Petr071Člen Přidáno
před 8 letZdravím všechny, přečetl jsem několik vláken věnujících se této problematice, ale uspokojivou odpověď jsem nenašel (některá vlákna jsou starší a je možné, že se situace za posledních pár roků změnila)
1. jsou současné kompozitové láhve bezpečné? (mám v koupené obytce 2 ks a vesměs všude jsem vyčetl, že jsou jsou určeny jen pro průmyslové použití a pohon VZV)
2. dají se už dnes běžně naplnit? (pokud bych musel jet někam 100 km, tak je myslím lepší mít obyčejné hliníkové)
3. musí se plnit jen čistým propanem?
4. Jak se na provoz z čistým propanem "tváří" plynové spotřebiče ? (Truma combi, lednice, vařič, gril...)
5. Kdo "servisuje" a prodává kompozitové láhve a jaká je jejich životnost?
Děkuji moc za odpovědi.
Dasa a JirkaČlen Přidáno
před 8 letAhoj,
kompozitky asi moc bezpečné nebudou. Často z nich uniká plyn a nejde je zpravit. Kompozit do OA je úplně něco jiného než kompozit do VV - NESPLÉZT. Chtěl jsem si je taky koupit a rozmluvili mě to. Koupil jsem Al lahve a jsem spokojený. Propan bude pro provoz nejen v zimě asi lepší. Dokonce u některých vozů je doporučení používat propan. Při používání PB nemusí být uznána reklamace. Určitě ve svém nejbližším okolí najdeš, kde ti AL nebo kompozit bezpečně naplní. Nezapomeň na kontrolu data použitelnosti, nebo jak se to nazývá.
Jirka
Jirka, Dáša a Klaudie, minipes Týna
_P_H_Člen Přidáno
před 8 letCitovat
Petr071 napsal:
Zdravím všechny, přečetl jsem několik vláken věnujících se této problematice, ale uspokojivou odpověď jsem nenašel (některá vlákna jsou starší a je možné, že se situace za posledních pár roků změnila)
1. jsou současné kompozitové láhve bezpečné? (mám v koupené obytce 2 ks a vesměs všude jsem vyčetl, že jsou jsou určeny jen pro průmyslové použití a pohon VZV)
2. dají se už dnes běžně naplnit? (pokud bych musel jet někam 100 km, tak je myslím lepší mít obyčejné hliníkové)
3. musí se plnit jen čistým propanem?
4. Jak se na provoz z čistým propanem "tváří" plynové spotřebiče ? (Truma combi, lednice, vařič, gril...)
5. Kdo "servisuje" a prodává kompozitové láhve a jaká je jejich životnost?
Děkuji moc za odpovědi.
1. Původně bylo použití kompozitních lahví pouze u VZV. Ty berou kapalnou část, kdežto pro karavaning je plynná (neobsahuje trubičku a plyn se pouze odpařuje. To už sis asi tady přečetl).
Když vzpomenu na začátek prodeje kompozitek na výstavě karavanů, tak na ofic. stánku se tyto lahve neschválené pro karavaning nestyděli nabízet. Byl u toho přiložen informační letáček, že jsou schváleny pouze pro VZV. Proto se někdy musím pousmát, když někdo tady moralizuje o plynu. Jak je tomu dnes nevím, píšu o tom co jsem zažil +/- před 15lety.
2. Nevidím důvod proč by ti je v plnírně nenaplnily.
3. Nemusí, jen při použití propan-butanu přijdeš o výhodu průsvitnosti lahve. Zakalí se, pokud už nejsou od předešlého majitele.
4. Propan je čistší, bude se jim to líbit :-)
5. Nevím, někdo tady psal o ukončení výroby.
Taky jsem kdysi o nich uvažoval, kdo je má je spokojený (aspoň s kým jsem o nich mluvil).
Koupil jsem si dvě 10kg hliníkové a jsem taky spokojen.
Jeep Commander, Hobby De Luxe 540,
Co vím tyhle lahve jsou určené pouze na VZV.Na ležato.Kdo chce riskovat s bezpečností měl by si své auto označit velkým písmem aby se vedle nikdo nestavěl.Alespoň to odprdne sám.Fascinuje mě jak leckdo takhle riskuje pro úsporu financí či váhy.Horší je kdž to bouchne s nějakým sousedem.Na váhu už stejně neušetříš.Není moc kde.
Ty jsi koupil Iveco Burstnera?Tak to bude stejně dost těžké ne?
Pohoda,klídek,sluníčko......cesta kamkoliv.
JiPe HighlandersČlen Přidáno
před 8 letU mne se plyn a hliník odstěhovaly do obytky. Lahve od Alugasu, jsou i skladnější. :_
Jitka a Pepa, vestavba MaLiBu 640 Charming
( Ducato L4H2 Maxi, 2.3 180 k, aut.)
Dasa a JirkaČlen Přidáno
před 8 letAhoj,
když dáš do vyhledávání třeba slovo propan, vyjede ti vše co potřebuješ vědět, včetně míst, kde ti tvoje lahve naplní. Ať kompozit nebo AL nebo obyčejné české. Na manipulaci se lahve neliší. Já jedu propan celoročně.
Jirka
Jirka, Dáša a Klaudie, minipes Týna
http://www.plynar...hvi-pb.php
Pohonné plyny pro VZV
Pohonný plyn propan-butan VZV určen pro pohon vysokozdvižných vozíků s kapalnou fází, která zajišťuje plynulost a efektivitu provozu VZV.
Láhev je na VZV umístěna v ležaté či stojaté poloze, používá se výhradně pro provoz VZV, nesmí být z bezpečnostních důvodů používána v domácnosti.
Je plněna v lahvích o obsahu-typu láhve: 10kg s označením VZV.
Pohonný plyn propan pro VZV v lahvích KOMPOZIT je určen pro pohon vysokozdvižných vozíků s kapalnou fází.
KOMPOZITNÍ plastové lahve jsou nové lehké plynové lahve v průsvitném obalu, zaručují přesnou kontrolu hladiny plynu a vysokou čistotu odebraného plynu, lahev se používá výhradně pro provoz VZV a nesmí být z bezpečnostních důvodů používána v domácnosti.
Je plněna o obsahu-typu láhve 10kg VZV kompozit, na VZV je umístěna v ležaté poloze.
Myslím že jsou to tyhle.
S Ivecem bude těžké vlézt se do 3,5 zvláště s akovnou.Myslím že nej řešení jsou opravdu jen Al láhve s venkovním plněním.Montují je někde ve Zlíně za rozumné peníze.Nebo rovnou nádrž LPG.
Pohoda,klídek,sluníčko......cesta kamkoliv.
Citovat
Petr071 napsal:
Pokud to správně chápu.... klasickou ocelovou 5 kg mi vymění na každé benzince.
Patřím k těm " šťastným " , co mají od výrobce prostor v kaslíku pouze dvě 5kg lahve. Né že by byla jejich výměna nějak komplikovaná, ale tak rozšířené jako 10kg určitě nejsou. Mimo DE byla výměna doslova prud a ani v ČR to nebyla žádná sláva, když došla, nebyl nikdy vhodný prodejce nebo už měli zavřeno.
Takže na každé benzínce určitě ne.
Die Krähen fliegen in Schwärmen, der Adler fliegt allein.
5 Kg má jiné šroubení tak při provozu na 10 kg bude problém s přehozením.
Předpokládám že většina z nás šetří, takže jsme začali s jednou 10 kg.
Potom jsme ji nechávali dofukovat na LPG ale neudělají ti to všude.
Po třetím čištění hořáku ledničky a zamrznutí letní směsi propanbutanu v zimě, jsme zakoupili druhou lahev 10 Kg.
Potom jsme dospěli k tomu že na benzince je plyn tak drahý ,že je lepší koupit čistý propan přímo v plnírně kde je jnejlevnější a je klid. Nevim jestli se dělá 5 kg s butanem.
Lépe hoří ,asi je čistější a vyhoří úplně do dna.Pokud budeš mít štěstí tak seženeš 10 kg lahev od 100 Kč ve sběrně ale nesmí být poškozená. A na inzerci je za 400 Kč prázdná.Nebo teť nabízí plnou za 600 Kč. Mám tel. nožná bych ti ji i zdarma nechal dovezt.
Ve Zlíně na Slanici ti pújčí 10 kg láhev zdarma oproti záloze 1 000 Kč asi na měsíc. Naplnění propan asi 350 Kč.
Já se dívám po třetí lahvi ,pokud bude za hubičku hned ji beru, na hory jsou dvě málo.
Mnoho zdaru.
STMaxČlen Přidáno
před 8 letKompozitní lahve jsem během svátků studoval. Zde na fóru je na ně hodně informací, ale jsou tak rozmanité, že se v tom málo kdo vyzná. I já osobně jsem je nijak nepodporoval a opíral se většinou o zkušenosti druhých. Ne jen laiků na fóru, ale především o to, co si o nich myslí v miniplnírnách. V hodně věcech mají pravdu a většinu problémů si způsobují sami majitelé těchto lahví.
Přesto všechno mě to nedává poslední dobou klid a trochu brouzdám a sbírám informace.
Valná část lahví v oběhu jsou určené pro pohon a je to na nich i docela dobře označené. Takové lahve za žádnou cenu nepatři do karavanu!! Přesto všechno se stále najdou experti, kteří ji použijí a pak se dějí věci. :( viz ustřelený komín od Trumy Combi co jsem řešil nedávno na dílně. Dokonce jsou i tací co se na nich pokouší upravit ventil a poškodí obal který pak netěsní. A když už někdo má originál láhev, která je určená pro topení, tak ji zas plní na pumpách a občasným přeplněním ji doslova nafouknou až obal zase popraská. Poslední docela závažný problém je jejich distribuce. V plnírnách se s nima nemažou, tříská se s nima o zem jako se železnýma a pak se zase nemůžeme divit, že je tu a tam některá prasklá.
Pokusů už bylo hodně a většinou to zkolabovalo na lidském faktoru. Vemte si že kompozitové lahve se používaji i pro CNG v osobních autech kde je tlak až 250 barů a funguje to parádně a nikde to neuniká, takže technologii to není...... Tak proč by to u LPG kde je tlak jen kolem 10 barů nemělo jít.
Někde na fóru jsem četl že v DE podléhají přísným kontrolám, ale nemůžu už najít kde to bylo abych si pořádně ověřil jak tomu skutečně je. Když jsou totiž nové, tak výrobci uvádí 10 let platnost zkoušky a žádné roční kontroly apod.....
No je to téma plné informací a dezinformací.
Třeba ten nesmysl, že když se do ní bude dávat propan bude stále čistá a průhledná a po použití propan butanu bude kalná a neprůhledná. To je taková kravina do nebe volající až hrůza. Nečistoty, olej, parafíny apod jsou bohužel jak v propanu tak v propan butanu a záleží hodně na štěstí jestli je toho více nebo méně. Lahví s čistým propanem a velkým obsahem oleje už jsem v ruce držel docela hodně...
Takže když to shrnu, pokud bude láhev z továrny značená pro topný plyn, nebude na oko poškozená, bude mít těsný ventil po obvodě a nebude starší jak 10 let tak můj nový názor je proč ne.
RobertČlen Přidáno
před 8 let
A proč jo??? Sám jsi vyjmenoval, za jakých okolností jdou do šmelce. Budu-li mít AL, za stejných negativních okolností se jim nic nestane, tak proč jo? Proč to riskovat? V čem jsou lepší? Snad ve váze. AL váží cca 6kg, nevím kolik kompozitka. Kolik ušetřím, kilo? Nebo dokonce kilo a půl??? A proto mám riskovat, že moje investice půjde do háje třeba hned po prvním plnění? :o
Robert a Hanka, Fokus + karavan Home-Car
VlciČlen Přidáno
před 8 letPoužívám kompozitky už deset let, nikdy nebyl žádný problém a ani žádný nežádoucí únik plynu. Beru je výmněnným způsobem s blombou a pohoda.
Petr071Člen Přidáno
před 8 letSTMax...
Sám se teď trochu kaju, protože jsem je také před časem po několika silně negativních zkušenostech pomlouval. Zanevřel jsem tehdy na ně, ale vychladla mi hlava a dostalo se mi do ruk několik velmi zajimavých kompozitek a skutečně fungují. Proto měním všeobecný názor na ně, nicméně respekt k nim mám stále velký a podrobuji je důkladným kontrolám.[/quote]
Díky za názor..no když už jsi nakousl to jabko :) tak bys taky mohl připsat, která značka (ýrobce) je OK, kde je mají a kde se dají třeba zkontrolovat...