Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Spojlere střešní, povstaň hrdě ze zapomnění! - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Spojlere střešní, povstaň hrdě ze zapomnění!

Při jízdě se spojlerem je znatelné snížení jízdního odporu, při jízdě po rovině mi připadá, jako bych řídil auto sólo. Spojler velmi pomůže, když se jede trvale proti silnému větru, nižší účinek je, když je boční vítr, ruší samozřejmě obtékání vzduchu okolo soupravy.

Střešní spojler, který si můžete prohlédnout na přiložených obrázcích za celou dobu jeho užívání prodělal několik změn a úprav.

Byl zakoupen před karavanistickou sezonou v roce 1985 v Praze 1 v Žitné ulici č. 3, kde mělo krámek výrobní družstvo DISK  Říčany.

Foto
Foto

Několik změn prodělal rám spojleru, sloužící k připevnění na vozidlo. Původně byl zakoupen pro montáž na Škodu 100, na okapní žlábek střechy, pak jsem jej podobným způsobem upevňoval na stodvacítku, až se zakoupením Formana, který má pevné lyžiny - hagusy, rovněž tak Ford Mondeo BNP (kombi) RFN (přeplňovaný diesel 1753 ccm), tak tam
upevňovací system je diametrálně změněn. Na obrázcích je samozřejmě až ta poslední verze, neboť jej používám i nyní, kdy tahám TEC 500, který má alespoň trochu šikmou čelní stěnu.

Foto

Původně byl ale zakoupen pro tahání obyt. přívěsu vlastní výroby, tedy přímo mnou, kde čelní stěna je naopak přikloněna do směru jízdy. Na to jsem přišel naprosto nepochybně, když jsme jeli hned po otypování s nově přidělenou SPZ okusit první pobyt v r. 1984 v ATC Přehrada v Mostkovicích (Plumlovská přehrada, 25 km), a všichni, co stáli frontu u recepce se nesmáli jen pitoresknímu tvaru přívěsu, ale i dílem proto, že po vypnutí zapalování a vystoupení z "vozu" motor běžel dál pět minut jako motor detonační, a ne zážehový. Pozn: Fotografie jsou v profilu, více o prvním přivítání v kempu v čl. Jak jsem se stal karavanistou.

Při konstruování upevnění na hagusy jsem si vytkl jednoduchou montáž s nejmenším počtem kroků upevňování, bez nářadí, spolehlivost upevnění a aerodynamickou čistotu, tj aby nikde nic navíc netrčelo.

Foto
Foto

Na obrázcích 1 - 3 je vidět konstrukční provedení upevňovacího rámu, na obr. č.4 je způsob upevnění. Vidlice na obou stranách rámu přesně zapadnou mezi hagusy s malou vůlí, když je vidlice svisle, a to je tehdy, když spojler je zakloněn dozadu.V této poloze se nasazuje vyosen z podélné roviny (trochu šikmo přes střechu), je možno jím pak pohybovat podélně vpřed a vzad, umísťuje se samozřejmě co nejvíc dozadu. V požadované poloze se překlopí dopředu do funkční polohy a vidlice, obložené plastovou hadičkou (ocel prům. 10) sevřou podélník hagusu a ještě zbude cca 10° úhel vpředu na trubce na dotažení a v této poloze se trubka s lůžkem na podélník aretuje. Původně jsem to dělal šňůrkana do botů, delšíma, několikanásobný úvaz, protože třeba jachtaři všechno knutlujou šňůrkama,  a lankama z konopí (teď PES) a nikdy se to neodváže. Později jsem přešel na kožené řemínky, obojky pro pejsky délky 40 cm, jsou na obrázku. Je to rychlejší. Nikdy jsem nezaznamenal po příjezdu na místo, že by se upevnění povolilo.

FotoFoto

Při jízdě se spojlerem je znatelné snížení jízdního odporu, při jízdě po rovině mi připadá, jako bych řídil auto sólo. Spojler velmi pomůže, když se jede trvale proti silnému větru, nižší účinek je, když je boční vítr, ruší samozřejmě obtékání vzduchu okolo soupravy. U přívěsu KAPR byly horní hrana spojleru a horní hrana přívěsu od sebe vzdáleny asi 80 cm, tam byl účinek nepochybně největší, a bez spojleru také největší.

Dotazy zodpovím, když, tak veřejně, nebo SZ.
Všechny zdraví Pepa Doskočil z Tróbek. 

Doskocil 13. December 2010 11247 přečtení 3 komentáře 0 hodnocení Tisk

3 komentáře

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • Shave
    Shave
    Dobrý den,také jsem kdysi použival spoiler mám doma dokonce jich pár ve sklepě.Záleží na konstrukci karavanu pro jeho použití.Nejvíce mě vadil boční vítr a proto jsem od spoileru ustoupil.Nyní jezdím autem 1.9 turbo diesel a karavan zn. Beyerland má tak vynikající jízdní vlastnosti že v podstatě jej ani za sebou necítím.Ale jináč s Vámi souhlasím.
    - 14.12.2010 16:51
    • Robert
      Robert
      Rozum mi říká, že to může být dobré. Když ale začnu počítat...... Přechodem na širší karavan, který teď po stranách přečnívá auto, mi stoupla spotřeba o 1.2l. Celkem s karavanem jedu o 3l dráž. Z těch1.8l jde něco na vrub váhy, valivému odporu, tažením vzduchu za sebou a část na odpor horní části karavanu, který by se dal zmenšit spojlerem. Odhaduji, že bych mohl ušetřit tak 0.5l, a to mi nestojí za zohyzdění soupravy. Kdyby to bylo výrazně účinné, tak by se to jistě používalo (jako na kamionech). Já to ale nikdy neviděl.
      - 14.12.2010 18:12
      • lancar
        lancar
        Nepochybuji, že spoiler v případě špatně vyřešené aerodynamiky přináší snížení aerodynamického odporu.

        Pro pokrok v řešení aerodynamiky to je krok zpět, ale to je starostí výrobců.

        Se stávající soupravou nic jiného nenaděláme.

        Chtělo by to aerodynamický tunel, pochybuji, že se dá optimálně nastavit s holými rukama. Svým názorem vůbec nezpochybňuji, že ti to výsledky přináší a jsi s jeho použiváním spokojen.
        - 22.11.2014 18:55

        Hodnocení je k dispozici pouze členům.

        Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
        Skvělý! (0)0 %
        Velmi dobrý (0)0 %
        Dobrý (0)0 %
        Průměrný (0)0 %
        Špatný (0)0 %

        Copyright © 2023

        Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
        Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

        Theme by PHP Fusion Inc
        43,872,852 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.11079 sekund | Průměrně za: 0.11079 (0) sekund | Dotazy: 52 | Použitá paměť: 1.57MB/2MB