Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Dobíjení za jízdy: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Dobíjení za jízdy

Poslední aktualizace před 1 měsíc
campercamperČlen
Přidáno před 14 let
Ahoj všem:)

Rád bych vás požádal o radu. V camperu, který mám "na zádech", je samozřejmě akumulátor. Jak by se dal dobíjet za jízdy bez nutnosti měnit alternátor. Dva akumulátory asi neutáhne:x Camper má zabudovanou nabíječku, ale ta je jen na 220v. Existuje nějaká nabíječka, která by se dala zapojit do okruhu 12v? Nebo by bylo lepší nabíječku v camperu zapojit přes měnič 12/220v?
Díky za vaše rady.

Tom.
A
alexandrČlen
Přidáno před 14 let
Jednou z možností je dodatočne namontovať ďalší alternátor . Buď svojpomocne , alebo u nejakej ,, organizácie". Ďalšou - použiť vozidlové napätie na nabíjanie baterky v ,,batohu". Na to treba večinou použiť zvyšujúci konvertor- ktorý prevedie napätie na vyšiu úroveň, aby to napätie bolo tak veľké, aby sa dalo použiť k nabíjaniu .Tieto však len výnimočne bývajú vybavené prúdovým obmedzením- ktoré je požadované, aby si celou cestou akumulátor neprebíjal .
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 14 let
:) Utáhne.
Máš dvě možnosti:
1) připínat paralelně nástavbovou baterku k altíku pouze pokud se točí altík (např. přes D+ box)
2) osadit booster 8-12A dle kapacity nástavbové baterie. Hlídání spínání má vyvedeno hnědým vodičem (č.15)
další varianta je energoblok ale to je už individuální řešení.
Udělej si někdy výlet do CL, podíváme se na to.
campercamperČlen
Přidáno před 14 let
#alexandr#
Děkuji za rady. Další altík dávat nechci, a tomu dalšímu moc nerozumím. V autoelektrice se nevyznám:|
campercamperČlen
Přidáno před 14 let

Citovat

Karel Prokop napsal:
:) Utáhne.
Máš dvě možnosti:
1) připínat paralelně nástavbovou baterku k altíku pouze pokud se točí altík (např. přes D+ box)
2) osadit booster 8-12A dle kapacity nástavbové baterie. Hlídání spínání má vyvedeno hnědým vodičem (č.15)
další varianta je energoblok ale to je už individuální řešení.
Udělej si někdy výlet do CL, podíváme se na to.


!)děkuju moc za nabídku! Asi bych jí využil:^ Jsem v elektrice mimo mísu:o tak bych to raději nechal na někom fundovanějším:^
Pošlu ti zprávu s kontaktem, kdybys mi odpověděl a přidal kontakt, bylo by to fajn.

Díky:)
lubos1lubos1Člen
Přidáno před 14 let
Zdravím ve spolek. K tomuto tématu mám dotaz. Právě jsem dokončil vestavbu do Renaulta Mastera a nemám moc jasno ohledně elektriky. Autobaterii mám 95 Ah, světla uvnitř mám všechny z LED - celkem asi 5 W spotřeba. Další spotřebič je čerpadlo na vodu - nevím příkon, ale málo a jenom občas během dne. Největší žrout bude kompr. lednice - 40W 12V. Předpokládám že denně pojedeme min. 2 - 3 hod. - čas dobíjení altíkem. Lednice tipuju poběží denně max. 10 hod. Když budeme v kempu - cca 1x za 2-3 dny, poběží lednice přes trafo na 220V. Na základě těchto parametrů chci zkusit používat pouze stávající autobaterii. Mám šanci "přežít", nebo ne? Díky.
VasuVasuČlen
Přidáno před 14 let
Tak nejprve, mít jen jednu baterku je velice nebezpečné a na obytné Avii se mně to moc krát vymstilo !
Jak píšeš, tak lednička ti bude brát asi 3,3 A a za 10 hodin vytáhne z baterky 33 Ah na bezpečné nastartování potřebuješ 30-40 Ah, takže by jsi měl vydržet. Kdys dávno mě zajímalo za jak dlouho se nabije baterka v autě alternátorem, při vybitém akumulátoru. Záleží to hlavně na výkonu alternátoru a otáčkách alternátoru. Tehdy alternátor 55 A dokázal nabít baterku 55 Ah za 3 hodiny. Nabíjecí proud klesá se zvyšujícím napětím baterky. Aby alternátor dával aspoň 75% výkonu, musí mít otáčky 3000/ min a více.Dnes jsou altíky minimálně 75 A a více, takže při jízdě minimálně 3 hodiny je nabitá. Je však nutné mít otáčky alternátoru aspoň jak výše píšu. Nezaměňuj otáčky alternátoru s otáčkami motoru. Běžně bývá poměr, že při maximálních otáčkách motoru, jsou otáčky alternátoru 10 000/ min.
Vasu
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 14 let
Toto řešení v žádném případě ne.
Já ho používám :D:D:D.
Mám MB Vito, ale ledničku klasiku trojkombinaci, a žiju jen z mot. baterky ale s sebou vozím Hondí 1,0i a výkonný nabíječ. Pro případ že bych nenastartoval.
Jinak doporučit to v žádném případě nelze - dej tam nástavbovou baterii. Motorová baterie 95Ah po dvou letech běžně mívá poloviční kapacitu čili okolo 50Ah. Závěr je jasný.
Pro zátěž cca 50W trvale bych použil velkou trakci (klidně 200Ah je-li to možné), hluboké vybíjení zkracuje životnost baterie. Počítej s tím že bys neměl vybíjet baterku pod polovinu kapacity (má-li ti dlouho vydržet). Dát tam malou 60Ah trakci není dobré, ta sice stačí do klasického karavanu ale ne pro kompresorovou lednici. Určitě bych doplnil i výkonný solár, to je řešení pro letní kemping.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 14 let
To Trucker: najdeš mě v sekci servisy :) hned nahoře
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 14 let
Dobíjení za jízdy není nic jiného, než v elektrotechnice stav, jež je označován jako "paralelní chod dvou zrojů", může být i paralelní chod několika zdrojů. Toto jsme řešili před více jak čtyřiceti lety jeko studenti SPŠS, obor Výroba, rozvod a užití elektrické energie. Tento vpravdě školní případ funguje v každém motorovém vozidle, kde jeden zdroj je alternátor a paralelně k němu je akumulátor, nebo obráceně, kdo by chtěl. A vůbec se o tom nemluví, je to samozřejmostí. Jestli "utáhne" alternátor akumulátor vůbec nemusíme řešit. Pokud je akumulátor vpořádku, tzn. nemá zkratované desky (mezi + a -), tak zatěžuje alternátor velmi krátkou dobu a sice po uvedení v činnost druhého z paralelních zdrojů, tedy alternátoru se napětí akumulátoru velmi rychle přiblíží napětí alternátoru a do akumulátoru teče již nižší nabíjecí proud do té doby, než se nabije úplně (s výhradou), a proud do akumulátoru teče jen minimální. Zrovna tak může alternátor utáhnout další paralalní zdroj, tedy další akumulátor. Problém pouze nastane, že tento další paralelní zdroj - rozuměj akumulátor v karavanu - se bude zúčastňovat veškerého dění všech zdrojů, tedy např. startování motoru. Abychom tomu zabránili a akumulátor v karavanu se za jízdy jen nabíjel a nevybíjel se, když např rožneme reflektory auta, stačí do přívodu zařadit diodu, která snese 50 A (zdaleka nebude přetížena) za 20 Kč, a proud poteče za jízdy jen do druhého akumulátoru a zpět do sítě automobilu už ne. Všechny zdraví Doskočil:r
M
AnonymČlen
Přidáno před 14 let

Citovat

Doskocil napsal:
Dobíjení za jízdy není nic jiného, než v elektrotechnice stav, jež je označován jako "paralelní chod dvou zrojů", může být i paralelní chod několika zdrojů. Toto jsme řešili před více jak čtyřiceti lety jeko studenti SPŠS, obor Výroba, rozvod a užití elektrické energie. Tento vpravdě školní případ funguje v každém motorovém vozidle, kde jeden zdroj je alternátor a paralelně k němu je akumulátor, nebo obráceně, kdo by chtěl. A vůbec se o tom nemluví, je to samozřejmostí. Jestli "utáhne" alternátor akumulátor vůbec nemusíme řešit. Pokud je akumulátor vpořádku, tzn. nemá zkratované desky (mezi + a -), tak zatěžuje alternátor velmi krátkou dobu a sice po uvedení v činnost druhého z paralelních zdrojů, tedy alternátoru se napětí akumulátoru velmi rychle přiblíží napětí alternátoru a do akumulátoru teče již nižší nabíjecí proud do té doby, než se nabije úplně (s výhradou), a proud do akumulátoru teče jen minimální. Zrovna tak může alternátor utáhnout další paralalní zdroj, tedy další akumulátor. Problém pouze nastane, že tento další paralelní zdroj - rozuměj akumulátor v karavanu - se bude zúčastňovat veškerého dění všech zdrojů, tedy např. startování motoru. Abychom tomu zabránili a akumulátor v karavanu se za jízdy jen nabíjel a nevybíjel se, když např rožneme reflektory auta, stačí do přívodu zařadit diodu, která snese 50 A (zdaleka nebude přetížena) za 20 Kč, a proud poteče za jízdy jen do druhého akumulátoru a zpět do sítě automobilu už ne. Všechny zdraví Doskočil:r


Dovolím si lehce nesouhlasit:
2 vybité akumulátory mají větší odběr jeko 1 vybitý, tudíž zničení alternátoru, který se musí starat o spotřebiče+ svůj akumulátor + mu dáš ještě jeden navíc hrozí. Dej si zkusmo k alternátoru ampermetr ( dříve se to dávalo jako kontrola dobíjení ) a uvidíš jaký do něj teče proud..
Neříkám, že to je neřešitelné a docela jenoduše. Po nastartování si dám nějakou pauzu ( cca 5 až 10 minut) a po tomto čase, kdy je motorový aku již trochu nabit, připojím nástavbovou baterii přes relé.
Ideální by bylo řízení podle palubního napětí, ale to už je náročnější
Toto relé musí baterii odpojit při vypnutí motoru aby se neučstnovalo právě tohoto stratování.
Pozor toto je vhodné pouze pro baterie startovací a max trakční NIKOLI PRO GELOVÉ.

Aplikace diody je blost, protože si nebyl ve škole, když jste brali úbytek napětí na diodě v propustném směru, díky níž by se nastavbová baterie nikdy nenabila na plnou kapacitu.

To co tu řešíme jsou pouze náhradní řešení, které nikomu kdo není elekrikář nedoporučuju.
Origo napájecí zdroje jsou řízeny mikroporcesorem a o baterii se starají a tím ji prodloží životnost.
VasuVasuČlen
Přidáno před 14 let
Mrazírno, máš naprostou pravdu, jen dodávám, že teoreticky by se neměl alternátor zničit, neboť jeho maximální proud, je zároveň zkratovým proudem. Takže prakticky měření v obytném autě mám alternátor 100 A 14 V Přední i zadní baterku 100 Ah. Zadní baterku jsem vybil do mrtě a přední na polovic. Po nastartování teče do přední baterky proud 50 A a klesá, při docílení 13,8 V energoblok sepne relé a spojí obě baterky paralelně. Jestli to jsou klasické olověné baterky, naskočí proud na 80 - 90 ampér a drží asi 30 minut a klesá . Baterku nabije za 3 až 5 hodin jízdy.Jestliže máš gelovou baterku máš omezovač proudu, takže proud stoupne o 10 A
Vložit do obvodu diodu je nesmysl, na ni vzniká úbytek napětí 0,7 V a to napětí by na baterce chybělo, podstatně by se snížila kapacita.
Vasu
campercamperČlen
Přidáno před 14 let
Díky za příspěvky!)
Začínám mít trošku jasněji!e
Jen to ještě zrealizovat:x!r
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 14 let
Nuže kamarádi, přátelé: jak vlastně funguje kvalitní energoblok?
Jako příklad si vezmeme démonického Manfreda Trautmanna, majitele Caliry (dnes již patří koncernu Truma) Manfred je špička ve svém oboru, vynikající elektrokonstruktér a jeho energobloky používá velmi mnoho výrobců lodí, karavanů i obytných aut.
jeho energobloky (myslím si) docela znám tak je krátce popíšu:
220V - 1 kanál nabíjí IUoU chakou nástavbovou baterii (dražší typy mají přepínač Kapalina/AGM/gel)
PŘEPÍNAČ KAPALINA/GEL MUSÍ BÝT vždy MANUÁLNÍ - žádná nabíječka sama napěťově nepozná jakou konstrukci PB baterie nabíjí.
2 kanál nabíjí malým proudem (zpravidla 4A startovačku) většinou jen spínaný režim.
12V alternátor - 1) altík se roztočí a začne nabíjet startovačku energoblok nic nedělá a čeká až síť dosáhne 13,8V
2) po dosažení 13,8V na palubní síti (startovačce) výkonové 70A relé připojí dobíjení nástavbové baterie (paralelní provoz baterie nástavbové i startovací)
3) po dosažení 13,8V sepne relé pro chlazení ledničky

toto schéma odpovídá střední a vyšší třídě energobloků ne ty nejnižší - nicméně jako základní informace by to stačit mohlo?
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 14 let
ještě něco: měl jsem tady majitele auta který vozil 5 slovy pět !!! cca 90Ah baterek spojených paralelně.
Vyhulil mu altík, energoblok a klika byla že přijel. Jinak počítám by mu vyhořela i bouda. Propojení od dvoulinky 1.5mm2 až po CY 16.
Takže můžou baterky zabít altík, sice je to extrém ale jde to :).

Automatické sloučení 12.12.2011 14:09:
VŠEM KDO CHTĚJÍ DOBÍJET BATERKU ZA JÍZDY:
Mobile technology udělali nové super výkonné a citlivé počítačové boostery.
Měl jsem tu možnost ve spolupráci s Láďou Bartůňkem udělat na tyto boostery překlad a velmi mě jejich parametry zaujaly.
Velmi bych je doporučil všem co v zimě přejíždí a z jakýchkoli důvodů nemají E-FOY.
Tohle je věc která na trhu chyběla !!!
odkaz zde: http://www.karava...-lb-45.htm
Upravil Karel Prokop dne 12.12.2011 15:09, před 12 let
jarda77jarda77Člen
Přidáno před 12 let
O tom jse tady ale už psal před cca 1/2 rokem, ale nějak mě někdo na to odpověděl že to bude přebíjet baterky a že do auta by si to nedal,,,
LefikLefikČlen
Přidáno před 12 let
No, jak sem bádal u mě - (CI ital 1990), tak když začne altík dobíjet motorovku, tak se přicvakne paralelně bydlíkovka přez rezistor, (aby se holky moc nehádaly), je to primitivní, ale funguje, obě olovo 75/100Ah
Hanka !r Leoš !@ Fido :i
M
AnonymČlen
Přidáno před 12 let

Citovat

jarda77 napsal:

O tom jse tady ale už psal před cca 1/2 rokem, ale nějak mě někdo na to odpověděl že to bude přebíjet baterky a že do auta by si to nedal,,,


tady je popis toho boosteru, důležitá je opět posldení stránka- tech parametry
u tohoto 45A
min. kapacita startovací baterie 80Ah
doporučená nástavbová baterie 90-360Ah
nabíjecí proud 0-45A dle stavu nabití nástavbové baterie, tzn 45A tam pustí pouze pokud je hluboce vybitá, přebití bych se určitě nebál
boostre se spouští v okamžiku napětí na startovací baterii nad 12,8V, tzn pokud není nabitá nebo nestíhá alternátor deaktivuje se.
to Lefik:
odpor je hezká věc co do ochranné fukce, ale typoval bych, že se bude po přibližném srovnání napětí přemostovat, aly se baterie více nabila. Ale furt to nebude ono.
I když u Italů nikdy nevíš, ti jsou stále v pohodě a některé věci neřeší.
A při nějaké dražší GELovce bych se to bál jistit jen odporem
BombiciBombiciČlen
Přidáno před 12 let

Citovat

jarda77 napsal:

O tom jse tady ale už psal před cca 1/2 rokem, ale nějak mě někdo na to odpověděl že to bude přebíjet baterky a že do auta by si to nedal,,,


Tak si dej jen menší, ten je na 25A, nemusíš hned ten 45A. Víc ti nedá a je to. Ovšem ten efekt, že to rychleji nabije tam nebude. I když rozhodně vyšší napětí tam nějaký ten proud navíc protlačí, proti tomu z altíku. Otázkou pak je, zda není lepší solár, který to tam tluče sice méně, ale furt. tedy kromě zimy. V zimě ale stojím u sjezdovky, tak by mi booster taky nepomohl.
Tak včil mudruj.
Já si myslím, že ty peníze je lepší utratit za centrálu a je jistota, že kdyby náhodou, tak to dobiju i když budu několik dní na místě a budu lyžovat. takový cenový rozdíl už to není např,. za Kipora.
Bombíci
M
AnonymČlen
Přidáno před 12 let

Citovat

Bombici napsal:

Já si myslím, že ty peníze je lepší utratit za centrálu a je jistota, že kdyby náhodou, tak to dobiju i když budu několik dní na místě a budu lyžovat. takový cenový rozdíl už to není např,. za Kipora.

jj, ale ve většině případů je centrála silně předimenzovaná oproti nabíječi
koukni se kolika ampérový máš nabíječ?
15-20A,tzn za hodinu chrochtání nabiješ 15-20Ah, nas..eš souseda hlukem a zdravým vzduchem který mu pustíš pod auto a mu to nasaje topení.
Když proud vynásobíš x14V dostaneš nabíjecí výkon, k tomu přičti 200W na lednici,která přejde na 220V.. takže při 20A nabíječi odběr z centrály 500-600W i s lednicí.
takže na 1kW kipora bys potřeboval toto http://www.karava...---45a.htm
pokud je na palubě přes 200Ah, pak toto
http://www.karava...truma-.htm

pak má cenu nabíjet centrálou
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,934,773 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.30479 sekund | Průměrně za: 0.30479 (0) sekund | Dotazy: 142 | Použitá paměť: 2.32MB/4MB