Mediální partner

Partner Caravan24

Náhodné foto

Kalendář

<< Leden 2018 >>
Po Út St Čt Pa So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
TOPlist

Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem

Zapomněli jste heslo?
Klikněte sem.
hvcaravans.cz

Kdo je on-line

· Hosté on-line: 28

· Členové on-line: 6
Majrus, Nytrak, maregree, hrubas1, jirkaso, mstr

· Registrovaní členové: 10,880
· Nejnovější člen: Terez

Nástěnka

Abyste mohli napsat zprávu, musíte se nejprve přihlásit.

Pepi
15.01.2018 11:27
deda lebeda vše nej..hlavně zdravíčko mavam

mb
14.01.2018 18:26
Míro, všechno NEJ ! Pivo, už mi doháníš, ale neboj, za rok budeš dospělej ! haha a tím pádem v klubu Presso

Maxici
12.01.2018 05:29
Děkuji Stenly. I ostatním co mně přáli v sz.Libor.

Stenly6
11.01.2018 07:06
Zdravím Maxíci pořádně to oslavte a na brzkou shledanou. Standa a Jana

mihal
10.01.2018 06:40
Zdenko 123 tak to znamena ze letos se svím??

Zdenka123
09.01.2018 11:32
Zdravím všechny karavanisty! Kempování s karavanem je pro mojí rodinu už doslova závislost, vždy jsme si však karavan půjčovali. Tím se dostávám k tomu, proč jsem se přidala až teď Smile Letos nám to s m

campi-shop.cz

Číst diskuzi

Karavan » TECHNIKA » Elektro
 Vytisknout diskuzi
Booster
Zdravím
a mám dotaz na zdejší odborníky.
Je možné nabíjet tento akumulátor bosterem?
Když ano tak jaký typ je nejvhodnější?
Vzhledem k tomu že jsem ve znalosti o elektřině pokročilejší (vím že kope + vím že na ni nemám sahat) hledám někoho kdy mi poradí a popřípadě zařízení namontuje.
Nejlépe v Podkrkonoší.

Díky
Corálek

Záložní baterie 12V/100Ah 300x173x212 AKULF - 12-100 LTL 10let
Napětí: 12 V
Kapacita 20hod.: 100 Ah
Max. vyb. proud 5 sec.: 1200 A
Optimální životnost: 10 let
Délka: 330 mm
Šířka: 173 mm
Výška: 212 mm
Výška s kontakty: 220 mm
Hmotnost: 31.5 kg
Typ pólu: závit M8 mm

Řada akumulátorů LTL je určena pro nejširší rozsah aplikací. Akumulátory LTL mohou být užívány pro více jak 260-400 cyklů vybití (dle hloubky vybití) nebo až na 10 let v režimu „Standby". Tak jako ostatní baterie Leaftron, jsou i tyto akumulátory bezúdržbové, uzavřené a pracující v jakékoli poloze.
 
Upravit
pokud tam bude 25A verze s teplotním čidlem, tak proč ne?
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Díky za zprávu.
Zajímá mne také, zda se nějak výrazně urychlí dobíjení aku oproti normálnímu dobíjení alternátorem.
Corálek
 
Upravit
Taky bych poprosil o radu. Booster mám 45. V autě 2x baterie Varta po 115Ah, motorová 95Ah. V létě jsem nechal běžet motor půl hodiny, abych dobil, ale zdálo se mi, že se baterie nějak moc nedobily. Nástavbové byly vybité cca na 11,8V. Ví někdo, jak dlouhou musí běžet motor, nebo, jestli je lepší se s autem projet atd? Díky.
 
Upravit
nabíjecí proud 10A
baterie 100 Ah
z "vybitého" stavu do nabití to vychází na 10 hodin. Čím větší proud tím kratší čas, ale lineární to není...
= 20 A nabíjecí proud nabije baterii za cca 5 hodin
Záleží na kondici baterie a další vlivy..... Ale tak nějak by to mělo být.
 
http://www.lmfoto.cz Upravit
moment pánové trošičku si to doosvětlíme Smile

Altík - má malej napěťovej spád (např.14,4V-12V) a nabije nám do baterky např 8Ah za hodinu.
Booster - má velkej spád (16V-12V) a nabíjí nám do stejný baterky cca 20Ah za hodinu

z toho lze vydedukovat že booster nabíjí cca 3x rychleji než klasika altík.
ALE !!!! :
Čím je baterka plnější tím pomaleji se nabíjí.
60% plná baterka se altíkem nabíjí 2,5A. Booster tam ale pořád dostane 5-15A !!!

platí pro nás že do 100Ah batky:
25A booster dostane za 4hodiny jízdy do baterky 60% kapacity našem případě 4x cca15A= zhruba 60Ah
pokud nechám brblat altík: baterka zvedne svoje napětí a regulátor v autě ubere proud na tristních 2-4A. takže za 4h běhu motorem do baterky dostanu cca 10-20Ah

samozřejmě čísla jsou naprosto orientační - ale pro pochopení fce to stačí
vobrázek říká jak nám při stoupajícím napětí klesá proud. Do prázdný baterky můžu v prvním kole rvát prasečí proudy - klidně 40-50A ale během minut to velmi rychle klesá = jinak se baterka vaří, což nám elektronika boosteru nepustí a zaklapne to (teplotní čidlo).
U běžnýho regulátoru to omezí nízkej napěťovej spád (čím menší rozdíl napětí tím menší proud teče)
Na vobrásku je pjekně vidět jak se stoupajícím napětím klesá proud (baterka zvyšuje vnitřní odpor).
abysme ho snáz překonali musíme zvýšit napěťový spád (to si zvedne počítačově booster) a do baterky to dál vesele sype.
Baterka se napěťově brání a řve: proboha dost!!! Ale booster si teplotním čidlem ověří že kecá a vesele to sype dál. Že baterka opravdu už nemůže pozná podle zvyšující se teploty pláště,.... To je info že baterka má vážně dost a že má povolit.

Proto: pokud má nabíječka teplotní čidlo = vždy ho osaďte: výrazně zvýší účinnost nabíjení. V čase i výkonu.

Obrázek velmi orientačně ukazuje vzestup napětí na 100Ah baterce krmené boosterem 25A nebo klasickým altíkem.
Pokud to budete měřit voltmetrem při nabíjení = budou naměřené volty v průměru o 2V vyšší. Na obrázku je hodnota ustáleného napětí.
Obrázek je pro ilustraci: prvních 60% baterky nabuijeme bustrem za 4 hodiny zbylých 40% ale potrvá postupně dalších 6-8hodin,....
do ouplnýho nabití.
pokud bychom chtěli nabíjet pouze jízdou - do plného nabití nám nejspíš nebude stačit ani 15-20h souvislé jízdy,....

Automatické sloučení 06.11.2015 13:55:
to Sapuki:
jestliže máš 2x115Ah tak co je 45A do 230Ah? to je ubohejch 20% za hodinu.
No, a za půl hodiny s´tam nakuckal 5% energie.
To sou kupecký počty.

Todle máte fšichni spočítat na pytlíku vod svačiny vo půlnoci v pyžamu.

Nevím co dodat.

Katastrofální neznalost základních veličin a pojmů který ve vašich autech jsou.
Chápu že prodejci a servisáci na to serou.
Dělat osvětu za pjekně děkuju je těžká charita.

Zase mi stojej ruce Shock
jdu něco dělat Smile

P.S. Klidně se ptejte, já sice vobčas exploduju, ale pomůžu,....

Jo, Sapuki: s tím brbláním vopatrně = jestli máš filtr pevnejch částic (obávám se že jo) tak brblat NE.
Zacpeš ho. Pak jedině normální plynulá jízda s pokud možno ohřátým motorem.

Starý turbodýzly jsou O.K. ale ty nový vysokotlaký motory se nemůžou nechat kuckat na volnoběh dlouho. Bohužel.
Karel Prokop přiloženo následujícíobrázek:
img011.jpg

Upravil/a Karel Prokop dne 06.11.2015 13:58
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Děkuji Karlovi Prokopovi Ok Přečetl jsem si to třikrát, tak jsem to snad trochu pochopil. Mám Booster 45A, tak to snad
bude dávat trochu víc. Asi není potřeba nabíjet do úplnýho plna. Ale když budu mít 11,5V tak na 12,5 budu muset brblat na místě dvě hodiny /?/. Ale zase mám ty baterky dvě. To je teda věda..
Myslím, že si zarezervuju jedno dopoledne v České Lípě:-)
Upravil/a Sapuki dne 06.11.2015 14:01
 
Upravit
Ano, je to trošičku věda.
Nabíjet do plna boosterem ne, ale nabíječkou pak doma jo. Rozhodně.
Baterky milujou když sou plně nabitrý.
Pokud si nejsi jistej, přijeď na optimalizaci. Pomůžeme, vysvětlíme.
Ti co u mě byli vědí,.... mavam
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Karel Prokop napsal:

Ano, je to trošičku věda.
Nabíjet do plna boosterem ne, ale nabíječkou pak doma jo. Rozhodně.
Baterky milujou když sou plně nabitrý.
Pokud si nejsi jistej, přijeď na optimalizaci. Pomůžeme, vysvětlíme.
Ti co u mě byli vědí,.... mavam

Tak to je pravda,
Veni vidi vici.
Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. "nad baterkou i solarem"
Karlovo přednášku o baterkách si nenechte ujít. :-)
VW Caddy, Hobby 400 SFe
 
Upravit
ja jsem pred tremi mesici vyndal moje olovene baterky (2x170AH) a nahradil jsem je 4mi AGM -
Optima bateriemi (kus 75AH/1000A) ale pri prvnich jizdach jsem zjistil, ze muj Alternator nestaci
i za dlouhych jizd dobit tyto Batterie, protoze ty AGM maji nabijeci napeti 14,7 - 15V, moje solary
rovnez nestacily naplno dobijet tyto Batterie,jen moje automaticka nabijecka,ktera ma prepinani
na AGM/GEL a normalni baterie, tak jsem koupil napetovy Booster od firmy Cetek (svedsky vyr.)
ktery ma zabudovanou automatiku na zvysene napeti pro nabijeni AGM a gelovych baterii a zaroven
prepina taky na nabijeni olovenych startovacich baterii, ma taky pripojku na solary,takze organizuje
spravne nabijeci napeti a proud s obou zdroju (alternatoru a solaru) a hlida automaticky nabity stav jak
tech AGM- baterii v nastavbe,tak tech startovacich baterii ! ma teplotni cidla,takze hlida taky teplotu
zahrivani pri nabijeni. od te doby vydrzim s podporou Solarnich panelu stat az 9 dni bez pripojky
na proud (zalezi samosrejme na intensite slunce) i kdyz mam kompresorovou lednici a zabudovany
sinus- Wechselrichter 2000W, ktery pouzivam kratkodobe na provoz pevne zabudovaneho vysavace,
senseo-kafeautomatu,varne konvice na vodu a 800W mikrovlny !

Na svych cestach po evrope jsem zjistil presne to co pise karel prokop - ty novejsi obytne vozy maji
vetsinou zabudovane AGM nebo gelove baterie, ktere maji jinou nabijeci charakteristiku jako normalni olovene baterie a majitele se divi ze jedou cely den,potom stoji 2 dni bez proudu a uz Jim
Panel ukazuje vybitou baterii ! V Tom pripade je nezbytne si poridit ten napetovy Booster a kdyz
je zabudovany symostatny solarni System,mel by mit solarni Regulator taky prepinani na AGM/gelove baterie nebo automatiku ! K mym solarnim panelum musim jeste rici,ze mam na strese
panely s celkovym vykonem 150Wp ale protoze je pneumaticky zvedam na uhel slunce dostavam z
nich maximalni vykon 12,5A, vleze na strese by to bylo jen kolem 7A!

to pisu s praxe co jsem zjistil ve vlastnim ob.voze a musel potom podle nahore uvedeneho popisu
upravit.
s pozdravem Honza/Discoverfun/Stod
 
Upravit
Zdravím, můžeš dát odkaz na ten booster ctek? Parametry atd. Jejich nabíječka - mám MXS 25, se mi osvědčila, nabíjím s ní všechny mé baterky od 80-180 AH.

Děkuji Jirka
Ixeo 710 i, Fiat
 
Upravit
Nazdar jirko,
ten pristroj se nazyva Ctek D 2505 Dual

a nasel jsem jej u: www.conrad.de/de/... lader

Automatické sloučení 07.11.2015 14:23:
Jo a jeste o Tom cteku co umi ohicestupnnove nabijeni baterii a hlidani stavu baterii s tepelnou
kompensaci,rozpojeni obytnych a startovacich baterii,regulace solarniho nabijeni s automatickym
napasovanim na typ baterie,(AGM/gelova/ olovena) 2 nabijeci vchody napeti (pripojky) pro
Alternator a solar,vnitrni zapojeni umozni paralelni nabijeni obou vstupu napeti a ten pripoj se symbolem Alternator dobiji automaticky mimo te obytne baterie taky podle potreby startovaci
baterii a hlida jeji optimalni nabijeni,

ten Ctek se vyrabi ve 2 variantach- 20 a 45 A, ten slabsi stoji 230€ a ten silnejsi 450€,- ja mam ten
20A ctek, protoze ten je tak zarizeny pro ty AGM-baterie, ze kdyz jsou vybite, tak nabiji tech
20A bez omezeni tak dlouho az jsou baterky plne, omezuje se jen Event s teplotnim cidlem,ktere
je umisteno u + polu jedne s tech baterii s klipsem a na kontaktni plose namazano se specialni
pastou ktera prenasi teplo beze ztrat (pouziva se k montazi vykonych komponnentu na chladici
telesa v elektrotechnice), takze ten pricip(proud/napeti) v tomto pripade jak to popsal karel Prokop
neplati, ale to funguje jen na ty AGM-Optima baterien, ja jsem meril nabijeci proud pri 10 hodinove
jizde a baterie se nabijely az do 110 AH, potom byly plne ze muj pocitac AH ukazoval 100% nabite
baterie a zaroven sjel potom nabijeci napeti ze 14,9 na 13,8 coz je Standbay napeti u tech AGM-
baterii a u me je to Standbay proud ca 1,15 A (protoze mam 4 baterie paralelne spolu zapojene)
takze se ten vnitrni odpor baterii se 4x deli a tim je nizsi nez u jedne baterie, proto ten vyssi
standbay proud ! (podle ohmova zakonu) jak uz jsem psal v predeslem clanku, tak ty AGM maji
2xa vice (podle vyrobce) nabijecich cyklu nez olovene baterie moje optima maji 975 cyklu
a dobre je ze tyhle optima Batterie maji zkratovy proud 1000A (pro Batt) tekze jsou teoreticky vhodne i jako startovaci pomoc, coz nektere AGM od jinych vyrobcu neumi a daji se vybit az na
20% zbytkoveho vykonu, coz olovene baterie neumi,ty maji pri 20% vykonu mozna tak 9V !

Ja jsem zapojil ten Ctek s 25mm2 kabelovym prurezem,abych nemel nikde mezi bateriemi a ctekem
zadny ubytek na napeti,jo a vyhodil jsem spinaci diody, (misto spinaciho rele),ktere me slouzily taky
perfektne 30 let bez ubytku na napeti (schottky diody-180A) protoze ten Cetek spina ted ty baterky
podle potreby sam.

Ja jsem do ted pouzival 30 let olovene baterie,ktere me vydrzely pri spravnem nabijeni vzdy 10 - 11
let, presto ze jsem pouzival celkovou kapacitu 320 - 350 AH, nebylo to nic oproti tem AGM !

s pozdravem, Honza/Discoverfun/Stod
Upravil/a Discoverfun dne 07.11.2015 14:23
 
Upravit
Diiky všem.
Ješté to zvazim. Ten CTEK dual se mi dost líbí. Budu muset řešit taky solar. Mam nejakyho sraryho Aldena.

Pro Jirku:
Našel jsem ho tady:
http://nastartuje...66773.html


Coralek
 
Upravit
U toho Cteka mě vadí, že je tam jen obyčejnej spíňák místo MPPT réglu.
Votronic tu trojkombinaci ještě Shock nespustil,...
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
ja mam taky na Tom vstupu pro solar zapojenou nabijecku a solary mam extra pres MPPT Regulator,
ktery ma automatickou regulaci napeti pro vsechny druhy baterek !

Honza/Discoverfun
 
Upravit
Discoverfun napsal:

ja mam taky na Tom vstupu pro solar zapojenou nabijecku a solary mam extra pres MPPT Regulator,
ktery ma automatickou regulaci napeti pro vsechny druhy baterek !

Honza/Discoverfun


Ahoj, myslíš, že by to šlo použít pro dobíjení baterky jízdou u karavanu (vleku),
zatím baterie v přívěsu dobíjím jen solárem nebo nabíječkou.
Myslím tím jestli to zvedne napětí přivedené z auta a snížené o úbytek na vedení tak, aby
se jízdou přeci jen něco nabilo.
mavam
Zdeněk 64 Alena 56, vnuk Péťa 14 občas i Matěj 9
 
http://traperi.sweb.cz/ Upravit
Možné je vše, jen u toho auta by jsi musel od baterie pokud ji máš v předu, vézt kabel (+) o průřezu alespoň 50mm2 (předpokládám délku kabelu cca 7m) dozadu k druhé 7pin zásuvce a taktéž vzadu alespoň 25mm (max1m) připojit ke kastli (-).
Na karavanu protikus připojený alespoň cca 2x25mm2.
Potom by se dalo počítat s úbytkem na cca celkových 10m max 0,20V při 25A.
Takto nabíjet lze s nebo i bez boostru. Měl jsem a fungovalo.
Nutnost kvalitního vedení v ochraně a pojistky!

Ale jelikož nepotřebuji baterie dobijet za jízdy protože nepřejíždíme ale jsme třeba na jednom místě není toto řešení úplně vhodné.
Pro nouzi rychlého nabití je lepší výroba startov.kabelů o pruřezu 25mm2 a klasicky připojím baterie. Zaručuji že při prázdné baterii jde do baterky proud okolo 15-20A a klesá až při nabití baterie kolem 60% kapacity.

Jinak jsem přešel jen na solár a efoy a v zimně nemám problém. zde náš karavan http://www.carava...5&rs=0

s pozdravem Jarek
Telefon:608703865
 
Upravit
Karel Prokop napsal:

U toho Cteka mě vadí, že je tam jen obyčejnej spíňák místo MPPT réglu.
Votronic tu trojkombinaci ještě Shock nespustil,...


To jsi spatne porozumel funkci cteku, protoze ten nic nereguluje, ty vsechny vstupy napeti
musi byt regulovane predem- to znamena : Alternator ma reg.napeti.nabijecka ma reg.napeti a
solar ma taky svuj reg.napeti tak nevim proc ti to vadi, ten ctek je vlastne zvysovac napeti
pro specialni baterie a manazer pro vyber nejvhodnejsiho nabijeni (s tech 3 moznosti) nabidky
nabizenych druhu moznosti nabijeni !
Tyhle wandlery existuji take od jinych firem,na pr. Voitronic,Sterling,Waeco, ale jsou o dost drazsi
a vetsinou tam mas extra pripojky na olovene Batterie,AGM a gel !

Automatické sloučení 09.11.2015 06:15:
Jarek Dominika napsal:

Možné je vše, jen u toho auta by jsi musel od baterie pokud ji máš v předu, vézt kabel (+) o průřezu alespoň 50mm2 (předpokládám délku kabelu cca 7m) dozadu k druhé 7pin zásuvce a taktéž vzadu alespoň 25mm (max1m) připojit ke kastli (-).
Na karavanu protikus připojený alespoň cca 2x25mm2.
Potom by se dalo počítat s úbytkem na cca celkových 10m max 0,20V při 25A.
Takto nabíjet lze s nebo i bez boostru. Měl jsem a fungovalo.
Nutnost kvalitního vedení v ochraně a pojistky!

Ale jelikož nepotřebuji baterie dobijet za jízdy protože nepřejíždíme ale jsme třeba na jednom místě není toto řešení úplně vhodné.
Pro nouzi rychlého nabití je lepší výroba startov.kabelů o pruřezu 25mm2 a klasicky připojím baterie. Zaručuji že při prázdné baterii jde do baterky proud okolo 15-20A a klesá až při nabití baterie kolem 60% kapacity.

Jinak jsem přešel jen na solár a efoy a v zimně nemám problém. zde náš karavan http://www.carava...5&rs=0

s pozdravem Jarek

Nazdar,To jsi si asi spatne precetl muj clanek,protoze ja jsem ten ctek zabudoval protoze jsem
daval ty AGM baterie misto olovenych a ty maji zvysene nabijeci napeti oproti olovenym,
takze je alternator jen malo dobiji,na olovenou baterii toto zarizeni nepotrebujes a to co pises
o prurezu kabelu a ubytku na napeti je samosrejme zname ale ja znam nekolik karavanistu,
kteri maji zabudovany tu elektrickou podporu rangirovani na miste, maji olovene baterie 100Ah
a kabel od motoru i trenrele a prurez kabelu dozadu maji max 4mm2 a nabijeni funguje presto
perfektne tanecevim jak bys chtel vest dozadu pres zasuvku kabel 40mm2 !
Upravil/a Discoverfun dne 09.11.2015 06:15
 
Upravit
Pánové nějak se v tom začínám ztrácet.
Chtěl jsem nechat zapojit zapojit cetek Dual místo normálního solárního regulátoru a pro nabíjení z alternátoru.
Toto by mělo jít mimo EBL.

Karle s tím MPPT jsi mne zaskočil.
V návodu pro D250S DUAL je napsáno že pro solár je regulátor MPPT.
Tak nevím jestli tomu dobře rozumím.

http://nastartuje...achment=13

Snažím se jen ujasnit zda bude moje představa o koncepci smysluplná.

Zdraví
Corálek

Automatické sloučení 09.11.2015 13:33:
Ještě bych měl jeden dotaz který dost souvisí s tematem..
Škodí motoru klapání na volnoběch?
Mám 2,3JTD bez filtru pevných částic.

Dík.
Korálek
Upravil/a Coralek dne 09.11.2015 13:33
 
Upravit
Coralek: nmevím ale napětí Umax 22V uršitě není MPPT. Navíc tam žádnou zmínku o MPPT nevidím.
A ten překlad návodu; je fakt otřesnej.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Přejít na fórum:
Vygenerované za: 0.45 sekund
155,772,525 návštěv