Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Absorbcni lednicka napajeni: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Absorbcni lednicka napajeni

Poslední aktualizace před 7 let
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let
Nic moc o tom nevím. Jaký by byl vhodný regulátor - cena, odkaz?
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
tedy pánové, to je ale krásná debata.
Opět mi to nedá a vstoupím k vám do vlákna:
elektrika je veličina která se dá "naštěstí" velmi dobře spočítat:
Pojďme si tedy společně spočítat výkony řečí čísel.
Moje primitivní, jednoduchá rétorika snad bude stravitelná i elektrikou nepolíbený části kolegů, karavanistů.

začneme výkonem:
- víme že 110l absorbce spotřebuje cca 20g plynu/hod nebo 10Ah při 12V (velmi zjednodušeně)
a to znamená že:
- na 100Ah baterku pojede při 50% vybíjecím cyklu cca 5 hodin
- na plyn pojede při 20g/h cca 480g/24h což je cca 21 dní/10kg lahev

srovnání:
v 10kg lahvi je cca 100 nových, dokonale nabitých baterek.
Protože vaše baterky jsou většinou zmordovaný, utahaný chudinky s poloviční kapacitou (zasulfatovaný, starý, či stáním a zimní (i letní) nečinností zdegradovaný)
můžeme směle počítat, že v 10kg lahvi plynu je cca 100-200ks běžných 90Ah baterek zn. Varta. Například.

z toho nám vyplývá:
chlazení a jakákoliv výroba zimy (nebo i tepla) z klasických olověných baterek je naprostá truchlohra. Páč ten výkon v tý baterce prostě není.
Všimněte si, že vypichuju slovo olověných, páč u lithia to tak není, ale to není téma do tohodle vlákna.
Z toho jasně vyplývá, že lze li u absorpce chladit plynem, není co řešit. Proto se absorbce dodnes vyrábí, i když jejich účinnost je tragická asi jako účinnost parního stroje (15%).
Jejich klíčovou výhodou je, že nepotřebujou zdroj elektriky.

Takže myšlenka krmit solárama s účinností cca 15-18% absorpční chlazení s účinností velmi podobnou je holá xxxxxx (hrozně se mi chce napsat píčovina, ale moh´ bych se zas někoho dotknout, tak se bojím bejt upřímnej = sprostej).

POZOR: krmit lednici kompresorovou s účinností výrazně vyšší než 75% už solárama nakrmit lze. Ale to už je opět mimo toto téma.

Takže: Sochy, kup Monocontrol a chlaď plynem (nezapomeň na filtr).

Teď k tomu měniči:
Náš typickej měnič je levnej čínskej modifikovanej sínus a má 1500W rádoby-trvale. Při použití základního vzorečku P=U*I (dosadíme si) I = P/U si spočítáme, že měnič 1500W/12V = 125A. To už je značný proud a olověnej chcípák o 60-80Ah reálný kapacity půjde velmi rychle do kolen. Bezpečně nevydrží tento proud dávat půl hodiny. Pro zjednodušení lze říct, že to je odběr startéru osobního auta.
A teď:
Dokážete si představit, co by se se startérem, potažmo 75Ah baterkou stalo po 5ti minutách soustavnýho točení do zátěže ?
:he Dokážete.
A to samý by s ní udělal ten měnič.

Jeden z pisatelů nade mnou - neuvádí jaká zátěž na tom měniči byla, ani jak dlouho. Můžeme ale vydedukovat, že pokud jim baterka vydržela 14 dní tak z ní moc netahali, a měnič :g důsledně vypínali.
Proč to píšu: pokud budu ze 100Ah baterky tahat prasečí proudy (nad 50A/20min např.) Tak jí stejně rozervu desky za pár cyklů. Pro trvalejší proudy nad 150A (v řádu jednotek minut) musí být minimálně !!! 140-180Ah baterka.
Příklad:
pokud má ženská část posádky dlouhý vlasy tak musí mít fén 1000/2000W.
ALE:
aby konkrétní objem vody z hlavy (vlasů) vyhnala, potřebuje při 1000W dvojnásobnou dobu foukání nebo spíš delší, páč koncová účinnost soustrojí bude v součtu nižší. Takže v globále stejně neušetří.
Můj tip:
baterka 180Ah a KVALITNÍ modifikovanej sínus měnič 2000W. Měnič většinou utáhne Mikrowelle (3000W), fén(2000W) a kafostroj (1500W).
Nebo čistej sínus 1600W a je pokoj. Cena je ovšem více než dvojnásobná. Bohužel.

Takže prosím: lidi co sem přijdete s autem za dvě mega a bulíte, že na to máte tři tisíce; nevolejte.
Spolehlivě :o exploduju.

Teď k tomu vypínání měničů:
Měnič ve Stand By režimu bere 0,3-1A podle typu a ceny). Standartně ty levný čínský sráče berou až 1A, a je jedno jestli to je 150W nebo 2kW. Z toho nám vyplývá, že měnič je schopen ve Stand By režimu sežrat až 24Ah/24h. To je půlka reálně použitelný kapacity baterky. Což je neakceptovatelný. Kvalitní a drahý měniče mají dálkáč. Malý ne. Na to je třeba brát zřetel. Takže využití měničů například pro napájení NB, tabletů a mobilů je stejný plýtvání drahocennou energií jako krmit absorpci solárama. Páč všechny tyto nízkopříkonový zařízení (do 50W) umíme krmit přímo z 12V bez mezičlánku se spotřebou 12W. Páč Notíky standartní velikosti jsou do 50W. Tablety do 20W a mobily do 10W.
Prostě: měniče jsou pouze pro mnou popsaný tři výše uvedený aplikace: FÉN, Mikrowelle, Kafostroj a malej měnič pro profi foťáky co neumí nabíjet baterky z 12V. Ale těch je málo a stačí tam pidi mědič 70W do cigaretový zásuvky.

Tož tak.

Všem hezkej wheekend.
Třeba ten můj hroznej elaborát někomu pomůže se snáz zorientovat v tý nešťastný elektrice. Ale já ji mám rád, baví mě a čím víc se ji učím, tím víc zjišťuju, že nic nevím. A to se ji učím profesně 37 let,....
Pro Vlastu, Vajgloně: FURCHTBAR mit mir !!!!! Pro ostatní: německy to znamená že to je "děsný se mnou"

:_ Karel, Váš servisák v aktivní službě
sochysochyČlen
Přidáno před 7 let
Diky moc za osvetleni moc dekuji a budu resit monokontrol predpokladam ze s nim mohu chladit i za jizdy !):^
Petr,Katka ,Jumper 2,2 Hdi
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

sochy napsal:

Diky moc za osvetleni moc dekuji a budu resit monokontrol predpokladam ze s nim mohu chladit i za jizdy !):^


Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?
jarous350jarous350Člen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Nic moc o tom nevím. Jaký by byl vhodný regulátor - cena, odkaz?


Pošlu SZ
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


Třeba proto, že přes klasickou autozásuvku a ty tenoučký drátky se těch 10 A co potřebuje lednice neprotlačí, ale to už se tu také řešilo několikrát. Doporučuju trošku hledat. Těch 12V stačí akorát tak pro světlo a podobně, i dobíjení akumulátoru v přívěsu za jízdy už je problém. Jediné řešení s elektrikou je natáhnout nové, dostatečně dimenzované vodiče v autě i do přívěsu jenom pro těch 12V a použít k nim další, dostatečně dimenzovanou zásuvku a zástrčku.
Proto ne použití Monocontrolu jednodušší a většinou levnější, protože si to většina lidí neumí správně udělat a stejně musí za tu práci někomu zaplatit.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


PetrDubí už to naprosto přesně popsal.

je třeba si říct že:
elektrika v obytným autě - je už z výroby koncipovaná pro jízdu a pobyt bez přípojky (na divoko)
elektrika v karavanu je z výroby zásadně určena pro pobyt v kempu

přestavování karavanů pro pobyt na divoko je silnej fenomén Česka a např.Holandska.
V Německu jsem takový rozmach "elektrifikace" karavanů nezaznamenal.
V Itálii karavany nejsou takřka vůbec (protože tam přívěsy smí jezdit jen 80km/h)

Podle mě je za tím koupěschopnost západní části evropy: kdo chce každej den jinam, koupí si auto. Kdo chce bejt v kempu, koupí si karavan.
U nás jsou silným limitem prachy a touha jezdit zadarmo, proto ta lidová tvořivost.
A Duo/Monocontrol byl osvícenej krok Trumy (potažmo GOKu jako výrobce) aby mohli za jízdy bezpečně chladit všichni. Starý nebo laciný auta (který nemají AES) i karavany.

Finanční spekulace řešit nechci protože:
a ) mono sice stojí 3kkč, ale ještě hadici a filtr (případně koleno) a je to 6kkč (+montáž).
b ) kdo ho má, ví že ten komfort za to stojí, jednoznačně
c ) kdo chce vopici, musí mít na banány (nebo ji dávit pilinama, ale pak ten výsledek je odpovídajícím způsobem tristní)

takže jak už tu bylo mnohokrát řeřeno:
pokud jsi ekonom - nikdy si nekoupíš karavan, ale budeš lítat do dobrejch hotelů
pokud jsi srdcař - a miluješ svobodu a volnost (což podle mě karavanisti jsou) budeš bojovat jako lev, aby ti ji nikdo nesebral
no a ten komfort (že věci fungujou jak mají) buď oželíš, nebo se časem doplní.
U mě ten vývoj nebyl jinak. Většina z nás bojuje s prachama. Mě nevyjímaje.
A přelidněný kempy bytostně nemám rád (jako většina :_ z nás).
starletstarletČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


PetrDubí už to naprosto přesně popsal.

je třeba si říct že:
elektrika v obytným autě - je už z výroby koncipovaná pro jízdu a pobyt bez přípojky (na divoko)
elektrika v karavanu je z výroby zásadně určena pro pobyt v kempu

přestavování karavanů pro pobyt na divoko je silnej fenomén Česka a např.Holandska.
V Německu jsem takový rozmach "elektrifikace" karavanů nezaznamenal.
V Itálii karavany nejsou takřka vůbec (protože tam přívěsy smí jezdit jen 80km/h)

Podle mě je za tím koupěschopnost západní části evropy: kdo chce každej den jinam, koupí si auto. Kdo chce bejt v kempu, koupí si karavan.
U nás jsou silným limitem prachy a touha jezdit zadarmo, proto ta lidová tvořivost.
A Duo/Monocontrol byl osvícenej krok Trumy (potažmo GOKu jako výrobce) aby mohli za jízdy bezpečně chladit všichni. Starý nebo laciný auta (který nemají AES) i karavany.

Finanční spekulace řešit nechci protože:
a ) mono sice stojí 3kkč, ale ještě hadici a filtr (případně koleno) a je to 6kkč (+montáž).
b ) kdo ho má, ví že ten komfort za to stojí, jednoznačně
c ) kdo chce vopici, musí mít na banány (nebo ji dávit pilinama, ale pak ten výsledek je odpovídajícím způsobem tristní)

takže jak už tu bylo mnohokrát řeřeno:
pokud jsi ekonom - nikdy si nekoupíš karavan, ale budeš lítat do dobrejch hotelů
pokud jsi srdcař - a miluješ svobodu a volnost (což podle mě karavanisti jsou) budeš bojovat jako lev, aby ti ji nikdo nesebral
no a ten komfort (že věci fungujou jak mají) buď oželíš, nebo se časem doplní.
U mě ten vývoj nebyl jinak. Většina z nás bojuje s prachama. Mě nevyjímaje.
A přelidněný kempy bytostně nemám rád (jako většina :_ z nás).


Ahoj Karle,
můžeš mi odpovědět, na 13 pol. zástrčce/zásuvce je:
11 pin je proud od klíčku
12 pin je mínus k 11-mu pinu
13 pin ??? je co??
Jarda BorekJarda BorekČlen
Přidáno před 7 let
!z!)Smile
K
kremilekČlen
Přidáno před 7 let

Citovat


Ahoj Karle,
můžeš mi odpovědět, na 13 pol. zástrčce/zásuvce je:
11 pin je proud od klíčku
12 pin je mínus k 11-mu pinu
13 pin ??? je co??


1834604150.rsc.cdn77.org/data/user-content/elsa-foto/Zapojeni%20zasuvky%20EP%207%20i%2013_v2.png
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,048,181 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.19652 sekund | Průměrně za: 0.19652 (0) sekund | Dotazy: 94 | Použitá paměť: 1.99MB/4MB