Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Holandsko, Mosela 2015 - Caravan24.cz

Holandsko, Mosela 2015

Letos jsme se chystali dvě posádky do Itálie, děti chtěly moře, takže jsme plánovali Cinque Terre (po loňském úspěchu) a Toskánsko. Trochu nás viklaly zprávy o uprchlících na pobřeží, definitivní změnu plánů přineslo pozvání našich dcer na softballový turnaj na americké základně Ramstein v Německu. Rozhodli jsme se jet už na turnaj v obytňácích a pak pokračovat do údolí Mosely a dále do Holandska. Zážitky z pobytu na americké základně by vydaly na samostatný článek, každopádně turnaj se velmi povedl, ačkoli celé tři dny bylo 35°C. Vedra rozhodla, že Moselu odkládáme, a jedeme rovnou k moři. To bychom ale nesměli jet k moři Severnímu. Počasí bylo střídavě deštivé, občas jsme se i vykoupali, občas sprchlo.

Napálili jsme to nejpřímější cestou na poloostrov Walcheren, který byl příjemným překvapením. Neměli jsme v této oblasti žádné tipy na stání, je tu opravdu téměř všude zákaz stání, ale oblast stojí za to. První noc jsme zvládli v minikempu Boogaard (20 EUR na noc při odjezdu ráno; jinak by byl dražší). Po celém západním pobřeží Walcherenu je písečná duna, kterou projíždíme z části na kole při západu slunce a pak druhý den celou v trase Zoutelande – Westkapelle – Domburg.

Westkapelle je místem druhé vlny vylodění spojenců na podzim 1944 a stojí za návštěvu; Domburg je příjemné lázeňské městečko. Přes den se smí parkovat na plážích mezi Westkapelle a Domburgem, my se na večer přesouváme také k moři. Strefili jsme se do místa, kam se sjíždějí na večer kajtaři a surfaři, takže úžasná podívaná (51.549483, 3.457718). Noc je tu zakázaná, navíc dost (opravdu dost) fouká, přesouváme se na parkoviště za dunou, kde zákaz není, a v klidu v lijáku přespáváme (51.549176, 3.460617). Jinak kempy jsou v této oblasti drahé, tam, kde jsme byli na průzkumu, by vyšlo auto + 4 lidi na 35-50 EUR. Na druhou stranu se jedná opravdu o krásnou část pobřeží a kempy jsou plné.

Druhý den přejíždíme po hrázích celou oblast Zeelandu (silnice N57), obdivujeme neskutečné úsilí o existenci Holandska (tak jako i později, kde na mnoha místech bude případný nárůst mořské hladiny o více než 1 m fatální). Hodně fouká a na tento den je zákaz vjezdu na N57 pro auta s přívěsem. Míříme do Kinderdijku, do souboru větrných mlýnů chráněných UNESCem. Parkovat se dá u vchodu do komplexu (7.50 EUR), jinak je na ulicích zákaz stání obytňáků. My parkujeme ve městečku před Kinderdijkem a areál projíždíme na kole. Vstup je zdarma, platí se návštěva dvou mlýnů, které jsou ve stavu, ve kterém je opustily poslední rodiny na začátku století (jinak všechny ostatní mlýny jsou nově obydleny za slib udržovat je v původním stavu). K autu se vracíme mimo značené cesty a ukazuje se, že v krajině s tisíci kanály se nemůže člověk vydat jen tak za nosem – některé z kanálů nekončí mostem :-).

Na noc přejíždíme do Goudy na STPLZ blízko centra (52.01197, 4.71600). Jelikož jsou zítra sýrové trhy (čtvrtek, 10-13 hod), je stellplatz plný, parkujeme už na místech pro normální auta. Trh před radnicí se nám moc líbí, není tu moc lidí, navíc využíváme pobídky, že se nemáme stydět ptát. Věnuje se nám jeden z farmářů prodávajících sýr obchodníkům, dovídáme se vše o obchodu se sýrem, ochutnáváme mladý sýr, který bude teprve „ležet“. Na trhu nakupujeme různé druhy sýrů, tak dobrý sýr už do konce výletu nejíme (ostrý, extra uleželý). Výlet do Goudy nám připravil ještě jeden zážitek, a to pobyt ve městě hojně obývaného muslimy. Při pohledu na první skupinu cca 10 zahalených žen doprovázených mužem jsem si naivně pomyslela, že je to nějaký zájezd. Vše nám došlo záhy, na trhu byly dokonce stánky prodávájící „zahalovací potřeby“.

Odpoledne se přesouváme k moři do Waasenaaru na parkoviště u duny (5 EUR na celý den, 52.162512, 4.352571). Spát se tu nesmí, paní v budce tvrdí, že to kontrolují policajti. Parkujeme do tmy, grilujeme, koupáme se. Na noc se přesouváme do aleje za městem. Po ranním průzkumu na kole se na den přesouváme na parkoviště přímo u moře v nedalekém Katwijku (52.197762, 4.387517, parkování max. na 6 hodin, 1 EUR/hod). Je azuro, užíváme si moře, také jedeme na projížďku na kole podél pobřeží do Noordwijku. Jedná se o cestu po chráněné písečné duně, zajímavá projížďka mezi válením se u moře.

Večer nás čeká přesun do Amterdamu, na který se všichni těšíme. Jedeme na STPLZ v docích, honosně se nazývá Amsterdam City Camp (52.398167, 4.902073; 18 EUR auto, 1.50 EUR osoba). Při grilovačce plánujeme na wifi další cestu, ale už se těšíme na zítřek. Do centra města se dostáváme lodí zdarma (zastávka NDSM Werf, cca 800 m) přímo na hlavní železniční nádraží. Dok, ze kterého vyjíždíme, je zajímavou směsicí squatingu, pouličního umění a staré opuštěné tovární haly. Moc nám není jasné, jestli je to festival, nebo běžný život doku. Po cestě pozorujeme další přestavěné doky a pak už se mísíme s davem na hlavním nádraží. Zvolili jsme cestu pěšky, pořád nevíme, jestli správně. Na loď se smí i s kolem, tak příště bereme kola. Každopádně Amsterdam nezklamal. Děti mající za sebou cestování delší než tři čtvrtě jejich života, město hodnotí jako nejhezčí, které viděly.

Další den máme v plánu na kole objet ostrov Marken, s jeho rybářskou vesnicí. Spíme „u vrtulí“ před ostrovem na hrázi (52.433586, 5.088198; podle místních zakázané, ale tolerované). V Markenu je značený STPLZ, je to ale parkoviště uprostřed vesnice. Na hrázi jsou další tři parkoviště. Celý den mrholí, takže nám ani nevadí, že je trasa kratší. Celý ostrov je ve skutečnosti umělým výtvorem člověka, leží až na malou původní část pod hladinou moře. Kolem celého ostrova je postaven val, po kterém ostrov objíždíme dokola. Přístav Marken je moc hezký, jen trochu přeplněný turisty. Navštěvujeme výrobnu dřeváků s ukázkou, procházíme přístav. Odpoledne ještě jedeme hezké kolečko „vrtule“-Uitdam-Zuiterwoude.

Druhý den máme v plánu navštívit skanzen v Zaanse Schans. Chceme spát na STPLZ v nedalekém Wormerveeru, ale jeden nemůžeme najít a druhý leží u rušné silnice. Po večerní procházce městem přeparkováváme přímo na nábřeží, kde je volné parkování bez zákazu spaní (52.490654, 4.794361). Ráno vyrážíme na kole opět v mrholení a jedeme okružní jízdu kolem hlavního kanálu: po západním břehu do Zaandamu a po východním břehu do Zaanse Schans a zpět k autu. V Zaandamu rozhodně stojí za to vidět čtvrť kolem nádraží, která byla nedávno nově postavena s inspirací starou dřevěnou architekturou. Něco na pokraji kýče a originality, jak to komu sedne. Ve skanzenu Zaanse navštěvujeme muzeum dřeváků, výrobnu sýrů, prodejnu holandského kakaa a čokolád. Opět se kocháme dřevěnými domečky, hortenziemi a mlýny, mlýny, mlýny.

Protože není počasí nic moc, na další den se rozhodujeme vrátit do Wassenaaru, kde je největší zábavní park v Holandsku Duinrell. Téměř všechny atrakce jsou nějak spojené s vodou, součástí je vstup do akvaparku (délka pobytu v bazénu se dá volit cenou vstupenky; venkovní část je časově neomezená). Do parku jde s dětmi jen jeden nejodvážnější dospělý, my se rozhodujeme zajet do nedalekého Leidenu. Vysazujeme návštěvníky parku a jedeme na romantiku do města. Po 10 minutách ale máme telefon – naše pubertální dcery spadly oblečené do vody hned na prví atrakci. Otáčíme auto a vezeme suché oblečení (tekla jim černá směs bahna a vody i z vlasů; pán, co trhá lístky, se moc bavil). Leiden je příjemné univerzitní městečko, kavárny podél kanálu, všude kvetoucí truhlíky….

Předpověď počasí je pořád špatná, takže se přesouváme do údolí Mosely, kde jsme původně chtěli být na začátku dovolené. Podnikáme dva půldenní průzkumné auto-výlety, obhlížíme stellplatzy. V podstatě se dá říct, že v úseku Trier – Koblenz je v každé vesnici stellplatz (v cenové relaci 5-10 EUR, s plným vybavením), v každé vesnici jsou vinařství otevřená pro návštěvníky, celá trasa je lemovaná vinicemi, podél řeky vede páteřní cyklostezka, další trasy vedou vinicemi. Večer jdeme ochutnat Moselské víno do jednoho sklípku a zatím se z nás fanoušci Moselkého nestali. Už spěcháme domů (holky jedou na tábor), ale ještě navštěvujeme rozhlednu na vrcholu jednoho meandru Mosely (50.047084, 7.129002) a rozhled rozhodně stojí za to (auto je možno parkovat zde 50.040619, 7.145016 nebo zde 50.042768, 7.138896). Máme tip na nějakou týdenní cyklo dovolenou, určitě se sem vrátíme.

Stellplatzy na tuto dovolenou jsem čerpala z www.meinwomo.net (opět ne vše sedí), cyklotrasy v Holandsku zde: www. holland-cycling.com a cyklotrasy na Mosele na interaktivní mapě Mosel-Navigator, kde lze zvolit v kartě „touren“ druh aktivity (odkaz přímo do mapy je hodně dlouhý, proklik na mapu je ale například zde: http://urlm.de/www.mosel-navigator.de).