Citovat
McJOHN napsal:
Zdravím,
taky se trošku optám. Před dovolenou jsem zjistil, že lednice chladí jen na plyn. Na 230V nebo na 12V nic.
Dal jsem ji do opravy. Vyměnili mi topné tělísko (230V)
Vrátili mi lednici s tím,že aparát je zanesený (asi něco obdobného jako jsem tu četl)
Dovolenou jsme přestáli, ale jen s tím,že jsem jel celou dobu na plyn.
O víkendu (po návratu domů) jsem ji znovu otestoval na el.proud.
Výsledek? Tělísko topí, celá lednice se hřeje včetně vnitřku.
Jaká je rada? Vyjma toho, že to povedu zpět do servisu?
Laicky si myslím,že chyba je někde kolem vytápění chladícího systému....ale mohu se mýlit
Zdravím. Příznaky, které uvádíš, by mohly ukazovat na přehřátou aparaturu, ale ne z důvodu nedostatečného odvodu tepla "poháněcího", tepla absorbce čpavku v absorberu, ale přehřátí větším topným výkonem, než aparatura snese. Jednoznačně pro tuto poruchu hovoří, že na vytápění plynem chladí normálně.
Je nepochybné, že při výměně topného tělíska - až na vzácné výjimky - tam bylo namontováno takové, které tam patří.
Úskalí je ale jinde. při regulaci intenzity chlazení se topné tělísko termostatem nevypíná, jen se přepíná na nižší výkon tak, aby varník (vypuzovač) při rozpojení termostatu úplně nevychládl. Jeden způsob snížení výkonu je zařazením diody do okruhu tělíska, která sníží výkon na polovinu (odřeže polovinu vln střídavého proudu). Když termostat zapne, tak vyzkratuje diodu a tělísko jede naplno. Tady není co zkazit.
Druhý způsob je ten, že tělísko je navinuto tak, že někde uprostřed, nebo ve dvou třetinách (vývoj ve fabrice na to má dost času) je ještě jeden vývod. když má hřát tělisko nižším výkonem, tak je zapojeno celé, tj. větší odpor, a napětí 230 V protlačuje tělískem nižší proud, který odpovídá tomu nižšímu výkonu. Sepne-li termostat pro zvýšený výkon, tak zkratuje tu menší část tělíska, tím se zmenší odpor a tělískem teče větší proud a tím i více hřeje.
Tady ale stačí prohodit drátky (samozřejmě omylem mechanika) tak. že termostat bude zkratovat tu větší část vinutí tělíska a tou menší částí pak teče daleko větší proud, než je potřeba, a tělísko aparaturu přehřívá. Navíc tato část vinutí není konstruováno na tento větší proud a dlouho nevydrží. Vývody lze zjistit proměřením ohmmetrem, a sice největší odpor - začátek a konec tělíska, zde jsou přívody (1 -3).Větší odpor (1 - 2) - hlavní vinutí a mezi zbytek (nižší odpor 2 - 3) se zapojí termostat Může se ještě zkusit , jestli po vypnutí napájení, jak aparatura bude chládnout, jestli by výparník trošičku
nezastudil, pak je to určitě přehřátí. (je potřeba u toho sedět, aby se to nepropáslo)
Pro kontrolu teploty na různých částech aparatury:
Na vývodu varníku 80°C, Začátek kondenzátoru (nejvyšší žebrované těleso vzadu na aparatuře) 40-50 °C, konec kondenzátoru o 10°C teplejší, než okolí.
Absorber - plochý trubkový had jako serpentýny - dole 40 - 45 °C, nahoře o 10 °C teplejší než okolí, Sběrač čpavkové vody (ta bakula) o 10 - 15 °C teplejší, jak okolí. Výparník -10 až -15 °C.
To je tak všechno, co mohu napsat, i když jsem si chladničku a aparaturu sám neprohlédl a neosahal.:r