Při procházení znalostí a zkušeností na fóru mě zaujalo tohle starší téma - zákaz používání měniče na 230V AC za jízdy:
Citovat
Karel Prokop napsal:
Za jízdy se NESMÍ vyrábět 220V v palubní síti (revizáci elektro by doplnili příslušnou normu). Myšlenka je to dobrá (i funkční) ale riziko je obří a plošně doporučit to v žádném případě nejde. Osobně si myslím že to za to riziko nestojí. Navíc kvalitní booster je "vyndavací zas tam dací" čili s prodejem vozidla se nemusí prodat, ale přemontovat do nového.
Po letech bastlířiny jsem vypozoroval že věci FUNGUJÍCÍ jsou sice drahý, ale jejich investice se vesměs vyplatí.
Citovat
Karel Prokop napsal:
(už si přesně nepamatuju co jsme si psali a nemám čas to hledat)
220V vyrábět za jízdy v karavanu (přívěsu):
Ono to technicky funguje dobře ale představ si že jedeš po silnici 90 a prodře se někde izolace a máš napětí na živých částech. Diskuze o tom že to není uzemněný (pryže) je pro mě naprosto neakceptovatelná. Prostě máš nebezpečný napětí v místě z něhož nemůžeš vylízt a snadno nabouráš i někoho nevinnýho v protisměru. Takže za mě: určitě NEDOPORUČUJU.
P.S. kdysi jsme to řešili u klienta kterýmu dnes již neexistující firma prodala do staršího auta novou lednici která uměla jen 220V a plyn. Plynu se v Rakousích bál tak tam měl měnič 12/220V. Ale měl to jištěný a se zdvojenou izolací. Dnes bych do toho už nešel (duocontrol).
Ten zákaz a nedoporučování výroby 230V za jízdy jsi myslel v kontextu obytných aut a přívěsů,
kde jsou za měničem stálý kabelový rozvody s nenulovou dýlkou,
anebo úplně obecně "měnič za jízdy nezapínat"?
Spousty auto-moto cestovatelů, novinářů, a dalších lidí za jízdy dobíjí notebooky a foťáky.
Pamatuju, že se takhle na vodě nabíjely i mobily (navíc ještě ve stolních kolíbkách), dnes už je naštěstí standard USB s různými konektory, a na trhu jsou tuny levných zdrojů 12 -> 5USB.
Jenže zdroje z 12 V pro notebooky jsou i dnes obvykle jednak dost drahý a jednak dost neuniverzální,
takže ani vyšší elektrická efektivity násobení např. 12->18 oproti 12->230->18 (navíc se střídáním) obvykle není dostačující důvod k nákupu autonabíječky k notebooku. Je to dražší než měnič a jednoúčelový. Měnič je levnější, doma se o nějakej starej zakopává, a jde použít k lecčemu, takže se používá...
A někteří velice uznávaní výrobci hodně dobrých foťáků dodávaj jen nabíječky z 230 V (i k vodotěsným modelům, asi jsou určené jen pro případ, že v ateliéru hned vedle elektrické zásuvky bude pršet nebo praskne voda...). Existují sice univerzální nabíječky třetích stran, kde na vstupu je 12 V a na výstupu to, co si zákazník uživatelsky nastaví (vč. fyzických rozměrů baterky), ale výrobci foťáků vtipně doporučují je nepoužívat. (Ostatně i většina mobilů je v rozporu s názvem konstrukčně určena jen pro použití v kanceláři :) ).
A když jde o běžný auto bez nástavbové baterky (a bez nástavby a bez přívěsu),
tak mi jediná možnost, kdy zapnout měnič, přijde být za jízdy.
Snad kromě kamionů, kde jsou baterky tak nadimenzované, že i po chvilce provozu měniče může auto ještě nastartovat.
Týká se ten zákaz/doporučení nezapínání měniče i případu, kdy je přímo do panelové zásuvky v měniči zapíchlé trafo?
(Pravda, nějaká šňůra se tam najde, hlavně u toho NB je trafo na kabelu, a ne hned u zástrčky)
Nebo jak bys obecně tyhle případy řešil?
Blafání na volnoběh už se tady řešilo výše, a asi taky není ideální. Navíc nabíjení elektroniky nějakou dobu trvá (jednotky hodin).
A koneckonců, i když je to auto s nástavbovou baterkou, tak je škoda ji hned po vzdechnutí motoru začít plenit měničem, když se skrz měnič moh NB nabíjet při běhu motoru přímo od něj.
Zajímá mě hlavně tvůj názor z hlediska bezpečnosti (když to je hned z měniče, bez rozvodů za ním).
Sekundárně případně i ta norma, pokud víš.
Ale hlavní je pro mě vždycky realita, fyzika, zdraví, přežití, fce, spolehlivost, bezpečnost, apod. Případné současné dodržení zákonů beru jako bonus.