tomasjavorskyČlen Přidáno
před 7 letAhoj všem,
měl bych takovou trochu specialitku a rád bych se zeptal zkušenějších, hlavně v oblasti elektriky, na názor.
Doma máme "kávovar" na kapsle Dolce Gusto a chtěli bychom ho používat i v obytce. Přemýšlel jsem, jak to vyřešit, a v zásadě jsou tři možnosti:
1) připojení přímo na 220V netřeba nijak zvlášť komentovat. Kávovar lze tak ale používat jen v kempu s přípojkou; během stání na divoko nebo za jízdy je káva passé.
2) měnič 12/220V. Kávovar má dost velký odběr (1600W), takže by byl zapotřebí kvalitní měnič s trvalým příkonem alespoň 2000W. Dávat x tisíc za měnič nechci, zvlášť když bychom ho využívali opravdu jen na to vaření kávy a kakaa. Navíc v jiné diskuzi tady někdo měřil nebo počítal odběr podobně silného měniče, a vycházelo docela hrůzostrašné číslo, snad 150A.
3) přestavba kávovaru na 12V. Protože jsem hračička, a radši než kupovat hotové věci si je za zlomek ceny vyrobím sám, jsem se rozhodl si kávovar přestavět na 12V.
Koupil jsem si tedy za tři stovky použitý kávovar na pokusy a teď zatím plánuji a přemýšlím.
Ve stručnosti, kávovar Dolce Gusto funguje tak, že se v kotlíku ohřeje voda, a po dosažení potřebné teploty se spustí čerpadlo. To nasává studenou vodu z nádržky a pumpuje jí pod tlakem do kotlíku, čímž se horká voda z kotlíku vytlačí až do trysky v kapsli.
Jde tedy o to vyřešit ohřev vody (v originál nerozebiratelném kotlíku je topná spirála na 220V) a čerpadlo. Řídící elektroniku bych klidně vynechal, ohřev vody i čerpadlo můžu pouštět ručně.
Na ohřev vody mě napadlo svařit z plechu malou nádobku a umístit do ní jeden nebo dva ponorné vařiče na 12V (kus asi za 5€). Tady bude záležet na těsnosti, aby voda pod tlakem z nádobky neprosakovala.
A pak čerpadlo. V původním kávovaru je to vlastně jenom cívka a v ní magnet s membránou, která díky střídavému proudu kmitá a tím pumpuje vodu. Sice se dá sehnat úplně stejné čerpadlo, jako je v kávovaru, a to na napětí 12V. Jenže v autě je stejnosměrné, a já nevím, jak ho převést na střídavé. No a nebo mě napadlo použít běžné podávací čerpadlo na benzín (samozřejmě ne použité :)
Rozměry jednotlivých komponentů pro mě nijak důležité nejsou, stejně z původního kávovaru chci využít jenom držák kapsle s tryskou a na vše ostatní vyrobím novou skříňku, popřípadě celý stroj můžu vestavět do některé skříňky v kuchyňské lince.
Co si o tom kdo myslíte? Jak vyřešit ten ohřev a pumpování vody (čerpadlo na střídavé nebo stejnosměrné napětí)?
Děkuji za názory a připomínky :)
mekieČlen Přidáno
před 7 letmirek a hana, VW t5, samodomo vestavba druhá v pořadí
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 7 letZdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
DiscoverfunČlen Přidáno
před 7 letJa jsem prestavel kavovar na plyn : pouzil jsem nerezovy dekl na prikryti plotynek el. sporaku (ten nejmensi) potom jsem se slabostene
nerezove trubky (vnejsi prumer 6cm) stocil 1 zavit a konce trubky vyvedl stranou s puklicky, asi tak 10 cm, aby vyvody byli mimo plamen.
Dekl se zavitem uvnitr jsem zalil ridkym cementem ( od firmy co stavi krby a kachlova kamna, ten cement je odolny pro vysoke teplo a nepraska),
na dno toho deklu jsem vystrihl z nerezu kulate dno a uprostred oba dily sesrouboval zapustenym sroubem od spodu. U kavovaru jsem odpojil
topne teleso a odstranil spojovaci hadicky, ktere jsem nahradil delsimi silikonovymi hadicemi,ktere jsem vyvedl s kavovaru,smerem k topnemu
elementu na plyn, ta hadicka ze silikonu se koupi ve zdravotnim prislusenstvi, vydrzi az 400' C a jde dobre natahnout na na vyvody topneho
telesa a dobre isoluje horkou vodu,event. kdyz je delka ke kavovaru vetsi, da se jeste isolovat alufolii.Takto upraveny kavovar nam v predchozim
VW-pikapu slouzil 8 let, protoze dnes mam v obytnem voze Wechselrichter 4000 W. ja si myslim ze ta elektronika a ventily v te kapslmasiny
chodi na zredukovane napeti 12/24V DC, takze by se realne dala i tato maschina predelat, protoze vsechna cidla, kompresor, reaguji na
varici vodu, tak si myslim ze ta elektronika by stejne chodila, jako u originalu na 220 W !
s pozdravem, Honza,/Discoverfun
Po dlouhých pokusech s různými kávovary a měniči jsme nalezli optimální řešení. Konvičku Bialetti Brikka (narozdíl od základního modelu vyrobí i pěnu) a ruční šlehač mléka taktéž od Bialetti. V konvičce uvaříme dvě porce poctivé Crema (předpoklad je použít kvalitní kávu) a v případě chuti na Latte nebo Capuccino našleháme mléko v ručním šlehači. Cena kolem 1000 Kč (koupeno v Itálii), hmotnost pár deka, nezabírá místo a nepotřebuje měnič. V jednoduchosti je krása....
Rudy Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
ShebaČlen Přidáno
před 7 letTo jsu docela rád,že nám toto odpadá,protože s maminou máme nejradši obyčejného turka.:k:k:g
Vozidlo : Ludwik XV (Citroen Jumper L2H1, r.v.2010)
Posádka: Já a moja