Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Velká prsa v ještě menším tričku aneb...... - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Velká prsa v ještě menším tričku aneb......

Snad mi Radek Sladký odpustí, že jsem si dovolil ukrást a parafrázovat jeho titulek ze stavby Mikeše. Jeho články pro mne byly velkou inspirací, takže se mi to zdálo docela příhodné pro popis toho, o co jsem se pokusil v našem autě.



Velká prsa v ještě menším tričku aneb jak jsem se pokusit překonat pana presidenta.
Snad mi Radek Sladký odpustí, že jsem si dovolil ukrást a parafrázovat jeho titulek ze stavby Mikeše. Jeho články pro mne byly velkou inspirací, takže se mi to zdálo docela příhodné pro popis toho, o co jsem se pokusil v našem autě.
Neubráním se, abych nezačal trochu zeširoka – jak a proč k tomu došlo, že jsem se pustil do tohoto projektu. Nedočkavci mohou přeskočit několik následujících odstavců ;o)


Začínali jsme s VW T4 California se zvedací střechou – úžasné auto pro ty, kteří nepotřebují velký komfort a na svých cestách hlavně poznávají a cestují. Ideální druhé auto do rodiny, když oba potřebují do práce dojíždět. Ve srovnání s osobákem prakticky žádná omezení. Pro tyto účely neznám lepší variantu – malé, obratné, komfortní jízda a přesto díky zvedací střeše i docela přijatelné na „bydlení“. Přesto jsem si již tehdy uvědomovat jednu zásadní nevýhodu tvz. jednoprostorového řešení – ve voze této konfigurace se dá dělat vždy jen jedna věc. Když spím, tak se téměř nikam nedostanu, vařit můžu, až kompletně ustelu, když sestavím jídelní stůl, tak zavazí jiným činnostem, prostor za sedadly je z vnitřku obtížně přístupný. Zkrátka celé osazenstvo musí vykonávat jednu činnost a mezitím přeskládávat a přeskládávat… To taky bylo hlavním neuralgickým bodem našich výprav. Při neustálém přeskládávání se řada věcí “ztrácela“ a pak zase nacházela, a byť je v Californii vše dokonale promyšlené, kolem desátého dne ve stísněném prostoru jsme si začínali jít na nervy. Jistě, v tak malém autě se nedá mít všechno na svém místě a něco se rozkládat a skládat musí, ale nejde to vymyslet jinak a třeba i „lépe“? (úmyslně dávám lépe do uvozovek, protože je mi jasné, že neexistuje absolutní lépe, ale jen to, co mně vyhovuje lépe).


Bohužel obrovskou výhodou i nevýhodou našeho bydlíku bylo, že jeho původní německý majitel do něj místo originálního slabého motoru 1,9D, který byl v TP, „nabastlil“ moderní 1,9TDI. Tento motor, který byl jedním z nejlepších motorů, které kdy VW vyrobil a dobře jej známe i z našich Octávií I, dával vozu úžasnou dynamiku při spotřebě 6-7l nafty/100 km, ale začal být velkým problémem v okamžiku, kdy jsme v zahraničí měli nějakou technickou závadu a zjistili, že velké množství součástek použitých ke konverzi, jsou použité z „něčeho“ a nikdo nevěděl z čeho. Nemluvě o tom, že ve značkovém servisu na nás chtěli volat policii. Takže padlo rozhodnutí, že auto půjde z domu.


Jak jsem řekl, auto používám i na cestu do práce takže jsem se rozhlížel po nějaké malé dodávce. A kdo jezdil v dodávce se všemi nezávisle zavěšenými koly, těžko se vrátí k pevné zadní nápravě. Takže Transportér nebo Vito. Jako člen Transporterclubu jsem samozřejmě nezaváhal, a přes všechny nářky na novou VW T5 se začal dívat tímto směrem.
Nízká krátká T5 byla objektem mých prvních pokusů a abych to neprodlužoval, zájemci nechť se podívají na moji fotogalerii http://www.carava...um_id=7196 . Závěr – sice maximálně variabilní – od 7 osob na jízdu po bydlík pro dvě osoby, ale zásadní „problém“ – bez zvedací střechy se v padesáti letech v předklonu obléká jen velmi obtížně – tak takhle teda ne. Ale procvičil jsem si, že vyrobit nějaké slušné skříňky v amatérských podmínkách není problém a tak „když jsem si byl schopen vyrobit v garáži ultralehké letadlo, tak přece zvládnu i plnohodnotný obytňák se vším všudy“. Podpořeno návštěvami vestavbářských sletů a studiem obrázků z internetu po celém světě, se začaly rodit první plány……
…..volba padla, světe div se, na VW T5. Pro někoho možná nesmysl, protože ve větším je všechno jednodušší, ale shodli jsme se se ženou, že větší auto nechceme. Tentokrát to ale bude verze vysoký a dlouhý (známý jako sanitka), protože je k sehnání za zhruba stejnou cenu jako ostatní Transportéry. Dodělávat zvedací střechu na nízkou verzi je o částce cca 130tis. Kč. To jsou peníze, které jsem si představoval, že bude stát celá vestavba. Koupit prázdné auto se zvedací střechou je nemožné, zvlášť, když mým představám o rozložení vybavení vyhovovala jen verze se zvedáním vzadu, tedy opačně, než má California.


Při mém pátrání po internetu jsem totiž zjistil, že na rozdíl od kontinentálních výrobců, kteří vesměs požívají podobnou jednoprostorovou konfiguraci jako California, tak ostrovní výrobci jako Bilbos, Auto-sleepers nebo Danbury používají variantu 2+2 sedadla se středovou uličkou a s umístěním kuchyně a toalety v zadní části vozu. Následně se připojilo i Reimo se svým MultiStyle a nejnověji třeba Cristall Camper na Nissanu, což bylo podle mne potvrzením, že se vydávám správným směrem. Mimochodem, nejnovější Westfalia Club Joker se zvedací střechou má uspořádání s kuchyní vzadu rovněž, i když s jiným uspořádáním sedadel. Určitou inspirací mi byli i zastánci "dvouprostorového" řešení na tomto fóru jak Vajglon Hnuson a jemu podobní, kteří mají vysoký Tranzit Nugget a se kterými jsem si tříbil názory v různých diskuzích. Jednoznačně, i když je to na malém prostoru, tak rozdělení vozu na 1.část, kde se sedí/leží a druhou část, kde je sekce kuchyně/šatna/koupelna/wc je velkým plus pro komfort a spolunažívání posádky. Dalším plus v protikladu ke Californii je možnost vycházet z obytného prostoru jak bočními, tak zadními dveřmi (zvolil jsem typ s křídlovými zadními dveřmi). Mimochodem zadní křídlové dveře se nám ve zkušebním provozu natolik osvědčily, že jsem přepracovával plánované řešení – možnost, že si nemusíte v autě vyhýbat, ale že opustíte vůz zkrátka těmi dveřmi, kde vám partner nepřekáží v cestě, je další velkou výhodou, která má vliv na pozitivní soužití v omezeném prostoru.

Jak to tedy nakonec dopadlo?
Protože si myslím, že nejvíce vypovídají fotky, odkazuji zájemce hlavně na fotogalerii, ale přece jen nějaký popis bych měl uvést a možná i vysvětlit, proč jsem zvolil právě tohle:
Sezení:
přední sedadla: 1+1 originál Transportér s područkami, doplněné v obou případech otočí Sportcraft. Pod sedadlem řidiče palubní baterie 100Ah, nabíječka 10A z Westfalie, propojení se startovací baterií pomocí propojovače Cyrix-ct, měnič 220V/1200W na zadní části sedačky, na boku sedačky ukazatel nabití palubní baterie z Lídlu. Po sedadlem spolujezdce úložný prostor na nářadí, trojúhelník, žárovky a další materiál, jako startovací kabely apod.

Druhá řada: Ideální by bylo si nechat za velké peníze namontovat dvě jednosedadlové rozkládací sedačky od některé z firem jako FASP nebo RIB, ideálně např. sedadla typu Neptune http://old.scopem...index.html , ale částka blížící se 90tis. za dvě sedadla včetně instalace rozhodla. Pro STK a v době mimo kempovací období (v zimě) používám variantu s originální druhou řadou (2+1) sedadel a příležitostné spaní je možné v horním patře, přes sezónu používám mnou vyrobené sedačky rozložitelné na spaní, které jsou uchyceny do úchytů originálních sedaček a používají originální bezpečnostní pásy a v kombinaci s otočenými předními sedačkami tvoří lůžko. V sedačkách je obrovský úložný prostor, kde obvykle převážíme nafukovací kanoi a hromadu dalších věcí. Auto má v technickém průkazu 2-5 sedadel, takže předpokládám, že při zběžné kontrole do toho nikdo moc šťourat nebude, obzvlášť jestli se mi podaří přetypování na obytné auto. Sedačky jsou z jeklu 30x30, vyztužené diagonálními výztuhami, takže o jejich pevnost se neobávám a navíc jezdíme ve dvou, takže na delší cesty v nich nikdo nesedává.

Stolování:
Sedačky jdou uspořádat 2+2 proti sobě, případně různá kombinace s rozloženým lůžkem. Za zmínku možná stojí stůl. Podařilo se mi sehnat originál kempovací stůl od VW, který je uložený v posuvných dveřích auta a v kombinaci se dvěma kempingovými židlemi, umístěnými na zadních dveřích, tvoří venkovní sezení. Pro vnitřní sezení jsem ho upravil a umístil na noze okopírované od firmy Reimo. Proč o tom pišu? Originál od Reima mi úplně nevyhovoval a tak jsem si řekl, že ho vyrobím sám. Na téměř nepřekonatelnou potíž jsem narazil, když jsem chtěl někde ohnout trubku 45x1,5 v radiusu 250mm. Všichni, kteří nabízejí ohýbání tenkostěnných trubek na automatických strojích mluvili stejně - cca 10m trubky na nastavení stroje a cena za seřízení kolem 6tis. Kč a pak každý další ohyb na seřízeném stroji v řádu desítek korun. Jenže já chtěl právě jen ten jeden ohyb a navíc v nerezu, takže 10m na zkoušku? Poděkování směřuji k výrobci „vysokých“ kol panu Vidímovi z Cyklovidim, který má stroj, na kterém je schopen kusově ohýbat tenkostěnné trubky v libovolném rádiusu a ohyb mi provedl na mém jediném kusu trubky za cca 800 kč+ poštovné téměř dokonale. Jinak tento mechanismus, který Reimo vyrábí desetiletí, považuji za geniální – v mém případě pokrývá prakticky libovolné umístění stolu v ploše cca 1,5x1,5m. Pátrání po někom, kdo mi trubku ohne, mi sice trvalo pár měsíců brouzdání na netu, ale pokud někomu vyhovuje prodávaná verze, http://www.doplnk...ny-system/ , vřele doporučuji. Komu ne, pan Vidím určitě rád pomůže http://www.cyklov...trubek.php .

Spaní:
Na rozdíl od větších aut, která mají obvykle spaní, které je vytvořené sedačkou v druhé řadě, jen pro děti nebo pro jednoho, rozhodl jsem se vytvořit z těchto sedadel maximálně komfortní spaní pro 2+ osoby a brát toto spaní jako hlavní. Důvod je jednoduchý. Moje žena odmítá spát na horním lůžku, protože prostor nad hlavou je „jen“ 60cm. Horní spaní je sklápěcí o rozměrech 125x190 cm, spodní spaní je buď formou dvou samostatných lůžek o šířce 62 cm a délce 195cm nebo s použitím vložky mezi sedadla dvoulůžko o šířce 150cm. Polstrování je tloušťky 8 cm, kde horní 2 cm pro zvýšení komfortu jsou z tzv. líné pěny. Na horním spaní je pouze 15 mm Miralonu a samonafukovací dvojmatrace. Vzhledem k tomu, že prostor vytvořený zvýšenou laminátovou střechou je jen 50 cm vysoký, použil jsem hliníkové profily 100x50 mm a jejich umístěním na panty se mi podařilo snížit uložení horního lůžka, takže nyní je nad lůžkem 60 cm. Deska postele je rozdělená na třetiny, kdy jedna třetina je sklápěcí na plynových vzpěrách a zbývající dvě části volně posuvné. Střešní okno Mini Heki 40x40 je pro větrání při spaní naprosto dostačující a docela nenápadné. Detailněji viz fotky.

Zadní část auta:
tvoří v pohledu ve směru jízdy na pravé straně velký úložný prostor, prostřední část sprchový kout a levá strana je kuchyně. Jako materiál na skříňky jsem si zvolil březovou multiplex překližku jako nejlepší kompromis mezi kvalitou a cenou. Topolová překližka je sice lehčí, ale tak měkká, že často dojde její povrch k újmě a foliovaná překližka je sice super, ale zase ta cena! Povrchová úprava tvrdým voskem Osmo se mi velmi osvědčila. Pěkný povrch, který se při poškrábání dá bez problémů opravit. Za zmínku snad stojí hrany - Žádal jsem kamaráda stolaře, aby mi polepil hrany dvířek, že je chci mít kvalitně, aby to vydrželo. Ten při představě množství práce za "kamarádskou" cenu použil úskoku a říká - nejlíp nalepená hrana je žádná hrana a co ti vlastně vadí na překližkové hraně? Zjistil jsem, že vlastně nic, takže je hrana přiznaná a ve finále stejně skoro žádná není vidět.

Úložný prostor:
Bezprostředně za pravou zadní sedačkou je šatní skříň na ramínka o půdorysu 35x60cm a 90 cm vysoká, nad ní skříňka na drobnosti a pod ní prostor na nejnižší WC Thetford, které se v případě potřeby vysouvá do prostoru sprchy. WC je kryto dvojitými dvířkami na celou výšku skříňky. Tato dvířka po otevření vytvářejí prostor sprchového koutu a oddělují jej od spací části. Ve zbytku plochy pravé strany je mělká skříň s policemi na prádlo hluboká cca 25 cm, široká 80 a vysoká 100 cm.

Koupelna:
I když nepředpokládám, že se uvnitř vozu budeme sprchovat, příliš často, patří sprcha k "dospělému obytňáku". Vanička je vylaminovaná bílou laminovací pryskyřicí přímo do podlahy, dvojité dveře oddělují prostor od zbytku vozu a závěs kolem dokola chrání nábytek před namočením. Pro jistotu je umístění sprchy koncipováno tak, aby bylo bez problémů možné i sprchování venku vzadu za vozem a tuto variantu budu zřejmě využívat častěji. Toaletka je součástí skříněk v kuchyni a prostor pro zušlechťování doplňuje plastové zrcadlo z Ikea.

Kuchyně:
Na protější straně zadní části je umístěna klasická kuchyně s dvouplotýnkovým vařičem, dřezem a všemi potřebnými šuplíky. Pracovní plochu jde zvětšit buď přisunutím jídelního stolku nebo přídavnou pracovní plochou, která je v nejhořejším šuplíku. V něm je umístěna i vyjímací krájecí plocha, takže pracovní prostor je větší než ve většině velkých bydlíků. Vzhledem k tomu, že topím naftovým bufíkem, stačí 2 kg plynová láhev i na delší dovolenou.

Voda:
Zásoba vody je umístěna pod podlahou - 70l čisté a 50l odpadní vody. Vzhledem k tomu, že do zadní části vedou trubky z motorového okruhu do druhé topné jednotky, vyřadil jsem tuto jednotku z provozu a místo ní mám připravený samodomo bojler na teplou vodu. Ten je rovněž umístěn pod podlahou auta. Vzhledem k tomu, že umístěním nádrží na vodu pod podlahu jsem přišel o prostor na rezervní kolo, tak jsem vyrobil na zadní pravé dveře držák rezervního kola. Je to kvůli váze jen dojezdovka, ale snad to bude stačit. Pro jistotu vozím i kompresor a lepicí soupravu z Audiny a věřím, že jsme v civilizovaném světě, kde zalepení nebo koupení nové pneumatiky znamená cestu maximálně v desítkách kilometrů. Zatím jsem za ta léta c-čkovou gumu nepíchl a když, tak jenom trochu ucházela. Na levé části zadních dveří je držák na dvě kola od Fiammy. Bohužel na vysokou střechu vyrábějí jen na Tranzita, ale podařilo se mi to přizpůsobit.

Testování bydlíku proběhlo nadvakrát - minulou sezónu jsem měl hotovou část s postelemi a provizorně zbytek. Letošní zimu jsem dodělal kuchyni, skříně a koupelnu. Doporučuji vyzkoušet si bydlet v naznačeném nehotovém prostoru, protože zásadní problémy v koncepci se projeví i v provizoriu a je možné to pak doupravit. I já jsem poměrně zásadně předělával po prvním dlouhodobém kempování koncepci zadní části, protože se ukázalo, že hluk kompresorové chladničky je v tiché noci zásadní problém. Tedy pokud ji máte za hlavou. Ve vzdálenosti 1,2m je to podstatně lepší a kupodivu nutnost upravit půdorys mne dovedla ke změnám, které jsou ve výsledku výrazně ku prospěchu. Testování II bylo letos v červnu 15 dní v Řecku a zatím naprostá spokojenost. Jediná úprava, kterou jsem se rozhodl po návratu udělat, bylo zvýšení nosnosti zadní nápravy. Přece jen ten nábytek má přes všechny snahy svou váhu a po naplnění nádrže na vodu byla zadní část auta dost nízko. Úpravu jsem provedl zakoupením pružin a tlumičů z rozbité sanitky, kde jsou montovány pružiny od firmy Seikel. Teď má auto patřičně "bojové" postavení i při plném zatížení. V nezatíženém stavu je podvozek trochu tvrdší, ale vzhledem k tomu, že vzadu nikdo nejezdí, není to na škodu věci. Zbývá dodělat bojler na teplou vodu, sledování množství vody v nádržích a samozřejmě solární panel na střechu pro zajištění soběstačnosti. A pak snad ještě markýza až budou nějaké penízky…. A dalších tisíc úprav, které mne napadnou později.

A možná ještě jedno zjištění jako rada pro budoucího vestavbáře na závěr. Při stavbě je nutné myslet i na to, že některé věci bude nutno časem kvůli opravám i demontovat. Při stavbě člověk musí již hotové věci několikrát vytahovat, protože potřebuje další novou věc připasovat nebo doměřit. Několikrát se mi stalo, že jsem to přišrouboval, tak „dokonale“, že se mi to nepodařilo oddělat bez poškození a zbytečně jsem si komplikoval život.
Když jsem začínal, plánoval jsem si, že budu vše pečlivě fotit a povedu si přesný deník výdajů, ale nějak se to zvrtlo, takže je nafocené jenom něco a s rostoucí částkou za výdaje jsem se rozhodl, že nejlepší bude, když výsledek nebudu vědět ani já, natož manželka ;o)
Fotografie k textu jsou umístěny zde:
http://zodi.rajce...to_dopadlo
Sice jsem měl v úmyslu krátký popis, doprovázený fotografiemi, ale nějak se mi to nepodařilo ;o). Text je mnohem delší, než jsem chtěl, ale třeba to někomu pomůže v jeho úvahách. Možná na závěr jedna často diskutovaná informace – dosažená prázdná váha 2340kg při povolené maximální hmotnosti 3000 kg. Nevím jak pro koho, ale pro mne naprosto dostačující doložnost. Dalších cca 50 kg vezmou soláry a markýza, ale pořád dobrý.
No a to je asi všechno. Omlouvám se všem, které jsem svým textem vysílil. Ti rozumnější si prohlédli jenom fotky a taky se téměř vše dozvěděli.

mekie 04. September 2015 10246 přečtení 9 komentářů 0 hodnocení Tisk

9 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • ScooterMarty
    ScooterMarty
    Tak to je moc pěkné a viditelně vymyšlené přesně podle vašich potřeb. Palec nahoru.
    - 04.09.2015 09:29
    • D
      danstr74
      Moc hezky a poctivě udělané a ta fotka z té opuštěné pláže tomu se až nedá věřit,větší reklamu na cestování na divoko asi nelze udělatSmile:g
      - 04.09.2015 18:10
      • Jimboo
        Jimboo
        Krasna prace. Pokud budete na vestavbovem sletu v Mohelnici, rad bych se Vas zeptal na par veci osobne.
        - 06.09.2015 15:17
        • mekie
          mekie
          Na slet se chystáme, takže se můžeme pobavit.
          - 06.09.2015 15:49
          • MTS
            MTS
            Dodrá práce :^:g
            - 07.09.2015 07:45
            • Radek Sladky
              Radek Sladky
              Není co odpouštět, na prsa nemám autorská práva, než na ta svoje - a pak možná ještě na jedna spoluautorská :-)))
              Ta vaše - to je důslednost jako hrom - a ještě ke všemu vlastnoruční. Gratuluji! A jsem zvědav na "vlastní oči" ....;-)
              - 07.09.2015 20:35
              • F
                ferdasan
                Zdravím a taky bych na sletu měl pár dotazů.Nemáme sice takový prostor ,jsem limitován velikostí garáže a tím i autem,ale je to pěkně vymakaný.Prakticky to děláme jak radíte,vyjedeme a po návratu předělávám co můžu.
                - 24.09.2015 10:40
                • V
                  Vajglon Hnuson
                  Nádhera :g až se mě v jednu chvíli zastesklo po malé vestavbě a té nádherné logice jak funguje ... a jak nepsal Radek, jsem zvědav až to uvidím v Mohelnici na vlastní oči.
                  Tak velká gratulace !!
                  - 24.09.2015 22:02
                  • O
                    Olsen
                    Sice dlhe citanie ale velmi prospesne a plne napadov. Naozaj vsetko premyslene do detailu. Hlboka poklona.
                    - 30.09.2015 13:11

                    Hodnocení je k dispozici pouze členům.

                    Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
                    Skvělý! (0)0 %
                    Velmi dobrý (0)0 %
                    Dobrý (0)0 %
                    Průměrný (0)0 %
                    Špatný (0)0 %

                    Copyright © 2023

                    Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
                    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

                    Theme by PHP Fusion Inc
                    43,039,595 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.12252 sekund | Průměrně za: 0.12252 (0) sekund | Dotazy: 58 | Použitá paměť: 1.72MB/2MB