Jako neodborník v elektru, mám dotaz jak zajistit nabíjení gelové baterie, která má dobíjecí napětí 13,5V a alternátor dává 14,5V, lze to vyřešit odporem, který sníží napětí nebo jsou i jiná řešení?
Karel ProkopČlen Přidáno
před 16 letGelová baterie má 14,4V jako jakákoli jiná olověná baterie, problém je v aktivní hmotě, neumí přijímat tvrdé proudové pulzy jako startovací bat. Předpokládám že Vaše baterie je tzv. trakční baterie.
Pokud je to trakce - je vhodné do cesty vřadit nabíječ (omezovač proudu) z 12V/12V nebo se to nabíjí jen z 220V. Jakýkoli solidní nabíječ z 12V požaduje zpravidla stabilizované vstupní napětí, což není alternátor, ten je silně pulzní. Stabilizované napětí lze udělat ze sítě nebo z baterky na kterou nejedeme. Některé zdroje dokáží přežít motor v chodu, ale to se standartně nedělá. Minimálně při startu se jim "rozhodí" vstupní napětí tak, že si s tím dál neví rady. Proto se zpravidla gelovka v karavanu nabíjí jen z 220V zdroje. Pro nabíjení za jízdy (pokud tam je) mívá speciální elektroniku. Dělá ji např. Büttner elektronik.
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letTrakční baterie skutečně není stavěna na velké proudy v řádech stovek ampér, zato by měla lépe vydržet stavy hlubšího vybití. Myslím ale, že pulsní proudy z alternátoru nemohou trakční baterii obvyklé kapacity ohrozit. Se standardním alternátorem při rozsvícených světlech už toho pro nabíjení nástavbové baterie moc nezbývá - stačí zapnou ledničku na 12V a nedobíjí se vůbec.
Problém gelovek je spíše v tom, že jsou uzavřené a při 14,4 V plynují stejně, jako kyselinové baterky. Jejich výbuch sice nehrozí, musí mít pojistný ventil, ale tento režim je pro ně v každém případě nevhodný a přinejmenším zkracuje jejich životnost. Proto je doporučené nabíjecí napětí gelovek pod 14 V.
Myslím, že hodně lidí jezdí s gelovkou dobíjenou alternátorem, nic neřeší a neslyšel jsem, že by měl někdo problém. Ten však může skutečně nastat při dlouhých cestách. Otevření pojistného ventilu gelovky nemusí řidič vůbec zaregistrovat, vše se zdá v pohodě, ale baterka odchází... Docela by mě zajímalo, jak se k tomu staví výrobci nových aut, osazených gelovkami v nástavbě. Řeší tento problém všichni výrobci, ví to někdo?
Mám v nástavbě klasiku a pokud bych ji měnil za gelovku, instaloval bych raději Büttnera, jak napsal Karel přede mnou. Nešel bych cestou přes 220V, sinusový měnič je drahý a s tzv. "modifikovanou sinusovkou" na výstupu obyčejných měničů si nemusí elektronika dobíječů dobře poradit.
Ještě odpověď na původní otázku: Odpor nic neřeší, v nabitém stavu klesá nabíjecí proud k nule a úbytek napětí na odporu tedy také, baterka by nakonec stejně dostala téměř 14,5 V.
Břeťa
Upravil Svitavaci dne 27.03.2008 23:31,
před 16 letLukasČlen Přidáno
před 16 letJe to jednoduchý. Chce to nainstalovat omezovač dobíjecího proudu, mám ho v přívěsu také.....na druhou stranu vlivem ztrát na vedení (mám to celkem asi 5m drátu, průřez 6mm), je ten omezovač celkem k ničemu. Ta baterka se prostě nemůže přebít, je nabíjena napětím tak max 12,8-13V, a to je spíš méně než více. No, tak nevím.....
Rapiďáci, tel: 725 707 636
Malý dotaz kde se dá omezovač nabíjecího proudu pořídit. Mám 77Ah baterii. Díky za rady.