Citovat
Vydržím hodně, ale pokud je těch píčovin moc, tak je jich moc.... žijeme v právní státě, tudíž platí zákony a vyhlášky. Zatím je schvaluje parlament a vyhlášky vydavají třeba ministerstva - NIKOLI E-SHOPY !!! Uvod do občanské nauky máme za sebou a teď rychle do praxe...
Co říká značka ( odkaz mdčr, nikoli e-shopu s pneu ):
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicn...mni-vybava
Značky označují úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybaveno zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek
Jak poznám zimní pneu ( 341/2002 Sb ) :
Druhem dezénu pneumatiky se rozumí letní, dezén zimní, u něhož na bočnici pneumatiky je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS a terénní.
No, snad už máme alespoň v základní terminologii jasno...
Tolik citace od Vajglona Hnusoně.
Česká legislativa říká, že zimní gumy nesou označení M+S, M.S, M/S nebo MS a že za zimní se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
Pneumatikářská firma Continental na svých internetových stránkách upozorňuje, že písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají „mud and snow“, tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení pláštů pro terénní vozy.
Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik, a matou tak motoristy. Například čínská firma Chengshan opatřila písmeny M+S letní pneumatiku (která mimo jiné ve velkém testu letních gum zcela propadla).
K rozporu v označování zimních pneumatik požadovaném legislativou a tím, co říkají výrobci pneumatik, se vyjádřila Veronika Hodačová, vrchní komisařka z Policejního prezidia ČR. Při případných kontrolách zimních pneumatik na autech prý policisté budou postupovat na základě legislativy.
Ve Spojených státech také pneumatiky s iniciálami MS mohou označovat i velmi rozšířené celoroční pneumatiky. Opět pro terénní auta a SUV.
V evropských předpisech je k označení M+S uvedeno, že jde o pneumatiku, jejíž konstrukce a vzorek má zajistit lepší záběr než pneumatika běžná. Vlastnosti takové gumy ale nejsou ani měřeny, ani dány normou.I když takto označené pneumatiky podle firmy Continental předpisy v některých evropských zemích tolerují jako zimní, gumárenský koncern doporučuje pro provoz v chladných měsících používat gumy označené symbolem hory se sněhovou vločkou.
Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku ale spolehlivě označuje jen ten druhý symbol a pouze za předpokladu, že pneumatika má vzorek hluboký aspoň čtyři milimetry.
"Na základě dobrovolnosti se přední evropští výrobci pneumatik shodli, že kromě označení MS, které vyžaduje legislativa, budou za účelem lepší orientace zákazníků opatřovat své výrobky emblémem hory se třemi vrcholky a sněhovou vločkou," doplnil Filip Haderer.
Takže pisatel má pravdu, že máme nějak formulované zákony a zákonné předpisy a my občané bychom je měli dodržovat. Jenže občas je vydán nedokonalý zákon, o čemž svědčí časté novelizace, nezřídka v krátké době po vydání zákona. Takže v našem případě bychom mohli rozdělit řidiče asi do třech skupin:
1) ti kteří si z předpisů moc nedělají a riskují jejich porušování, v našem případě třeba proto, že je to velmi zřídka kdy.
2) ti, kteří nechtějí porušovat předpisy a koupí si pneu s předepsaným označením za co nejmenší cenu, bez ohledu na vlastnosti pneu
3) ti kteří chtějí mít jistotu a kladou bezpečnost svoji i jiných nade vše a ti si koupí zimní pneu nejen s předepsaným označením, ale také špičkových vlastností.
Závěr pro pisatele příspěvku. Nechtěl bych být zraněn, či zabit při nehodě na sněhu řidičem, který sice předpis neporušil, ale koupil si pneumatiky se skoro dvojnásobnou brzdnou drahou, než mám třeba na autě já.
Pepa