Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Francie Provence 2014 - den po dni - Caravan24.cz

Francie Provence 2014 - den po dni

Horu Mont Ventoux znám pouze z cyklistických závodů Tour de France a jako silničář si toto místo nemohu nechat ujít.

DOVOLENÁ 2014

FRANCIE  - PROVENCE

Termín: 16. – 26.8.2014

Posádka:  Lenka, Nicoletka, Robert

Obytné auto: McLouis Steel 545G

Celkem ujeto km: 3.657km

Pro letošní dovolenou jsme zvolili Francii a její jižní regionální část Provence. Informace od kamaráda, diskusní fóra, google mapy a průvodci od Lonely Planet-Provence a Azurové pobřeží  a od Merian-Provence, byly našimi zdroji pro plánování cesty a míst, která jsme chtěli vidět. Navštívené památky a zajímavá místa nejsou z mé strany popsány do detailu, toto nechám na knižní průvodce, ale třeba můj subjektivní stručný popis a tipy na stání někomu pomohou v rozhodování a plánování.

Den po dni:
16.8.2014 – Praha – Rozvadov – Nürnberg - Heilbronn – Karlsruhe – Baden-Baden
> spíme na dálniční ČS Esso v Baden-Baden (N48.8084, E8.1810)

17.8.2014 – Baden-Baden – Mulhouse (FRA) – Lyon – Vaison-la-Romaine – Mont Ventoux - Gordes
> spíme v Gordes STLP (8E/noc, voda, vylití WC, N43.915100, E5.197798)

18.8.2014 – Gordes – kláštěr Senanque - Village de Bories – Roussillon – Fontaine de Vaucluse –
> spíme u pláže v městě Fos sur Mer (N43.429885, E4.945978)

19.8.2014 – NP Camargue – Plage de Piemanton - Avignon
> spíme v Avignon (zdarma parkoviště u řeky N43.952358, E4.799034)

20.8.2014 – Pont du Gard – Arles – Saintes-Maries-de-la-Mer
> spíme u pláže na parkovišti pro obytné vozy v Saintes-Maries-de-la-Mer (N43.456662, E4.446083)

21.8.2014 – Saintes-Maries-de-la-Mer – Les Baux-de-Provence - Maussane-les-Alpilles
> spíme v Maussane-les-Alpilles v kempu Camping Municipal des Romarins (26Euro/noc – plný servis, N43.7212, E4.8093)

22.8.2014 – Les Baux-de-Provence – Glanum – Saint-Remy-de-Provence – Aix-en-Provence
> spíme na parkovišti v Saint-Cyr-sur-Mer (19-08 zdarma, 8-19h 1E/hod) (N43.1825, E5.6852)

23.8.2014 – Saint-Cyr-sur-Mer – Verdon, jezero Lac de Saint Crox
> spíme u jezera Lac de Saint Crox u mostu dělící jezero a kaňon (N43.8010, E6.2485)

24.8.2014 – jezero Lac de Saint Crox – kaňon Verdon – Moustiers-Sainte-Marie – Georges du Verdon - Forcalquier
> spíme na parkovišti zdarma ve městě Forcalquier (N43.957719, E5.789096)

25.8.2014 – Forcalquier – cesta domů – Grenoble – Geneve – Bern – Basel - Freiburg im Breisgau
> spíme na dálniční ČS Shell Freiburg im Breisgau (N47.9708, E7.7216)

25.8.2014 –Freiburg im Breisgau– Karlsruhe – Nürnberg – Rozvadov - Praha
> spíme doma

Jak jsme se měli, co jsme viděli  a jak jsme cestovali:

1. den – sobota 16.8.2014
Cíl naší letošní dovolené je Francie a její jižní část, Provence. Čekáme na dceru, která se nám kolem 15h vrací ze soustředění, takže náš odjezd z Prahy směr Francie je až po 17h. Jedeme na Rozvadov, Nürnberg, Karlsruhe, ale na ČS Esso v Baden-Baden po několika hodinách cesty stavíme a jdeme se vyspat.

2. den – neděle 17.8.2014
Brzy po ránu vyjíždíme a prvním cílem naší cesty v Provence je starobylé městečko Vaison la Romaine. Parkujeme kousek od centra na prašném parkovišti s trochu těsnou bránou pro vjezd (N44.243006, E5.071180), na asfaltovém parkovišti před těsnou bránou místo není.
Starobylé, typicky provensálské město je na procházku a protažení po dlouhé cestě moc příjemné. Na kopci je zřícenina hradu a je zde pěkný pohled do okolí. Je vidět i větrná hora Mont Ventoux, kam z tohoto města míříme. Horu Mont Ventoux znám pouze z cyklistických závodů Tour de France a jako silničář si toto místo nemohu nechat ujít. Obytňák stoupání v pohodě zvládá, ale v nohách mám svrbění, jak rád bych si toto 21km stoupání vyjel na své silničce. Parkujeme těsně pod vrcholem (N44.173440, E5.277068). Sjíždíme druhou stranou a ještě stavíme u pomníku Toma Simpsona, který zde při TdF v roce 1967 zemřel.
Z větrné hory jedeme do asi hodinu vzdáleného městečka Gordes, které si ale necháváme na druhý den. Parkujeme na STLP kousek od centra (8E/noc, voda, vylití WC, N43.915100, E5.197798), ale až druhý den objevujeme ještě jedno stání zcela zdarma, je kousek dál a je bez servisu (N43.9014, E5.1926).

3.den – pondělí 18.8.2014
Ráno procházíme městečko Gordes, které si vysloužilo svou podobou a polohou na bílém skalním útvaru přívlastek turistického místa Provence, které musí každý vidět. Z Gordes sjíždíme asi 4km ke kláštěru Abbaye Notre-Dame de Senanque. Před klášterem jsou levandulová pole, takže v plném květu to musí být krásný pohled. My už máme levandule odkvetlé, ale kláštěr stojí za vidění.
Vracíme se zpět do Gordes na zdarma parkoviště (N43.9014, E5.1926), kde necháváme obytňák a jdeme pěšky cca 1500m do Village des Bories, což je skanzen kameninových budov z úlomků vápence. Zajímavá a pěkná prohlídka budov v podobě včelích úlů (vstup dosp.6E, dítě 4E).
Další dnešní zastávkou je vesnička Roussillon, parkujeme u silnice pod městem, která je zajímavá svou okrovou barvou budov a celého okolí. Je zde i možnost si projít stezku Sentier des Ocres (vstup 2,50E), která vede mezi zajímavými okrovými skalními útvary. Pohodovou procházkou stezku projdete za cca 45-60min.
Dnes máme ještě v plánu prohlídku vesničky Fontaine de Vaucluse, která sem přitahuje turisty prahnoucí si na kánoích sjet místní řeku La Sorgue, ale i vyvěračkou jednoho z nejsilnějších pramenů Francie. Mám předem z google vybrané parkoviště pro obytňáky (43.920085, 5.119612 nebo 43°55'12.3"N 5°07'10.6"E), ale parkoviště je plné a mám i dojem, že tam byla závora omezující výšku aut jen na 2m, tak vjíždím do centra. Zde je blázinec a chaos, plno lidí a aut. Kousek od centra je ještě jedno stání pro obytňáky, ale moc nerozumím automatu u vjezdu, který po mě chce stále nějakou lokální kartu nebo 12E, což se nám za 2h stání dávat nechce. Jinde nemohu žádné parkování najít, tak po krátké rodinné poradě z této vesničky odjíždíme. Škoda, snad příště.
Holky se už těší na moře, tak sjíždíme na jih a míříme do města Fos sur Mer, které moc zajímavé není, ale nám jde o koupání, tak parkujeme přímo u pláže (N43.429885, E4.945978) a večer grilujeme přímo na pláži. O 100m dále je prašné parkoviště, pravděpodobně i pro obytňáky, závora omezující 2m výšku je otevřená, ale neparkujeme tam. Večer je možno se projít v přístavišti mezi stánky se suvenýry a různými cetkami.

4.den – úterý 19.8.2014
Po snídani se jdeme vykoupat do moře a potom nabíráme směr NP Camargue. Přejíždíme trajektem za 5E řeku Le Rhóne do města Salin de Giraud. Projíždíme si NP, fotíme solná jezera, hejna plameňáků, v přírodním centru Domaine de la Palissade si procházíme jednu z přírodních stezek podél mokřadů (je zde možnost i vyjížďky na koních) a potom dojíždíme na pláž Plage de Piemanson (N 43.346823, E4.788876), kde je neuvěřitelná koncentrace obytňáků. Vzhledem k velikosti pláže to ale problém není.
Odpoledne už máme koupání dost, tak balíme a jedeme na večer do města Avignon. Parkujeme u řeky (N43.952358, E4.799034) v těsné blízkosti kempu Bagatelle (22E/noc, plný servis), je to kousek od centra.
Avignon je krásné město a stojí za návštěvu. Město je obehnáno hradbami, k vidění je zde Palais des Papes (Papežský palác), most Pont d´Avignon končící uprostřed řeky Rhone, katedrála, … prostě Avignon stojí za vidění.

5.den – středa 20.8.2014
Ráno využíváme kemp jen na vylití a doplnění vody a vylití WC, na tabuli je psán poplatek za tento servis 3,40E, ale recepce je ještě zavřená a tak se ptám místní ostrahy kde mám platit. Jen mávne rukou, že v pohodě a ať jedeme.
Vyrážíme tedy z Avignonu na prohlídku aquaduktu Pont du Gard. Je zde jednorázový vjezd za 18E (auto+posádka), velké parkoviště (N43.949804, E4.542198). Stavba je to opravdu nádherná a stojí za návštěvu a kromě prohlídky je zde možné si udělat pěší výlety po turistických stezkách nebo piknik na břehu řeky s koupáním. Této možnosti využívá plno lidí.
My piknik necháváme na jindy a jedeme do města Arles. Parkujeme nedaleko centra (N43.683099, E4.630399), 100m od parkoviště je i servis pro campery.
Město Arles se nám moc líbí, úzké uličky, historie, koloseum, prostě prohlídka, která uspokojí. Navíc v srpnu se každou středu a pátek od 17.30h konají v koloseu býčí zápasy (vstup 10E/osoba), tak si to nenecháváme ujít a jdeme se podívat na mladíky, kteří se snaží býkům sebrat pentle uvázané na rozích. Pro našince určitě zajímavá podívaná.
Večer přejíždíme do letoviska Saintes Maries de la Mer, kde vjíždíme u moře na stání pro obytňáky (10E/den, servis voda, vylití WC nevím), závora je ale zvednutá, tak zatím neplatíme a parkujeme u pláže s další řadou obytňáků
(N43.456662, E4.446083). Ve městě je ještě jedno stání za 8E/noc (N43.455547, E4.427525).
Večerní procházka po městě je fajn a ve městě to slušně žije.

6.den – čtvrtek 21.8.2014
Dnešní den trávíme na pláži a procházkou města Saintes Maries de la Mer, je to přímořské město s množstvím restaurací a obchůdků, je zde chrám s možností prohlídky (2E/osoba) a vyhlídkou, konají se tu i býčí zápasy.
My si přes den rezervujeme hodinovou projížďku na koních v konírně  Le Tamaris (16E/osoba/60min) (N43.459851, E4.423804), konírna je kousek před městem asi 800m z centra a vyjížďka na bělouších je velmi příjemná a vede po okolních stezkách. Ve skupině je nás asi 12 a projížďku zvládne i úplný začátečník.
Odpoledne odjíždíme, u závory platíme 10E a míříme do vesničky Les Baux-de-Provence. Prohlídku necháváme na druhý den a jedeme na noc do 4km vzdáleného městečka Maussane-les-Alpilles, kde je velmi příjemný kemp Camping Municipal des Romarins s plným servisem (26Euro/noc – plný servis, N43.7212, E4.8093)

7.den – pátek 22.8.2014
Po snídani kemp opouštíme a jedeme do Les Baux-de-Provence, kde parkujeme u silnice pod městěm na parkovacích hodinách 5E/den (43.744773, 4.794433).
Velmi hezké historické město, úzké uličky, restaurace, krámky a také možnost si za poplatek prohlídnout zbytky opevnění a zříceninu hradu Chateau des Baux.
Co ale v tomto městečku musíte navštívit, je bývalý vápencový lom. Je pár minut pěšky od vesničky Les Baux a tato zajímavost nese název Cathedrale d´Images (Carrieres de Lumieres). Vstup 10E/os., 8E/dítě a v obrovských prostorách lomu se na zdech promítají společně s hudbou obrazy malířů a další výjevy. Fakt nádhera.
Odjíždíme směrem na Saint-Rémy-de-Provence a navštěvujeme archeologické naleziště Glanum (parking N43.776054, E4.831398), vstup 7,50E/osoba. Kdo má rád historii a vykopávky, tak se mu to bude líbit, pro ostatní to budou jen šutry, šutry a zase šutry. Mě se to ale líbilo.
Do Saint Rémy jen nakukujeme a míříme do většího města  Aix-en-Provence. Toto město v průvodcích nese přezdívku město fontán, pár jich vidíme, projdeme si centrum a pár uliček, ale jsme naladěni spíše na menší historické vesničky, tak po prohlídce města odjíždíme. Parkování zde bylo trochu složité, měl jsem pár parkovišť vybraných z navigace, ale byly to samé podzemní garáže, nakonec jsme to nechali v nějaké postranní uličce 10min od centra.
Chceme ještě k moři a také si prohlédnout Les Calanques (středomořské fjordy), tak míříme do městečka Cassis. Nevím zda máme smůlu nebo to je standard, ale k moři se v Cassis nemůžeme dostat, všude jsou zákazové značky pro obytné vozy.
Vzdáváme to a odjíždíme do nedalekého La Ciotat, cestou najíždíme na Route des Crétes a z vyhlídek si Les Calanques užíváme.
V La Ciotat máme ale také smůlu, je tu sice možnost stání dál od moře, ale k moři se nemůžeme dostat z důvodu nějakého festivalu, všude jsou zátarasy. Místní policisté nás posílají dál, do 5km vzdáleného města
Saint-Cyr-sur-Mer, kde už za tmy parkujeme na parkovišti 5min od moře (N43.1825, E5.6852, 19-08 zdarma, 8-19h 1E/hod).

8.den – sobota 23.8.2014
Dnes máme poslední možnost se koupat v moři, tak si to chvíli užíváme na místní písečné pláži v Saint-Cyr-sur-Mer, ale potom přecházíme kousek za přístav na malou  divokou pláž, na kterou jsem náhodou narazil při ranním běhání. Zde i šnorchlujeme, není to sice nijak úchvatné, ale jde to.
Holky zůstávají na pláži, já jedu lodí s místním potápěčským centrem na ponor k La Ciotat (ponor 46E včetně výbavy, odjezd 14h, návrat v 17h). Konečně po dlouhé době vidím pod vodou více než 1-2m a také něco jiného než slapské dno.
Odpoledne vyrážíme od moře do středozemí ke kaňonu Verdon, máme v plánu ráno vjet do kaňonu po řece, tak parkujeme hned u mostu (N43.8010, E6.2485), který dělí jezero Lac de Sainte-Croix a kaňon Verdon a kde jsou půjčovny šlapadel a lodiček.

9.den – neděle 24.8.2014
Ráno si půjčujeme šlapadlo za 15E/hodina (kánoe stojí 12E/hod) a vplouváme po řece Le Verdon do kaňonu. Pohledy jsou to nádherné a užíváme si to. Během hodiny se dá za pohodového, ale stálého šlapání dojet až k bójkám, za které by se již nemělo jezdit a zpět k půjčovně. Kdo by se zde chtěl i vykoupat a více „lelkovat“, tak doporučuji si kánoji či šlapadlo půjčit na 2 hodiny.
Přejíždíme do 5km vzdálené vesničky Moustiers Sainte-Marie, kde parkujeme na STLP (N43.843437, E6.218723) se servisem-voda a vylití WC. Je zde cedule s cenou 8E, ale závora je otevřená, nikdo v budce není, tak se nedá nikomu zaplatit.
Prohlídka skalní vesničky Moustiers Sainte-Marie, včetně výstupu ke kapli je velmi pěkná, určitě můžeme doporučit. Od kaple jsou krásné výhledy do okolí, nad vesničkou je ve výšce zavěšena zlatá hvězda na řetězu dlouhém 227m.
Odjet bez prohlídky kaňonu Verdon z výšky bychom nemohli, tak sedáme do obytňáku, vyjíždíme z vesničky a odbočujeme směr Gorges du Verdon na silnici D952. Vyhlídky jsou parádní, cesta pro obytňáky dostatečně široká, takže se může jet bez obav, ale obezřetně. Kdo by měl chuť na pěší trek, tak možností je hned několik. Měli jsme to v plánu, ale časovně jsme to už neskloubili, takže doporučení nemáme. V turistickém centru v Moustiers Sainte-Marie vás ale v pohodě navedou. Vstup na pěší stezky je právě ze silnice po které se jede, tedy D952.
Ve vesničce La Palud-Sur-Verdon se určitě držte cedulí Route des Cretes, které vás zavedou na 20km dlouhý okruh plný vyhlídek na kaňon s příjezdem opět do La Palud-Sur-Verdon. Odsud se dá pokračovat dál do Castellane. My se ale vracím zpět a míříme do městečka Forcalquier, kde se chceme podívat na zdejší vyhlášené pondělní trhy. Projíždíme přes neskutečné množství levandulových polí, v naší době je již po sklizni, tak jen litujeme, protože pohled na tato pole v plném květu musí být famózní.
K večeru už parkujeme ve Forcalquier na prašném parkovišti zdarma (N43.957719, E5.789096) asi 10min chůze od centra.

10.den – pondělí 25.8.2014
Od ranních hodin se trhy rozprostírají z centra do všech možných uliček a je zde možné nakoupit všechno možné, přes ovoce a zeleninu, ryby, sušené plody, med, levandulové produkty, suvenýry až po oblečení.
Utrácíme tedy poslední eura a toto je naše poslední místo letošní dovolené. Měli jsme sice v plánu ještě koupání v nedalekém jezeru, ale už to časově nestíháme, tak se pomalu s Francií loučíme a odpoledne vyjíždíme směr Praha.
Jedeme směr Grenoble, kde najíždíme na dálnici a pokračujeme přes Annency, Geneve, Lausanne, Bern, Bassel do Německa, kde přespáváme na dálniční ČS Shell u města Freiburg im Breisgau (N47.9708, E7.7216).

11.den – úterý 26.8.2014
Ráno vyjíždíme směr Baden-Baden, Karlsruhe, Heilbronn, Rozvadov a Praha, domu dojíždíme v odpoledních hodinách.

Něco na závěr:
Co se týče cestování, tak dálnice jsme využili pouze na cestu z Prahy do Provence a potom zase až na cestu zpět domu. Jinak Provence jsme projeli pouze po silnicích 1.třídy a nižších a silnice byly naprosto bez problémů. Je pravda, že kruhových objezdů je ve Francii více než dost, má ho snad každá vesnice, ale upřímně řečeno nás to při přejezdech ani nijak neobtěžovalo.

Dálnice:
Cestou do Prevence, jsme ve Francii najeli na dálnici v Mulhouse a sjeli v Bolléne a projeli celkem tři placené úseky, které stály:&nb