michalmandakČlen Přidáno
před 7 letAhoj, mám asi trochu hloupý dotaz ... Mám čerstvě namontované soláry a 110Ah baterii a 40W kompresorovou lednici. Regulátor mi bohužel neukazuje zbývající kapacitu baterie (ani v % ani v Ah) ale jen napětí. Můžete mi prosím poradit, jak poznám, kolik mi ještě v baterii zbývá šťávy? Moc díky.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 7 letZdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
TomTPČlen Přidáno
před 7 letA i kdyby ukazoval, pak to bude odvozovat pouze z napětí a to je naprosto zavádějící hodnota. Možná bude mít někdo lepší nápad, ale já bych šel asi cestou podobného modulu:
http://www.ebay.c...SwYlJW35Rf kde by jsi viděl odebranou spotřebu poníženou o dodaný výkon solárním panelem (předpokládám, že při nabíjení - nabíječkou nebo solárem, by se díky opačnému toku proudu hodnota zmenšovala). Podmínkou by bylo výchozí (a následně pak občasně pravidelné) změření skutečné kapacity baterie s výslednou hodnotou převedenou na watty. Třeba něčím podobným:
http://www.ebay.c...SwNRdYBIQLTom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Upravil TomTP dne 18.03.2017 00:23,
před 7 letDoskocilČlen Přidáno
před 7 letAhoj. Problém zobrazit (nebo jakkoliv zjistit) zbytkový náboj olověného akumulátoru je dost problém, protože olověný (kyselý) akumulátor má velmi plochou křivku vybíjení. Co to znamená česky: s vybíjením akumulátoru se jen nepatrně mění napětí. Zprvu ze 100% na 85% rychle klesne z 2,14 V/čl., tj. 12,86 V na 12,3 V (2,05 V/čl) a k bodu 70% vybití napětí klesne 11,88V (1,98/čl), což je velmi malý rozdíl, jen 0,07 až 0,1 V. A navíc tato napětí se mohou pohybovat (lišit) u každého jednotlivého akumulátoru v rozmezí 0,2 V na akumulátor, (0,03V/čl) takže i hodně drahé jakési sledovače to mají těžké, pokud nemají možnost najustovat na ten konkretní akumulátor. Proto je spolehlivější obvod, který přeruší vybíjení při zbytkovém napětí - a tím i zbytkovém náboji. Údaj, že olověný akumulátor se může vybít až na napětí 10,5 V (1,75V/čl) - může se tak vybít, i méně, když to nikdo (ani ten chytrý obvod) nehlídá, ale i těch 10,5V je pro akumulátor takový zásek, že už se z toho zdravý nevzpamatuje. Takže vybíjet tak, aby to bylo co nejčastěji jen do 50% a neprodleně dobít vždy na 100%. Mám na mysli trakční akumulátor.
Čáo, Pepa
Upravil Doskocil dne 18.03.2017 01:37,
před 7 letDoskocilČlen Přidáno
před 7 letAhoj všem. Ještě bych dodal ke svému příspěvku #5 toto - lépe by se odčítal stav nabití akumulátoru při nabíjení, kdy je ve funkci spotřebiče. Při tomto procesu téměř rovnoměrně a pomalu se stavem nabití napětí stoupá z těch 12 V (11,95 V) až k těm 14,4 V. Kolik energie přiteklo a zase odteklo do a z akumulátoru je dobrá myšlenka, ale takové zařízení je potřeba velmi často resetovat, protože každé měření je s chybou, stále se střídá příjem energie s výdejem - hlavně u solárů, a u tohoto způsobu se chyba sčítá a vrší, až zobrazovaný údaj je naprosto zcestný. Za těch 4 - 5000 to nestojí za to. Ale to je názor můj, názor staré struktury. Čáo, Pepa
sipadanČlen Přidáno
před 7 letAhoj,
také přidám zkušenost.
Chtěl jsem mít vždy přehled, tak jsem nainvestoval do Votronicu (battery computer - pořád se mi ještě líbí).
Chvíli mě to bavilo, ale už na něj v podstatě vůbec nekoukám.
V době obnovitelných energií se mi stane jen jednou za hooodně dlouhou dobu, že se přiblížím kritické hranici pro akumulátor.
Pokud je dobře spočítáno, podle mého stačí voltmetr (i přes nepřesnosti) a investice 4-8 tisíc do sofistikovaných zařízení se nevyplatí.
Je to cena dalšího akumulátoru ...
:_
TomTPČlen Přidáno
před 7 letCitovat
Doskocil napsal:
Ahoj všem. Ještě bych dodal ke svému příspěvku #5 toto - lépe by se odčítal stav nabití akumulátoru při nabíjení, kdy je ve funkci spotřebiče. Při tomto procesu téměř rovnoměrně a pomalu se stavem nabití napětí stoupá z těch 12 V (11,95 V) až k těm 14,4 V. Kolik energie přiteklo a zase odteklo do a z akumulátoru je dobrá myšlenka, ale takové zařízení je potřeba velmi často resetovat, protože každé měření je s chybou, stále se střídá příjem energie s výdejem - hlavně u solárů, a u tohoto způsobu se chyba sčítá a vrší, až zobrazovaný údaj je naprosto zcestný. Za těch 4 - 5000 to nestojí za to. Ale to je názor můj, názor staré struktury. Čáo, Pepa
Se zkreslením údajů nějakou jednoduchou a levnou cestou monitoringu souhlasím. Myslel jsem to takto: znát skutečnou kapacitu baterie, nabít před výjezdem, vyresetovat a na výjezdu nechat počítat. Je jasné, že pokud se nebude karavan užívat a bude bez odběru, delší doba konzervačního proudu ze soláru to následné počítání velice zkreslí.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Jarda_1Člen Přidáno
před 7 letpro Doskočil a TomTP
vy chcete po tom měřáku právě to co dělá !)!)!)
příklad: mám baterii 180Ah, změřená má skutečnou kapacitu 140Ah, nechám nějakou rezervu a do měřáku zadám např: 100Ah, před každým výjezdem je baterka automaticky nabitá, protože je karavan připojen na 230V, nebo baterii dobijí soláry a tím je automaticky zresetován a ukazuje využitelnou kapacitu 100Ah. Před další sezónou opět u baterie změřím kapacitu a zadám nový údaj.
Opět odkazuji na manuál, např. strana 11,12 protože nepočítá jen „proud do baterie = proud z baterie“ ale zahrnuje do výpočtu další hodnoty ovlivňující využitelnou kapacitu baterie.
A věřte tomu že ukazuje dobře, kdykoliv je baterie dobitá např. solárem opět se zresetuje na nastavenou hodnotu zadané kapacity a mám stále přehled o přibližně využitelné kapacitě.
Nic není dokonalé, ale zatím jsem nenašel nic jiného, dostupného, co by umožňovalo lépe a přesněji zobrazovat zbývající využitelnou kapacitu baterie, ale samozřejmě se nechám rád poučit.
(tím samozřejmě nemám na mysli jen měřák BMV700 ale i podobné měřáky v podobné cenové relaci)
TomTPČlen Přidáno
před 7 letJardo, asi to vyznělo jinak než jsem myslel. Já jsem to psal v souvislosti s tím modulem z Ebay (jak jsem dával odkaz, proto bylo zdůrazněno jednoduchou a levnou cestou ), ne s tvým, již sofistikovaným, řešením, které je pro zakladatele vlákna drahé. Já osobně to neřeším vůbec, mám tříbarevnou LEDku a to je můj celý monitoring :D
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Upravil TomTP dne 18.03.2017 22:53,
před 7 letTomTPČlen Přidáno
před 7 letTom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
TomTPČlen Přidáno
před 7 letTo ti ukazuje zase jen napětí (to co tam už máš). Tímhle kapacitu nezměříš. Maximálně budeš vědět, kdy je baterie nabitá a kdy vybitá, pokud to bude ukazovat přesně.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest