SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letMalé auto, malá baterie, provoz v zimě: tak tohle mě donutilo sledovat spotřebu proudu z baterie pečlivěji. Instaloval jsem ampérmetr a tříledkovou signalizaci nahradil přesným voltmetrem. Pokrok jasný, sledovat vybíjecí proud pro jednotlivé spotřebiče, nebo naopak dobíjení ze sítě, při jízdě nebo solárem je rozhodně zajímavé. Jenže odhadovat zbývající kapacitu (resp. náboj) baterie podle jejího napětí je dost obtížné. Zvlášť, když jsem líný a k volmetru nenatáhl drát přímo od baterie. Musím tak zvažovat úbytek napětí na vedení vlivem zátěže. Takže buď mám v noci strach, jestli vydržíme s proudem pro topení (rozfuk), nebo nabíjím zbytečně každý den... Chtěl jsem tedy techniku "povýšit" a pořídit Ah-metr pro měření odčerpaného náboje z baterie v Ampérhodinách. Na rozdíl od odhadu podle napětí baterie by bylo určení zbývajícího náboje baterie téměř přesné. Měření Ah by umožňovalo dále sledovat stav baterie a zachytit její "odchod" věkem dávno před tím, než nás někde vypeče, dala by se sledovat účinnost nabíjení atd. Představte si tu pohodu: mám baterii s ověřenou kapacitou 75 Ah, Ah-metr ukazuje odčerpání 50 Ah od plného nabití, 25 Ah mně tedy do rána pro ventilátor topení s odběrem 1,2 A bohatě stačí. Jak jednoduché, jdu do toho! Jenže ouha: buď neumím hledat na internetu, nebo opravdu tento problém žádný z dodavatelů elektroniky pro karavany neřeší! Myslím si, že ke škodě prodejců, užitná hodnota Ah-metru proti obvyklému A-metru je podle mého soudu podstatně vyšší. Přitom rozšíření A-metru o časový obvod a čítač už není v dnešní době takový problém. Pátral jsem dál a našel dokonalé Ah-metry pro modeláře. Proudově vyhovují (až 100 A!), jsou malé, cena nižší, než jsem dal za obyčejný ampérmetr. Bohužel mají často omezen rozsah do 50 - 70 Ah, bočník je součástí celého přístroje, který by tak musel být umístěn v blízkosti baterie a co je nejhorší, nepočítají s obrácením toku proudu. Nejen, že nebudou spotřebovanou energii při nabíjení snižovat, ale mohou se při nabíjení i zničit. Takže tudy cesta nevede.
Co vy na to? Bylo by pro vás měření spotřeby zajímavé? Nevíte o jiném řešení nebo o dodavateli Ah-metru?
Upravil Svitavaci dne 21.01.2008 22:44,
před 16 letLOBOČlen Přidáno
před 16 letNeco podobneho jsem videl u kamarada v obytnaku uz od vyrobce. Muselo se to zkalibrovat pri plnem nabiti a pak to hlidalo prijem a vydej energie v procentech. Casem se to ale rozjelo a muselo se to znova zkalibrovat. Ja bych to v aute takhle slozite neresil. Napeti zhruba ukaze stav akku a mirne prebijeni napr. ze solarniho kolektoru baterce neublizi, spis jeste zabrani sulfataci a hluboke vybijeni take akumulatoru neprida. Proste staci, kdyz mate dobrou automatickou nabijecku a dobre serizeny nabijeni v aute. Pak staci jen hlidat napeti akumulatoru a podle toho poznate +- 20% kolik tam je.
BobikČlen Přidáno
před 16 lethmm očem to je tady řeč :v
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letBobíku o tom, že se nechci v noci v mrazu nervovat, jestli neklekne elektrika, nebo zbytečně túrovat na parkovišti smradlavý generátor, chci přesně vědět, na co moje baterka ještě má...
To LOBO: nechci procenta, ale ampérhodiny natvrdo, bez kalibrace. A není to složité, Ah-metr je z hlediska montáže totéž, co A-metr. Vědět +-20% nakolik je baterka nabitá mně bohatě stačí v létě, tam to neřeším.
Upravil Svitavaci dne 22.01.2008 08:45,
před 16 letBobikČlen Přidáno
před 16 letja tam dal 2 trakčni 120citky a 4dny topení + satelit bez problaemu :s
LOBOČlen Přidáno
před 16 letTo Svitavaci: No jestli to vidis takto, tak ti musim dat za pravdu ;) Jen bych mel dve pripominky, pokud resis vybiti baterky na 80-100%, tak ti ta baterka moc dlouho nevydrzi. A pokud me v noci dojde plyn, tak na sebe neco hodim a jdu prehodit flasku. Rozhodne se ale vecer pred tim nestresuji, jestli zrovna dojde v noci. ( nekdy se taky vic zahrabu do perin a delam, ze je v bydliku teplo) Ve stary Westfalce jsem nahrazoval tri ledky presnym voltmetrem a ampermetrem. Ale dobre nastaveny tri ledky maji taky neco do sebe, zelena - vse vporadku, oranzova- baterka je zpola vybita a cervena- je problem a potreba to resit, za hodinu je konec. Dnes davam prednost ledkam ;) Ale vazne B) obousmerny Wattmetr existuje a melo by to jit vyresit.
Obytnak mam proto, abych nemusel spat v kempu.
BobikČlen Přidáno
před 16 letLubo tady nikoho nezklameš taky nejezdíme moc do kempů ale někdy udělame vyjimku napřklad v Buku nebo když se porada srazík v nějakem kempu jako na Silvestra nebo aktualně budou Velikonoce jinak jsme taky více v přírodě zdravím Bobík ;)
TajfunČlen Přidáno
před 16 letJá jsem si pořídil měnič ten má displej a ukazuje na desetinu stav baterek .Když se přez něj něco pustí tak ukazuje ještě zatížení v procentech.Naposled když jsem byl lyžovat tak po čtyřech dnech provozu bylo na baterkách furt slušnejch 11,8V .Na panelu jsou čtyři ledky pořád ještě svítila červená a jedna zelená.Když to padá k 10V startuju centrálu ale dobytí do plna trvá dost dlouho mám tam takovejch 250Ah.A to už je pomalu na svářečku.;-;-
BobikČlen Přidáno
před 16 letJo Břeto kdo hleda ten najde :r
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letJsem rád, že se našel další blázen, pitvající baterie a jejich náboj podobně. Jsi Vito ještě důslednější, podle mého soudu možná na úrovni jednotek procent přesnosti měření. Z praktického hlediska procenta nebudu riskovat nikdy, potřebuji ale rozeznat, jestli zbývá 10 nebo 20% kapacity. A to skutečně pouhé napětí baterie s potřebnou jistotou neprozradí.
Rozdíl mezi koncentrací kyseliny v elektrolytu a v elektrodách je úměrný vybíjecímu proudu. Pro přesnost měření tedy tím hůř, čím je tento proud vyšší. Tohle ale pravděpodobně umí eliminovat výše uvedený měřák MT2000. Je to však jen domněnka: překlad firemního letáku je sice nepřesný, je však jisté, že je zaměřen populisticky, techniky uspokojit nemůže, protože princip měření tam není.
Přesto si myslím, že mým požadavkům MT2000 vyhovuje :D, jenže cena 200 Euro je dost silné kafe :@...
Upravil Svitavaci dne 05.02.2008 00:42,
před 16 letVitaČlen Přidáno
před 16 letno jo, 200€. Přesnost nyní neřeším, ta záleží na přesnosti "informací". To zařízení užívá asi mikročip - umí spočítat vzájemný vztah proudu a napětí a času - tedy křivky. I toto se dá nějak řešit - jediný problém jsou informace. Již chvíli hledám a nedaří se mi najít dostatečně přesné vybíjecí či nabíjecí křivky. Měřit elektrolyt by bylo optimální - ale u uzavřených baterií ...
Nyní by mi k radosti stačilo - zda klasický startovací aku má stejné napětí jako gelový. Odjakživa mám pocit, že po nabití mají jiné klidové napětí - ale má tomu tak být ?
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letVíťo, přiznám se, že nerozumím. Potřebuješ vybíjecí křivky na stanovení zbývající kapacity podle napětí? To je právě to, co se snažím nahradit něčím přesnějším nebo jednoduším, abych nemusel zvažovat spoustu dalších vlivů. Při měření Ah pak informace problém až tak přece nejsou, ty známe: proud a čas. Problém je 200 €, nebo najít něco levnějšího.
A Ty máš Břéťo topení s rozfukem? Tedy že nemůžeš bez rozfuku topit? Jsem laik v elektrice, ale není nejjednodušší řešení klasický měřák na baterky?
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letAhoj Romane,
bohužel máme C-čkovou řadu Truma, takže s povinným rozfukem, bez elektriky netopíme.
Měřák na baterky nahoře popisuji, že v podstatě mám, měřím její napětí a proud docela přesně. Jenže zbývající kapacitu baterie lze stanovit podle těchto obvyklých údajů jen nepřímo a přesnost takového měření je ovlivněna mnoha dalšími parametry. Celý článek řeší přímé a přesné měření zbývající kapacity baterie.
VitaČlen Přidáno
před 16 letMyslím, že jen křivky poklesu či nárustu napětí mi řeknou, kolik procent je v článku ještě k dispozici - a asi by takto měřit nebylo závislé na celkové kapacitě aku. Jinak řečeno, řekne mi to, že mám ještě 20% k dispozici (včetně zohlednění teploty či stáří baterie). Příklad - pokud by křivka byla lineární, nabito = 13V, vybito = 11V, odebírám 1A a za jednotku času poklesne napětí z 12,5 o 0,01 V - pak stačí kalkulačka a vím kde jsem. Bohužel křivka není lineární ani náhodou - a asi to řeší nějakou převodní tabulkou ...
Počítat, kolik jsem nabil minus co jsem vybil je určitě jednodušší - ale při stárnutí baterie či poklesu teplot to asi nešlape přesně, ( a co třeba přebíjení ?)
Pokud chtějí 200€, tak asi umí spočítat něco lépe a nejde to jednoduše okopírovat - a nám nezbyde, než utrácet či být bez toho.
VitaČlen Přidáno
před 16 letzajímavý článek - dovoluji si vyjmout jednu informaci:
Nabíjet se dá účinně pouze při akumulátoru teplém více než +15˚ C. Pokud je akumulátor promrzlý, chemické reakce z důvodu nízké pohyblivosti iontů probíhají jen na povrchu desek, zreagovaný povrch desek brání postupu iontů do vnitřních činných hmot desek a akumulátor není plného nabití schopný. Napětí na svorkách se velmi rychle zvýší a již zhruba za půl hodiny se akumulátor tváří jako plně nabitý, ačkoliv to není pravda. Po ohřátí se tvářit přestane
takže snaha před cestou dobíjet aku v promrzlém autě je vlastně zbytečná.ů
emjirkaČlen Přidáno
před 16 let92549 Wattmetr Multiplex MX8120
Stejnosměrný wattmetr pro současné měření okamžitého výkonu/příkonu, proudu, napětí a celkového proteklého elektrického náboje. Výrobce: MULTIPLEX
Katalog. číslo: 1M19016
Cena: 1249,00 Kč
--------------------------------------------------------------------------------
Popis:
Stejnosměrný wattmetr MX8120 je velmi užitečnou pomůckou pro každého modeláře, který provozuje modely s elektrickým pohonem. Může zabránit poškození motorů, regulátorů otáček a akumulátorů tím, že poskytne údaje nezbytné pro to, aby tato zařízení pracovala v bezpečné oblasti provozních hodnot. Umožňuje také bezpečné experimentování s různými akumulátory, vrtulemi, převodovými poměry atd. za účelem optimalizace pohonného systému. S jeho pomocí můžete měřit kapacitu akumulátorů, měřit zatížení přijímačového akumulátoru v modelu za provozu a zjišťovat bezpečnou dobu provozu. S wattmetrem už nebudete odhadovat nebo hádat, ale budete měřit a vědět!
Pomocí přístroje lze současně měřit a sledovat:
1. Okamžitý proud - měří okamžitý proud odebíraný zátěží ze zdroje. Umožňuje tak sledovat zatížení napájecího akumulátoru, porovnávat proudový odběr stejného elektromotoru s různými vrtulemi nebo s různými převodovými poměry atd.
2. Výkon/příkon - měří okamžitý příkon zátěže (elektromotoru).
3. Napětí zdroje - měří okamžité napětí napájecího zdroje (např. pohonného akumulátoru).
4. Proteklý elektrický náboj - umožňuje měřit kapacitu akumulátorů, zbytkovou kapacitu, sledovat vybíjení akumulátoru za normálního provozu modelu atd. Zapojuje se mezi pohonný akumulátor a elektronický regulátor otáček, mezi přijímačový akumulátor a přijímač - obecně mezi akumulátor a zátěž, mezi napájecí zdroj a nabíječ atd..
Wattmetr se připojuje do měřeného obvodu a napájí se z měřeného zdroje; díky zanedbatelnému vnitřnímu odporu a malému proudovému odběru pro vlastní provoz neovlivňuje funkci měřeného systému. Díky velkému rozsahu provozního/napájecího napětí a velkému rozsahu měřených proudů pokrývá prakticky celou škálu potřeb rekreačních i sportovních modelářů. Do měřeného obvodu se připojuje pomocí dvou párů vstupních a výstupních kabelů se silikonovou izolací o průřezu cca 2,5 mm2, které můžete opatřit libovolnými (kvalitními!) konektory dle vaší volby. Zvláště vhodné jsou zlacené konektory o průměru 3.5, 4 nebo 6 mm (#7941, #7946 - dříve #630, #7945) nebo zlacené #7949 DEAN T-konektory. Při zapojování je vždy třeba bezpodmínečně dodržet správnou polaritu vývodů a dodržet zapojení "po spádu" napětí - na vstup wattmetru se připojuje zdroj, ze kterého proud teče, a na výstup wattmetru se připojuje zátěž proud odebírající.
Technické parametry Napětí: 3,3 - 50,0 V stejnosměrné
Proud: 70,0 A trvalý, max. 100 A po dobu 10 s
Rozměry: 101x57x24 mm
Hmotnost: asi 100 g
PŘÍKLADY POUŽITÍ WATTMETRU
1. Měření kapacity akumulátoru
Na vstup (Input) se připojí testovaný akumulátor, na výstup (Output) se připojí zátěž (např. elektromotor s vrtulí a elektronickým regulátorem otáček, vybíječ JETI, žárovka apod.). Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Kapacitu akumulátoru odečtěte a měření zastavte, jakmile napětí akumulátoru poklesne na minimální mez odpovídající danému typu článků (0,8 V/článek pro NiCd a NiMH, 1,8 V/článek pro olověný akumulátor, 3 V/článek pro Li-poly nebo Li-ion atd.).
2. Měření proudového odběru pohonného systému
Na vstup (Input) se připojí pohonný akumulátor, na výstup (Output) se připojí elektronický regulátor otáček a motor. Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Toto zapojení můžete využít pro měření proudového odběru při použití různých vrtulí, převodových poměrů v modelech aut nebo lodních šroubů v modelech lodí. Můžete tak optimalizovat pohonný systém a zabránit nadměrnému přetěžování jeho částí.
3. Formování a nabíjení akumulátorů
Pro formování NiCd a NiMH akumulátorů se používá nabíjení malým proudem (typicky na úrovni 0,1C - např. 100 mA pro akumulátory s kapacitou 1000 mAh), při kterém je detekce konce nabíjení na rychlonabíječích s delta-peak obvodem nespolehlivá. Navíc mnohé jednoduché rychlonabíječe mají vestavěn dodatečný bezpečnostní časový spínač, který ani pomalé nabíjení neumožňuje.
Ve spojení s nabíječem pro nabíjení konstantním proudem (např. Protech T0241 Multi 6, Graupner 6426 Multilader 6E, Robbe 8308 Lader 5r apod.) nebo regulovatelným laboratorním zdrojem vám wattmetr poskytne tytéž informace jako "chytrý" rychlonabíječ s displejem.
V tomto případě se vstup (Input) wattmetru připojí na výstupní svorky zdroje konstantního proudu, na výstup (Output) se připojí nabíjený akumulátor.
4. Měření odběru z přijímačového akumulátoru v modelu
Na vstup (Input) se připojí přijímačový akumulátor, na výstup (Output) se připojí vypínač a přijímač. Díky malým rozměrům "do dlaně" a nízké hmotnosti cca 100 g je možno wattmetr umístit přímo na palubu modelu letadla, auta nebo lodi a odběr palubního RC vybavení je možno měřit za "plného provozu". Díky tomu snadno získáte spolehlivou představu o odběru z napájecího akumulátoru, což umožní volbu optimální kapacity akumulátoru a dá představu o bezpečné provozní době. Pokud při pohybu serv silně klesá měřené napájecí napětí, znamená to, že je vzhledem k odběru serv přijímačový akumulátor příliš "měkký" nebo jsou některá serva přetížena (např. tuhý závěs kormidla, tření táhel, servo jde na doraz atd.) a odebírají nadměrný proud.