PecaČlen Přidáno
před 14 letOd konce roku používám ve svém integrovaném voze webasto evo 5500 a postupně jsem se dostal k tomu, že jsem zcela odpojil od rozvodů topení Trumu C6 - jako nadbytečnou ( z důvodu neustálého doplňování plynu ). Trumu tak používám pouze pro ohřev vody. Abych vytopil webastem celé vozidlo musel jsem hodně upravit rozvody a ještě stále pracuji na dalších úpravách tak, aby bylo vytápění co nejúčinější. S topením webasto odpadli problémy s pocením nebo namrzáním čelních oken, zimou v přední části kabiny a to bez jakéhokoli izolování kabiny!!!
Nyní řeším podobný problém jako má Truma a to je, že při poklesu napětí pod 12 V ( 11,5 ) mi webasto vypne a hlásí pokles napětí ( umím to již nyní obejít, ale je to provizórní řešení ). Jako rozumné řešení se mi zdá výroba malého meniče napětí, který bude udržovat stále napětí na webasto 13V a to při vstupu napětí z baterie 10 - 15V.
Pokud má někdo podobný problém a chtěl by věc vyřešit tak dejte vědět, výroba více měničů by vyšla na rozumnější peníz ( cca 1.200,--Kč ). Měnič bude postaven na odběr až 16 A, kdy při startu má webasto při žhavení změřený odběr 15 A a proto nelze použít existující měnič na Trumu, který počítá s maximálním odběrem 7A a stálým odběrem 3A takové hodnoty vyhovují pouze starým topením Truma.
Samozřejmě, že ten kdo má EFOY tento měnič nepotřebuje, ale toto sem nepatří stejně jako další řešení elektrocentrály, baterie, solární články - řešíme výdrž samotné baterie a její úplné využití při provozu topení webasto. Komentáře typu, webasto má max. odběr 7A sem taky nepatří, zde uvedená čísla jsou získána praxí skutečným měřením!!!!
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
Upravil Peca dne 18.01.2010 15:24,
před 14 letjojoČlen Přidáno
před 14 letDíval jsem se do manuálu a podle tabulky na str. 38 má AirTopEvo5500 vypínat až při poklesu na 10,5V, takže se nejspíš jedná o závadu.
(Tedy pokud zbytek napětí neprotopil dlouhý tenoučký drát od akumulátoru k topení :D -pokus o žert)
PecaČlen Přidáno
před 14 letNe to není žert!!!! Ten tenoučký drát - originál webasto už také měním a je pro mě nepochopitelné proč tam tak tenoučký drát dávají. Naprosto s tebou souhlasím, mělo by vypínat na 10,5 V podle údajů výrobce a taky by mělo mít spotřebu 90 W což je při 12 V 7,5 A, ale při žhavení mi bere 15 A cca 3 s. po té klesne na 10 A na cca 5 s a pak klesne na 3 A a pomalu se rozebíhá, při plném výkonu má již odběr 7 A. Podle mě výrobce udává spořebu při plném výkonu a neudává spotřebu při žhavení, ale to není důležité, jsou to jen hodnoty z praktického měření na baterii připojené k webastu.
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
petr a jarkaČlen Přidáno
před 14 letMouhu vědět zda to webasto nasává topný vzduch z venku či zevnitř? v souvislosti s vymizením pocení oken. diky. a ten měnič jak je o něm zminka-nedávno v nějaké diskuzi byl ny něj odkaz. vstup 8-15 volt vystup 13,8 nevim v jake proudove zátěži. někdo tim myslím řešil vypínani trumy při podpěti. diky
petr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
petr a jarkaČlen Přidáno
před 14 letpetr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
Upravil petr a jarka dne 18.01.2010 23:57,
před 14 letpetr a jarkaČlen Přidáno
před 14 lettake zajimave, ale asi bude trošku problem to vysoušení žhavičky při vypínání. tam bude asi dost proudu. ale je to takova skladačka, šikovnej by to přskladal aby to zvladalo vetši proudy-třeba osazeni vykonějšim tranzistorem a chlazenim...nebo možná,pokud je to možné, brát proud jen na svíčku ze startovaci baterie. a krabička by tim netrpela. jo koukal jsem tak ta prvni jak jsem dal odkaz je tak do 5ti A. takze to asi vyhraje ta tvoje.
petr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
Upravil petr a jarka dne 19.01.2010 00:43,
před 14 letPecaČlen Přidáno
před 14 letTak panové teď jset mě trochu dostali a překvapili mě i svým zájmem.
Petr a Jarka: Ano webasto, které mám v autě má nasávání z venku, celé webasto je umístěné pod vozidlem a chráněno krabicí ( nerezovou, kterou budu měnit za hliník, nerez nese zvuky ) díky nasávání venkovního vzduchu a výkonému ventilátoru se okna nepotí. Otázkou zůstavá zda se při nízkých okolních teplotách nesnižuje výstupní teplota vzduchu z webasta například při -20. Ačkoli webasto snímá teplotu nasávaného vzduchu a podle toho upraví i běh samotného topení, zůstavá pro mě otázkou regulace hořáku topení a zda je schopen takto ochlazený vzduch ohřát na stejnou teplotu jako například vzduch o teplotě 0. Na toto se budu ptát až při školení servisu webasto stejně jako na spoustu dalších věcí. Ačkoli je webasto naprosto skvělé pro topení v obytňáku a má spoustu výhod, domnívám se stále, že při jeho montáži je dvojnásob důležitá odborná montáž a hlavně zkušenosti s montáží do obytného vozu, v opačném případě je efekt poloviční!
Caly: Měnič, který budu vyvíjet nebo spíše jinak měnič, který budu zadávat do výroby bude dělat pan Horodyský, který vyvinul podobný měnič i pro topení Truma, které má podobný problém, ale použití měniče od Trumy pro webasto je nevhodné! Jinak je to přesně jak píšeš při napětí na baterii pod 12V se stává, že u webasta se objeví méně a webasto vypíná naprosto zbytečně! Nemluvě o žhavení to je další problém, kvůli kterému nelze použít měnič pro Trumu.
Pro JOJO: Pozor já mám EVO 5500 tam uvádí 90W, alespoň v mě dostupných tabulkách od zatsoupení webasto pro ČR. Těch 116 W jsem nikde nevyčetl musím číst pozorněji, ale i tak mi to při žhavení bere 180W!!! U EVO 3900 budou hodnoty jiné, ale minimální odběr mého webasta jsou 3A na méně mi to nepadá. Je to přesně jak píšeš při minimálním odběru na konci trubek standrdně natažených pro Trumu skoro nic nefouká a právě proto jsem rozvody upravil a pokrátil. Teplotota ohrřátého vzduchu z webasta je podle mého měření také nižší, rozdíl přímo na výstupu webasta ( vstup do vozidla ) byl cca 64 st. u Trumy C6 jsem naměřil přímo za trumou 82 st. - měření probíhalo pří - 12 st. a právě to mě vede k závěru, že nasávání studeného venkovního vzduchu ochlazuje výstupní vzduch, avšak má své výhody právě nepotících se oken a jiného druhu tepla, celé auto je krásně suché a teplíčko je jako z krbu. Webasto mi také více fouká po úpravě rozvodů, místo standartních klapek jsem použil lamelové, abych vzduch více přibrzdil v trubce a ten proudil rovnoměrně. O víkednu ještě zateplím vstupní hadici teplého vzduchu, která je pod autem cca 0,5 m bez izolace a jsou zde velké ztráty. To už jsem, ale někde jinde.
Měřit budu hned po natahání vodičů, samotného mě to zajímá a hlavně praxi pak mohu zužitkovat u jiných vozidel. Viděl jsem některá vozidla, které dělali v servisech a jímala mě hrůza!!!! Například přívod nafty na tlakovému rozvodu motoru, hadice pokusně namotané do původního rozdvodu Trumy tak, aby topilo oboje a ono netopilo ani jedno pořádně, webasto v garáži a rozvody natažené do předu 7 metrového intehrálu, to už mě opravdu pobavilo, to by si člověk musel některé výtvory fotit.
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
Upravil Peca dne 19.01.2010 14:25,
před 14 letpetr a jarkaČlen Přidáno
před 14 letDěkuji Pecovi za vyčerpávající opovědi. :_ hezky den
petr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
calyČlen Přidáno
před 14 letVsem diky za rady a napady.
Jelikoz mam Webasto 3500 jeste porad na stole tak zitra zkusim pripojit primo k napajecimu konektoru topeni poradny napajeci draty a udelam znovu mereni napeti diagnostikou Webasto primo uvnitr topeni.
Nejvetsi problem je prave ten proud zhavicky 16 A( pravdepodobne bude stejny u vsech vykonovych verzi topeni).To probiha pri kazdem startu a taky pri kazdem uspani(vysuseni svicky navic za plneho vykonu ventilatoru) topeni pri vytopeni na nastavenou teplotu kdy prestane horet plamen ventilator prepne na vykon cca.10W a ceka na pokles teploty prostoru a nasledne znovuzapaleni. Bez techto narazovejch proudu by topeni behalo do skutecnejch 10,6 V na baterce.
calyČlen Přidáno
před 14 letPro Petr a Jarka:
Ja bych to spis videl na nejakej system moznosti miseni pomeru nasavani venkovniho a vnitrniho vzduchu do sani Webasta.Ohrivat 100% nasavanyho mrazivyho vzduchu se mi zda jako zbytecnej energetickej luxus.
PecaČlen Přidáno
před 14 letTo vysušení svíčky, nebo odvětrání při vypnutí skutečně probíhá tak jak píšeš, myslím, že právě nasávání venkovního vzduchu omezuje počet startů, ale nejsem si tím jistý. Myslím to tak, že topení má připojené interierové externí čidlo, takže zná teplotu uvnitř vozidla a zároveň zná teplotu nasávaného vzduchu takže prakticky skoro nezhasíná ( vzhledem k nízké teplotě nasávaného vzduchu ), ale pouze mění otáčky ventilátoru a samozřejmě i sílu hoření. Prakticky to probíhá tak, že na horách mi topení za celé dva dny nezhasíná a běží nonstop, většinu času při aktuálních teplotách se jen převaluje, zsílí pouze tak dvakrát za noc. Tím se eliminují starty a odvětrání. SOuhlasím s tím, že nejlepší by byla možnost kombinace nasávání vnitřního a venkvního vzduchu, nějaká klapka, ALE! nasávání vzduchu je velmi hlučné a tak nepovažuji za rozumné sát přímo z interieru.
Napadla mě garáž, ale ta nemá nikde odvětrání, nebo ho možná jen nevidím, odvětrání je jen u LPG a tam odtud sát vzduch by byla pěkná blbost :-). Chce to klapku a ovládání nasávání vzduchu venkovní/vnitřní. Tohle nechám asi až jako naprostou špičku ledovce, topení má dostatečný výkon a i při -20 vozidlo vytopí na 28 st. a to bez izolace venkovní hadice a s nasáváním venkovního vzduchu. SOuhlasím s Tebou, že je to luxus, ale to teplíčko a krásně suchej čistej, nezapařenej vzduch uvnitř auta za to fakt stojí :-) Funguje to stejně jako, když zapneš vnitřní cirkulaci v osobáku, během 10 minut se Ti zapaří okna a stejně musíš přepnout na venkovní sání, proto také považuji vnitřní cirkulaci za druhořadou.
Pokud něco naměříš písni, já se k tomu dostanu asi až v pátek, teĎ vyrábím hliníkovou ochranu na webasto pod auto, v nerezové krabici se to hodně rozléhá takže tvoříme hliníkvou ze silnějšího plechu, bude bytelnější a hezčí ( škoda, že ji pod autem nikdo neuvidí ) :-)
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
calyČlen Přidáno
před 14 letWebasto nema dve cidla vzduchu jak pises (nasavanyho vzduchu a interierovyho vzduchu)
ale jenom jedno ktery v originalu je zapichnuty primo v konektoru ridici jednotky a soucasne ofukovany proudem nasavanyho vzduchu (proto topeni pri natopeni na pozadovanou teplotu navolenou knoflikem ovladace teploty nevypne uplne ventilator ale toci se na 10W vykonu
aby mel dostupnou informaci o teplote prichoziho vzduchu).
Jako prislusenstvi se dodava externi cidlo ktery neni nic jinyho nez to vnitrni cidlo na dlouhejch dratech a to se potom umistuje do interieru zrejme prave pro pripad nasavani venkovniho vzduchu.
Proste bud je uvnitr nebo vne Webasta ale jenom jedno.
Jinak prirovnani stavu topeni v bydliku s vnitrnim sanim k uzavreny vnitrni cirkulaci klasickeho auto topeni mi otevrelo oci o pomerech teploty a vlhkosti v bydliku.
Abys mi rozumel svoji praktickou zkusenost zatim nemam vestavbicku do VW T5 si zacinam teprve davat do hromady proto jsem rad za kazdou zkusenost.
Proc (pokus omyl)vymejslet uz neco davno vymyslenyho.
Jeste jedno dik.
PecaČlen Přidáno
před 14 letNeděkuj, jsem rád za každou konzultaci s někým kdo je trochu technicky zdatnej a je ochoten komunikovat. ZAtím jsem se v ČR nesetkal s nikým kdo by měl opravdu na 100% zvládnutou montáž webasta do bydlíku, prostě nikdo to nemá vychytané tak, aby využil 100% výkonu topení.
Některé pokusy o možnost souběžného topení Trumou a webastem ( takto jsem to původně chtěl řešit také ) jsou někdy po nahlednutí na tato díla spíše k smíchu. Takto pak netopí ani jedno ani druhé a ještě k tomu to žera jak plyn tak naftu a o al. enrgii ani nemluvě.
K tomu čidlu máš určitě pravdu, protože webasto může být montované uvnitř a pak nepotřebuje externí čidlo, ale pakud by při venkovní montáži nevědělo jak studený vzduch nasává jak by po tom vědělo jak má nastavit stupeň nebo sílu hoření. Jinak: pokud mám v autě 20st a nastavený ovládání na 1/3 a venku je +5 tak mi webasto uplně vypne, ale pokud mám v autě 20st - ovládání také na 1/3 a venku je -5 tak webasto nevipíná a stále hoří, z toho má doměnka, ( kterou skutečně nemám ověřenou a nedaří se mi dovolat technikovi do webasta ), že webasto musí znát okolní teplotu nebo teplotu nasávaného vzduchu. Pokud by pouze snímalo vnitřní teplotu nemohlo by přeci nastavit sílu hoření ( tť má nepodložená teorie, ale vše zjistím - pilně studuji a zbírám i praktické zkušenosti ) :-))
Jinak ten odkaz na webové stránky do anglie byl dobrý nápad, celkem mě překvapila úroveň diskuse a jejich technická zdatnost!!!
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
Upravil Peca dne 20.01.2010 10:41,
před 14 letPecaČlen Přidáno
před 14 letKluci o pul třetí ke mně přijede pan Horodyský a bude měřit přímo on sám, mám klasické digitální měřáky za 500,--Kč, on přiveze své měření a budeme měřit několikrát v různých režimech, pak Vám sem všechno napíšu.
pro Caly: Jinak Webasto EVO má dle školícího specialisty webasto snímač na žebrování a podle toho pozná okolní teplotu. Snímač nasvaného vzduchu je sice odpojen právě napojením vnitřního vzduchu, ale webasto pozná okolní teplotu ( podle mého spíše pozná, že se těleso rychle ochlazuje ) právě podle čidla na žebrování, při školení si nechám ukázat kde přesně je umístěno. Mají to jn EVA.
Petr Klamt
tel.: 00420 777 907 674
email.: klamt@seznam.cz
Dasa a JirkaČlen Přidáno
před 14 letAhoj,
rozhodl jsem se zaizolovat horkovody, tak jak píšu i jinde. Na dotaz Webasta, kolik stupňů je na výdechu z jednotky 3900, mi sdělili, že je to až 130 stC.
Proto jsem volil izolaci tomu odpovídající. Nasávání mám z interieru a nezaznamenal jsem větší rosení. Jen paradoxně ze sání studeně táhlo. Tak jsem to zaizoloval také. Příští týden uvidíme.
Jirka