Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Montáž klimatizace do obytného auta II. - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Montáž klimatizace do obytného auta II.

Problematice montáže střešní klimatizace Sinclair AVS 25 jsem se věnoval ve svém příspěvku https://www.carav...cle_id=636 Mimo jiné jsem zdůrazňoval problémy s dostatečným utěsněním střechy a předcházení zatékání. V době, kdy jsem článek uveřejnil, jsem netušil, že problém se zatékáním bude hlavně můj vlastní problém. Na podzim 2017 se to začalo zhoršovat a proto jsem ještě před příchodem plískanic hledal zdroj problémů a posléze i jeho řešení.

Problematice montáže střešní klimatizace Sinclair AVS 25 jsem se věnoval ve svém příspěvkuhttps://www.carav...le_id=636. Mimo jiné jsem zdůrazňoval problémy s dostatečným utěsněním střechy a předcházení zatékání. V době, kdy jsem článek uveřejnil, jsem netušil, že problém se zatékáním bude hlavně můj vlastní problém. Na podzim 2017 se to začalo zhoršovat a proto jsem ještě před příchodem plískanic hledal zdroj problémů a posléze i jeho řešení.

 

Vyřešení zatékání

Ukázalo se, že hlavním důvodem je velice křehce konstruovaná střecha (hliníkový plech asi 0,8 mm, 3 cm polystyrén, sololit s tapetou). Konstrukce klimatizace předpokládá její těsné dolehnutí těsněním na otvor asi 36x36 cm (odpovídá střešnímu oknu) a jeho přitažení U profilem z vnitřní části nástavky čtyřmi šrouby M 8. Hmotnost vlastní klimatizace je asi 46 kg, ale vzhledem k přitažení na poměrně malé ploše je zatížení na okraji výřezu více než ohromující (nepochybně se to dá spočítat, ale to v této chvíli nehraje žádnou roli). Z tohoto vyplývá, že postupem času (a dalším dynamickým namáháním za jízdy) dochází k deformaci střechy a to v mém případě více v její přední části, protože je střecha oslabena odvětrávací houbou. I když jsem při instalaci položil a přilepil na střechu hliníkový plech 3 mm velikosti 1x1 m, střecha se deformovala a to nerovnoměrně, těsnění nedoléhalo a v zadní části prosakovala voda.

Znamenalo to klimatizaci dolů a odstranit všechno, co jsem tam do té doby dal: krycí plech, tmely, lepidla atd.

Protože byly zimní měsíce, obytka stála v teple a důkladně vyschla. Nakonec jsme došli k názoru, že je třeba vytvořit torzní skříň a hmotnost přenést na co největší plochu hlavně k zevním okrajům střechy, která je podepřena konstrukcí nástavby v oblasti boků.

Torzní skříň je vytvořena uzavřenými ocelovými profily 3x3 cm , které jsou svařené a ty, které tvoří přední a zadní část, jsou provrtané pro šrouby k přitažení klimatizace. Tato čtvercová konstrukce je přivařená k základovému plechu, který má rozměr 1,5 x 1,8 m a zasahuje až ke střešním nosičům. Ke svařených profilům jsou ke krajům základového plechu přibodovány kosočverce z ocelového plechu, které spolu se základovým plechem a svařencem z profilů vytváří uzavřenou, velmi pevnou, torzní skříň. Výhoda takovéto konstrukce je v tom, že přenáší hmotnost na velkou plochu, sama o sobě se prakticky nekroutí a neprohýbá. Zvýšení cca o 3 cm proti střeše zabrání tomu, aby se při dešti v oblasti přitažené klimatizační jednotky vytvořil „lavor“, ve kterém klimatizace stojí. Naopak, ze zvýšené polohy voda odtéká na jinou část střechy. Takto vytvořená torzní skříň je přilepena karosářským lepidlem po celé ploše (při lepení byla střecha z vnitřní části lehce přizvednuta tak, aby doléhala celou plochou a vyrovnalo se tak předchozí prohnutí, nicméně na snímcích je vidět, jak je původní střecha ve střední části prohnutá a drží ji nově vytvořená torzní skříň). Po přilepení následovalo natření základovou barvou, vytmelení a konečná povrchová úprava. Z části kabiny byl vložen do původního otvoru rámeček tloušťky 3 cm, svařený z L profilů tak, aby zabránil promačkávání střechy v místě přitažení. Stejně tak bylo zesíleno místo přichycení U profilu z prostoru kabiny tak, aby při přitažení klimatizace se tento U profil neprohýbal.

Vše, co jsem popsal bude asi lépe patrné z přiložených fotografií.

Nevýhodou takto popsané konstrukce je jednoznačně její hmotnost. I s připojenou klimatizací se blíží celková hmotnost 100 kg. Pokud má vaše vozidlo váhovou rezervu (to je náš případ), není to takový problém. Bohužel většina nových aut bojuje s každým kilogramem. S uvedenou konstrukcí se i obtížně manipuluje (v mém případě se k usazení použil malý portálový jeřáb). Kdo má možnost nechat si uvedenou konstrukce svařit z hliníku, ušetří nejméně 30 kg.

Kupodivu se zvýšené těžiště vozidla nijak neprojevilo na jízdních vlastnostech. Prostě to není poznat. Naopak co poznat je, je pomalejší prohřívání kabiny sluncem Je to asi způsobenou izolační vzduchovou vrstvou mezi kosočtverečnými pláty a podkladovou deskou.



Úprava elektroinstalace

Ve výše uvedeném článku je při výpočtu potřebného proudu při provozování klimatizace za jízdy uvažováno se 100% účinností měniče. Takovouto účinnost však žádný měnič nemá. U měničů, které mají na výstupu modifikovaný sinus se účinnost pohybuje pod 80%. Naproti tomu u měniče, který má na výstupu čistý sinus, je tato účinnost běžně až 95%. V praxi to znamená, že klimatizace odebírá při stejném napětí na svorkách akumulátoru v případě měniče s modifikovaným sinusem na výstupu nejméně o 15 A více. I alternátor, který dodává 140A nestačí za určitých podmínek dobíjet (stání v koloně na prudkém slunci, běh motoru na volnoběh, běh klimatizace na plný výkon) napětí na svorkách akumulátoru začíná klesat, tím roste odběr a výsledkem je dosažení proudu 150A a prasknutí pojistky. Bohužel pojistka ANL dříve než praskne, tak se zahřeje, což má jako vedlejší následek deformaci pojistkového pouzdra. Když praskla 4. pojistka, bylo pouzdro na vyhození. Původně jsem pro chlazení za jízdy doporučoval měnič Carspa EPS3000-12 12V/230V 3000W, který má na výstupu modifikovaný sinus a je schopen krátkodobě dodat až 6000W (potřebné k rozeběhnutí klimatizace). Tento měnič pracoval zcela bezchybně a klimatizace fungovala bez problémů. Byla ale hlučnější a v porovnání s během na 230V subjektivně chladila o něco méně.

Na jaře 2018 došlo ke značnému zlevnění měničů Carspa s čistým sinusem na výstupu (Carspa SKD3000UR-122 12V/230V+USB 3000W, čistá sinus, dálkové ovládání)
např.
https://www.unima...gIvi_D_BwE
Tento měnič je schopen dodávat trvale 3000W, špičkově 9000W po dobu 30 s a má kabelové dálkové ovládání. Mimo to má menší klidovou spotřebu (asi 0,6A) a možnost nastavení minimálního proudu, při kterém se měnič sám vypne (když ho zapomenete odpojit). Na druhou stranu, oproti měniči EPS 3000 nemá funkci bypass (je nutné ručně nebo přepínačem či stykačem volit měnič x 230V) a nemá nabíječku. Ale stojí necelých 11000,-Kč (podívejte se, kolik stojí měniče Dometic nebo Mobile Technology, které dodávají maximálně 1700 W) a jeho ceny stále klesají (v době dopisování článku jsem viděl prodej i pod 10000,-Kč).
Z výše uvedených důvodů (hlučnost, účinnost, praskání pojistek, cena) jsem se rozhodl měnič vyměnit. Klimatizaci v naprosté pohodě rozeběhne a udrží v běhu, ta je stejně tichá jako při zapojení na 230V a chladicí výkon se zdá vyšší než u měniče s modifikovaným sinusem. A co je důležité: zatím nepraskla ani jedna pojistka.
Pravděpodobně by stačila varianta tohoto měniče 2000W (špičkově 6000W)
https://www.unima...ista-sinus ,
který je levnější, ale ten jsem nezkoušel. Osobně se domnívám, že v autě při jízdě na slunci s běžící klimatizací je pro měnič mnohem lepší, když nepracuje na plný výkon a dokáže se tak snadno uchladit. Ale je to otázka názoru.



Závěr

Montáž klimatizace do mobilního auta nebo karavanu je věc, která se svépomocí realizovat dá, ale může to být značný nervák. U aut nebo karavanů, které mají pochozí střechu, je to jednodušší: lze předpokládat, že k deformaci okrajů střešního otvoru nedojde tak snadno. Lépe je montážní otvor zesílit na straně střechy hliníkovým plechem nejlépe tloušťky 5 mm (3 mm je málo – vyzkoušeno). Ještě lepší by byl dural. Klimatizační jednotka by měla být instalována v místě, kde je strop vzepřený vnitřní výztuhou (například stěna koupelny a WC nebo skříň). V takovém místě je menší pravděpodobnost prolamování střechy a následné zatékání. Bohužel u částečně integrovaných aut je toto místo nad postelí, čili v jednom koutě auta a to nepředpokládá rovnoměrné ochlazování vnitřního prostoru. Pokud umístíte klimatizaci do okna nad stolem (čili asi doprostřed obytného prostoru), počítejte s problémy. Viděl jsem u zahraničního staršího obytného auta umístění klimatizace asymtericky, tedy ke kraji karoserie, kousek od boční stěny. Nevím, zda to funguje, ale může to být řešení. Alespoň část hmotnosti se přenáší na boční stěnu. Kdo má možnost a alespoň nějakou váhovou rezervu, může na střese vytvořit podobnou konstrukci, jakou jsem popsal výše: v mém případě je ocelová, lepší by byla z hliníku nebo kombinace hliník, dural. Dneska existuje spousta firem, které umí hliník svařovat a podobnou konstrukci vám udělají. Připevnění na střechu nikdy neprovádějte vrtáním a šroubováním. Ve slabém plechu stejně nic nedrží a vyrábíte si problémy se zatečením. Dneska se vše lepí. Spousta dílů v automobilovém průmyslu se lepí, stejně tak v letectví. A drží to.

Ten kdo chce provozovat klimatizaci za jízdy, musí počítat se značným proudovým zatížením akumulátoru. V minulé části jsem doporučoval měnič napětí s modifikovaným sinem na výstupu, ale z výše uvedených důvodů jsem zakoupil měnič nový, který má na výstupu plný sinus a jsem s ním maximálně spokojený. Uvažovat nad dochlazováním obytného provozu má smyl i u obytných aut (zvláště plně integrovaných), které mají motorovou klimatizaci. Ta je konstruována na relativně malé kabiny dodávek a nestačí ochladit vnitřní prostor auta. Zde, ve zvláště horkých měsících, se možnost dochlazování za jízdy jeví jako velice příjemná záležitost, která zpříjemní cestování.

Závěrem bych rád poděkoval panu Tomáši Joujovi z SPŠ dopravní v Plzni Křimicích, který se demontáže klimatizace, vytvoření a svaření konstrukce na střechu a opětovné montáže klimatizační jednotky velmi ochotně ujal a odvedl velmi solidní práci. I když jak říká, nechtěl by to dělat znovu…


Na přiložených snímcích je vidět umístění klimatizace na vytvořenou torzní skříň (záměrně foceno po dojetí asi 2500 km při intenzivním používání, neumyté a zaházené, protože jsou dobře vidět svařované a tmelené spoje), některé detaily vnitřní montáže a oba použité měniče: černý s modifikovaným sinem a modrý s plným sinem na výstupu.

odkaz na fotografie:
https://www.rajce...

bambula 18. July 2018 8485 přečtení 0 komentářů 0 hodnocení Tisk

0 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • Žádné komentáře nebyly zveřejněny.


Hodnocení je k dispozici pouze členům.

Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
Skvělý! (0)0 %
Velmi dobrý (0)0 %
Dobrý (0)0 %
Průměrný (0)0 %
Špatný (0)0 %

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,660,475 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.10445 sekund | Průměrně za: 0.10445 (0) sekund | Dotazy: 40 | Použitá paměť: 1.43MB/2MB