Prosím o radu ohledně odpojovacího relé zdvojené startovací baterie. Mám obytné auto na podvozku Ford Transit, r.v. 1995, který je vybaven dvěma startovacími bateriemi. Dobíjení je přivedeno na hlavní baterii na pravém podběhu a poté je přes ne silové kabely nataženo dobíjení na druhou baterii umístěnou na druhém podběhu. Vodiče vedou přes odpojovací relé. Relé je zřejmě ovládáno ručním spínačem umístěným na přístrojové desce. Pokud tento spínač vytáhnu u vozidla s vypnutým motorem, nerozsvítí se integrovaná kontrolka ve spínači. Pokud toto udělám se spuštěným motorem, kontrolka se rozsvítí, ale relé začne velmi rychle cvakat. Předpokládám, že druhá baterie je záložní pro případ vybití hlavní startovací baterie, ale zcela nechápu princip zapojení. Někde na anglickém fóru jsem se dočetl o tzv. zapojení s funkcí "boost" kdy ručním sepnutím relé dojde k vyrovnání napětí mezi vybitou hlavní a nabitou záložní baterií, pak ale nevím, proč kontrolka sepnutí relé svítí pouze se spuštěným motorem. Je možné, že je relé odpálené? Máte někdo zkušenost s podobným zapojením?
Upravil homat dne 06.01.2010 13:26,
před 14 letMáme tiež Transita. Batéria na spolujadcovej strane je štartovacia, na vodičovej nástavbová. Po naštartovaní alternátor zopne relé, ktorým sú prepojené a začne dobíjať nástavbovú batériu. Relé mi raz intenzívne cvakalo, keď bol poškodený kábel z alternátora na relé. Čau Braňo.
Děkuji, za odpověď. Nástavbovou baterii mám v interiéru a je dobíjená odděleným okruhem. V motorovém prostoru jsou jenom startovací baterie. U Vás se zřejmě jedná o klasické zapojení přes informační kabel z alternátoru, který ovládá relé, pokud je motor v běhu. U mého systému marně přemýšlím nad funkcí a zapojením manuálního spínače vyvedeného do interiéru vozidla, který ovládá relé.
RobertoČlen Přidáno
před 14 letAhoj
mám Forda z 94 roku a baterie pro nástavbu se nabíjí přes vlastní systém zabudovaný pod sedačkou .. Od alternátoru prostě vede jen kabel k tomu " 3 v 1" Měnič / nabíječka / trafo ... Jinak nikde žádnej přepínač na palubce . Prostě o tom ani nevím ... Jedině bych chtěl na jaře zapojit solár . Máš asi něco pokročilejšího ...
Robert
Ahoj, nástavbová baterie je připojena přes odpojovač, který má 9 pinů. Na pin 1 je připojena standardní motorová baterie a na pin 9 je přivedeno + z alternátoru. Pokud nastartuji motor, alternátor je v běhu, pin 9 sepne dvě relé, které jsou uvnitř odpojovače a je napájena lednice, nástavbová baterie a celá nástavbová elektroinstalace. Ještě je tam kostra pro uzemnění odpojovače a přímý napájení ze startovací baterie bez motoru v chodu. Pokusím se zítra naskenovat schéma a přidat sem.
batohČlen Přidáno
před 14 letdik to bych moc potreboval aplikovaal bych to na moje zapojeni
zapomněl jsem si vzít schéma do práce na skener, tak přikládám fotku. Jde o standardní schéma zapojení našeho auta. Není tam zapojení druhé startovací baterie.
Nejde mi vložit obrázek, můžu ti to poslat na mail.
Upravil homat dne 19.01.2010 21:22,
před 14 letbatohČlen Přidáno
před 14 letpošli na strunc.p@seznam.cz
schéme jsem poslal na uvedený email.