Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Montáž klimatizace do obytného auta - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Montáž klimatizace do obytného auta

Článek řeší praktické zkušenosti s montáží a provozem střešní klimatizace



Otázce klimatizace se zde na stránkách věnovala již řada článků.
Rád bych přidal pár vlastních zkušeností a možná polemizoval s některými "zaručenými"radami, které se tady objevují.

Jestli klimatizaci ano nebo ne, to ať si každá zodpoví sám. Jedna skupina lidí ji z principu nechce, druhá si ji pořídí, protože má raději nějaký komfort, ale protože to není "in", tak se s tím raději moc nechlubí.
Já jsem klimatizaci chtěl a nijak se s tím netajím.

Koupil jsem starší obytný vůz bez motorové klimatizace a bez kabinové klimatizace, podvozek Ducato, motor 2,3 JTD, alternátor 90A.
Zadání bylo jednoduché: chci klimatizaci pro provoz v autokempu (připojení na 230V) a s možností provozu a chlazení za jízdy



Typy klimatizací
V zásadě je možné použít dvou typů klimatizací:
- kompresorová
- vodní

kompresorová má mnohem vyšší chladicí výkon, ale také velkou spotřebu.
vodní má relativně nízkou účinnost, která klesá s vlhkostí vzduchu, ale má malou spotřebu a je možné ji bez problémů napájet i za jízdy z autobaterie. Myslím si, že zvyšování vlhkosti v obytném prostoru karavanu nebo obytného vozu není nijak příznivá záležitost.
Cenově oba typy vycházejí skoro stejně.
Je na každém, jaký typ si zvolí

Klimatizací na bázi ochlazování vzduchu vodou se zde nebudu zabývat. Nechtěl jsem ji, ale nikomu ji nevymlouvám.




Typ kompresorových klimatizací dle umístění:
- střešní
- kabinová

Střešní klimatizace je jednodušší na montáž i proto, že rozvody vzduchu není třeba montovat (studený vzduch klesá k podlaze), ale je hlučnější a utěsnění klimatizace na střeše proti pronikání vody je "adrenalinový sport".
Kabinovou umístíte do garáže nebo pod sedačku, je tišší, ale je nutné rozvést chladný vzduch pod střechu, jinak na hlavu je vám horko a nohy mrznou.


Značky klimatizací
Mimo zavedené značky jako Dometic nebo Truma je možné volit i značky, které nejsou v dané kategorii výrobků u nás etablované. Již zde bylo na fóru zmiňováno, že výše uvedené značky nelze servisovat. Neobsahují ventil na odčerpání a opětovné naplnění chladicím médiem a tedy pokud se něco rozbije, tak ji vezmete a vyhodíte.


Osobně jsem zvolil střešní klimatizaci Sinclair. Je levnější, vyrábí se ve dvou verzích o chladícím výkonu 2500 a 3500 W a je servisovatelná (má ventil).
Cena je u typu ASV-25A asi 31 tisíc bez DPH, možná, že se podaří koupit ji i levněji. Zvolil jsem tuto méně výkonou variantu, protože 2500W chladicího výkonu je dostatečné a hlavně tato klimatizace má příkon asi 1000 W, tedy tabulkově 4,7 A (změřeno asi 5A). To znamená, že je možné ji používat i v zahraničních kempech nebo STPL, které mají vesměs 6A (setkal jsem se ve Francii a Itálii s 5A) a nikde se mi jistič nevyhazoval.
Co považuji za nevýhodu této klimatizace je nedomyšlená konstrukce a tragický návod k montáži. Kdo může, ať si nechá instalaci provést firmou, která se tím zabývá a má s tím zkušenosti. Jinak budete neustále bojovat se zatékající vodou.

Pro toho, kdo se rozhodne k individuální montáži, několik poznatků:
- Utěsnění venkovní jednotky je řešeno přitažením 4 šrouby s ocelovým profilem, který je kryt vnitřní jednotkou. Tento profil a gumové těsnění venkovní jednotky přímo naléhá na střechu a při dotahování ji deformuje. Je třeba použít masivní orámování montážního otvoru nejlépe z tvrdého dřeva nebo hliníkových profilů tak, aby se při dotahování obě části klimatizace vzepřely přes tento rám, jinak se střecha nevratně deformuje.
- Pokud je střecha nerovná, je lépe ji vypodložit (použil jsem hliníkovou desku 3 mm), do které vyříznete přesně montážní otvor. V takovém případě musíte na utěsnění desky použít po celé ploše kvalitní těsnící materiál. Bylo to zde již několikrát zmiňováno, ale na tom neušetříte. Osobně jsem se dopracoval k Teroson Terostat. Pokud to neuděláte opravdu důkladně, bude Vám pod desku zatékat.


Elektrická instalace
Znovu platí, že pokud nevíte, co děláte, svěřte alespoň tuto část odborníkovi.

Pokud budete připojovat klimatizaci výhradně na 230V, je zapojení poměrně jednoduché a klimu připojíte trojžilovým kabelem do zásuvky nebo rozvodné krabice tak, aby byla po připojení bydlíku na 230V pod proudem.

Pokud chcete klimatizaci provozovat za jízdy, je věc výrazně složitější.
Nejdříve je třeba z dostupných informací (nebo vlastního měření) spočítat, jaký proud teče přívodními kabely. Příkon je fyzikální veličina, která vyjadřuje množství energie dodané za jednotku času. Značí se stejně jako výkon písmenem P . V případě elektrických spotřebičů je okamžitý elektrický příkon možno spočítat jako
P = UxI
kde U je elektrické napětí a I elektrický proud. Pro výpočet proudu tedy
I = P/U
Z výše uvedeného vyplývá, že když klesá napětí, stoupá proud. To znamená, že pokud do klimatizace teče při 230V 4,6A ( 1070 : 230 = 4,6), při 12 V je to skoro 90 A (1070 : 12). Praxe ukázala, že spotřeba v průběhu chlazení kolísá, někdy přesahuje i 5A při 230V napájení a je mimo jiné závislá i na okolní teplotě. Potom není problém se při 12V dostat i přes 100 A.

Toto vše je třeba vzít v potaz při návrhu celého řetězce napájení klimatizace za jízdy:
1. Prakticky je možné vyloučit napájení pouze z akumulátoru. Z výše uvedeného vyplývá, že 100Ah akumulátor by klekl za 1 hodinu. Ve skutečnosti mnohem dříve, protože s klesajícím napětím na akumulátoru by stoupal tekoucí proud a to až do momentu, kdy by měnič automaticky baterii odpojil nebo by praskla přívodní pojistka.
2. Napájení je třeba přivést od motorového akumulátoru, který musí být dobíjen dostatečně výkoným alternátorem. Praktické zkoušky a měření za jízdy přímo na akumulátoru ukázaly, že 90A alternátor nestačí a je třeba použít co nejsilnější – v mém případě 140A, který zajistí dobíjení akumulátoru za provozu alespoň minimálním proudem.
3. Průsvit přívodního kabelu k měniči je závislý na délce akumulátor – měnič. Snažte se umístit měnič co nejblíže k baterii, Plocha kabelu by měla být asi 50mm2, praxe ukázala, že měděný kabel průměru 8 mm se za provozu prakticky nezahřívá. Přívodní kabel je třeba hned u akumulátoru opatřit pojistkou a vhodnou pojistkovou skříní (např. pojistky ANL). Z výše uvedeného vyplývá, že pojistka by měla být velkosti 150A (100A praskne, po několika minutách, 200 A je nebezpečně silná a než se spálí, shoří vám auto).

Měnič napětí
Ideální typ měniče je čistý sinus s dostatečným výkonem. Při volbě měniče je nutné rozlišit trvalý příkon a špičkový příkon, který klimatizace potřebuje ke svému rozběhu. Rozběhový příkon klimatizace může být 3-6 násobkem jmenovitého příkonu, Tu znamená, že pro bezpečný rozběh uvedené klimatizace je třeba měnič, který je schopen krátkodobě dodat až 6000 W. V případě, že použijete měnič, který používá čistý sinus, jedná se o značně nákladné zařízení. Vzhledem k tomu, že i Dometic DC-Kit 1 používá měnič, který produkuje modifikovaný sinus, rozhodl jsem se pro toto řešení. Takovýto měnič má o něco nižší účinnost a hlavně klimatizace je hlučnější (přece jenom průběh napětí nemá hladkou sinusoidu, ale pilovité okraje). Motory klimatizace ostřeji „hrají“ (podobně jako booster na kytaru).

Jako měnič jsem použil Carspa EPS3000-12 12V/230V 3000W, který je po dobu 30s schopen dodat až 6000W a trvale 3000W. Mimo to obsahuje nabíječku, kterou použijete, když se v kempu nebo STPL připojíte na elektřinu a má funkci bypass, to znamená, že v momentě, kdy připojíte bydlíka na 230V, tak se měnič odpojí. Mimo to obsahuje pojistky proti přepólování a hlavně při poklesu napětí akumulátoru pod 10,5 V se automaticky odpojí.
Tento měnič zcela bez problémů výše uvedenou klimatizaci rozeběhne a udrží ji v provozu i za jízdy. Je ale třeba nacvičit způsob zapínání a vypínání:
nejdříve nastartovat motor, potom zapnout měnič a nakonec klimatizaci.
Při vypínání obráceně: nejdříve vypnout klimu, počkat až se zastavé (trvá to asi 20 s), potom vypnout měnič a nakonc motor.
Je třeba si uvědomit, že takhle silný měnič má spotřebu skoro 1 A naprázdno. Když na něj zapomene, tak dostává akumulátor zabrat.




S takto popsanou sestavou jsme od června do září projeli velkou část západní Evropy a najeli před 10000 km. Funkce byla bez problémů a komfort chlazení nepopsatelný.


Napájení při kempování na divoko
Tento problém jsem neřešil, ale byl na stránkách fóra již popsán:
elektrocentrála s dostatečným výkonem.
Akumulátory, soláry apod. nestačí. Kompresorová klimatizace je přece jenom energeticky velmi náročná.

bambula 13. September 2017 14959 přečtení 3 komentáře 2 hodnocení Tisk

3 komentáře

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • Pepi
    Pepi
    Po dlouhé době velmi užitečný a jasný článek dík..krásné cesty v příjemném prostředí přeji pepa
    - 14.09.2017 08:12
    • pilinis
      pilinis
      Super článek
      - 07.12.2017 16:33
      • M
        Mathesius
        Naprosto faktický, skvělý a poučný článek. Perfektní! Díky!
        - 10.07.2022 01:36

        Hodnocení je k dispozici pouze členům.

        Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
        Skvělý! (2)100 %
        Velmi dobrý (0)0 %
        Dobrý (0)0 %
        Průměrný (0)0 %
        Špatný (0)0 %

        Copyright © 2023

        Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
        Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

        Theme by PHP Fusion Inc
        43,023,086 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.11827 sekund | Průměrně za: 0.11827 (0) sekund | Dotazy: 46 | Použitá paměť: 1.59MB/2MB