Mediální partner

Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem

Zapomněli jste heslo?
Klikněte sem.
hvcaravans.cz

Kdo je on-line

· Hosté on-line: 19

· Členové on-line: 2
RostaD, alf3003

· Registrovaní členové: 11,438
· Nejnovější člen: Melli

Nástěnka

Abyste mohli napsat zprávu, musíte se nejprve přihlásit.

Jergusaci 1719
13.06.2018 16:52
Ahoj vyrazime 10.7. smer Atheny nechce se nekdo pridat

cestaci
12.06.2018 14:22
Michale, děkujeme za super víkend v Komoči, velmi se nám líbilo. mavam

fun
21.05.2018 09:45
V OASE bylo s vámi moc fajn. Díky. Ok

DavidJanaNikiVendy
20.05.2018 21:14
Velké díky za zorganizování vyjezdu do Oasy v Praze moc se to povedlo a počasí také vyšlo na jedničku bylo to super

Miroslav6
25.04.2018 16:37
Děkuji všem kamarádům a známým, za přání a za to, že si na ty moje dvě pětky vzpoměli.

www.karavanypro.cz

Číst diskuzi

Caravan24 » TECHNIKA » Elektro
 Vytisknout diskuzi
spotřeba kompresorové lednice
Dobrý večer,prosím pojede chladnička Professor, 46 l, celk. příkon 65 W, 0,45 A na měnič Power inverter 150W a (a píšou ve špičce 300 W. Jedná se mi pouze o převoz potravin, bez otvírání, v kufru kombíku, větrání zaručeno, ochrana AKU 2x, na měniči i v autě... jezdíme pouze do kempu a chladnička slouží jako venkovní pod sluneční střechu na pití, děkuji za info Honza
Duster 1,6 84 kW, 4x4 + KNAUS Azur 4117

Honza, Marta 58+58
 
Upravit
Použití měničů napětí s chladničkami (lednicemi) a mražáky

Nejproblematičtější ze všech běžných spotřebičů, které je možné napájet z měničů napětí jsou kompresorové lednice a mražáky. Následující problémy se tedy týkají pouze kompresorových chladících zařízení a netýkají se chladících zařízení absorpčních a chladících zařízení s peltiérovým článkem, kde uvedené problémy nevznikají. Kompresorovou chladničku poznáte velmi snadno, protože ji zpravidla máte doma. Pokud se ze zadní části vaší chladničky, či mrazáku ozývají ve víceméně pravidelných intervalech podivné zvuky, které vždy po nějakém čase opět ustanou a v zadní části lednice se nachází malá, zpravidla černá bedýnka, která tyto zvuky vydává, pak je touto černou bedýnkou kompresor a vy vlasníte kompresorovou lednici, tak jako naprostá většina všech lidí. Součástí kompresoru je pro měnič napětí bohužel motor, ale lednice obsahují ještě další skryté nástrahy pro měnič napětí. Co se týče motoru, ten byl podrobně probrán v odstavci ‘‘jednofázové asynchronní motory‘‘. Kromě vysokého odběru proudu motoru v okamžiku rozběhu, je u kompresoru v chladničce problém také s rozběhem kompresoru do protitlaku. Tento protitlak je síla, kterou vyvíjí chladivo na kompresor a kterou musí kompresor navíc překonat v okamžiku rozběhu. Tento protitlak není vždy stejný. Nejvyšší je v okamžiku vypnutí kompresoru a následně se postupně snižuje tím, že se vyrovnávají tlaky na vstupu do kompresoru a na jeho výstupu. Čím dříve se tedy po vypnutí kompresoru kompresor opět rozběhne, tím vyšší protitlak musí překonat. V praxi to pak může vypadat tak, že použijete pro lednici s příkonem 60W měnič s výkonem 600W. Kompresor lednice se spustí, lednice se nachladí a kompresor vypne, následuje časové období, kdy je kompresor vypnut po relativně dlouhou dobu, než je opět pomocí termostatu zapnut. Protože mezitím uplynula poměrně dlouhá doba od posledního vypnutí kompresoru a došlo k vyrovnání tlaku chladiva na vstupu a výstupu kompresoru, podaří se opět kompresor z měniče rozběhnout a jakmile dojde k nachlazení lednice kompresor opět vypne. Následuje zase doba kdy je kompresor vypnutý, ale tato pauza je kratší než předešlá pauza. Pak se kompresor pokusí znovu rozběhnout, protože ale doba mezi jeho vypnutím a opětovným zapnutím byla nyní krátká a nedošlo k vyrovnání tlaků chladiva, kompresor bude startovat do protitlaku, rozběhový proud motoru bude příliš velký a měnič napětí takto velký proudový záběr nezvládne a ohlásí přetížení. Kompresor se samozřejmě nerozběhne. Toto byla modelová situace, která může nastat pokud bude použit měnič napětí s nedostatečně dimenzovaným výkonem. Mnoho lidí si v praxi láme hlavu tím, že jim například měnič napětí kompresor v lednici čtyřikrát spustí a napopáté nespustí (podobné věci se zpravidla bezvýsledně řeší v mnoha internetových diskusích). Viní z toho měnič napětí, a předpokládají, že si měnič dělá co chce. Jak bylo ale popsáno výše, důvody, proč se někdy podaří měniči lednici spustit a jindy ne, jsou na straně samotné lednice a její konstrukce.
Dalším problémem je u některých nových typů lednic to, že po delší odstávce lednice, se po jejím zapnutí po dobu asi jedné minuty ohřívá chladivo a to tím způsobem, že do části vinutí motoru kompresoru teče proud (rozběhové vinutí není napájeno, takže kompresor se nerozběhne) , jakmile je chladivo ohřáto na potřebnou teplotu, pustí lednice proud i do rozběhového vinutí motoru kompresoru a kompresor se rozběhne. Toto zahřívání chladiva a vysoký proud, který teče do cívek motoru při něm, může také způsobit přetížení měniče napětí. Pokud tedy potřebujete napájet lednici z měniče napětí, doporučujeme Vám použít pro lednici se štítkovým příkonem 100W použít měnič napětí s trvalým výkonem nejméně 2000W.
 
Upravit
Deda Lebeda napsal:

Použití měničů napětí s chladničkami (lednicemi) a mražáky

Nejproblematičtější ze všech běžných spotřebičů, které je možné napájet z měničů napětí jsou kompresorové lednice a mražáky. Následující problémy se tedy týkají pouze kompresorových chladících zařízení a netýkají se chladících zařízení absorpčních a chladících zařízení s peltiérovým článkem, kde uvedené problémy nevznikají. Kompresorovou chladničku poznáte velmi snadno, protože ji zpravidla máte doma. Pokud se ze zadní části vaší chladničky, či mrazáku ozývají ve víceméně pravidelných intervalech podivné zvuky, které vždy po nějakém čase opět ustanou a v zadní části lednice se nachází malá, zpravidla černá bedýnka, která tyto zvuky vydává, pak je touto černou bedýnkou kompresor a vy vlasníte kompresorovou lednici, tak jako naprostá většina všech lidí. Součástí kompresoru je pro měnič napětí bohužel motor, ale lednice obsahují ještě další skryté nástrahy pro měnič napětí. Co se týče motoru, ten byl podrobně probrán v odstavci ‘‘jednofázové asynchronní motory‘‘. Kromě vysokého odběru proudu motoru v okamžiku rozběhu, je u kompresoru v chladničce problém také s rozběhem kompresoru do protitlaku. Tento protitlak je síla, kterou vyvíjí chladivo na kompresor a kterou musí kompresor navíc překonat v okamžiku rozběhu. Tento protitlak není vždy stejný. Nejvyšší je v okamžiku vypnutí kompresoru a následně se postupně snižuje tím, že se vyrovnávají tlaky na vstupu do kompresoru a na jeho výstupu. Čím dříve se tedy po vypnutí kompresoru kompresor opět rozběhne, tím vyšší protitlak musí překonat. V praxi to pak může vypadat tak, že použijete pro lednici s příkonem 60W měnič s výkonem 600W. Kompresor lednice se spustí, lednice se nachladí a kompresor vypne, následuje časové období, kdy je kompresor vypnut po relativně dlouhou dobu, než je opět pomocí termostatu zapnut. Protože mezitím uplynula poměrně dlouhá doba od posledního vypnutí kompresoru a došlo k vyrovnání tlaku chladiva na vstupu a výstupu kompresoru, podaří se opět kompresor z měniče rozběhnout a jakmile dojde k nachlazení lednice kompresor opět vypne. Následuje zase doba kdy je kompresor vypnutý, ale tato pauza je kratší než předešlá pauza. Pak se kompresor pokusí znovu rozběhnout, protože ale doba mezi jeho vypnutím a opětovným zapnutím byla nyní krátká a nedošlo k vyrovnání tlaků chladiva, kompresor bude startovat do protitlaku, rozběhový proud motoru bude příliš velký a měnič napětí takto velký proudový záběr nezvládne a ohlásí přetížení. Kompresor se samozřejmě nerozběhne. Toto byla modelová situace, která může nastat pokud bude použit měnič napětí s nedostatečně dimenzovaným výkonem. Mnoho lidí si v praxi láme hlavu tím, že jim například měnič napětí kompresor v lednici čtyřikrát spustí a napopáté nespustí (podobné věci se zpravidla bezvýsledně řeší v mnoha internetových diskusích). Viní z toho měnič napětí, a předpokládají, že si měnič dělá co chce. Jak bylo ale popsáno výše, důvody, proč se někdy podaří měniči lednici spustit a jindy ne, jsou na straně samotné lednice a její konstrukce.
Dalším problémem je u některých nových typů lednic to, že po delší odstávce lednice, se po jejím zapnutí po dobu asi jedné minuty ohřívá chladivo a to tím způsobem, že do části vinutí motoru kompresoru teče proud (rozběhové vinutí není napájeno, takže kompresor se nerozběhne) , jakmile je chladivo ohřáto na potřebnou teplotu, pustí lednice proud i do rozběhového vinutí motoru kompresoru a kompresor se rozběhne. Toto zahřívání chladiva a vysoký proud, který teče do cívek motoru při něm, může také způsobit přetížení měniče napětí. Pokud tedy potřebujete napájet lednici z měniče napětí, doporučujeme Vám použít pro lednici se štítkovým příkonem 100W použít měnič napětí s trvalým výkonem nejméně 2000W.



Přesně tak, Dědo smekám.umimavam
 
Upravit
moc hezky napsano nade mnou :-)

jinak ja mam lednici 90W a kazdej koho jsem se zeptal mi poradil menic min 10x tolik (prave kvuli rozbehovemu proudu)... Pro jistotu tam mam 1500W modifikovanou sinusoidu a jede pekne
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
 
Upravit
Celý a vcelku zajímavý a přínosný text autora Pavla Hnilicy je zde
http://www.derama...iti/t-115/
Tom & Pavla
Škoda Octavia 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
 
Upravit
Otazka, ak mam ladnicku na 230V s prikonom 60W, bude stacit menic s trvalym vykonom 600W na jej rozbeh?

Automatické sloučení 16.07.2014 18:46:
Tak otazka: mam chladnicku (kompresorovu) s prikonom 60W, menic 800W trvaly vykon, kompresor zapne, no po 15-20s zahrkoce a vypne sa. Na 230V ide vsak v pohode . Kde bude asi problem?
Upravil/a Tomi166 dne 16.07.2014 18:46
Aj keď padneš na hubu, stále je to pohyb vpred...Smile
 
Upravit
Jak se tady tohle už moc krát psalo, rozběhový proud kompresorové ledničky je 15-20 násobek, někdy až 25 násobek jmenovitého výkonu. Takže při výkonu 60 W potřebuješ minimálně 1000 W, nejraději 1500 W Ne každý měnič má schopnost tak velký rozběhový proud dodat ! Nutno vyzkoušet zapnout při plném nachlazení, otočit termostatem na nižší teplotu a nastartovat ledničku. Když v této situaci vyhoví, tak je vhodný.
U tebe je jednoznačně měnič poddimenzovaný a nevhodný !
 
Upravit
Takze s menicom s vykonom 2000W ladnicka fici v pohode a co je super 140wp panel to stiha krmit. :-)
Aj keď padneš na hubu, stále je to pohyb vpred...Smile
 
Upravit
Ahoj,
řeším trošku opačný problém s kompresorovou lednicí: Waeco CoolFreeze CDF-18. Měl jsem ji 2x půjčenou, jezdíme do kempů pod stan. V autě jela bez problémů, doma přes redukci 220/12 V také ( lednice má vstup jen na 12/24 V ). Ale v kempu, kde jsem dotáhl kabel na 220V do stanu mi přes tutéž redukci nejela. Koupil jsem tedy kvalitnější redukci a opět nic, přitom doma ze zásuvky v pohodě. V kempu se rozsvítí sice zelená kontrolka ( provoz ), ale kompresor nenaskočí. Je v kempech nějak omezená elektřina a kvůli tomu lednice nefunguje ?

Předpokládám, že v karavanech to asi není připojené takto napřímo na elektřinu z kempu, ale přes baterii, která se elektřinou z kempu dobíjí, protože evidentně v karavanech lednice v kempech funguje.
Nebo kde je problém ?
 
Upravit
Problém bude asi v té "redukci" 230/12V. Ta tvoje redukce je také měnič napětí, ale častěji se nazývá zdrojem. Ten má také svůj max. výkon a proud, který v případě dlouhého přívodu v kempu při té rozběhové špičce nepracuje s 230V, ale vlivem úbytku napětí tam může být třeba jen 200V a už zdroj nedodá ten potřebný rozběhový proud. Tzn. opět platí obdobné zdroj musí být patřičně předimenzovaný.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
 
Upravit
Ano, nejsem si teď jistý, když ho nemám před sebou, ale myslím , že je tam výstupní proud 5A.
Jenže jak mám odhadnout o kolik napětí "poklesne" v kempu proti zásuvce doma ? Resp. jinak, jaký konkrétní měnič mi doporučíš, aby 100% v kempu fungoval ? ( ono se to dost blbě zkouší, když nemám kemp po ruce :-) )
 
Upravit
Nepotřebuješ kemp. Stačí ti pár desítek metrů prodlužováku, ideálně poskládat za sebe prodlužky do délky klidně 100m, volně rozházet po zahradě nebo pokoji, nenechávat smotané na bubnu. Úbytek napětí zaručen. Grin
 
Upravit
Tak tak můžeš skládat prodlužky, ale jistotu mít nebudeš. Ten úbytek napětí v kempu zajištují větší spotřebiče než 35W lednice. Ta lednice 3A při 12V při ustáleném chodu, ale pro ten rozběh si to cucne klidně 10-15A. Tzn. mít silnější zdroj nebo na výstupu posílit kapacitu filtračních kondenzátorů.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
 
Upravit
Posilovat kapacitu filtračních kondenzátorů ... lidi, já su pouhý amatér :-)

O co mi totiž jde: Dosud jezdím do stanu, takže místo půjčované kompresorové lednice jsem koupil za pár šušní termoelektrický box, který jede jak na 12V a v autě, tak na 220 v kempu, kdež jedem přes den na výlet, nechám ho běžet ve stanu a no problem.

Ale od příštího roku se rýsuje možnost půjčovat od kamaráda Marco Polo horizon ( spací úprava pro 4-5 lidí, ale bez kuchyně, tedy i bez ledničky ) - a až tím autem přes den odejdu z placu, už tam těžko nechám stát ledničku samotnou v kempu :-)

A jelikož by mi termoelektrické vybila u stojícího auta baterii a stejně by v horku auta nechladila, tak budu muset zase sáhnout po té kompresorové, která za těch pár hodin baterku nevycucne. Ale jak se vrátím do kempu, budu ji chtít samozřejmě zase provozovat na elektřinu kempu, což se mi dosud nepodařilo. Jestli jsem to tedy pochopil správně, tak řešení je koupit silnější 220/12 V převodník ( ale žádný na netu nemůžu najít ), nebo jinou kompresorovou lednici, která umí 12V i 220V přímo ( což je ale dost velká investice, když ji použiju jen párkrát do roka ).
Takže proto spíš koukám po tom převodníku. Máte tedy prosím typ na nějaký konkrétní ? Všude nalézám jen těch 5A, což je málo.
 
Upravit
Ahoj, možná to špatně chápu. Nejde to brát přímo z akumulátoru auta a nabíječkou dobíjet současně akumulátor?
 
Upravit
Já ti nevím, když doma nabíjím baterku osobáku, tak ji vždy odpojuji od vozu, takže nevím, jestli vůbec jde přímo nasadit nabíječku a zároveň odebírat proud pro lednici, jestli tam nemusí být nějaký regulátor, nebo co, fakt nevím. Navíc každý den lézt do motoru a připojovat, odpojovat nabíječku se mi nebude určitě chtít, mnohem jednodušší je protáhnout prodlužovák okénkem do auta a připojit lednici ( bu´d redukcí na 12V, nebo pokud koupím novou lednici, tak přímo na 220V ).

Také jsem samozřejmě uvažoval koupit trakční baterku jen pro lednici a tu dobíjet za jízdy, ale jak říkám, jsou to pro mě zbytečné náklady navíc ( a starat se o baterku po zbytek roku někde v garáži ), když ani auto ani lednice nejsou moje, chci to pokud možno zprovoznit co nejjednodušeji a nejlevněji :-(
 
Upravit
Zvirek:
Baterka v autě se chová jako vyrovnávací nádrž na energii.
Pokud ledničku připojíš na SPRÁVNĚ DIMENZOVANÝ autový rozvod, bude to baterka krmit trvale a nabíječka bude průběžně chybějící energii "dolívat".
Nabíječka musí být kvalitní s výkonem minimálně 7A lépe 10A. Za mě např CTEK MXS 10 (7) nebo Victron 10 (7) A.
Prostě baterka se v tomto případě chová jako zjednodušený stabilizátor napětí.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Ahoj, píšu jak to mám pro případnou inspiraci: mám starší Sprinter a kompresorovou ledničku na 12 V (umí i 24) od firmy Indel. Myslím, že bere tak 65 W a mám jí připojenou pouze k nástavbové baterce 180 Ah, kterou dobíjím za jízdy z alternátoru a pak při stání v kempu z dobíječky CTEK. Funguje to super. Musí se dát pozor na odvětrání ledničky, protože zima vevnitř (ledničky) nejspíš znamená teplo venku a tak...

Pro pana Karla ještě mám poděkování. Tohle je můj první příspěvek tady a musím tu napsat, že jeho rady jsou neocenitelné Wink Mám načtené snad všechno o čem píše. Bohužel často je správné řešení celkem drahé. Na druhé straně levný věci se ničej a zabíjej (zvlášť když jsou zbastlený).
 
Upravit
Jasný, díky za info, já se právě snažím, abych nemusel kupovat druhou baterii, ani řešit nějakou kabeláž z alternátoru baterce - přeci jen auto nebude moje, navíc celkem drahé, takže se v tom raději moc vrtat nechci.
Nejpravděpodobnější řešení bude, že koupím kompresorovou lednici 12V/220V pro sebe, kterou budu moct využít i v osobáku cestou na dovolené a na výlety. Předpokládám, že pokud je lednice přímo na 220V, neměl by být s provozem na elektřinu v kempu žádný problém ?
 
Upravit
Kompresorová lednice do karavanu (kamiónu) je skoro vždy na 12/24V. Pro provoz na síť 220V se používá zdroj 220/12V (5A standartně). Stává se, že zdroj je slabý a neutáhne proudové pulzy rozbíhajícího se motoru (tzv. těžký rozběh). Protože zdroje jsou tzv spínané, s miniaturními toroidíky (nitrovanými kmitočtem), tak v nich chybí pořádná hrouda železa jejichž jádro slouží jako tlumivka (mají např sínusové měniče Phoenix od Victronu).

Proto to tu jsem psal:
nabíječku 10A a baterku použít jako vyrovnávací nádrž na energii.
U takovéto aplikace (osobák, pikap, dodáfka) pak stačí používat pouze baterku startovací.
V této aplikaci kvalitní nabíječka nahrazuje zdroj.


Je to všem dostatečně jasný, nebo to mám dál pitvat až do všeobecného osvojení ?
Možná to píšu příliš nesrozumitelně.

zn. nebojte se zeptat, stejně uprostřed sezóny nemám co na práci,... Wink
odpověď: Grin mysleli jsme si to,...
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 3
Přejít na fórum:
Vygenerované za: 0.61 sekund
168,749,228 návštěv