Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Regulace plynu: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Regulace plynu

Poslední aktualizace před 5 let
RobertRobertČlen
Přidáno před 13 let
Probíraly se tu regulátory plynu na různé tlaky, ale jak to, že všechny spotřebiče (mám doma 3) používané na 2kg bombách jedou bez jakékoli regulace a jde to?
Poučí někdo neznalého? :|
Robert a Hanka, Fokus + karavan Home-Car
simchasimchaČlen
Přidáno před 13 let

Citovat

Robert napsal:
Probíraly se tu regulátory plynu na různé tlaky, ale jak to, že všechny spotřebiče (mám doma 3) používané na 2kg bombách jedou bez jakékoli regulace a jde to?
Poučí někdo neznalého? :|

Ahoj, poučovat bych si Tě nedovolil. :)
Tyto spotřebiče využívají toho, že je v lahvích celkem konstantní vyšší tlak. Celá věc je v tom, že tyto spotřebiče mají malinké trysečky s otvorem, tak na silnější vlas. Proto se často i ucpávají. Množství plynu, které projde pod vyšším tlakem přes tuto malinkou trysku a smíchá se se vzduchem, dá potom podobný výkon jako větší tryska s menším tlakem.
Spotřebiče bývají většinou našroubované na lahvi a tudiš tam nejsou žádné rozvody v kterých by byl přímo ten vysoký tlak z lahve.
CZECHczCZECHczČlen
Přidáno před 13 let
dobře jak tu píše kolega je, že tlak není v rozvodech. Němci mají snad 50 mbar a u nás se používá 30 mbar. Nejsem si jistý, ale neslouží i regulátor jako jednosměrka? To, že by nepustil zpětné šlehnutí ohně do láhve? Ale je pravda, že vařič na malou bombu se šroubuje na přímo bez ničeho.
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 13 let
Plynové spotřebiče bez regulátoru jsou ty, jsou provozovány pod přímým dozorem, tzn turistické vařiče někdy i jednoduché grily. Nevýhoda je v nestálém tlaku v láhvi, je to rovnovážný tlak kapalina - pára v závislosti na teplotě, teplota láhve je dána okolní teplotou a při delším provozu u velmi malých lahví také ochlazením vypařováním kapalného topného plynu.
Pokud ale chceme mít spotřebiče dva, nebo tři paralelně, tak pro jednoduchost a spolehlivost provozu je nutný stálý tlak. Nedovedu si představit, že po zapnutí hořáku vařiče v karavanu by bylo potřeba pootočit také regulačním knoflíkem na kamnech Trumatic a u chladničky, která by vůbec v tomto systemu - naštěstí je to nereálné - vůbec nabyla schopna provozu.
A právě tento konstantní tlak zajišťuje regulátor bez ohledu na to, jaká je okamžitá spotřeba plynu a jak se mění v průběhu času (vaření) a jaký je tlak v láhvi, pokud ochlazením v zimě a navíc odběrem neklesne pod provozní tlak regulátoru.
V české kotlině se používají regulátory 30 mbar (milibarů, také někdy 300 mm v.s. - vodního sloupce) pro domácí spotřebiče, většinou pl. šporáky, 50 mbar pak pro velkokuchyňské spotřebiče v restauracích a záv. jídelnách atd.
S 50 mbar regulátorem jsem se setkal vlastně až v karavanu TEC, dost mne to překvapilo.
Spotřebiče samozřejmě musí být otryskovány na tlak provozní, tzn tlak regulátoru, lze je ale přetryskovat - pokud výrobce dodává trysky. Šporáky pro domácnost se dodávají se sadami trysek na zemní plyn a propanbutan.
Čao,:r
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 13 let
jen doplním Pepču Doskočila, našeho chladařského guru :_.
V karavanech se tlak 50mBar používal odjakživa (teda co pamatuju) až cca do r.97. V létech okolo r. 98-2000 byl plošně u nových výrobků (i karavanů) změněn tlak na 30mBar. Regulátory (většinou zn.GOK) se liší barvou - žlutý je 30mBar a oranžový 50mBar. Povinné barevné označení s hodnotou tlaku u místa kde jsou bomby (nebývá vždy osazeno).
Truma svoje věci umí přetryskovat čili plynové sporáky a topidla vč. Céček lze přetryskovat. Totéž se týka ledniček Dometic/Electrolux.
Pozor na sporáky (Cramer a Smew) obvykle přetryskovat jdou, ale trvá i půl roku než se je podaří sehnat (pokud vůbec). U ostatních výrobců sporáků do karavanu je náhradní sada trysek často nesehnatelná.
Jakýkoli PB spotřebič vestavěný v karavanu MUSÍ mít pojistku a vlastní uzávěrový ventil. POjistku buď klasickou (sporák) nebo hlídací svíčku (lednice, boiler, topení).
2kg bomby nejsou určené pro provoz v uzavřeném prostoru (karavan) protože nemají pojistku
Je tam tryska ve ventilu co se šroubuje na uzávěr. On tam není v lahvi ani nijak velký tlak proto to jde. Zpravidla se jedná o výstupní tlak 50mBar. viz výrobce MEWA Roudnice.
Co se týče zpětného šlehu - tak to asi není moc pravděpodobné (na rozdíl od kyslíko-acetylenové soupravy) i když i tam musí být člověk opravdu veliký ignorant a debil aby mu to šlehlo zpátky (mě se to povedlo :) ale už je to opravdu hodně dávno a starý vybouchaný hořák, ničemné hadice, prošlehlý zpěťák, flaška s plynem do mrtě bez tlaku a zahořel mi jen budík) Od té doby si to sakra hlídám - to jen pro odlehčení.
PB láhev v normálním provozu teoreticky bouchnout nemůže - leda by byla vhozena do ohně. Může hořet u výdechu kde to funí, ale ne dovnitř. Aspoň ne, dokud je tam tlak. Plyn sám o sobě nehoří, je třeba ho smíchat se vzduchem, ale pak hoří ukrutně.
Co je ovšem problém = je únik plynu do prostoru (např v karavanu pod sporákem, za lednicí, ve spalovacím prostoru topení, boileru apod. když se plyn smíchá se vzduchem a už od 15% tvoří vysoce třaskavou směs. Tam výbuch hrozí zcela reálně. Ohořelých karavanů nebo jen pracovních desek např od netěsnícího sporáku už jsem taky viděl za svůj život vícero.
Pokud si kdokoli hodláte měnit v karavanu nebo autě sporák, dbejte vždy abyste měli sporák otryskovaný z výroby na Váš tlak (nebo rovnou se sporákem i sadu trysek). Pozdější shánění trysek je dost martýrium.

Při jakémkoli zásahu do plynového hospodářství důrazně doporučuji kontrolu těsnosti (pěnou, sprejem) nebo tlakovou zkoušku originál zkušebním zařízením Truma (ta jediná je zcela přesná) je to levné (např. u nás 300,-) a je hned jasno jak na tom plynové hospodářství je. Certifikát o provedené zkoušce by měl být samozřejmostí v každém servisu. Pokud děláme zásahy do PB hospodářství je tl. zkouška samozřejmostí.
Upravil Karel Prokop dne 18.01.2011 14:37, před 13 let
L
LaganČlen
Přidáno před 10 let
Od r. 2004 používám v obytce 24 litrovou kompozitní láhev na PB, kterou jezdím doplňovat na pumpu LPG poblíže Frýdku Místku. Láhev nikdy nedoplňuji "na doraz", ale tak, aby v ní nebylo více jak 20 litrů PB. Za poslední 4 roky jsem musel 2x vyměnit plynový regulátor tlaku 30 mbar., naposledy v září loňského roku a vypadá to tak, že za nějakou dobu ho budu měnit po třetí.
Poruchy se projevují tím, že se snižuje účinnost plynového topení, plameny hořáků vařiče začínají měnit barvu do červena, silně očuzují dna hrnců až nakonec zhasnou a plyn přestane proudit. Po výměně regulátoru je vše v pořádku, ale po několika měsících se závada začíná opakovat.
Zajímalo by mně, co může být příčinou toho, že plynový regulátor se uzavře a nepustí médium dále ke spotřebičům?
floridan79floridan79Člen
Přidáno před 10 let

Citovat

Lagan napsal:

Od r. 2004 používám v obytce 24 litrovou kompozitní láhev na PB, kterou jezdím doplňovat na pumpu LPG poblíže Frýdku Místku. Láhev nikdy nedoplňuji "na doraz", ale tak, aby v ní nebylo více jak 20 litrů PB. Za poslední 4 roky jsem musel 2x vyměnit plynový regulátor tlaku 30 mbar., naposledy v září loňského roku a vypadá to tak, že za nějakou dobu ho budu měnit po třetí.
Poruchy se projevují tím, že se snižuje účinnost plynového topení, plameny hořáků vařiče začínají měnit barvu do červena, silně očuzují dna hrnců až nakonec zhasnou a plyn přestane proudit. Po výměně regulátoru je vše v pořádku, ale po několika měsících se závada začíná opakovat.
Zajímalo by mně, co může být příčinou toho, že plynový regulátor se uzavře a nepustí médium dále ke spotřebičům?


ze by ti do nej nasplouchal tekutej plyn z preplneny flasky?? na doplnovacku LPG by si nikdo nemel hrat u normalni plynove lahve "jen tak vod voka pac se jednou netrefi tak uplne a je vymalovano"..... sice drahy, ale jsou na to specialni flasky se stop ventilem na 80% - ten samy princip jako maji nadrze plynove vyrabene primo pro karavany....
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
DudlaDudlaČlen
Přidáno před 10 let

Citovat

Lagan napsal:

Od r. 2004 používám v obytce 24 litrovou kompozitní láhev na PB, kterou jezdím doplňovat na pumpu LPG poblíže Frýdku Místku. Láhev nikdy nedoplňuji "na doraz", ale tak, aby v ní nebylo více jak 20 litrů PB. Za poslední 4 roky jsem musel 2x vyměnit plynový regulátor tlaku 30 mbar., naposledy v září loňského roku a vypadá to tak, že za nějakou dobu ho budu měnit po třetí.
Poruchy se projevují tím, že se snižuje účinnost plynového topení, plameny hořáků vařiče začínají měnit barvu do červena, silně očuzují dna hrnců až nakonec zhasnou a plyn přestane proudit. Po výměně regulátoru je vše v pořádku, ale po několika měsících se závada začíná opakovat.
Zajímalo by mně, co může být příčinou toho, že plynový regulátor se uzavře a nepustí médium dále ke spotřebičům?


Asi mas lahev z vysokozdvihu, ktera ma trubicku a ma lezet.
Dusan 76 + Radka 81 = Nikol 05 a Barca 09
Hyundai SantaFe 2,2 CRDi a Burstner Flipper 490 TK
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
@ jistě že jsou to "šplouchance"
kapalná frakce se dostane až za redukční membránu a ubližuje jí.
plň míň lahev - typnul bych 18l a dej tam Mono nebo Duo.
Protože je tam hadička tak do regulátoru už to "nedošplouchne"
Pozor redukčák musí být výš než flaška (y) ale to je v návodu napsaný....
L
LaganČlen
Přidáno před 10 let
TO Dudla:
Láhev je červené barvy a stoprocentně není určená, dle výrobce, od kterého ji přímo mám, k vysokozdvihu.
Roman ST1Roman ST1Člen
Přidáno před 9 let
Můžu se zeptat, jestli jde gril Gramer (Dometic Classic) provozovat na 2kg lahvy bez regulátoru? U regulátoru totiž píšou, že jsou vhodné pro bomby od 5kg. Mám doma 2kg bomby od campingového vařiče a tak se chci zeptat jestli jdou použít k tomto grilu (30 nebo 50mbar). Díky
VW Golf Alltrack + Hobby 460Ufe
Posádka : Roman, Terezka, Nikolka 4 a Dany 1
STMaxSTMaxČlen
Přidáno před 9 let
Lahev cervene barvy neznamena ze neni urcena pro karavan. Takovych uz jsem videl a slysel a vzdy na ni nekde byl napis ze je urcena pro pohon, pokud to nekdo nestrhnul. viz na fotce je cervena lahev a napis VZV..... http://www.plynar...hvi-pb.php

V kazdem pripade se ti likviduji reduktory a to neni jen tak. Budto to nasava kapalinu, nebo si ji to casto nasaje kdyz nekdo neodhadne mnozstvi pri plneni a nebo pouzivas hodne nekvalitni reduktory a pak staci kapka a je po nich.
karelHkarelHČlen
Přidáno před 9 let

Citovat

Roman ST1 napsal:

Můžu se zeptat, jestli jde gril Gramer (Dometic Classic) provozovat na 2kg lahvy bez regulátoru? U regulátoru totiž píšou, že jsou vhodné pro bomby od 5kg. Mám doma 2kg bomby od campingového vařiče a tak se chci zeptat jestli jdou použít k tomto grilu (30 nebo 50mbar). Díky

Kup si tenhle ventil http://www.karavan.cz/_meva2156uvb-re...-meva-.htm a za něj regulátor. Já mám ještě mezi ventilem a regulátorem redukci http://www.karavan.cz/_310_600-meziku...mbu-x-.htm Bez reglu bys měl plamen, že bys mohl grilovat mamuty
D
dorkaigorČlen
Přidáno před 9 let
Rozhodol som sa prispieť.
Cez víkend niekde v Nemecku a nad ránom kúrenie prestalo kúriť. Opätovné spustenie kúrenia a po chvíli sa rozbliká červená kontrolka. Skúsil som sporák. A potom som asi päťkrát sbsolvoval cestu do skrinky s fľašami, kde som stláčal dve tlačítka. Nakoniec som nahodil úplne novú fľašu a spokojne som zaliezol do postele. Po chvíli kontrolka neveštila nič dobré. Vypol som kúrenie vyšiel von a v domnení, že je zlý ventil.Tlačítko na regulátore som podoprel kľúčom tak, aby bolo stále stlačené. Vošiel som do auta a zapol kúrenie. Bolo počuť, ako plyn vychádza z trysky. Iskra bola doprevádzaná slušnou detonáciou.
Potom som ešte pustil sporák. Plyn syčal oveľa výraznejšie ako normálne. Párkrát som to zopakoval, až sa tlak upravil na normálnu úroveň. Vyvetral som a rozhodol sa radšej pokračovať o tretej hodine ráno v jazde, aby som vykúril priestor v aute.
Od známeho som dostal kontakt na servis TRUMA v blízkosti Hanoveru, kde mi najprv vymenili koncovku dymovodu.
Keďže náprava nenastala a regulátor sa začal obalovať námrazou, pochopili, že bude potrebné vymeniť túto súčiastku.
Nepáčili sa im však aj moje flaše. Boli to stojaté fľaše so žltým límcom, čiže LPG. Servisák otvoril ventil na fľaši a bol prekvapený z toho, čo videl. Stále sa ma pýtal, čo to mám za plyn. Pripadal som si ako lovec mamutou pred jaskyňou. Fľašu vybral z auta, namieril ju do priestoru a vypustil plyn. Za chrbátom držal horiacu cigaretu a jeho úsmev mi mal prezradiť, že sa nič nemôže stať. Jednalo sa o predajcu vozidiel Concord a množstvo luxusných karavanov zapakovaných na dvore, ktoré oblizovali biele oblaky z mojej fľaše na vzdialenosť aj 10 m. Potom priniesol ich fľašu a pustil plyn. Bol číry, v priestore neviditeľný. Naviac, ukázal mi kvapalinu, ktorú obsahoval môj plyn a skondenzoval na kovovom kľúči - 17 - sedemnástke, ktorú vložil pred lúč vypusteho plynu. Darmo som vysvetloval, že to je legálne zakúpený plyn, s pomerom vari 60:40. V Nemecku majú tento pomer PB presne opačný. Volal do TRUMY s opisom použitia plynu, aký som mal v aute. Tieto fľaše mi ani nechceli dovoliť vložiť do auta. Sľuboval som, že že ich nepoužijem v aute.
Varovali ma pred možnou explóziu. Spomenúc si na zapnutie kúrenia, hneď som vedel o čom hovorí.

Momentálne neviem, čo urobím s nemeckou fľašou, určite však budem podstatne obozretnejší pri výbere druhu tohoto paliva. Ide o halierové položky a v podstate aj o našu nevedomosť. Alebo sa domnievate, že obsluha vždy vie povedať čo predáva?
DudlaDudlaČlen
Přidáno před 9 let
Dovolim si otevrit toto tema.

Jeste by me zajimala jedna drobnost pro vyber regulatoru, mam 30mbar.
Je nejak dulezite resit prutok 0,8 kg / 1,0 kg / 1,2 kg?
Mam na plyn klasicke kamna S3002, malou lednici, tri plotynky, Boiler B10 a venkovni zasuvku na gril.
Tovarne je namontovanej 0,8 kg. Boiler a zasuvka je dodelavana a tak si myslim, ze bych mel zvednout i prutok.

Jo a jeste jedna drobnost, v manualu ke kamnum je udavanej tlak 30mbar, ale nasledne je rozepsanej na 28mbar butan a 37mbar propan, pokud ale provozuju cistej propan, mel bych mit tedy regl 37mbar ??? (Vim ze se da koupit promenej regulator a nastavit presnej tlak)
Dusan 76 + Radka 81 = Nikol 05 a Barca 09
Hyundai SantaFe 2,2 CRDi a Burstner Flipper 490 TK
Upravil Dudla dne 26.08.2015 17:35, před 9 let
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 9 let

Citovat

Robert napsal:

Probíraly se tu regulátory plynu na různé tlaky, ale jak to, že všechny spotřebiče (mám doma 3) používané na 2kg bombách jedou bez jakékoli regulace a jde to?
Poučí někdo neznalého? Frown


Zásadní rozdíl je ten, že tyto plynové spotřebiče bez regulátorů mají jen jeden, max. dva hořáky, a tam se průtok plynu relativně velmi vysokého tlaku seřizuje jehlovým ovládacím ventilkem, ale co je hlavní, tyto hořáky, nebo jejich plamen je vlastně neustále pod dohledem a seřizuje se asi tak, jako autogen, a taky mi to autogen připomíná. Tlak přiváděný ke spotřebiči není konstantní a je závislý na teplotě kapalného obsahu láhve, říká se tomu "rovnovážný tlak kapalina - pára". Kdežto plynové spotřebiče, které nejsou pod dohledem, nebo po pohodlnější obsluhu by neměly být, tak
používají konstantní tlak, který velmi přesně dodržuje regulátor, tento tlak je několikrát měnší, než tlak par nad kapalinou v zásobní láhvi. Nikdo z vás by si asi nedovedl představit, že by seděl u absorbční chladničky karavanu a neustále doregulovával výšku plamínku pro vytápění varníku aparatury. A to by docházelo pokaždé ke změně, kdyby se zapnul k tomu hořáček vařiče, nebo, nedej bože, ještě kamna, které by v takovém případě systému bez regulátoru s konstantním tlakem bylo potřeba také neustále hlídat. Takže u složitějších soustav máme konstantní tlak, zapneme si cokoliv a o nic se nemusíme starat, dělá to za nás regulátor.
Na provoz na propan-butan, nebo na čistý butan se používají jen dvě tlakové soustavy, a sice 30 hPa a 50 hPa (hektopascalů), stará jednotka byla milimetry vodního sloupce, což bylo pak 300 mm a 500 mm. Vyšší tlak se používal pro velké spotřebiče, tedy velkokuchyňské vařiče a pečící trouby, zejména proto, že vycházelo výpočtem slabší potrubí. Později se to tak nějak začalo míchat a je tedy potřeba dávat pozor, jaké máme spotřebiče a k nim přiřadit správný regulátor. Z toho také vyplývá, že nelze mít zapojeny v jedné soustavě spotřebiče jedny na ten nižší tlak a jiné na ten vyšší. Spotřebiče jsou naprosto stejné, jen se liší použitím trysek, ty jsou tedy dvojí, na 30 hPa a 50 hPa, používá se i jednotka mBar je stejná, jako hPa.
Čáo, Pepa
Miro_SVMiro_SVČlen
Přidáno před 7 let
zdravim , mozem tento regulator bezpecne pripojit k SK flasi?

dakujem
!y rav4 + adria + !i honda marine
Upravil Miro_SV dne 26.06.2017 21:31, před 7 let
Miro_SV Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen
Zdenek a AlenaZdenek a AlenaČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Miro_SV napsal:

zdravim , mozem tento regulator bezpecne pripojit k SK flasi?

dakujem


Asi budeš potřebovat tohle těsnění:
http://www.campi-...regulatory
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Miro_SVMiro_SVČlen
Přidáno před 7 let
Tesnenie samozrejme, ale nieje to na nemecke flase?

Dakujem
!y rav4 + adria + !i honda marine
Zdenek a AlenaZdenek a AlenaČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Miro_SV napsal:

Tesnenie samozrejme, ale nieje to na nemecke flase?

Dakujem



"Těsnění pro plynové regulátory

Je potřebné při používání německého plynového regulátoru s českou 10 kg nebo 33 kg plynovou lahví."

:_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,051,182 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.29607 sekund | Průměrně za: 0.29607 (0) sekund | Dotazy: 141 | Použitá paměť: 2.32MB/4MB