Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Švédsko a Norsko 2014 - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Švédsko a Norsko 2014

20.5. - 17.6.



Švédsko, Norsko 20. květen – 17. červen 2014.

Téma: příroda, klid, prostor, soběstačnost, svoboda, rybolov

2. dubna 2014 jsme si převzali od firmy KRS naši novou vestavbu Fiat Ducato Maxi Active Line ušitou na míru dle našich představ o minimální závislosti na okolním prostředí.
Během zabydlování, seznamování s autem na několika víkendových výjezdech, visela ve vzduchu otázka, kam na první delší výpravu s naším vytouženým „Maxíkem“. Rozhodli jsme se pro Skandinávii - zemi zaslíbenou volnému táboření, kterou jsme projeli v roce 2010, tehdy ještě s Multivanem, až na sever do Berlevágu, Nordkapu, Lofot a ujeli zde 9000 km.
Pocit volnosti a svobody v této části Evropy nám zůstal pod kůží. Alenu odrazovaly pouze teploty, které se ve stejném období v roce 2010 většinou pohybovaly mezi 6-10ti stupni. Nakonec dle rčení, že „Není špatné počasí, pouze špatné oblečení“ svolila a nelitovala. Zima se nekonala, naopak teploty byly vysoko nadprůměrné a až na výjimky (hlavně v první polovině) denní teploty neklesaly pod 20°C. Několikrát se teplota vyšplhala na 27°C. Nejnižší teplotu jsme zaznamenali v noci ve výšce 701m nad mořem 8°C. Většinu pobytu bylo jasno-polojasno. V autě máme remosku se kterou jsme doma natrénovali pečení chleba (dnes už zmáknutého a výborného, Ála pekla také housky a koláče), takže můžeme být více dní v plné pohodě zapadlí v přírodě. Tím pádem jsme nebyli nuceni za celý pobyt navštívit prodejnu s potravinami. Živili jsme se převážně nachytanými rybami a z vlastních zásob. Nedostatek čerstvé zeleniny, kterou máme rádi, jsme řešili předem připraveným pickles.

Plán na cestu jsme měli jen velmi hrubý a nakonec jsme jej ještě upravovali, protože nám příbuzný nabídl k využití svůj člun Zodiac s motorem. Původně jsme se chtěli v Norsku potápět, protože zdejší svět pod hladinou jsme zatím neměli příležitost poznat, ale rozhodli jsme se pro člun a potápěčská výbava by se nám do vestavby už opravdu nevešla. Ve větší míře jsme tedy spojili jeden z cílů výpravy – rybaření s možností použití člunu.
Na první třetinu jsme vyrazili do Švédska do jezerní oblasti Dalslands, západně od velkého jezera Vänern, která je známá především lovem štik.

Odjezd byl 21.5.2014 směr Berlín. Pro cestu tam volíme jízdu bez trajektů, tj. průjezd přes Dánsko a pak po mostech do Švédska. První den jsme dojeli těsně před Dánské hranice. Tam přespáváme na stellplatze na okraji městečka Leck. Je pěkný, bez servisu a zdarma 54.76947 8.98015.

Druhý den čtvrtek 22.5. jsme měli v plánu jet na kole na německý ostrov Sylt. Tam ale nevede silnice, jezdí se pouze vlakem (auta se vagónují), cena za dvě osoby činí za asi 15ti kilometrový úsek tam i zpět 105 Euro. To jsme neakceptovali. Takže jsme si udělali 30ti kilometrový okružní výlet, poobědvali a vyrazili do Dánska a přes Oresundský most do Švédska. Tam jsme odbočili z dálnice a spíme na pěkném místě u jezera Rössiön 56.31895 13.07053.

Třetí den pátek 23.5. jízda směr jezerní oblast Dalslands. Před cílem jsme ještě přenocovali u malého jezera na hezkém místě 58.97699 12.49564.

V sobotu 24.5. jedeme hledat místo pobytu v této oblasti. Je těžké si vybrat, které jezero navštívit, je jich zde opravdu mnoho. Rozhodli jsme se pro jedno z větších – Stora Le, které je těsně u Norských hranic a zasahuje také na Norské území. Ve městě Ed, které leží na jižním cípu jezera, se začínáme shánět po povolence k rybaření. Nebyla ještě sezona, takže to bylo trochu složitější, ale zadařilo se a za 200,- Sek jsme měli povolenku na týden, která platí i pro další větší jezera, což jsme my nevyužili. Dojeli jsme do vesničky Nossemark 59.13521 11.83897. Protože volný přístup k tomuto jezeru nikde není možný, nebo jsme jej alespoň nenašli, ubytovali jsme se ve zdejším kempu.

V neděli 25.5. jsme nafoukli člun a vyrazili. Asi za 40 min vláčení umělé nástrahy jsme vytahovali první štiku 76cm. Dle doporučení je etické, že si zde rybář ponechává pouze jednu rybu pro vlastní potřebu, tak jsme nastartovali motor člunu a vrátili se. Druhý den na to stačilo 20 min a byla další štika 80cm. Usoudili jsme, že je to tady asi takhle normální a že ji pustíme a budeme ještě rybařit, ale nešlo to, byla chycená tak, že bychom jí jen ublížili, háček se nedal vysmeknout. Štika je lahůdka a měli jsme jí opravdu hojnost, takže další den byl výlet na kole. Pak ale nastalo zjištění, že není každý den posvícení. Další den na rybách nic, pak další štika a pak další dva dny nic. Přesto byl pobyt na jezeře skvělý, byly další cyklo-výlety a celých osm dní zde strávených bylo polojasno a teplo na opalovaní a kraťasy od rána. Na závěr jsme si také zaplavali v jezeře.

V neděli 1.6. balíme a po obědě opouštíme toto pěkné místo. Vydali jsme se k Norské hranici, která je od kempu vzdálena jen 4 km. Je úplně volně průjezdná, má jen lehko přehlédnutelné označení, že už jste v Norsku. Jeli jsme podél hranice se Švédskem na sever. Velmi pěkný průjezd, slušná silnice a stále je na co koukat – jezera, osídlení. Asi po 130ti kilometrech jsme objevili opravdu nádherné místo na přespání, ale máme ještě málo ujeto, tak bylo jen kafíčko a pak jsme je s povzdechem opustili. Tak alespoň souřadnice pro případné použití: 59.66219 11.72663. Dojeli jsme přes město Kongsvinger až k jezeru Osensjoen. Bylo už pozdě a nebylo žádné pěkné místo na přespání, tak spíme na běžném odpočívadle těsně u vody, ale i silnice 61.11860 11.98219.

V pondělí 2.6. pokračování podél jezera, kde jsme jeli asi 10km po štěrkové silnici, pak doprava na Jorden a na sever přes Engerdal a Drevsjo. Na nocování jsme našli pohádkové místo u jezera Isteren s výhledem na polozasněžený kopec 1755m 61.91534 11.80195. Bylo jasno a velmi teplo. Pěkná jízda nádhernou krajinou s minimálním osídlením.

V úterý 3.6. vyrážíme na další jízdu kolem jezera Isteren do obce Buvika, která leží u druhého největšího Norského jezera Femunden, kolem kterého téměř nevedou cesty. Na kole jsme si prohlédli pěkné okolí a pohled na jezero. V okolí je všude dostatek hezkých míst k volnému táboření. Plán na tento den byla návštěva bývalého hornického městečka Roros, kde se od roku 1644 těžila 333let měd a těžba skončila až v roce 1977 krachem firmy. Je zde nádherná historická část dřevěných domů chráněných UNESCO. Před tím nás ale zaujala říčka Nora, u které jsme zastavili na oběd a poprvé jsme viděli samoobslužnou norskou schránku na vybírání poplatků za fiskekort (povolenka k lovu ryb na jezerech a řekách). Po odklopení vrchního víka si vezmete jednoduchou průpisovou kartičku, vyplníte jméno, datum lovu od – do a součástí je sáček, do kterého vložíte obnos dle přiloženého ceníku, který pak vhodíte do spodní oddělené části schránky. V našem případě 50,- Nok za jeden den. Podotýkám, že tužka je přiložena. A přátelé, ono to funguje, jste přece v Norsku. Prohlédli jsme si tedy Roros a navečer se vrátili k řece s tím, že na druhý den koupíme povolenku a vyzkoušíme, co pstruzi v Norsku 62.45502 11.37828. Nebylo to nic moc, chytil jsem jednoho!?! Byl sice velký, takže stačil na večeři pro nás oba, ale litoval jsem, že je to asi tím, že nemám muškařskou výbavu (lovil jsem na přívlač). Ale nebylo, odpoledne přijeli tři pánové – muškaři a nechytili nic. Tedy pravděpodobně, jen co jsem viděl. S uspokojením, že jsem asi chytil toho jediného co tu byl, jsme zde přespali i druhou noc.

Ve čtvrtek 5.6. pokračování v cestě přes Roros kolem jezera Brekkfjorden a stoupání až do výšky 950 m s krásným rozhledem, sjezd do Stuggudalen a pak stálé klesání směrem k Stjordalshallsen, kde jsme najeli na silnici E6, protínající Norsko až na sever. Dále do Steinkjeru, za ním odbočka na silnici č.17 do Namsosu. Rozhodnutí bylo, že navštívíme ostrovy Vikna, které jsou spojeny mosty a poloostrov před nimi. Těsně za obcí Hoylandet odbočujeme na žlutou silnici směr Straumen. Toto rozhodnutí nám asi „nejvyšší“ požehnal, protože v průvodcích, které máme, není žádný odkaz. Doporučujeme všem cestovatelům. Nádherná trasa velmi úzkou, ale dobrou silnicí, vedoucí překrásnou přírodou. Jízda je kolem potoka, který se častými přítoky rychle mění v řeku. A když si myslíte, že hezčí to už být nemůže, přijde mohutný vodopád, řeka před vámi najednou mizí do propasti. Nejprve přijedete k vrcholu vodopádu a pak silnice klesá k jeho dopadu. Dále pokračujete kolem jezera Salsvatnet do obce Straumen, kde jsme přespali na pohádkovém místě 64.75230 11.90915, odkud nejde odeslat ani SMS zpráva.

I další pokračování v pátek 6.6. sneslo srovnání se zážitky předchozího dne. Krásná trasa do Geisness na kratičký trajekt do protější obce Hofleisa za 87,- Nok a pak jízda do Rorviku a Austafjordu. Opět velmi zajímavá členitá krajina ve stylu, že za každou zatáčkou je to jinak. Návrat byl silnicí č. 770 přes Kolvereid kolem fjordu Innerfolda až na místo, které jsme znali z předchozího putování Norskem v roce 2010, u fjordu Sorfjorden 65.06427 12.07535. Pěkné místo, kde se dá pobývat více dní. Je na co koukat – naproti hora Heilhornet 1058 m, za sebou hřeben, na který se dá podniknout lehký výstup. Dá se zde jezdit na kole a po 40ti metrovém sestupu k fjordu lovit (a i nalovit) ze břehu ryby. Bohužel se nám zde po 18ti slunečných dnech našeho pobytu pokazilo počasí. Zůstali jsme zde tři dny.

V pondělí 9.6. odjíždíme směr Trondheim. Zaparkujeme bez problémů (asi že ještě není sezona) v centru asi 100m od katedrály. V poklidné atmosféře procházíme prosluněné historické centrum. Odjíždíme směrem k Snillfjordu, kde máme plánovánu poslední část našeho pobytu v Norsku. Před tím, jelikož je už 21.30, zastavujeme na noc u jezera Vasatnet 63.31609 9.55129.

Ráno 10.6. jedeme do rybářského kempu v obci Krokstadora 63.39784 9.49870. Je letní den s teplotou 27st. Kemp leží na konci fjordu v pěkné poloze, nicméně je na něm na první pohled vidět, že je určen drsnějším povahám a především rybářům, kteří sem jezdí spíš pracovat, protože jsou 12, 14 hodin na moři, pak zpracovávají ryby a pak trochu spí. Tak to probíhá po celý pobyt. Význam jejich pobytu je tvrdá práce nalovit co nejvíc ryb (za každého počasí) a pak zmrazených odvézt domů. Ač jsem rybář, tak toto není moje krevní skupina. Nechci ale soudit, jen nechápu. Jet do Norska jen na ryby? Pro nás by to bylo v tak krásné zemi opravdu málo. Nějaké ryby jsme
si samozřejmě také přivezli, jen to není pro nás prioritou. Měli jsme v plánu zůstat zde sedm nebo osm dní, ale počasí se zhoršilo a další předpověď byla špatná, takže se rozhodujeme po pěti dnech pro návrat.

V neděli 15.6. odpoledne odjíždíme a přes hraniční přechod Magnor se vracíme zpět Švédskem, pak Oresundský most směr Dánský přístav Rodby, kde najíždíme na trajekt, který opouštíme po 45 minutách jízdy v Německém Puttgardenu. Tato volba je výhodná v tom, že nemusíte mít trajekt předem objednaný a téměř bez čekání najíždíte. Trajekty zde přes den pendlují stále.

Další údaje:

Celkem jsme ujeli s naší novou (na tuto cestu přetíženou) obytkou 5600 km a můžeme ji po tomto testu jen chválit. Velká poklona pánům Krsům. Splňuje vše, co jsme očekávali. Průměrná spotřeba včetně dálnic 8,6 l. Cena nafty ve Švédsku jen s malými rozdíly kolem 14,- Sek. Cena v Norsku 12.10 – 14,50 Nok. Zde se cena více mění i v průběhu týdne. Ve Švédsku není problém u většiny pump doplnit vodu (hadicí) a vylít odpadní nádrž. S vylitím WC je to různé. V Norsku je voda u pumpy z kohoutku méně častá, ale dá se najít. Všude volně zdarma. Ve Švédštině je voda „vatten“ v Norštině „vann“. Ve Švédsku jsme platili pěkný kemp 19,- Euro včetně el. v Norsku méně vybavený 22,- Euro včetně el. Poplatky za dva mosty při delší cestě tam vyšly na 3900,-Kč. Při cestě zpět (Oresund a trajekt) 5500,-Kč. Nutno dodat, že jsme byli bráni např. na trajektu v kategorii 6-8m délky, i když auto je dlouhé 598cm. Na zadním nosiči jsme měli kola a platí se celková délka. Určitě bych je příště dal dovnitř. V Norsku se už rozšířilo elektronické placení mýta, takže doporučujeme před cestou registraci na www.autopass.no. Není to moc peněz a jste v pohodě, pokud projedete mýtem.

Takže nejdůležitější na závěr. Můžeme říci, že jsme cestou potkávali pouze samé příjemné a vstřícné lidi, pohybovali jsme se ve stále ještě velmi svobodné a příjemné krajině, která nejen fascinuje svou krásou, ale je také vstřícná k cestovatelům.

Alena a Zdeněksed

Zdeneksed 20. June 2014 5717 přečtení 5 komentářů 0 hodnocení Tisk

5 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • hasic
    hasic
    Teda Zdenku bravo! Parádní počtení! Už se těšíme na setkání až budete vypravět zážitky osobně. Michal a Péťa
    - 20.06.2014 18:49
    • Feromont
      Feromont
      Pěkné tiše "závidíme" hlavně ten čas. Mám vytištěno a
      založeno.Díky. Jana a Luboš
      - 24.06.2014 13:12
      • Jarda a Maru
        Jarda a Maru
        Zdeňku a Ali, moc pěkně napsané a pro ty, co se tam chystají, i užitečné informace. Super - díky :^ :g .
        Maruška a Jarda :_
        - 25.06.2014 18:53
        • brocnak
          brocnak
          Moc zajímavé počtení,nebudu se stydět za to,že závidím!!! Dostali jsme se pouze do Osla,tam nám klekl bydlik.Tolik bych htěla do Norska,že já to stejně jednou dokážu! Vytištěno,použiju.Díky Silvie a Míla
          - 25.07.2014 16:05
          • upman
            upman
            Diky moc za GPS lokace Dansko/Svedsko - vyrazime za 2 mesice do Kalmaru/Svedsko tak s radosti vyuziji
            - 13.06.2016 17:54

            Hodnocení je k dispozici pouze členům.

            Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
            Skvělý! (0)0 %
            Velmi dobrý (0)0 %
            Dobrý (0)0 %
            Průměrný (0)0 %
            Špatný (0)0 %

            Copyright © 2023

            Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
            Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

            Theme by PHP Fusion Inc
            43,722,783 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.09728 sekund | Průměrně za: 0.09728 (0) sekund | Dotazy: 57 | Použitá paměť: 1.65MB/2MB