Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Dobíjení startovací baterie ze solárního panelu: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Dobíjení startovací baterie ze solárního panelu

Poslední aktualizace před 7 let
G
GSmanČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj, chtěl by se zeptat, jestli nemáte někdo zapojenou startovací baterku na dobíjení ze solaru.
Palubní trakci mi dobíjí skvěle s tím problém nemám, ale napadlo mě využít ho i nabíjení startovací baterky v případě, že je auto přes týden odstavené (palubní je nabitá).
Dalo by se to řešit třeba pomocí odpojovačů baterie?
Díky předem za názor.
floridan79floridan79Člen
Přidáno před 11 let

Citovat

GSman napsal:

Ahoj, chtěl by se zeptat, jestli nemáte někdo zapojenou startovací baterku na dobíjení ze solaru.
Palubní trakci mi dobíjí skvěle s tím problém nemám, ale napadlo mě využít ho i nabíjení startovací baterky v případě, že je auto přes týden odstavené (palubní je nabitá).
Dalo by se to řešit třeba pomocí odpojovačů baterie?
Díky předem za názor.


ja takhle nabijim 3 baterky, mam 2 palubni a 1 motorovou, ale vsechny 3 jsou stejne - 100Ah a startovaci. mam je pres odpojovace ale muzu nabijet a i tak delam, vsechny 3 najednou. a zaroven je mam i tedy nabijene pres alternator vsechny 3 kdyz jedu a neodpojim je. pro tebe pokud mas nejen rozdilne Ah ale i typy (trakce + startovaci) tak ji muzes napojit pres odpojovac ale nemel bys je nabijet dohromady... bud jednu nebo druhou. a pokud to budes delat, nezapomen na poradne tlusty kabely k ty baterce dopredu, nevim kolik ti daj solary, me daj max asi 10A ale jistota je jistota, lepsi jak pak menit roztekly kabely kdyz to jde i obracene z alternatoru a altik mam 65A, to pro tebe neplati protoze z altiku se ti dobiji jen motorova a tu pripojit za jizdy bys nemel k trakci. Snad to rikam spravne, kdyztak me opravte. S pozdravem Dan
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
DiscoverfunDiscoverfunČlen
Přidáno před 11 let
Nazdar,
U Firmy Conrad elektronik existuje na prodej t. zw." 2. batterie lader",ktery se jen pripoji na obytnou baterii a startovaci
baterii,(ma vyvody pro obe batterie tedy 2x + a jednou -) a kdyz je obytna batterie plna ,prepne nabijeni automaticky
na startbaterii,a jakmile klesne napeti ob.batterie pod 12,8V,prepne automaticky nabijeni zase zpet na ob.batterii,
je to mala krabicka,mam ji ted 1 rok zabudovanou,funguje fantasticky,takze se nemusi nic prepojovat,reaguje i na
nabijeni nabijeckou se site(kdyz je auto pripojeno na proud) muzu jen doporucit, stoji 25€,- ale vyplati se !
s pozdravem Honza/Discover/Erlangen
jarda77jarda77Člen
Přidáno před 11 let
Mám regulátor který nabíjí dvě baterie, mohu si navolit kolika procenty jednu a kolika druhou, potom průběh sleduji na displayi. Mám navoleno 20% startovací, 80% nástavbovou.
G
GSmanČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

Discoverfun napsal:

Nazdar,
U Firmy Conrad elektronik existuje na prodej t. zw." 2. batterie lader",ktery se jen pripoji na obytnou baterii a startovaci
baterii,(ma vyvody pro obe batterie tedy 2x + a jednou -) a kdyz je obytna batterie plna ,prepne nabijeni automaticky
na startbaterii,a jakmile klesne napeti ob.batterie pod 12,8V,prepne automaticky nabijeni zase zpet na ob.batterii,
je to mala krabicka,mam ji ted 1 rok zabudovanou,funguje fantasticky,takze se nemusi nic prepojovat,reaguje i na
nabijeni nabijeckou se site(kdyz je auto pripojeno na proud) muzu jen doporucit, stoji 25€,- ale vyplati se !
s pozdravem Honza/Discover/Erlangen


Ahoj Honzo, asi blbě hledám, ale nic takového jsem nenašel ani na českém, ani na německém Conradu :-(
To by bylo přesně to, co hledám.
M
MatesNováček
Přidáno před 11 let
DiscoverfunDiscoverfunČlen
Přidáno před 11 let
Odpoved pro matese :

Ano,je to presne ono,ja vim,ze u novych ob. vozu uz je toto zarizeni integrovane v ladovacim automatu,ale to bylo
ode me mysleno pro starsi ob.vozy,ktere jeste nemaji moznost prepinani nabijeni na obe baterie bud ze solarka,
nebo i s nabijecky,jak jsem jiz napsal,zde se pripoji jen celkem 3 kabely bez rozmysleni jestli se ta nebo ona
baterie nabiji,a uz to hned nabiji podle potreby vsechny baterrie ve voze,myslim si dokonce ze je to lepsi nez
to programovaci zarizeni (80%/20%),protoze si to samo automaticky hlida stav baterii !

Ja mam taky 4 Batterie a' 150 AH (2 startovaci a 2 obytne) v mem discoveru,a taky manualni prepinani, ale obcas
jsem zapomel prepnout na start.baterie,kdyz bylo auto odstavene a potom jsem musel narychlo dobijet,kdyz jsme
chteli vyjet a ted mam vsechny baterie plne bez problemu !

s pzdravem, Honza/Discover
PETGEPETGEČlen
Přidáno před 11 let
Já jsem kdysi již dost dávno na svém Chausson Welcome nastudoval pracně elektrické schema - mimochodem "plachta jak menší prostěradlo"... Poté jsem otevřel energoblok a nesporně jistě našel příslušné svorky, kde jsou "opravdu pořádnými fabrickými dráty" připojené natvrdo oba obvody = tj. jak nástavbový akumulátor, tak i motorový akumulátor. Mezi obě plusové svorky jsem zapojil diodu s malým úbytkem napětí v otevřeném směru v serii s omezovací žárovkou, což funguje jako nelineární omezovací jednosměrný člen, který způsobí, že kdykoliv je napětí na nástavbových akumulátorech v důsledku funkce solárů vyšší proti napětí na motorovém aku o úbytek na diodě, začne procházet z obvodu nástavby do obvodu motorového akumulátoru omezený dobíjecí proud až cca 1A - vlastně podle rozdílu obou napětí se to reguluje samo. Diodu ani nechladím, je při tom proudu studená.

V současnosti to takto provozuju již skoro čtyři a půl roku, realizoval jsem to na jaře 2009. Nástavbový okruh je tak v podstatě trvale udržován soláry na plném napětí, přebytek energie je odtud částečně převáděn do obvodu motorového akumulátoru s napětím o cca 0,4V nižším. Když nastartuju motor, nemůže alternátor přebíjet případně nástavbový okruh, protože dioda je v ten moment uzavřena. Vůz parkuju "zima léto" venku bez dobíjení ze sítě a ještě za celou tu dobu se mi nestalo, že bych nenastartoval. Oba akumulátorové okruhy přežily takto na solarech již pět zim.

Pro informaci, mám tam dva panely s výkonem už ani přesně teď nevím, buď 160 Wp nebo 180 Wp s regulatorem MPPT. zatím nejezdím nijak moc často - v průměru cca 5x ročně a nikoliv přímo v zimě - prosinec, leden a únor nejsem ani pojištěn. Najeto mám nějakých 47000 km. Motorový aku má 12V 100 Ah, nástavba potom 12V 2x 100Ah aku paralelně bez jakýchkoli vymyšleností - prostě "natvrdo paralelně". Párkrát již jsem byl "na výletě" mimo dosah el. sítě a zatím jsem nepostřehnul, že bych se byť náznakem přiblížil stavu "bez šťávy".

Nikomu to nenutím, mi se to osvědčilo. Zatím totiž přes zimu či mimo výjezd "skladuju bydlíka u cizích" a to vesměs s dosti mizerným přístupem k němu, čili řešil jsem to takto s vizí, že solary to budou udržovat zima léto stále nabité - což se zatím děje, vždy všechny ty časy, kdy byl bydlík "o samotě ", mi ta elektrika vše vždy přežila.
petge
VasuVasuČlen
Přidáno před 11 let
Vážení, co znám energobloky od firmy Calira od typu EVS 30/1808 a výše, mají oboustranné spínání baterií.
Jestli nabíjí alternátor startovací baterku, sepne při napětí 13,8 V také nástavbovou. Jestli stojíš a jde ti solár, při překročení 14 V na dástavbové, ti začne nabíjet také startovací. Při nabíjení 230 V je to stejné. Dokonce je tam kontrolka, která signalizuje paralelní sepnutí obou baterek. Takže si to nejprve zkontrolujte, ať to nepřekombinujete. Energoblok není blbuvzdorný a zkratuvzdorný, jak alternátor a rád vyhoří. Náklady jsou pak vysoké.
floridan79floridan79Člen
Přidáno před 11 let

Citovat

Vasu napsal:

Vážení, co znám energobloky od firmy Calira od typu EVS 30/1808 a výše, mají oboustranné spínání baterií.
Jestli nabíjí alternátor startovací baterku, sepne při napětí 13,8 V také nástavbovou. Jestli stojíš a jde ti solár, při překročení 14 V na dástavbové, ti začne nabíjet také startovací. Při nabíjení 230 V je to stejné. Dokonce je tam kontrolka, která signalizuje paralelní sepnutí obou baterek. Takže si to nejprve zkontrolujte, ať to nepřekombinujete. Energoblok není blbuvzdorný a zkratuvzdorný, jak alternátor a rád vyhoří. Náklady jsou pak vysoké.


a tim lze propojit starovacku klasickou olovenou u motoru a treba druhou trakcni uvnitr?
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
Tomas BrabecTomas BrabecČlen
Přidáno před 11 let
GSman: Jaky tam mas ted regulator?
G
GSmanČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

Tomas Brabec napsal:

GSman: Jaky tam mas ted regulator?


Mám tam MPPT Solar Regulator 12/24 V, Tracer 20A
http://eskutr.cz/cs/solarni-regulator...-20a-.html

Je to obyčejná dodávka se solárem na střeše, regulátorem a baterkou. Žádný elektroblok tam nemám.
Jen jsem chtěl využít "sluníčko", když auto stojí a nástavbovka je plná.
mekiemekieČlen
Přidáno před 11 let
Nechci zakládat nové vlákno a sem se to hodí: Znáte někdo tohle? http://www.mulac....i-rele.htm . Vím, že existuje ODAK3, ale tohle se mi zdá lepší - právě proto, že to automaticky propojuje obě baterie i v případě, že je dobíjená palubní baterie - situace, na kterou se ptal ten, co zakládal tohle vlákno. A navíc to umožňuje zapojení natvrdo, když nutně potřebuju spojit kapacity obou baterek nouzově.
mirek a hana, VW t5, samodomo vestavba druhá v pořadí
p0l0usp0l0usČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

mekie napsal:

Nechci zakládat nové vlákno a sem se to hodí: Znáte někdo tohle? http://www.mulac....i-rele.htm . Vím, že existuje ODAK3, ale tohle se mi zdá lepší - právě proto, že to automaticky propojuje obě baterie i v případě, že je dobíjená palubní baterie - situace, na kterou se ptal ten, co zakládal tohle vlákno. A navíc to umožňuje zapojení natvrdo, když nutně potřebuju spojit kapacity obou baterek nouzově.


me se to zda lepsi, protoze to je dimenzovany na 120A a odak jen na 20A.
E
erboschČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj - mám také jednu otázku k tématu - nemohl byste mi prosím někdo poradit co za věc si pořídit když potřebuji dobíjet 5 gelovek (každá 100ah) z altíku 90a,
samozřejmě budou baterie napájeny solárními panely, ale rád bych to krmil ještě alternátorem, ale všechny relátka či aku izolátory, co jsem našel, tak píší max. cca 100-200ah a kupovat 5 odpojovačů se docela prodraží.
No a mimo jiné by se mi líbilo ještě i dobíjet startovací baterku tak, jak to tu popisujete. I když má jinou kapacitu než gelovky..
Děkuju moc Honza..
VasuVasuČlen
Přidáno před 11 let
Mám pocit, že jsi to trochu zkomplikoval. Gelovku nemůžeš přímo nabíjet z alternátoru, neboť ji zničíš, v horším případě bouchne ! Tam potřebuješ regulátor na nižší napětí, v našich obytňácích je k tomu energoblok s možností přepnutí na gelovku, nebo zavodněnou baterku, bývají do 50A. Ale nabíjet 500 Ah baterky, to jsem ještě neslyšel. To by potřebovalo dva energobloky 50A, alternátor 150 A a poměnit kabely za 50mm2 No a aby jsi to nabil ze soláru, tak solár 400W
Ale to nejhlavnější, ty jsi vyhodil diesel motor a máš tam elektrický ? Na co máš tak velký výkon baterek ?
E
erboschČlen
Přidáno před 11 let
Mám totiž idilickou práci :) Pracuji pouze sezónně a teď v tom autě budu půl roku žít a proto potřebuji být co nejvíce soběstačný - nejezdím po kempech, takže přípojku na 220v mám, ale spíš jako pojistku - gelovky jsem koupil do ostrovního systému do domu, mám jich tu asi 20 a je mi líto je nevyužít než budu realizovat stavbu fot. el. doma.
Jinak panelů mám na autě 6, ale obytňák v této sestavě vyjede poprvé, tak ještě nevím jak moc budou produkovat - samozřejmě teoretickou představu mám dle parametrů solárů, ale praxe bývá jiná. Třeba budou soláry stačit a altík bude jen pro pocit :) Ale ve starém autě jsem měl ze startovací baterie vyveden kabel do přepínacího relé 75A a z něj do gelovky (těsně před gelovkou byla napojena žárovka, coby regulace :) ale takto už to dělat nechci. Tu žárovku mi tenkrát radil jeden pan elektrikář. Napadlo mě ještě to poslat do regulátoru od panelů, ale ten má pouze 40A.

A nevyřešila by to tato nabíječka? Třeba ne - jen se domnívám, nejsem elektrikář - vše jedu pokus x omyl, ale nerad bych za jízdy svářel :)

http://www.tipec....latoru-IVT

Automatické sloučení 20.10.2013 12:46:
A nebo toto?
http://eshop.neos...2-24v-120a
Upravil erbosch dne 20.10.2013 12:46, před 11 let
erbosch Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
VasuVasuČlen
Přidáno před 11 let
To jsem nevěděl a ty jsi to nenapsal, že to máš vestavbu ! Tak tady je možné udělat to tak :
Z alternátoru získáš impulz pro sepnutí relé. Možná, že bude stačit 70 A relé, ale je to na hraně, radši bych tam dal 100-150A , ať je klid. Snížení napětí pro gelovky bych provedl 200A diodou,/ v bazarech jich ležívá dost /
kde vznikne úbytek 0,7V a to je vše!
Když nastartuješ, tak po zhasnutí kontrolky nabíjení se sepne 100A relé a přes 200A diodu poteče do gelovek proud omezený na 13,8 V
V případě nabíječky, klidně tam dej tu na 500Ah, ale také ji musíš zapojit před diodu, jinak ty gelovky vyvaříš.
E
erboschČlen
Přidáno před 11 let
Jo tak s tou vestavbou se omlouvám - to mě nenapadlo :)
Ježiš ani nevíš, jakou jsi mi udělal radost - sedím už týden u netu a píšu všem možným prodejcům této techniky, ale žádný se nebyl schopen konkrétně vyjádřit.

Ještě se zeptám na jednu věc - mám to tahat z altíku a nebo ze startovací baterky? a jaký průřez kabelu mám použít?
Děkuju moc za ukončení mého internetového trápení :)
VasuVasuČlen
Přidáno před 11 let
Počítej s tím, že do každé gelovky poteče dle výrobce 10A, ale třebas trochu více tj. 15 A x 5 baterek a máš 75 A
U větších průřezů a trvalých proudů se počítá 3A na mm2 měděného kabelu. Bude však nejlepší tam dát 50 mm2 od alternátoru na 100A relé, pak 200A dioda a pak na jednotlivé baterky.
Jestli v autě máš 70A alternátor, tak ten odvaříš ! Alternátor sice má jedinou výhodu, že maximální proud je zároveň jeho zkratový ale dlouho to nevydrží. On se přehřeje a vyhoří. Dnes jsem byl na autoburze 120A alternátor zánovní tam prodávali za 1000 Kč
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,816,009 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.20174 sekund | Průměrně za: 0.20174 (0) sekund | Dotazy: 142 | Použitá paměť: 2.32MB/4MB