Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Také nemáte v karavanu chránič? Já také ne. - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Také nemáte v karavanu chránič? Já také ne.

Nikdy nevíme dne, ani hodiny, ba ani vteřiny, kdy se např. prorazí izolace elektrického tělíska 220 V v chladničce a napětí se v tu ránu objeví na všech kovových částech, které jsou nám dostupné.

Ale už včera jsem si jej koupil.

Proč se tedy ptám? Nejedná se o chránič před nepříznivým počasím a ani před zdivočelými psy. Chránič, celým názvem proudový chránič nás dovede ochránit před nebezpečným dotykem (v mluvě elektrotechniků), v normální laické mluvě před kopnutím elektrickým proudem, a mnohdy v důsledku toho i úmrtím.

 

No dobře, řeknete, my tam přece máme pojistky - vlastně jističe, to nestačí? Může se stát, že za podmínek, které při připojování karavanu do veřejné elektrorozvodné sítě jsou, to skutečně nestačí. Rozepisuji se o tom velmi obšírně proto, abychom všichni pochopili, že nejhorší situace je při úrazu elektrickým proudem ta, že odletí vrtulník a přijede pohřební služba. Jako důkaz uvedu neštěstí, které se stalo - už nevím, v kterém kempu v okolí Brna na začátku osmdesátých let min. století. I když je to dávno, může se to stát kdykoliv i nyní.

 

Mladá žena vystupovala z karavanu a jakmile se dotkla nohou trávy s rosou, byla zasažena elektrickým proudem a poté zemřela.Tenkrát nebyly mobily, nelétaly vrtulníky se záchrannou službou, asi ji nikdo neposkytl první pomoc, nebo ano, a nedalo se již nic dělat. Pak nějakou dobu nechtěli do kempů pouštět karavany bez revizní zprávy elektrického zařízení karavanu. Z vlastní zkušenosti vím, že revize nepomůže, revizní technik na mém “novém” karavanu přehlédl, že karavan není vybaven chráničem, přehlédl i to, že ve vodičích určených pro pracovní nulový vodič směle kmitá 50 Hz fáze. Stále platí předpis, který to přikazuje.

 

Platí pro pojízdné ubytovací zařízení, které se připojuje k síti pohyblivým přívodem - šnurou. V době, kdy začal platit, byly jen maringotky, a karavany jsou přece něco jiného (???). Nikdy nevíme dne, ani hodiny, ba ani vteřiny, kdy se např. prorazí izolace elektrického tělíska 220 V v chladničce a napětí se v tu ránu objeví na všech kovových částech, které jsou nám dostupné. Rovněž tak třeba žehlička, mikrovlnka, kovová várná konvice atd, všechno, do čeho jde “elektrika” a je použito vodivých povrchů, kterých se lze dotknout (proto nebezpečný dotyk).

 

V tomto případě je ochrana zdraví a života zajištěna tím, že okamžitě vypne jistič, protože vodivé povrchy - vlastně kostra elektrického přístroje je spojena dalším, třetím ochranným vodičem do zásuvky a dále pak na nulový vodič, a toto spojení vytvoří zkrat přímo z proraženého fázového vodiče ochranným vodičem na nulový přívod. a tento zkrat “vyrazí” jistič.

 

Ještě jednou si projdeme zkratový obvod, odborně zkratovou smyčku: Fázovým vodičem přichází do spotřebiče proud, porušenou izolací se dostává na vnější vodivou část spotřebiče, ochranným (žlutozeleným) vodičem zpět někde (v zásuvce) na nulák, celý obvod způsobí zkrat.

 

A jak tedy ten zkrat musí být velký, aby to spolehlivě spálilo tavnou pojistku, nebo vyrazilo jistič ? Šestnáctiampérový jistič spolehlivě vypne v požadovaném čase milisekund až při zkratovém proudu 40 A, a to už je pěkná pecka. A což když není ta pecka pořádná, aby vyrazila jistič? Třeba proto, že elektrický odpor celého tohoto zkratového obvodu je tak velký, že 230V neprotlačí celým obvodem tak veliký zkratový proud, a jistič “drží” zkratový proud 25 A a elektrika nás zabije. Jistič pak vypne po pěti vteřinách na přetížení, ale za tu dobu zabije elektrika pět lidí. Naštěstí se ta zkratová smyčka nepočítá až z elektrárny, ale jen od transformátoru 22 000 V / 3x400 V (a na střední vodič to dává těch jm. 240V- tech. pozn.)

 

K tomu, aby zkratový proud nedosáhl požadované vypínací velikosti přispívá dlouhá přípojka slabým vodičem, už jsem viděl i připojení bílou dvojlinkou 0,75 mm průřezu bez třetího ochranného (zkratovacího) vodiče.Dále zaoxydované kolíky přípojek, zaoxydované připojení ochranného vodiče přímo ve spotřebiči, (přesto spotřebič dobře funguje), neudržované připojovací místa atp. Je vidět, že některá okolnosti neovlivníme, ani o nich nemusíme vědět. Jednou při kempování mi jedem karavanista řekl - nechci jmenovat (PV) - já mám tak dlouhou šnuru, že dostane přes ten rybník (po dně - ale to by nevadilo) z kempu až na veřejné tábořiště. (Buková SK). Problém je i v samotné připojovací šnure. Neustále ji rozmotáváme, smotáváme, desetkrát denně o ni někdo zakopne, třikrát denně ji přejede nějaké auto (když jsme v saloonu na pivě.) Jestliže se přeruší některý z činných vodičů, tak nám zhasne “elektrika” a okamžitě to začneme opravovat, když se přeruší ochranný vodič, tak čeká třeba pět let na svou oběť.

 

Jak to tedy vyřešíme?

V první řadě si zjistíme, jestli je náš bydlík vybaven chráničem, jestli ano, máme po starosti.

Vypůjčíme si vadasku (je na přiloženém obrázku) - fázovka nestačí - hrot na vadasce strčíme do zdířky kterékoliv zásuvky tak, aby doutnavka vadasky svítila, a dotkneme se těch bočních plíšků, nebo kolíku, podle druhu zásuvky hrotem na šnure, a jestliže nám vadaska v ruce “hrčí” a ukazuje 220, tak karavan chráničem vybaven není, ale jestliže uslyšíme ránu, jak “vyletěl”jistič, tak to nebyl jistič, ale chránič, a jsme v pohodě. (předpokládám, že je jasné, že musíme být při zkoušce připojeni na 220 V).

 

Jak tedy chránič pracuje ? Chránič nepotřebuje ke své ochranné činnosti naprosto perfektní zkratovou smyčku, ten měří, zda všechen proud, který do karavanu přichází, tak také všechen beze zbytku zase odchází. Je to přece elektrický obvod. Jakmile malinká částečka “elektriky” přes chránič nejde zpět (jde asi přes nás do země, ale je to tak málo, že nás to nezabije), tak chránič okamžitě vypíná. Nepotřebuje tedy k vypnutí žádný třetí ochranný vodič ke své činnosti. Ale ve šnure si ten ochranný vodič pěkně necháme, vysvětlil jsem jen to, že chránič zabezpečí naše zdraví a život, i když nám bude po našem “káblu” někdo jezdit autem od rána do večera a přeruší nám ochranný vodič. Ochranným vodičem vlastně jde ta trošička poruchového proudu zpět, která pak chybí chrániči a ten vypíná hned při poruše izolace, a nečeká, až tu trošičku odvedeme přes sebe jinam (do země).

 

A komu by tato služba chrániči vlastním tělem byla na obtíž, tak si vyrobí - nebo někomu řekne, když si na to netroufne - jednoduché uzemění pod opěrnou nožku karavanu (protože tam dáváme dřevěný špalík) a to pro spolehlivé vypnutí chrániče stačí. (Viz další obrázek.)

 

Za chránič/jistič XBS C16A jsem dal ve velkoobchodě elektro 485 Kč i s daní.V obchodě “elektře” jej neměli, a že to stojí tak asi dvanáctset korun, tak aby jste věděli.

 

To je tak všechno, ještě dodatky:

1) Všem těm, kteří mi za článek dají palec dolů, rádi by jej pak dali nahoru, ale v rakvi již na to nebudou mít sílu.

2) Prosím Mirka a Jiřinku, aby se po přečtení článku hned nerozčilovali, i když podnět k napsání článku byl jejich TEC, který jsem od nich 8. 3. koupil (teď je to TEC MDZ 500),

jejich přívěs prohlédli a elektriku zrevidovali v Karavanservisu v N. M. n. Met. a vydali certifikát, takže, vážení, Vy za nic nemůžete, článek není namířen proti Vám, ale pro všechny, kteří chtějí zůstat dlouho živi a zdrávi.

3) Napsal jsem to tak, aby to všichni členové pochopili, kdyby to museli nějakému elektrikáři vysvětlovat.

4) Pepa Doskočil. (To jako že si za tím stojím)

 

Příloha, obrázek, klikněte zde

Doskocil 22. March 2010 16718 přečtení 16 komentářů 2 hodnocení Tisk

16 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • petr a jarka
    petr a jarka
    Velmi zajímavý a přínosný příspěvek. Přiznávám, že chránič nemám/myslím v obytce/ a co nejdříve to napravím.Díky:g
    - 22.03.2010 22:04
    • Doskocil
      Doskocil
      Ještě jeden dodatek: Přes chránič prochází fázový vodič (černý nebo hnědý), druhou svorkou pracovní nulový vodič (světlemodrý) a ochranný vodič zůstává tak, jak byl doposud. (Předpoklad je též, aby byl spojen s podvozkem karavanu, lze změřit ohmmetrem).
      A ještě jeden: Když bude sucho, zvláště na jehličí - to odhrábneme - podlejeme vodou a pokaždé, když budeme vařit brambory, tak je půjdeme zcedit k té nožce, kde je ten špalík s těma plíškama. :r
      - 23.03.2010 06:11
      • R
        Rudy
        Naprostý souhlas, bydlík bez proudového chrániče je životu nebezpečný!
        - 24.03.2010 12:02
        • Mirek a Jirinka
          Mirek a Jirinka
          Také se přikládám k tomuto článku. V současné době je také přínosem to,že většina kempů je revidována dle nových norem a každá přípojka je chráněna chráničem.nevýhoda je to,že když se mění turnusy tak pak lítá neustále kempař a hledá závadu,kdo to vyhazuje. Poznatek např. z termálů Bük a nebo z Chorvatska. Už se také Pepo podívám co mám v obytce ???
          - 24.03.2010 18:51
          • M
            Anonym
            Měl jsem také v caravanu dodělaný chránič a pro jistotu jsem měl ještě uzemnovací kolík ( tyčka kterou jsem zatloukl do země a spojil žluto-zeleným drátem co byl vodivě spojený s ojí ).
            Co jsem koukal po kempu, tak jsem byl asi jediný kdo toto řešil.
            Spíš se mě ptávali na co mám omotané oje tím kabelem ( pozinkovanou tyčku jsem na jízdu hodil do kastlíku s bombami a kabel namotal na oje ).
            Jo holt neznalost je sladká.

            Mám malé děti a tak mám jistotu, že když strčí prstík do zásuvky, že to jen cvakne a nic.Smile

            I když se někomu nechce investovat do chrániče, tak aspon ta tyčka něco pomůže, stačí kus pozinkované kulatiny a na ni přivařit šroubek a na něj matičku a křídlovou matičku. Pak už jen kus silnějšího kabelu, kterým se to spojí s ocelovou konstrukcí caravanu.
            Chránič to nenahradí, ale lepší něco než nic.
            - 24.03.2010 20:23
            • Doskocil
              Doskocil
              Ta zmíněná tyčka je samozřejmě lepší, než plíšky, které uvádím v článku.
              u Kapra jsem měl tyčku, u TEC mám plíšky.
              Při srazu Caravan Clubu Přerov na louce pod Helfštýnem se rozmístily provizorní rozvaděče (jaké jsou na stavbách) a zatížení bylo tak veliké, byly jen dělané přívěsy s topením na elektriku a navíc přímo hnusné počasí (5. - 7. června 1987), přetížení sytému bylo snad až za hranicí bezpečnosti - úbytek napětí na středním vodiči (nuláku)
              byl tak veliké, že pri připojování na uzemňovací tyčku to házelo jiskry:v , napětí "nuláku" proti zemi bylo alespoň 10 V,
              a okamžitě vždy vyletěl chránič. Ochranný vodič jsem musel odpojit a bylo to. Teprve teď si to chránič vychutnával :r
              - 25.03.2010 07:08
              • L
                lesi
                Ja som teraz zhodou okolností vybral chladničku a všimol som si, že nulák od chladničky síce ide aj s vodičmi do rozvodovej skrinky, ale nie je nikde pripojený, len tak odstáva. Aj ku konektorom idú len dvojžilové káble. Mne sa to nepáči, môže to znamenať problém? Kde by mal byť ten nulák pripojený, ku kostre karavanu? Istič to ináč má, ako sú v bytovkách nad vchodovými dverami. Karavan je ináč domácej výroby (český), ja som zas v týchto veciach okolo elektriny úplný laik (slovenský).
                - 30.04.2010 23:30
                • TomTP
                  TomTP
                  Mrazirna - fakt si myslíš že to jenom udělá cvak ? Dostaneš takovou ďahu že si sedneš na zem chránič nechránič. Dětičky je lepší hlídat než spolíhat že to jenom "cvakne" :-)
                  - 19.02.2011 18:23
                  • milosduris
                    milosduris
                    Tak som vcera tiez namontoval do naseho karavanu prudovy chranic! Povodne tam bol len dvojpolovy istic!
                    Aj ked dufam, ze slahu nikdy nedostanem, budem sa citit "isticovejsie" a budem lepsie spavat... Grin
                    Milos
                    - 10.01.2014 06:23
                    • bleriot11
                      bleriot11
                      Našel jsem takový to chránič,cena více než lákavá a stačí to zapojit "na prodlužovák" mezi karavan a kabel.Kdo nedělá do elektriky,tak si myslím ,že je to dobré řešení.Podmínkou je vyrobit krytí před pomětrnostními vlivy.Kdo má přípojku do karavanu v předstanu,to má vyřešeno.
                      http://proudove-c...c-fk-16-a/
                      - 11.01.2014 15:47
                      • bleriot11
                        bleriot11
                        Doplnuji:Chránič má krytí IP44,což se dá tedy použít i na venkovní prostřědí(stříkající voda).Výroba kdytu tedy není podmínkou.
                        - 11.01.2014 16:00
                        • Joza
                          Joza
                          docela by mě zajímalo, jestli opravdu funguje v předepsaných proudových hodnotách a předepsaném čase vypíná, myslím, že s touto cenu je to jenom šidítko. Nechci rozhodně kazit někomu radost, ale každé zařízení, má-li opravdu fungovat tak jak má, potřebuje materiály určité kvality a výrobu určité kvality. Je to jako by nějaká firma v dnešní době začala prodávat osobní auto za 40 000,-kč, myslím, že by jste váhali jestli je rozumný ho koupit. U toho chrániče je to o to horší, že jeho správnou funkci laik neposoudí ( nestačí zkouška tím testovacím tlačítkem), musí se vypínací proud a časová prodleva změřit příslušným měřícím přístrojem. Laik žije v domění, že má chránič a je v bezpečí. Nechal jsem se zbytečně unést do přednášky, za to se omlouvám, ale jako elektrikář bych si rozhodně nenamontoval chránič v této cenové realci.
                          - 11.01.2014 16:58
                          • bleriot11
                            bleriot11
                            No, tak asi je to lepší než drátem do oka.Netvrdím,že je to výrobek roku.Na druhou stranu proč hned tvrdit,že levná věc musí být i nekvalitní.U "kvalitního" značkového(tedy drahého) chrániče po delší době "nevyskočení"byla doba při revizi 3xdelší než předepisuje norma.Stačí ho "procvaknout"a už zase vyhovuje.No, tak bych s tím časem odpojení moc neděsil.Já bych si klidně(také jako elektrikář)i tento levný koupil.Jsou ale i lidé,kteří musí mít pořádnou cenovku.Kdyby stál tento výrobek o 1000kč víc, jistě by byl kvalitnější.
                            - 12.01.2014 19:11
                            • Joza
                              Joza
                              o.k. jenom jsem chtěl upozornit, že některá úspora je drahá - tady konkrétně jde o bezpečnost - nic víc nic míň
                              - 12.01.2014 19:15
                              • Zdenek a Alena
                                Zdenek a Alena
                                tady je jiný typ pro montáž na prodlužovák:
                                http://www.conrad...ta.k612564

                                :_
                                - 12.01.2014 19:56
                                • lancar
                                  lancar
                                  Chránič je lépe dat na začátek prodlužováku, nebo na jeho konec? Rozváděč, ani jističe v autě nemám. Jen el. přímotop 500W (až si ho pořídím).
                                  - 22.11.2014 18:17

                                  Hodnocení je k dispozici pouze členům.

                                  Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
                                  Skvělý! (1)50 %
                                  Velmi dobrý (0)0 %
                                  Dobrý (0)0 %
                                  Průměrný (0)0 %
                                  Špatný (1)50 %

                                  Copyright © 2023

                                  Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
                                  Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

                                  Theme by PHP Fusion Inc
                                  43,026,238 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.14353 sekund | Průměrně za: 0.14353 (0) sekund | Dotazy: 69 | Použitá paměť: 1.85MB/4MB