Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Vše o akumulátorech: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Vše o akumulátorech

Poslední aktualizace před 12 měsíců
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Nerad, ale vzhledem ke spoustě pravd, polopravd a vysloveně škodlivých nesmyslů musím něco k úvodnímu článku dodat. Kompletní vyjádření by zabralo minimálně stejný prostor, proto jen to nejmarkantnější
K principu a vlastnostem - základní dělení podle funkce - trakční(dodávají menší proudy po delší dobu a snáší hlubší vybití, nicméně pod 20% radši ne, nesnáší velké nabíjecí proudy, doporučeno I - nabíjení s ukončením)
Startovací - velké proudy, pro startování, U - nabíjení, u posledních modelů řízeno v autě procesorem
Pro všechny typy olověných aku platí - cyklické nabíjení - vypnutí při 14,4V, trvalé nabíjení 13,6 - 13,8V Desetinky voltů se mohou u různých výrobců měnit podle příměsí - stříbro, vápník apod., nicméně z principu elektrochemických dějů se to nedá změnit, max v mrazu lze zvýšit pro 100%ní nabití na 14,7 .
Vlastnosti nelze jednoduše popsat že Aku škodí teplo, na některých typech neudržíte ruku a je to OK atd
K poslednímu odstavci - akumulátory trpí samovybíjením, u některých typů je vyšší, u některých menší a u některých takřka nulové - mám v motocyklu aku které stálo 3x co doporučované, ale pokles kapacity je 10% za rok.... Tzn nesvětší jim nenabitý/vybitý stav, o důsledcích dále

Nabíječky
chlazení - normální člověk postupuje podle návodu výrobce, takže tento stav je nemyslitelný. Pokud po delším startování naběhne motor, je nabíjecí proud řádově v první chvíli podle stavu nabití a vnitřního odporu aku desítky až stovky ampér, snižuje se velmi rychle, nicméně, zahřeje se spíš ten alternátor, aku má malý vnitřní odpor.
Pro nabíjení hermetických aku, gelových baterií, a baterií s elektrolytem ve skleněném rouně se musí používat nabíječky s automatickým vypnutím, jakmile vzroste napětí nad 14,4-14,8V začíná plynování, což je pro zapouzdřené aku konečná, pokud máte dolévací aku, není to tak zásadní, stačí hlídat hladina elektrolytu.
Tvrzení, že pulzní nabíječkou lze nabít akumulátor rychleji je polopravda a k pochopení stačí fyzika střední školy. Náboj akumulátoru který do něj musíme dostat je pořád stejný, rozdíly jsou malé, důležitý je výkon zdroje - 100Ah akumulátor bych měl nabíjet 10 A 10hodin, nabíjení má účinnost cca 90%, tzn, po 11cti hodinách by měl být aku nabitý, vzhledem k charakteristice aku se tento průběh proudu nedá udržet, nicméně platí, že do půllitru nenaleješ litr ani náhodou.
K zázrakům nedochází, nicméně pulzní nabíjení je šetrné a procesor má čas kontrolovat jeho průběh - u těch lepších nabíječek.
Ekonomika
dnes je většina nabíječek pulzních - pulzní je i jednocestně usměrněné síťové napětí. důležité je vypnutí nabíječky při dosažení konečného napětí, stavebnice odpojovače stojí cca 110 Kč a lze připojit takřka ke každé nabíječce z let minulých.
Za svůj brožovaný život jsem neviděl přehřátý akumulátor, pokud se správně dobíjel
Samovybíjení
Desky jsou vyrobeny nalisováním olověného prachu do mřížky Ten se stárnutím uvolňuje zejména u kladných elektrod, hnědý kysličník olova padá na dno a pokud kaly dosáhnou spodní úrovně desek, samovybíjení se rychle zvětšuje. Na záporných deskách se u vybitých aku vylučují sírany olova, snižují aktivní plochu desek a tím startovací/maximální proud a kapacitu
Jogery jsou vhodné pouze pro některé typy aku, obecně platí že aku má spočítanou životnost na určitý počet cyklů a použitím tohoto zařízení ji snižuji. Nabíječky pomalé - tzv konzervátory - dodávají energii, která se ztrácí samovybíjením, obecně stačí malý zdroj na 13,4 - 13,6V, který přes zimu připojím
Další pasáže nebudu komentovat, proč ne.
Elektrolyt
Desky s chemickými sloučeninami, - viz výše. Chemické sloučeniny olova vznikají až při nabíjení/ formování ve výrobě, nikdo je nenanáší. Akumulátory s tekutým elektrolytem - pokud je nikdo nepřebije a neodfouknou si, neprodukují nic - tedy zapouzdřené. Jediný akumulátor, který jsem viděl roztržený byl na vojně, když opilý vojím dělal se 200Ah akumulátorem blesky a spojil ho nakrátko. Při startování s akumulátorem který je do auta určen se nikdo bát nemusí.
Nabíjení - dobíjení
Pokud zcela vybijete aku, je nutné jej do určitého času - dle konstrukce a složení desek nabít, podle typu se jedná o desítky hodin až desítky až stovky dnů, nicméně vybití bez následného nabití snižuje životnost aku. Např. u motocyklové baterie s elektrolytem v rounu jsou to desítky hodin, u mojí gelovky desítky až stovky dnů, ale stojí asi 3x tolik..
uvedená napětí - viz výše, to co je uvedeno je zavádějící a polopravdivé.
Gelový aku
No, gel je tam zejména proto, aby při porušení nevytekla kyselina, je pravda že je citlivý na přebití .- viz výše, viděl jsem krásně nafouknuté gelovky. Obecně dodávaly menší proudy, pokud je elektrolyt tekutý, je vnitřní odpor aku menší, ale jsou i startovací gelovky, mají ale nižší životnost - např v ultralightech.
Tvrzení že jsou při stejné kapacitě menší je nesmysl, mám v GSu nyní gelový18Ah a dřívější s tekutým elektrolytem měl 22Ah, nebavím se o speciálních aplikacích.
Nouzové nabíjení gelovek a všech zapouzdřených akumulátorů
Až je aku teplý, je po boji. Tyto aku můžete klidně nabíjet obyčejnou nabíječkou , pokud nastavíte proud na doporučený, nebo i násobný, tzn např 40Ah baterii můžete klidně nabíjet 20A , ale za předpokladu, že připojíte voltmetr v ceně cca 50Kč a ohlídáte napětí - nad 14V vypnete nabíječku a fertig. Suplujete tím procesor.
Sulfatace
Autor si plete pojem a průjem. Sulfatace nastává zejména při skladování vybitého aku kdy kyselina reaguje s olovem na sírana tvoří krystaly, které se bez zvl postupu nerozpustí). Rychlá smrt je jiná věc - nastává tím rychleji, čím je výroba aku levnější (Nehovořím o nákupní ceně), kladná elektroda se prostě rozpadne, PbO2 zkratuje články apod.
Desulfatace - elektrická
Optimate není jedinou nabíječkou. K režimu desulfatace dochází, když velkým pulzem nabijete a cca 5-10%ním vybijete a tak pořád dokola třeba několik dní. Stačí na to jednocestné usměrnění 5A trafo, paralelně k aku 5W žárovka a desulfatujete, jen je třeba ohlídat uváděná napětí. Skutečně to funguje, ale jen u do určitého stupně sulfatace (velké krystaly síranu olovnatého už nezvládne nic), u aku s tekutým elektrolytem, pokud se desky nerozpadly, vyzkoušeno. U gelovek a zapouzdřených baterií nee, nebo málo.
Desulfatace chemická
Funguje, vyzkoušen ruský přípravek u aku, který otočil motorem jenom jednou. Po kůře a formování fungoval u nového majitele ještě 2 roky, možná déle. Švýcarský výrobce nabízel něco podobného, i tam zlepšení stavu nastalo, ne tak rasantní, asi byl ekologičtější.
Nabíjení starých aku - není to tak jednoduché, můžete mít sebesilnější nabíječku - pokud je automatická, proud závisí pouze na vnitřním odporu aku, pokud zvýšíte u neregulované nabíječky napětí na třeba 18V, pak tam proudy tečou, ale to pak může stříkat ta kyselina. Pravda je, že čím pomaleji nabíjím, tím delší je život aku.
Mám 3 lidlovky, které slouží k plné spokojenosti - 3,8A je na doma dost. Pak Einhel 10A s doplněnou automatikou za 100Kč a žádný aku jsem ani sobě ani nikomu jinému nezničil. Samozřejmě automatický Bosh s různými režimy je pro servis lepší.
Na závěr - pokud máte spojené baterie v obytňáku, nepoužívejte energii ze startovacího aku, ten je na rozdíl od trakčního vůči vybití málo odolný. Pokud jezdíte v zimě, je aku v teple - nad nulou výhra.
U pořízeného obytňáku zkoumám možnost LIFEPO4, vysoká kapacita, možnost při vysoké životnosti vybíjet na 5% kapacity.
Autor nechť promine. Možná jsem se i já pro názornost dopustil drobných nepřesností, ale některé věci byly poněkud zavádějící, takže jsem neodolal.....Ne všechno co je na netu je 100%ní, pokud se někdo zajímá, fy EXIDE má na webu hezky zpracované povídání o aku.
Upravil bob7373 dne 12.04.2016 20:03, před 8 let
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let
Bob7373: Ahoj, v odstavci "Desulfatace elektrická"
- "připojíte paralelně 5W žárovku a" - nemá být, prosím - "připojíte seriově žárovku a" - cílem je dosíci stálý proud asi 50 - 70 mA pro defulfatování. Jen se ptám. Čáo, Pepa
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 8 let
Doskočil:
Já si myslím (třeba mě někdo vyvede z omylu), že podle popisu funkce má být opravdu paralelně. Při paralelním připojení žárovka vybíjí akumulátor, když tam není zrovna nabíjecí puls (při nabíjecím pulsu jí napájí nabíječka). Pokud by byla sériově, tak omezí nabíjecí proud při nabíjecím pulsu, ale když puls pomine, tak by se žádné vybíjení nedělo.

Mimochodem u starých nabíječek se dávala žárovka do série, ale bylo to spíš jako automatická regulace proudu (změna odporu vlákna podle teploty) a ochrana proti zkratu.
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

PetrDubi napsal:

Doskočil:
Já si myslím (třeba mě někdo vyvede z omylu), že podle popisu funkce má být opravdu paralelně. Při paralelním připojení žárovka vybíjí akumulátor, když tam není zrovna nabíjecí puls (při nabíjecím pulsu jí napájí nabíječka). Pokud by byla sériově, tak omezí nabíjecí proud při nabíjecím pulsu, ale když puls pomine, tak by se žádné vybíjení nedělo.

Mimochodem u starých nabíječek se dávala žárovka do série, ale bylo to spíš jako automatická regulace proudu (změna odporu vlákna podle teploty) a ochrana proti zkratu.

Ahoj. Jasně. Já jsem myslel použití té nejobyč. nabíječky a tím dosažení desufatačního proudu, tak to mám na jedné nabíječce doma, dává 200 mA, nenapadlo mi to vybíjení v cyklu, kdy je dioda v závěrném směru a tudíž jedna půlvlna sinusovky 50 Hz tam chybí a je to vybíjení. Mimochodem, Grätzův můstek se dá zapojit tak, aby nepřevracel půlvlnu a je to 5x levnější, než samostatná dioda. Ořezávám tak 1/2 50Hz do bojleru 1000/500 W. Čáo, Pepa
Mea Culpa, příjmi moji omluvu. Čáo, Pepa
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Žárovku paralelně, je nutno nacpat energii a hned trochu vysát. 200 mA no nevím to je tak na formování malého aku, na desulfataci je spíš tak 3 - 5A a vybít, tedy podle kapacity cca 1/10. Dioda 5A stojí 5Kč, nevím jak zapojit Gretze jinak, nejspíš jako jednu diodu, to jsem nezkoumal diod mám jako radioamatér dost, ale hlavně když to funguje taky dělám z toho co je. Ostatně i pomalé nabíjení - třeba týden může údajně snížit sulfataci, to ale nevím, nezkoušel jsem.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
bob 7373, Pepa Doskočil i Petr z Dubí: pánové :^ vysoce erudovaná diskuze, ale:
kolik z těch 8,5 tisíce registrovaných a minimálně dalších 10 tis neregistrovaných si myslíte že vám rozumí?
No já teda zatím jó,... :_

Ale obávám se, že stavět desulfatační obvůdek a řešit jestli desulfatací ztrojnásobíte životnost baterek který mají desky zvíci novinovýho papíru ?
Doby kdy trakce měly desky tlustý jako prkna je fakt dááávno pryč.

Berte to jen jako vodlehčení Vaší vysoce vodborný diskuze.
Dyť víte že sem prostej člověk: co na srdci to na jazyku,...:)

Ty desky sou zpravidla rozsypaný a zasulfatovaný a když jim dám bombici - abych je vočistil, tak je většinou akorát dorazím,... A pomalou desulfatací můžu křísit baterky tejden či dva a vydrží tak dva mjesíce než chcípne stejně.
Na rozpadlý desky.

Soráč, ale napadá mě maně Rudyho okřídlenej výrok: zjištění že foukáním cigaretovýho kouře do vody zlato nevznikne,....

Tak a teď budu vržen do klatby za kacířský myšlenky,...:v
T
TandyČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Karel Prokop napsal: kacířský myšlenky,...:v
Taky mám jednu. Zda by část problému nevyřešila ,,MEČTA,,. Ale pravda je, že jsem ji hodně dlouho neviděl v prodeji. Možná že se už dávno nedováží.
Tatifer
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
co je Mečta?
I
IvanGSČlen
Přidáno před 8 let
Karle, to byl Jára C., mistr slepých uliček, který, "...foukaje kouř z lulky do lavoru s vodou, chtěje vyrobiti zlato, ukázal světu "Tudy ne..."".

Ale ano, pro puntičkáře a odborníky je dobré o akumulátorech něco vědět, pro obyčejného smrtelníka stačí vysvětlit rozdíl mezi trakční a normální baterkou, aby do auta nedával nějakou, co mu doma zbyla "na dojetí" a systém základního zapojení. Ale zase je fakt, že na C24 je hodně pečlivých stavitelů, spousta z nich věnuje autu pomalu víc péče než baráku a zajímají je i nejmenší detaily. Pro mne osobně je vlákno přínosem.
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Karel Prokop
Proč do klatby? nechtělo se mi odpovídat, ale vzhledem k základnímu příspěvku s řadou nepřesností a potenciálních hrozeb jsem chtěl sdělit, že:
-je rozdíl mezi trakční a startovací baterií a není dobré používat běžně startovací baterii pro spotřebu elektřiny v bydlíku
- z aku nestříká každou chvíli kyselina, plyny nevybuchují, při startování nedochází k zahřívání baterie - stačí se chovat podle selského rozumu, nabíjet jak se má
- kdy nastává sulfatace, jak jí předejít
- sulfatace není rozpad elektrod, to je jiný příběh, sulfatované elektrody se nerozpadají
- jak postupovat při nouzovém dobíjení pokud nemám automat. nabíječku
- jak se dá desulfatovat a za jakých podmínek
-jak udělat z neautomatické nabíječky automatickou - to už je pro kutila, ale stavebnice sestavují děti v kroužcích na ZŠ
Myslím že velká část lidí tady co si bydlík opravují aspoň částečně sami to byla schopna nějak pobrat. Kdo ne, může poslat SZ, asi všichni diskutující rádi s konkrétním problémem poradí
Reklamoval jsem několik aku do roku stáří, desky jako nové, jen záporná bílá= reklamace neuznána, majitel nechal vybít baterku do mrtě..... a vo to jde.
Desky v aku zas tak slabé nejsou, je to vidět na reklamovaných baterkách, kde jsou desky obnaženy.
Mečta - ruský produkt vojenského průmyslu pro zabránění desulfatace a chemickou desulfataci elektrod akumulátorů vojenských ponorek, dodávaný do maloobchodu. Prodával se i u nás.
pokud něco používám a jsem na tom závislý, je dobré o tom něco vědět, aspoň trochu, nebo ne? :-))))
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

bob7373 napsal:

Žárovku paralelně, je nutno nacpat energii a hned trochu vysát. 200 mA no nevím to je tak na formování malého aku, na desulfataci je spíš tak 3 - 5A a vybít, tedy podle kapacity cca 1/10. Dioda 5A stojí 5Kč, nevím jak zapojit Gretze jinak, nejspíš jako jednu diodu, to jsem nezkoumal diod mám jako radioamatér dost, ale hlavně když to funguje taky dělám z toho co je. Ostatně i pomalé nabíjení - třeba týden může údajně snížit sulfataci, to ale nevím, nezkoušel jsem.

Ahoj, tady to máš, jak zapojit Grätze jinak. Taky jsem býval radiomatér. ten můstek u toho bojleru mám v karavanu astál 20 Kč, parametry 25A/1000V. Čáo, Pepa
Upravil Doskocil dne 14.04.2016 13:30, před 8 let
Doskocil Připojili následující soubor:
grtzv_mstek_pkl_pouit.pdf [Nejsou k dispozici žádné informace / 295 stažení]
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
bob7373
napsals to moc pjekně a správně, ale přišlo mi že provádět desulfataci je opravdu pro fajnšmekry a osvícený kutily.
Většina lidí co ke mě jezdí na servis, tak neumí ani vybalancovat paralelně zapojený baterky, natož provádět takový úkony jako je řízená desulfatace nebo jak upravit primitivní nabíječku řízenou napěťovým spádem na plnej automat. To mě pobavilo, ale vlákno je to moc pjekný a hlavně vo něčem.
A myslím že mnoha lidem pomůže.
To určitě jo :^
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Karel Prokop
Otázkou je, co je plnej automat. žádná nabíječka do 4000,- Kč nemá sofistikovanou charakteristiku, prostě nabíjí udaným proudem, a jak se sníží spád napětí, je proud menší, a při dosažení nastaveného napětí vypne. To je jediný požadavek gelových a zapouzdřených aku. To zvládne i odpojovací obvod s proudovým omezením 10A, který prodává TIPA. Jaký má stará nabíječka spád je baterce i tomu kdo ji doma nabíjí fcelku fuk. Pro něj je důležité nezničit si aku. On nekonverzuje s nervózním zákazníkem, nenabíjí 3 baterky najednou jako majitel dílny. Má prostě jiný pohled takže takové udělátko mu stačí.
Nevím jak se balancují 2 nebo 3 olověné paralelně zapojené zapouzdřené akumulátory v bydlíku :-)))))) asi se to balancování dobře prodává, dost mě to pobavilo. Pokud máš dílnu na elektromobily, akuvozíky to je pak jiná.
Balancují se LiPOL, LiION A občas LIFEPO4 aku tam je to nutnost, popř. jdou balancovat Pb aku, které mají přístup k jednotlivým článkům a jsou v sérii (máme 10MW baterkárnu složenou z 2V aku), to pak nabíječka vypadá ale úplně jinak - je kontrolováno nabíjení každého článku samostatně.
Desulfatace zvlášť u trakční Pb baterií je stále živá - http://shop.mypow...rana-2496, pokud někdo používá v bydlíku asi málo..
Chápu, že pokud někdo nabíjí baterky třeba bez vypínacího vehementu a až je teplá vypne nabíječku nebo nechá baterku měsíc vybitou pak musí na servis. Ale i úplný laik pokud na zimu sundá jeden kontakt z baterie a jednou měsíčně zapne nabíječku z Lidlu za 500Kč na 2 dny, při použití vybitou baterku co nejdříf nabije nemusí nic balancovat, takovému člověku odejde baterka stářím, nemyslíš? :-)
T
TandyČlen
Přidáno před 8 let
Ještě bych rád doplnil k Mečtě. Zabraňovala pokud se nemýlím sulfataci, nikoliv desulfataci a prováděla chemickou desulfataci jak už bylo řečeno výše. Používala se nejen v bateriích voj. ponorek ale také vozidel. Ponorky se vynořovaly mnohem později a samozřejmě také někde úplně jinde než kdosi očekával. Vozidla pro změnu bezpečně nastartovala i v teplotních podmínkách kdy vozidla s AKB bez Mečty ani nezakašlala. Aplikovala se dost jednoduše. Do každého článku se nasypala dávka bílého krystalického prášku, stačilo asi hodinu počkat a AkB protáčela motor o dost svižněji. Aku mi ve starém autě vždy vydržel maximálně 3 roky. Do trojročního AKU jsem dal Mečtu a vydržel další 4 roky. Sehnal jsem ji jen dvakrát a pak už ne. Ale to jen tak na okraj.
Tatifer
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
bob7373
Mám empiricky vypozorováno, že dvě paralelně zapojený baterky se většinou rozjedou až do sebedestrukce tak okolo dvou max tří let. Taky záleží na zapojení. To ovlivňuje rychlost "rozjetí". Proto nemám rád paralelní řazení PB baterek. Tím neříkám že ho nemontuju. Někdy to ani jinak nejde. Ale požaduju, aby ty baterky v sestavě vydržely aspoň 4 roky. Což běžně nevydrží.
Zapouzdřenejch baterek je v karavanech asi tak 3%, zbytek je klasika zaplavená. Nevidím naprosto žádnej přínos v zapouzdřenejch baterkách v aplikacích, který my používáme. Gely sou pro jednotrupý lodě a Offroudy, vo malejch gelech to samozřejmě neplatí. Ale my takovýdle náklony fakt nejezdíme.
Vo balancérech (aktivních i pasivních) vím něco maličko. Včetně Lithia i vo leguře Ytriem.
99% lidí co ke mě přijedou, požaduje pokud možno jednoduchou, spolehlivou a bezúdržbovou sestavu. Ti co ji nepožadujou sou lidi elektricky vysoce vzdělaní (jako ty) a tydle věci jsou jim naprosto jasný. Ale tady z 8500 registrovaných uživatelů je naprostá většina lidí s elektrikou nekamarádících (nebo jen okrajově) a těm většinou směřuju svoje tristní příspěvky.
Řešení pokud možno jednoduchý, snadný a bezúdržbový.
Ještě jedna věc: píšeš žádná nabíječka do 4000 nemá sofistikovanou charakteristiku (já si myslím že IUoU sofistikovaná chaka je). Páč celýmu laickýmu světu stačí. Nevidím důvod proč by neměla stačit nám. Ale je to řízenej spád procesorem s přesně definovaným algoritmem, ne jen otrocky spádem z vinutí nebo zdroje. To sem měl na mysli. Možná sem se blbě vyjádřil. To se omlouvám.
Dneska většina lidí má v autech nabíječku (blok 15-18A) a běžně baterky od 80-180Ah. Není mi jasnej reálnej přínos Lidlovský nabíječky v TÝDLE aplikaci. Čímž neříkám že to nejde. Ale dávat takovýdle rady lidem kteří mají v autě 100-200Ah, s elektrikou nejsou kámoši, to mi přijde kontraproduktivní. Ale to je jen můj názor, nikomu ho nevnucuju a už vůbec neříkám co má kdo dělat. To je každýho vjec.
Ale sám víš, kolik různejch (více či méně korektních) informací se toulá po netu.
Jak se v tom ti lidi mají vyznat? No, to potěš prdel. Ten kdo neví. Páč musí všemu věřit.
A do toho ještě ty naše balastní dialogy :D
Každopádně vo baterkách jsi to popsal moc pjekně, pod to se ochotně podepíšu.
Takže ve při určitě nejsme :^.

Už dám pokoj a fšem hezkej weheekend s funkčníma (neseroucíma se) baterkama :_
R
Roman OTRČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

co je Mečta?


cituji pana googla - nějaké forum z trabantíků "trabime.cz"

Amper Plus je shodný s výrobkem SSSR s názvem Mečta. Je to krystalický peroxid vodíku, poměrně silný koncentrát. Oba tyto přípravky se opravdu s výhodou a dobrým výsledkem používaly za totality, ale byly trošku dražší, tak jsme je nahrazovali tabletami peroxidu co se prodával v dogérkách na odbarvování vlasů. Peroxid se doporučoval jen u starších baterek, asi po polovině jejich životnosti, dávkoval se podle kapacity článků a dal se takto použít i vícekrát. Podle tehdejších informací to byl vojenský prostředek k obnovení energie ponorkových akumulátorů, když byla ponorka v nouzi. Údajně se do článků dala koňská dávka a aku podaly ještě další výkon bez dobití, ale jestli je to opravdu tak, nevím, říkalo se to v té době. Sehnat některý z přípravků byl odjakživa problém, musely na to být známosti a byla to podpultovka. (jedno originální balení Mečty mám na vzpomínání)
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
Roman OTR
zajímavá informace. To jsem nevěděl.
Tady je krásně vidět že se celej život učím a čím víc se učím tak tím víc zjišťuju že nic nevím
I
IvanGSČlen
Přidáno před 8 let
To máš blbý, Karle. Já naopak donedávna nevěděl FAKT vůbec nic a po informacích od Tebe, zde na fóru a zejména po tom krásném, peroxidovém příspěvku si myslím, že vím úplně všechno. V tuto chvíli jsem tedy šťastný odborník na baterky. Bohužel, po jakékoliv další informaci zjistím, že nevím nic, takže se jim budu vyhýbat...:-).
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Karel Prokop
Rozjetí baterek - je možné je elektronicky oddělit, nebo přepínat, to pak destrukce není, vím že se to dá hlídat, ale s takovým zapojením zkušenosti nemám, pokud budu dávat 2 baterky, dám stejné, koupené v jeden den od stejného výrobce asi ne doplňovatelné. Dál je nutnost mít všechny kontaktní plochy 100%ní a do místa spojení vést přesně stejné dráty stejného průřezu a délky stejně udělané. Pak je třeba při velké zátěži změřit napětí na každé baterce zvlášť a ověřit, že je stejné. Pokud to přesně takhle není může docházet k nestejnému vybíjení při velkých odběrech a s následkem, který jsi popsal. Máme jednoho důchodce - guru pro aku - zkusím se ho zeptat na jeho názor jak to je přesně.
Pro lidi jsem doposledka sháněl startovací baterie doplňovací - změříš elektrolyt, napětí, koukneš na bublinky a je jasno. Bohužel z důvodu který píšeš - nikdo se nechce moc starat je tu požadavek na bezúdržbovost .Bohužel podmínkou otevřené baterie je její doplňování a nějaká péče, což dost lidí řeší přijeď nenastartovalo to, - suchá baterka. Všechno má svoje.
IUoU - je pro nabíjení staničních baterií napřed proudem to je to I, pak napětím to je to U pak se přepne do udržovacího režimu to je to o který je charakterizován nižším udržovacím napětím to je to poslední U, to umí každá i Lídlovka. Sofistikovaná nabíječka (co to je je jen věc pohledu a marketingových řečí) mění tato napětí podle teploty elektrolytu, okolí - důvodem je závislost plynovacího napětí na teplotě, vnitřního odporu a vyhodnocují nabíjecí proces s cílem urychlení - to je to řízení spádu procesorem dává opačné pulzy pro míchání elektrolytu atd. To ale doma nepotřebuji, jasné je, že pro Tebe je to nutnost mít to v dílně.
Lidlovku pro nabíjení jsem doporučoval jen z toho důvodu, že dobije, přepne se do udržovacího režimu a doporučil jsem odpojení aku, ale to je podle vkusu každého, já bych měl strach nechat silnou nabíječku v karavanu trvale zapnutou u auta ve stodole.
Ve při určitě nejsme, a pokud to není tajné, napiš jak vyrovnáváš paralelní aku, a zkušenosti s tím borcením paralelních baterií - chtěl jsem dát paralelně 2 105tky, nevím jestli nezkusím dát radši 1 silnější...A pokud budu vyměňovat každý 4. rok baterky, je načase zvážit koupi LIFEPO4. Při kalkulaci jsem vycházel z životnosti Pb 6 - 8 let......
Hezký víkend

Automatické sloučení 21.04.2016 11:14:
Odpovědi ohledně balancování jsem se nedočkal, nicméně jsem konzultoval problém s člověkem, který se tím živil celý život a je uznávanou autoritou:
1/ Balancování aku při paralelním spojení se nekoná, je to nesmysl, chtěl vědět činnosti, nikdo nic nenapsal, nemohl jsem sloužit.
2/ Při paralelním spojení aku může jeden ničit druhý, pokud má jeden článek částečně, nebo úplně zničený, ale takový aku nikdo nevybalancuje, je nutno jej vyhodit= je nutno si nechat změřit v odb. servisu zátěžákem stav aku cca ročně
3/ pokud už musím spojit dva aku paralelně, je preferováno stejné stáří, stejný výrobce, stejná kapacita, pokud ale jsou oba aku funkční, není to tragédie
4/ Preferuje otevřené aku, jdou formovat formování se provádí při otevřených zátkách, do 14,4 V nabíjení proudem 1/10 kapacity, pak polovinou tohoto proudu, nebo míň nechat aku povařit - tzn nelze použít automatická nabíječka. Formováním se dosáhne maximální kapacity a stejnoměrného náboje každého článku vliv na životnost a kapacitu
5/ Životnost staničních baterií min 5 let u renomovaných výrobců, u průmyslových aplikací běžně 10 - 15 let
6/ Gelové baterie a herm. baterie - proč ne, ale mají svá omezení, zejména klesá rychleji kapacita, ale gelovky už mají v sobě chemii pro omezení sulfatace

7/ Péče toho, kdo elektrice nehoví - pro všechny druhy aku - dbát na
- co nejrychlejší nabití pokud využiju kapacitu - tj vybiju aku pod 40%
- udržovat kovově čisté všechny spoje od pólů až po hlavní spotřebiče Nepoužívat šmirgl!!- ocel. kartáč ok
- spoje natřít konzervačním olejem
- na zimu buď sundat svorku z každé baterie a dobíjet jednou měsíčně aut. nabíječkou, nebo připojit
systém na 220 a zapnout konzervační nabíjení pokud to nabíječka v autě umí.
- jednou za roj nechat zkontrolovat aku v odborné dílně - ZÁTĚŽOVOU zkouškou - trvat na tomto způsobu
Pokud toto budete dodržovat, životnost aku musí být určitě víc jak 5 let.


Pro kolegu co připojuje paralelně aku - pokud je dostatečně dimenzováno vedení ke druhé baterce, dá se to spojit paralelně bez problémů. Pokud máš první aku starší víc jak rok, je potřeba sledovat stav staršího aku. ideálně nechat prověřit stav starého aku v odborné dílně.
Upravil bob7373 dne 21.04.2016 10:14, před 8 let
BombiciBombiciČlen
Přidáno před 8 let
Pěkná diskuse, ale opravdu dost náročná pro většinu lidí.
Setkávám se stále s tím, že dost karavanistů říká, že potřebuje dva akumulátory, protože nemá prostory a jeden je málo. Tak pořizují dva, protože dva menší se vejdou lépe a propojují je. Např. ávají dvě pod sedačku spolujezdce, nebo v Carthagu jsem to viděl originál ve zdvojené podlaze vedle sebe. Stále se tu pak řeší paralelní zapojení, rozjíždění kapacity, jejich dobíjení atd.
Chtěl bych ale upozornit na jednuduchou věc. Proč tedy nekoupit dvě trakční baterie (akumulátory) po 6V a zapojit je do série. Pak je po všech problémech. Pokud chci 195 Ah, tak koupím např. tyto dvě http://www.battery.cz/baterie-exide-e...#zalozka-2 a mám jak výkon, tak dva malé akumulátory velikosti cca startovací baterie. Pravda, je to dražší řešení (málo zaplavených, spíše gelovky), ale absolutně bez komplikací. Chovám se k nim, jako by to byl jeden akumulátor.
No a nejlepší je pak mít jen jednu, ale najít prostor a natáhnout patřičně silné kabely. Když vidím nyní ta auta, málo se mi chce věřit, že by se nenašlo místo, kam s ní. Zas tak velké to není, jen mnohem těžší na manipulaci, ale i to se dá vyřešit, protože ji mám zhruba na 4-5 let, tak ji dám a pak potřebuji jen přístup ke kontaktům (měření zátěžákem, kontrola a čištění kontaktů apod.) http://www.battery.cz/baterie-exide-e...#zalozka-2 .
Zkuste o tom popřemýšlet.
Bombíci
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,033,451 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.20838 sekund | Průměrně za: 0.20838 (0) sekund | Dotazy: 132 | Použitá paměť: 2.3MB/2MB