plynovem
stavu a po 10 letech jsem koupil zase novou nadrz a prehodil upraveny multiventil do te 3. nove nadrze, tak mam zase na 10 let pokoj,
moje nadrz je na 140 L plynu ö prumeru 37 cm, ale prodavaji se taky nadrze o prumeru 30 cm, pro vozy s plochym sassim,jako napr. ALKO,
ktere se daji namontovat pod jakykoliv ob. vuz starsi i novejsi !
Honza/Discoverfun
zelcAČlen Přidáno
před 6 letDíky Honzo, najdu tedy vhodnou válcovou, děkuji za vysvětlení :)