yetyČlen Přidáno
před 14 letMěl bych jeden obecný dotaz k elektrice v karavanu - jak je vlastně zapojená u továrních karavanů r.v. 98 a mladší? Mám v současnosti samadomo, kde jsou všechny spotřebiče na 12V (kromě kombinované lednice) a při připojení na 220V je tam trafo, které může zároveň dobíjet i autobaterii v autě. Když potřebuju 220V a nejsem na síti, mám přenosný měnič. Chtěl bych teď koupit nějaký novější a hlavně větší tovární karavan, tak bych potřeboval vysvětlit, jaké tam jsou spotřebiče, na jaké napětí a jestli už se od cca 98 roku používá 13-pólová zásuvka atd. Snesu i odborné informace, neb se živý vývojem elektriky a elektroniky osobních vozidel. Předem díky za informace.
Měli jsme karavan r.v.96, tam byla 13pol. zástrčka, v karavanu lednice 12V/230V/plyn, světla téměř všechna na 12V čerpadlo a záchod splachování 12V - to je u všech, bojler 230V.
Teď máme 2003 a tam hlavní světlo, bodovky a světla u dětí na 230V, ventilátor topení 230V. Zbytek na 12V. Jinak zbytek stejný jako u starého.
Mamarád koupil 2007 a všechna světla na 12V a rozfuk topení taky na 12V, zbytek stejný jako u nás.
Řekl bych, že pokud koupíš tovární karavan, velký rozdíl tam nebude.
Když jsem nebyl připojen na elektriku, zkusil jsem do přívodní zásuvky napojit měnič z 12 na 230V/ 300W a utáhl bez problémů čerpadla a trafo v karavanu, ale s lednicí si už neporadil, myslím že 600W měnič by utáhl vše.
Jirka, Jana, Zuzka 18, Luky15
VOLVO XC90 + HOBBY Kmf 545 Silver Line Jablonec nad Nisou
www.servis-elektro.cz
www.motokary-liberec.cz
Upravil jirkamds dne 27.12.2009 22:30,
před 14 letyetyČlen Přidáno
před 14 letDíky za informaci, budu se snažit sehnat karavan, který bude mít vše na 12V, abych co nejvíce eliminoval ztráty na měničích. Ještě by mě zajímalo, zda bývají karavany standartně vybaveny vlastním akumulátorem, nebo je to spíše nadstandart? Četl jsem si diskuzi o velikosti akumulátorů a připadá mi, že lidi vozí sebou hrozné akumulátorovny. Často tam byla výbava 2×100Ah trakční baterie, které musejí dle mého odhadu vážit pomalu metrák, což u běžných karavanů je skoro 40% jejich doložnosti.
Baterie jsou příplatkové, tedy u těch za "normální pořizovací cenu" :)
Ta váha mě taky děsí, když člověk bojuje s každým kg. :)
Jirka, Jana, Zuzka 18, Luky15
VOLVO XC90 + HOBBY Kmf 545 Silver Line Jablonec nad Nisou
www.servis-elektro.cz
www.motokary-liberec.cz
FunHlavní administrátor Přidáno
před 14 letAhoj, u našeho Burstnera je vše na 12V. Kromě boileru. Původně neměl baterku. Po připojení k autu si bral elektriku z baterky auta. Tím nám ovšem zničil baterku v autě, když jsme omylem nechali běžet lednici na 12V. Tehdy jsem ještě nevěděl, že baterka v autě se nesmí vybít pod 50%. Dnes máme malou gelovou baterku v karavanu, se kterou vydržíme celý víkend. Postupně chci žárovky vyměnit za diodové, z důvodů úspory energie a elektrický boiler nahradit plynovým.
Fun
PLAFČlen Přidáno
před 14 letAhoj . Když jsme koupili nový karavan , tak v něm bylo vše na 230 V. Postupně jsem vše předělal na 12 V a doplnil 65 Ah trakční baterii a solární panel .Veškerá elektrika je vedená z krabiček , kde stačí přepojit 230V na 12 V a vyměnit žárovky. Používáme diodové žárovky , jak koupené , tak doma udělané. Ještě jedna možnost , kde to jde tak máme nalepený diodový pás. Na rozfuk k topení používáme 300W měnič napětí. Jediné co je na 230V je klimatizace a bojler, ale na něj používám elektro centrálu, tu jsem zatím ale nepotřeboval .
Ať se kolečka točí !!!!!!!!!
Petr + Lenka + Adélka + Filípek
Obytné auto ELNAGH 701
yetyČlen Přidáno
před 14 letMyslím, že menší gelovka je dobrej kompromis mezi kilama navíc a nebezpečím vybití aku v autě. Já osobně nepotřebuju v karavanu žádné extra přístroje, jako je TV, sat, mikrovlnka atd. Spíše počítám, že si tam dodělám solár a nějakou elektroniku na hlídání stavu všech aku, ale záleží, jaký karavan seženu. Scháním totiž pětimístný s palandami, nejlépe do 1300kg a 6,5m celkové délky, což velice zužuje nabídku, takže o nějakém výběru výbavy si můžu nechat jen zdát.
Monty31Nováček Přidáno
před 14 letAhoj, prosím tě PLAF zaujala mě tvá věta (Používáme diodové žárovky , jak koupené , tak doma udělané).a to hlavně ta poslední část udělané doma což to se dá ? Docela by mě to zajímalo můžeš to hodit do placu Dík Monty
GarfildČlen Přidáno
před 14 letTaky jsem si větší část žárovek vyměmil za LED. Výroba není složítá viz předchozí příspěvek. Zářivku vyrobím např z elektrolišty kterou provrtám dle průměru diod . Délka lišty kolem 25 cm a do ní dám 12 - 15 ks diod. V karavanu mám 100Ah baterku.
David+ Růženka + Denisa - Citroen Brglingo + caravan GRUAU
Monty31Nováček Přidáno
před 14 letkarelH
Ahoj, potřebuji oživit matiku jak jsi došel na ty Am= 1,25A.
jojoČlen Přidáno
před 14 letpřesněji chtělo být zřejmě řečeno:
2,5W x 6 hod = 15Whodin : 12V (napětí v síťi) = 1,25 Ah tolik si vycucne z akumulátoru
karelHČlen Přidáno
před 14 letJo jo přesně tak jsem to myslel, ale trochu blbě napsal.
Monty31Nováček Přidáno
před 14 letTakže si takhle můžu spočítat i spotřebu ampér s použitím měniče 300W 12V 22OV ?
300W : 22OV = 1.36 A ?
PLAFČlen Přidáno
před 14 letDiodové žárovky jsem koupil , takové jak píše Karel . Ale musel jsem předělat i patky ve světlech. Tam kde nešly dát , tak jsem provrtal díry do původních parabol a prostrčil diody .Podle místa po trojcích .
Doidy jsou zapojeny sériově a přilepeny tavnou pistolí.Na každém mínusovém pólu je sto ohmový odpor jako ochrana .
Co se týče toho měniče napětí ,Nevím jak dlouho vydrží .Zatím jsem ho moc nepoužil . Ale myslím že vydrží celou noc a přes den mi baterii nabije solární panel , nebo centrála .
Ať se kolečka točí !!!!!!!!!
Petr + Lenka + Adélka + Filípek
Obytné auto ELNAGH 701