budvarciČlen Přidáno
před 11 letAhoj, chci se zeptat, zda máte zapojených 12V přes eletriku vedenou z auta, nebo kde máte autobaterii uloženou v karavanu . Poraďte jak zapojit 12V a kam uložit autobaterii . Dík
Honza PalasekČlen Přidáno
před 11 letDá se to řešit jak dodávkou elektrické energie z auta, tak sólo akumulátorem v karavanu. Záleží co od karavanu očekáváš. Přejížděči mezi kempy to klidně řeší cucáním z autobaterie (při pauzách během jízdy - osvětlení , vodní čerpadlo, případně piezzo jiskření ...). Svůj karavan mám uzpůsoben na divoké stání. V tomto případě je autobaterie (trakční) v karavanu nutností. Zatím ji mám umístěnou v kastlíku s PB lahví, ale vím, že by de-iure měla být odděleně od zásoby plynu. Ale protože ji kvůli možným výparům (není to gelovka) nechci dávat do interiéru např. pod postele a pod., tak je to docela oříšek.
A když už má karavan svůj akumulátor, není nad solár. Zajistí ti jak elektřinu při stání na divoko, tak možnost parkovat v kempu v podstatě kdekoliv, nehledě na ty většinou nekřesťanské peníze za trochu elektrické energie...
anglický karavan Abi Globetrotter Jubilee + Citroen C5X7 2,0 HDI
RobertČlen Přidáno
před 11 letBaterka je těžká, tak ji dej co nejblíž k nápravě. Teoretické výpary neřeš, kup takový aku, který má na odvětrávání vývod hadičkou, pro kterou vyvrtáš v podlaze dírku a tím je odvětrání pod karavan. Další výhodou umístění uprostřed je to, že jsou vodiče ke spotřebičům relativně krátké a to platí i pro případné připojení na soláry.
Robert a Hanka, Fokus + karavan Home-Car
stanley_mosquitoČlen Přidáno
před 11 letJe to jak pise Honza.Ja si fakt neumim predstavit,ze bysme v karavanu baterii nemeli.Ale da se to i z autobaterky kdyz nepotrebujes napajet spotrebice kdyz zrovna stojis.Coz ale asi potrebujes takze si kup trakcni a jak pise Robert,dej ji co nejbliz k naprave.Musis to samozrejme prizpusobit podle mista a zpusobu reseni privesu
bruzkinČlen Přidáno
před 10 letAhoj, nechci zakládat nové téma, tak se zeptám tady. Chci si předělat karavan Hobby r.v.2004 na nezávislý na el. přípojce. Mám už koupenou trakční baterie 100A. A chtěl bych se zeptat, kam ji mám zapojit. Jističe mám ve skříni a ještě mám jednu krabičku pod postelí. A chtěl bych, aby vše fungovalo při připojení do sítě na 220V a když to odpojím tak, aby vše fungovalo na 12V. Díky za rady
VW Passat + Hobby de luxe easy 450 UB
www.katkabrauerovaphoto.cz
Facebook - KATKA PHOTO
Pavel77Člen Přidáno
před 10 letCitovat
bruzkin napsal:
Ahoj, nechci zakládat nové téma, tak se zeptám tady. Chci si předělat karavan Hobby r.v.2004 na nezávislý na el. přípojce. Mám už koupenou trakční baterie 100A. A chtěl bych se zeptat, kam ji mám zapojit. Jističe mám ve skříni a ještě mám jednu krabičku pod postelí. A chtěl bych, aby vše fungovalo při připojení do sítě na 220V a když to odpojím tak, aby vše fungovalo na 12V. Díky za rady
Ahojky, přijeď do Loštic, rád Ti ukážu jak jsem řešil nezávislost na el. přípojce já. Pokud budeš mít zájem tak Ti pošlu tel. číslo.
CARAVAN CLUB, z.s., partnerem FCC
v ČR
Pavel77 a Jarka
anglický karavan Elddis Shadowline 430 + Škoda Yeti 2.0 tdi
SisatejČlen Přidáno
před 10 letJj, sice lepsi, z duvodu bezpecnosti, by asi bylo rele s civkou na 12V ktere by si ovladal rovnou sam zdroj. Prepinat pomoci 230V napeti 12V mi neprijde uplne cajk, nicmene nevim co na to normy (treba je to ok)
TomTPČlen Přidáno
před 10 letSisatej, je to OK a uplne cajk :-)
Navíc předpokládám, že na kabeláži výstupu zdroje je napětí pořád, díky připojené baterii, která by se měla při 230V touto cestou zároveň dobíjet, musel by se ten výstup oddělit od baterie nějakou diodou a ovládat to relé před ní u zdroje, aby detekoval připojení 230V a výstup z trafa, což by asi prakticky moc dobrý nebylo. Taky se mi zdá, že ovládání z 230V je nejlepší řešení. Podle mě, velmi elegantní řešení je, v případě, že je v rozvodnici místo na jeden modul (popř.dokoupit jednomodulový kryt), použít pomocný relé s doutnavkou, samozřejmě ZA příslušný stávající jistič. Má to "fazónu" a zároveň je přehled o stavu.
https://www.gme.c...a-p634-351
Samozřejmě vše za předpokladu, že nemám zájem baterii při připojení 230V zároveň i dobíjet (nevhodný zdroj, dobíjení ze soláru apod.)
Pokud bych chtěl jenom přepínat zdroj - baterie aniž by to bylo nějak propojený, pak by určitě stačilo jeno 12V autorelé a řídit to přímo z výstupu zdroje.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
SisatejČlen Přidáno
před 10 letNe :-)
Prepinaci rele, na stred C vystup pro nastavbu, z jedne A strany autovaterie, z druhe B strany zdroj. Rele ovlada zdroj na 230V. Tudiz nema zdroj 230V, nedava 12V rele je v poloze rekneme C-A (kdyz normalne chceme baterii bez napeti 230V).
Pripojim 230V, zdroj zacne davat 12V, prepne rele do polohy C-B (tj propoji zdroj a nastavbu, baterii odpoji).
Prepokladam ze dobijeni baterie se resi samostanou nabijeckou automatickou. Ja jako zdroj pouzivam prumyslovy 12V a schvalne poveseny na rychlej slabej jistic. Ony ty prumyslove maji velky startovaci proud, tak ten jistic funguje jako "softstart" :-D Pri prvnim pripojeni 23V vypadne, zdroj ale pri tom si nabije kondiky, druhe nahozeni jistice a uz to bezi spolehlive.
Automatické sloučení 06.09.2014 22:23:
Jo kdyz vy zdrojem myslite asi energoblok... ja zdrojem myslim jen zdroj, po staru "trafo" 230V/12V :-D
Upravil Sisatej dne 06.09.2014 21:23,
před 10 letbleriot11Člen Přidáno
před 10 letPrepinaci rele, na stred C vystup pro nastavbu, z jedne A strany autovaterie, z druhe B strany zdroj. Rele ovlada zdroj na 230V. Tudiz nema zdroj 230V, nedava 12V rele je v poloze rekneme C-A (kdyz normalne chceme baterii bez napeti 230V).
Pripojim 230V, zdroj zacne davat 12V, prepne rele do polohy C-B (tj propoji zdroj a nastavbu, baterii odpoji).
No jasně tak to mám.
TomTPČlen Přidáno
před 10 let..pokud nechceš při 230V nabíjet z energobloku baterii např. kvůli její výměně za jiný typ a nevyhovujícímu stávajícímu zdroji, nebo chceš mít nabíjení z nějakého důvodu pouze případným solárem, pak platí co jsem psal v příspěvku nahoře
..pokud neřešíš nabíjení baterie vůbec a chceš to pouze přepínat, pak platí co jsem psal v příspěvku úplně dole
..pokud to chceš mít komplet jak to má být, tzn. při 230V beru 12V z trafa a zároveň dobíjím baterii, pak tu najdeš od lidí co s tím mají zkušenosti pár odkazů na konkrétní zdroje
..čtvrtá varianta mě nenapadá
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 10 letA nebo to uděláš tak, jako je to v obytných autech nebo v nových karavanech, kde je již baterie zabudovaná. Tedy: 12 trafo odpojíš popřípadě vyhodíš. Veškeré spotřebiče zapojíš přes příslušné pojistky na baterii, přičemž mezi baterii a pojistky vložíš něco (např. solární regulátor), co odpojí veškeré spotřebiče v případě, kdy napětí na baterii klesne na 10,8V (= baterie je vybitá). Dále instaluješ nabíječku 230/12V, která po připojení do sítě bude baterii nabíjet. Systém je vhodné doplnit o solár, který Ti dodá dostatek energie.
Kdyby si chtěl vědět víc, zavolej: 720705139. Můžeme se dohodnout na nezávazné konzultaci. Do Bedihoště (u Prostějova) to nemáš daleko :-)
bruzkinČlen Přidáno
před 10 letTak té vaší řeči teda vůbec nerozumím. Myslel jsem, že řekněte někdo mám stejný karavan napoj to tam a tam a hotovo, nebo případně nějaké foto z montáže. Ale moje chyba, že tomu nerozumím. Asi karavan svěřím do odborných rukou, ale díky za snahu. Mějte se ;-)
VW Passat + Hobby de luxe easy 450 UB
www.katkabrauerovaphoto.cz
Facebook - KATKA PHOTO
Karel ProkopČlen Přidáno
před 10 letto Bruzkin: odpověď je a není složitá, ale zrovna u Hobíků není problém odpálit celou řídicí desku za 200-300€ (ojro). Většina z nich přednostní relé má, ale jestli máš tlačítkový ovladač s mikrospínači (pod fólií) nelze dát univerzální radu. Bohužel.
Moje doporučení: Svěř to ODBORNÝMU servisu. Připojení baterky na svorky od auta nebývá vždy ta správná rada a systém pokus - omyl je velmi drahý nesmysl.
Děláme ty Hobíky fakt často - věř mi, že vím o čem mluvím.
Bohužel daťák od Hobby (ani od jiný značky) ti nikdo nedá. Dealer ho nedá ani mě, a to spolu obchodujeme už drahnou řádku let. Přiznám se, že většinou už daťák tak moc často nepotřebuju, ale musím mít ten karavan na dílně, jinak nejsem schopen dát spolehlivou informaci. Co typ to originál. Jsou to truhláři.
SisatejČlen Přidáno
před 10 letKaravanyPRO: jj, videl jsem (tedy jen na foto), instalaci v VW T2 :) Vyhodit zdroj 230V/12V, vse z baterky a doplnit to jen nabijeckou jsme premyslel, nicmene pak ta nabijecka to musi umet ne? Prizpusobena na trvale dobijeni a odber zaroven...?
SisatejČlen Přidáno
před 10 letRozumim, ale kdyz nabijecka nabiji baterii a ja mam na tom pripichnute spotrebice, neovlivni to elektroniku te nabijecky?
Mam tomu rozumet tak ze mohu vzit baterii, libovolnou nabijecku pro tuto baterii, k baterii pripojit zatez/spotrebic, vse to zapnout a nestarat se? Minimalne by ta nabijecka mela byt schopna dodavat vetsi vykon nez ja spotrebuju,... jinak zakonite zkoncim s vybitou baterii.
Jinak uplne mimo nejsem, jen trosku, ma prace je programovani a ozivovani automatickych vyrobnich linek na Simaticu, Beckhoffu, apod. :-)