Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Cesta za poznáním Španelska,Portugalska 2013 - Caravan24.cz

Cesta za poznáním Španelska,Portugalska 2013

Měli jsme nejasnou představu, co chceme vidět, ale jasné bylo jen to, že v září odjedeme směrem k jihu s naším starým karavanem a budeme se snažit objet pobřeží Španělska a Portugalska. Cesta začala v Plzni 9.10.2013, zúčastnily se čtyři posádky, Jarka a Jarda z Plzně, Zdena a Zdeněk z Ostravy, Marta a Jirka z Ostravy, Helena a Jaromír z Jaroměře.

Na Caravan24 jsme vypsali výjezd na cestu do Francie, Španělska, Portugalska a zpět na září až říjen 2013.

Přes Německo směrem na Vichy, Toulouse, do Andory, tady nás opustili Jirka s Martou a vraceli se po jiné trase k domovu, my ostatní jsme se sešli na severu Španělska v San Sebastian, tady jsme bivakovali u obchodního domu Eroski a pak jsme pokračovali dále do nádherného města Santander, projeli jsme město na kolech kolem pláží, poloostrov sv. Magdalena, parkování jsme našli snadno, byla zrovna neděle, tak přímo u "velryby" na parkovišti (sportovní a relaxační centrum), další zastávka ve vesnici Oriňo přímo pod dálnicí stolečky, pitná voda, další prohlídka města Llanes, zrovna prší a je nevlídno, tak zase dál, v Oviedu potřebujeme natankovat plyn (jedeme na LPG), byl to trochu oříšek najít čerpačku, hledání zabralo asi dvě hodiny, protože naše neaktualizovaná navigace neznala nové silnice, ale nakonec jsme našli Repsol a natankovali, dorazili jsme na STPL Tapia de Casariego , krásné místo nad mořem, kde se dá parkovat 72 hodin zadarmo, je zde pitná voda a možnost vylít záchod, na kolech jsme projeli rybářskou osadu, všude upravené ulice, čisto, na této planetě jsou opravdu krásná místa na koukání i pro žití, další zastávka na spaní Cedeira přímo v přístavu. Ráno společně vyrážíme směr Coruňa, těšíme se na památky, ale ouha, město plné k prasknutí, je všední den a tak rušno, vypadá to že 250 tisíc obyvatel vyrazilo do ulic pěšky, auty, jak se dá, děti opouštějí školy v uniformách, ulice vedou do kopců a tak naše auto jen skučí, nějak jsme to neustáli a mizíme pryč.

Santiago de Compostela krásné poutní historické město. Tak tady se parkovat nedá, jen na parkovišti nad městem blízko letiště za tři eura, ale je to blízko centra asi 20 minut pěšky a vidět katedrálu stojí zato. Ani zmrzlina kopeček za 2,2 eura není špatný, jen trochu dražší, ale jsme na dovolené!
A teď už jsme v Portugalsku a kempujeme u moře na předměstí Porta. Město jsme prohlédli jen zběžně.
Ráno pokračujeme k jihu, naším cílem je universitní město Coimbra, universita z roku 1290, nejstarší v Evropě

Dorazili jsme až do St. Pedra, tady jsme našli azyl přímo nad mořem s krásným výhledem, využili jsme nádherné cyklostezky k poznání městečka i okolí, trochu jsme si užili vlny a slunce u Atlantiku a zase jedeme dál směr Lisabon na Capo de Roca -nejzápadnější místo Evropy, trochu si odpočineme, pokocháme se Atlantikem a míříme do vnitrozemí, cesta není tak skvělá, je sice rovná, ale hrbolatá, nikde ani živáčka, ani domeček, jen olivovníky, citrusy, korkové duby, červené kmeny, označené, kdy naposledy byly ořezané, korková kůra se ořezává jednou za deset let, to jsme nevěděli. Po 400 km jsme konečně v Albufeiře, dorazili jsme za tmy a tak nocleh moc nehledáme a spíme přímo v blízkosti staveniště, ale dobré.

Naše posádky se rozdělily, my zůstáváme 3 dny na STPL v Gale - super, k dispozici máme pitnou vodu, elektriku, sprchu, bazén, vylití wc, wifi, příjemné sousedy i personál, a to vše za 6,5e na den, měsíční pobyt je jen za 70e, zbylé posádky se vrátily do Lagosu, kde se jim také moc líbilo, prostě pláže Algarve až k Albufeiře jsou nádherné, pak už to tak romantické není. Prohlídka starého města Faro, přírodní rezervace - ostrůvky v moři jsou významné hnízdišti tažných ptáků.
Zapíchli jsme se v Isla Cristina - v sezoně asi hodně rušné místo, příjemné na pobyt i koupání, teď už na nás dýchá konec sezony, zdržíme se dva dny a projedeme město na kolech, zajímají nás ceny kempů asi kolem 35e za dvě osoby, auto, karavan, elektrika (mezinárodní kemp), jinde to bylo o poznání levnější, tak kolem 17 až 20 euro, ale ceny jsou mimo sezonní.

Tak a teď už míříme do vnitrozemí směr Gadiz, Sevila až do Tarify- nejjižnější a jedno z nejkrásnějších měst Španělska, stojí za to ho projezdit nebo prochodit, odtud je vidět až do Maroka, a stát jednou nohou u Atlantiku a druhou u Středozemního moře je také velký zážitek, podél pobřeží je spousta krásných kempů, je tady ráj pro surfaře, ale my jsme zakotvili už zase všichni společně na volném place, nikdo nás nevyhodil.Počasí se trochu pokazilo a leje a leje a tak rychle opouštíme stanoviště a jedeme na Gibraltar, to bude něco! A bylo to fakt super. Chceme šetřit a parkovat s karavanem v jedné ulici, leč po upozornění místního občana na krádeže, odjíždíme na hlídané parkoviště v La Linea za 6e. Odtud to máme na hranice Gibraltaru asi 500m. Na hranicích je prováděna kontrola cestovních pasů, pak dál už se dá jet místním autobusem asi za jedno euro až do blízkosti lanovky, tady si můžete vybrat a zvolit okruh od 14 do 28 euro. Vyjeli jsme lanovkou, pokochali se krásnými výhledy, nafotili, a lanovkou zase dolů, pěšky procházíme uličkami Gibraltaru až na parkoviště. Pokračujeme směr Marbelle, kempujeme zase u pláže, tady už začíná moře být konečně příjemně teplé, tak si to užíváme.

Jaromír nám dal typ na termální lázně blízko Granady, máme namířeno do Alhambry, tak se zastavíme a uvidíme. Navigace nás trochu potrápila na polní cestě, termály jsme našli uprostřed olivových hájů, voda tak 38 st, ale ten nepořádek kolem-hrůza, tak se nezdržujeme a jedeme dál do Alhambry. Protože je dneska 1.10. parkovné už je za 29e/den, do 30. září je to 53e!! (parkovné se postupně načítá po vteřinách), trochu nás to vyděsilo, ale dáme to! Nakonec jsme prohlédli božské zahrady za 7 euro a parkovné vyšlo na 8 euro, do paláce je třeba mít rezervaci po internetu a to jsme neměli.
Tak zase dál do Almerie přes vnitrozemí a přes hory Siera Nevada, tady by fakt nebylo dobré píchnout nebo mít nějakou kolizi, žádné vesnice ani města, jen asi dvě benziny, hory jsou úchvatné a budí velký respekt.

Na stanoviště jsme dorazili pozdě v noci, ale bez ztráty květinky, ráno navštívíme trh a zde konečně ochutnáme čuros o kterém Jarda snil od dob, co se učil španělsky, chutná to jako kobliha a vypadá to jako stočená kolobása, kousky se pak namáčí do horké čokolády, doporučujeme, výborné.
Pokračování Mojácar- krásné městečko původně rybářská vesnička, kouzelná a tak se trochu zdržíme. Protože jsme se nechovali jako slušňáci, neuklizená kola, gril, lehátka a šňůry na prádlo, přijeli ráno místní policajti a vykázali nás pryč. Musíme být už opatrnější a tohle nesmíme opakovat. Parkovat ano, ale nekempovat!

Tak zase pokračujeme-Los Alcazares-ráj pro kiting, Santa Pola krásné místo na koupání a setkání s českým zedníkem, co tady žije a pracuje, má prostě rád to teplo a kdo by neměl! A tak dostaneme typ zajet do Benidormu- my jsme to pojmenovali "španělské Las Vegas", mrakodrapy, nádherné slunné pláže, tady to prostě žije, ve dne i v noci, to jsme si užili, v každém hotýlku i restauraci živá hudba, prostě zážitek poslouchat Abbu,... atd.
Ráno nás to láká do vnitrozemí na jezera, ale ta cesta a stoupáky, auto jen kňučí, ale zvládá cestu až do Cullery. Večer máme posezení u dobrého vínka a rozhodujeme se jak dál. Zdeněk pospíchá do ČR, chce slavit narozeniny s rodinou v Ostravě, my chceme ještě do Valencie a trochu si to užít a Jaromír zatím neví, ale chce ještě návštívit v okolí Barcelony místa, kde byli kdysi na dovolené. Naše společné putování končí. Probíráme celou cestu a vzájemně si upřesňujeme poznámky a na závěr cestu hodnotíme jako úspěšnou a nádhernou. Ráno postupně vyjíždíme podle svých plánů.

Valencie byla nádherná, také proto, že do velkých měst je dobré zajet v sobotu nebo v neděli, to všichni odpočívají a město je v klidu, tak jsme toho využili a celý den projezdili na kolech, parkovali jsme u university, kde o víkendu je volno, to byl dobrý nápad. Ráno už začíná rušno a tak mizíme zase dál přes Taragonu, Barcelonu, zastavíme v Roses na pár dní (nádherné letovisko asi 40km od Francie), poslední sluneční paprsky a pak sbohem krásné a teplé Španělsko, malinko jsme tě poznali a zamilovali jsme se do tebe, tak snad někdy naviděnou!
Jedeme směrem na Pampilione a u města Millau obdivujeme nejvyšší most na světě, vysoký jako Eiffelova věž, dlouhý 2,5 km. Úchvatné!! co více dodávat. V němém úžasu jsme zírali do údolí na městečko Millau. Pokračujeme domů podle navigace horskou silnicí podél Alp, zde nás překvapila teplota pod bodem mrazu, -3 st, a předevčírem jsme se ještě koupali v moři. Poslední nocleh v Německu Heiterschein a pak zastávka v Norimberku a domů.

Naše cestování trvalo 6 týdnů, objeli jsme Španělsko a Portugalsko a vnitrozemím se vrátili přes Francii a Německo. Ve Španělsku je dobré umět trochu jejich jazyk, potěší je to, jinak angličtina samozřejmě vládne světu, nikdy jsme nevyužili kemp, parkovali jsme u pláží nebo v přístavu, někdy i na odlehlém místě nebo někde u restaurací, nikdo si nás nevšímal, lidé k nám byli vstřícní, milí, rádi pomohli i poradili, to i policie, nakupovali jsme v obchodních domech, potraviny jsou skoro stejně drahé, většinou jsme platili kartou.
Celkem jsme najeli autem Renault Laguna 1,8 + caravan Home Car.. 8500 km, průměrná spotřeba 13,3 l LPG s průměrnou cenou 0,8e. Čerpačky na LPG mají ve většině velkých měst, ale je dobré vědět, kde natankovat. Nemuseli jsme tankovat benzin s průměrnou cenou 1,4 e.,na elektrokolech 400 km, nejeli jsme po placených dálnicích. Baterie od elektrokol, foťák, holící strojek .... jsme nabíjeli cestou na zadním sedadle přes měnič z 12V na 240V. Vodu do karavanu jsme tankovali u benzinek většinou zdarma, někde jsou už platící automaty.

Byla to krásná průzkumná cesta, první takto dlouhá a v sestavě tří posádek, které se vzájemně poznali až na cestě. Neměli jsme mezi sebou žádné problémy. Když se naše plány a představy rozcházeli, jednoduše jsme se rozdělili a pak se opět sešli. Poslali jsme si SMS (za 2,50kč) se souřadnicemi zeměpisné polohy a navigace už nás dovedla. Všichni měli dobrý pocit, že někdo z přátel je na blízku. Člověk nikdy neví .....?! Jarka a Jarda z Plzně

Všechny fotografie (je jich asi 2000) je možné zhlédnout na: jarkab.rajce.idnes.cz -zatím nemám čas udělat výběr