volcraftem měřím tam kde se dostanu a kde se měřit dá ( kde to "nenafalíruje" - tj. není kov, el. vedení apod.) pokud narazím na kov, nebo se s ním nedostanu, tj v rozích, pod okny apod. pro jistotu používám druhý profi dampmeter zn. Protimeter. Vynikající je ta přídavná sonda na místa, kam se nedostanu.
https://www.youtu...XoNQA7HeNU
http://www.damp-m...xAjbO6FOpo
doporučuji vpichovat tam, kde to nebude vidět . tj. pod gumy, resp. na jejich okraj, okolo lišt opět těsně okolo apod.
Další doporučení - toto měření je třeba provádět min. jednou ročně ( lépe dvakrát ročně - na začátku a koncem sezony před zazimováním) a k tomu si vytvořit tzv. damp report - zprávu z měření. Před měřením je dobré provést vizuelní kontrolu z vně karavanu - hlavně okolo lišt, těsnicích gum atd. V současné době z továren "vyjíždí" mnoho karavanů s plasty. U těch co mají celoplastové přední a zadní panely doporučuji maximální pozornost - všímat si drobných prasklinek - zejména po obvodu okolo lišt ( k jejich vzniku dochází od vrutů, kterými jsou lišty přichyceny . není tam žádná "dilatace" a jak se karavan kroutí - můžete si najít videa na youtube zachycující kroucení a vibrace uvnitř během jízdy - škoda, že nikdo neudělal video z českých silnic!h - tam by to bylo asi nejmarkantnější - třeba z panelky na D1:D). K praskání plastů dochází ale nikoli jen z výše uvedeného důvodu, ale také proto, že v nich je velké pnutí a hlavně hodně rychle stárnou a křehnou. Opět nejmarkantnější je to v místech velkých záhybů, v rozích atd. atd. Jakmile dojde k sebemenší prasklince je třeba věnovat tomu místu maximální pozornost - nejlépe sundat lištu slepit ( tomu bohužel nikdy moc nevěřím, že to vydrží), přetmelit a přestříknout - bohužel většinou to praskne znovu, co mám zkušenost).
Z uvedeného důvodu se poslední dobou výrobci opět vrací k laminátu. - dělají se přední a zadní panely z laminátu, boční stěny se dělají z GRP panelů ( glass reinforced panels). Laminát je pro karavan nejvhodnější řešení. Jsou firmy, které to vědí a drží se buď plechu ( Hymer) nebo laminátu ( Vanroyce -
https://www.youtu...yyYNIbvc). Takové ty rolls royce mezi karavanovými firmami - hymer - drží se pořád stejné "lajny" tj. hodně plechu - ty karavany jak já říkám s nadsázkou , Vás přežijou a pak je to v UK firma Vanroyce - jejich karavany jsou také pořád stejné - tj. i střecha je z laminátu ( jejich majitelé se určitě nemusí bát krupobití - jejich karavan to přežije bez úhony). Na tomto místě si ještě neodpustím poznámku k oknům - které jsou plastové, resp. z tzv. plexiskla. U nich dochází rovněž k velkéímu pnutí- zvláště nyní na sluníčku to pro ta okna je velká zátěž. Moje doporučení - okna myjte jen čistou vodou s trochou jaru. NIKDY LÍH a lihové výrobky - zvláště nyní v těch vedrech na sluníčku - ta okna zničíte!!! Mýt jen za normálního počasí tj. optimálně při teplotě okolo 20°C. A ještě jedna poznámka - na gumy pod okna používat opět jen přírodní maziva ( žádnou agresivní chemii)- např. farm. vazelinu apod. Ve firmě, co se zabývá opravou oken jsem už viděl hodně oken zničených jejich majitelem, kdy používali doslova agresivní chemii, která okraje oken "prožrala". Škoda, že jsem si to nikdy nenafotil - abych Vám to tu mohl ukázat.
Moji zákazníci, tj. ti, co si u mne zakoupili karavan, tuto službu mají pravidelně každý rok zdarma, tj.měření jim provádím zdarma. Pokud jsou vyšší hodnoty pak je třeba věc řešit. Zákazníkovi podle hodnot pak navrhuji řešení. V případě zatečení a větší destrukce si mohou u mne zakoupit materiál na opravu ( tmely, walboard paper, těsnicí gumy, nechám jim nařezat polystyren podle původního rozměru v jejich karavanu, atd. atd.)
Doporučuji toto měření provádět pravidelně a nepodceňovat to. U aut si už lidi zvykli, že mají každý rok udělat výměnu oleje ( i když nejezdí, atd.) , bohužel u karavanů je povědomí o pravidelnosti údržby včetně měření a tlakové zkoušky ( kromě jiného tu mají moji zákazníci také zdarma - provádím jí současně s měřením vlhkosti).
Díky němu zabráníte velkým destrukcím a hlavně se vám bude lépe spát a i těm okolo Vás v případě plynu!!!
Omlouvám se za delší příspěvek. Nedalo mi to v tomto případě - je to boj ( v tomto případě s vodou). A já jsem doslova v permanentní válce jakožto člověk, co s karavany dělá od rána do večera;)