sipadanČlen Přidáno
před 7 letElgena je výborná značka a kvalita v pohodě (5 let záruka).
Dokonce vyrábí sériově i bojlery pro horkovzdušná topení (Nautic-Compact Luft).
Podobnou kombinaci (motor + 230 V) dělá třeba Indel pod značkou Isotemp (Webasto) a jistě další.
Největší výhodou u Elgeny je ale 12/24 V na kterých ohřívá též.
Pokud sérii, tak za mě rozhodně Elgena.
Radek SladkyČlen Přidáno
před 7 letAhoj, Elgenu 10l průtok/elektřina mám, prohání ji kapalina od motoru (dříve vyzkoušeno od Webasta), je to hned a bez problémů (sice za 11500,-Kč), mám tam elektrodu 12V/200W (v poho ji i v zimě ohřeje 200W solár, jinak v kempu jsem na 220V a krmí to tím pádem EBL anebo venku při málu slunka centrála. Anebo pak nedlouhá jízda stačí).
Před Elgenou je ventil ovládaný termostatem z Jablotronu s nastavením na 60°C a hysterezí 10°C a displejem momentální teploty a za Elgenou je směšovací termoventil, který to jakžtakž reguluje na třeba 35°C a násobí tak objem ohřáté vody. Na výrobu bojleru bych se asi nedal, stačilo mi to okolo a to mi to ještě dělal odborník.
Pro inspiraci..... a myslím, že je třeba se občas šetřit a co je nadto lepšího, než moje peníze na které jsem se nadřel dost, abych jim dovolil mi trochu posloužit ;-)
PetrDubiČlen Přidáno
před 7 letprcek123:
Tím ventilem se ovládá ohřev vody v bojleru, aby se mu při delší jízdě neohřála voda v bojleru třeba na 80°C.
Píše tam, že ho ovládá termostatem, kde si nastavuje teplotu 60°C.
prcek123Člen Přidáno
před 7 letZ 60st to stejně mixuje na 35st,
Není zbytečný se "okrádat" o část tepla?
PetrDubiČlen Přidáno
před 7 letNevím jaké důvody má přesně Radek, ale já bych viděl tyhle:
1) výstup z bojleru je na hadici. 60°C snese hadice bez problémů, ale na 80°C už musíš používat speciální hadici a stárne mnohem rychleji nehledě na to, že povolený bezpečný tlak při 80°C bývá mnohem nižší, než při 60°C (to samé je třeba u PP trubek na vodu doma - zkus se na to někdy podívat).
2) při ohřevu na 80°C se zvětší objem vody víc a je potřeba více vzduchu, což může dělat problém bez dostatečné expanzní nádrže.
3) Pro mě nejdůležitější je bezpečnost. Jak Radek sám psal, tak ten ventil na výstupu to tak nějak reguluje na 35°C. Jenomže jsou tam výkyvy a kolikrát se u takových ventilů stává, že třeba na začátku (než zareagují) pustí do výstupu mnohem teplejší vodu (občas i to, co je na vstupu a trvá třeba 1-2 vteřiny, než to sníží). Čím vyšší teplota na vstupu, tím vyšší teplota se může dostat na výstup. A pokud by došlo k poruše toho ventilu azůstal trvale otevřený, tak když ti z kohoutku poteče voda 60°C, tak tě to trochu popálí, ale vyřeší to většinou mastička. Když ti tam chrstne 80°C, tak jedeš do nemocnice. A to mluvím o kohoutku, představ ci by to udělalo, když se ti tohle stane ve sprše..
Takže i podle mě je z provozního a bezpečnostního hlediska lepší to ohřívat jenom na 60°C i když z pohledu množství teplé vody by bylo lepší ohřívat na 80°C. Samozřejmě se všechno dá technicky řešit, ale je otázkou kolik to bude stát, kolik to zabere dalšího místa a podobně. Pokud se to někomu i tak vyplatí, tak není problém.
Petr
JozaČlen Přidáno
před 7 letnapiš mě email, pošlu ti schema rozvodů vody. sem mě to nejde vložit , nebo neumím......
Radek SladkyČlen Přidáno
před 7 letAhoj, omlouvám se za nepřesnosti v popisu výše - na fridexové vodě je nějaký obecný temoventil, který bere 20W, takže je pod proudem pouze ze jízdy - a to přes termostat Jablotronu TM 201 A (s displejem - hodnota teploty pláště bojleru - mám je v nabídce, kdyby někdo chtěl, moc šikovný přístroj), kde si nastavíš co chceš, já se rozhodl pro 60°C a hysterezi 10°C, menší hysterezi jsem nechtěl, ať furt necvaká a větší taky ne, aby to po vypnutí motoru mělo co nejvyšší teplotu. 60°C mám proto, abych nepřehřál hadice - v původním řešení mi 3x prdla a čerpadlo vyplavilo 3x auto - proto mám rád, že je slyšet. To čerpadlo. Taky se dřív zanese bojler kamenem, když je vyšší teplota. Bereme po světě kde co, já ten kámen viděl u sebe. Směšovací termoventil na ohřívané vodě na výstupu mám proto, abych se nespařil tou 60kou či vyšší při případném přehřátí (i proto jsem rád, že vidím kdykoliv teplotu pláště bojleru) a hlavně proto, že tím pádem vyrobím víc teplé vody - dle teploty studené na vstupu - jsme zvyklí na dřívější 15ti litrový bojler. No a když je bojler ohřátý, tak vypnu okruh vypínačem (zbytečně to nežere proud) a zapnu krátce před cílem - dohřeje se rychle. Řešil jsem, zda topnou spirálu na 230V 600W kvůli rychlosti ohřevu (centrálu mám Hondu 900W), nebo na 12V 200W, což trvá déle - ale 12V mám vlastně vždy, soláry to nakrmí v létě denně i 2x, v zimě při slušném počasí jednou - po přechodu s topením z Webasta na Planar mi zbyde mnohem více Ah za den, takže je mohu věnovat ohřevu vody, pokud jsme na místě. Je ale třeba mít těch 200W solár a 200Ah aku. Jinak 1 hodina přejezdu to dohřeje docela jistě.
No a Elgena 10 l EM 12V/200W má příhodný rozměr - chybělo mi málo, abych tam dal 15l. Zarazilo mne, že všude chtějí přes 13tis, pan Sembol z Caravany Slezsko mi ho dodal v ceně přes 11tis. Jinak 15l Elgenu na elektřinu mám v maringotce už 4 roky a v pohodě - v kuse jede pořád bez problému. (tam nebydlíme, máme ji na přehradě ;-) ). Toť vše, tak ať slouží ;-) (hodně za mne dovysvětlil PetrDubi - dík)
MirekJPČlen Přidáno
před 7 letZajímavý jak se jedna věc nechá řešit mnoha způsoby :-). Já se rozhodl pro bastlení a tenhle týden jsem si domů přivezl boiler svařený na míru pod druhou řadu sedadel - sami víte jak se ve vestavbě každý centimetr počítá. Šel jsem cestou kompletního nerezu - had uvnitř je z nerezového vlnovce co se používá na rozvod solárů.
Napojím to na naftové Webasto přidělané pod autem a uvidím, za jak dlouho to nahřeje. Pokud ten čas bude rozumný, tak to na motor ani připojovat nebudu - ten litr nafty cestou navíc mě nevytrhne. Hned za boiler osadím na šroubení směšovací ventil a pak už standard hadice.
MirekJP Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Radek SladkyČlen Přidáno
před 7 letBudeš mít pěkně prohřáté sedátko ;-) - ale na ten motorový okruh bych to nechal rozhodně napojit....
MirekJPČlen Přidáno
před 7 letNo vidíš, to mě nenapadlo - na zimu sundám z boileru izolaci a budu z toho mít i tepovodní radiátor :-). Bude to odizolovaný a mezi boilerem a sedadlem bude i vzduchová mezera - (mám tam sedadla s Espace), tak snad to nebude tak "horký".
Když jsem pod autem viděl, jak dlouhý hadice a kudy bych je musel od motoru k boileru táhnout, tak se mi do toho moc nechce. Je to jenom potenciální zdroj dalších problémů. Uvidíme, jak to bude šlapat samostatně.
Automatické sloučení 20.03.2017 22:43:
Tak jsem o vikendu zprovoznil vymenik s Webastem. Pustil jsem topeni pul hodiny na vystupu vody z topeni jsem nameril 50 st. Odmerkou jsem pak zmeril, kolik teple vody (cca 37st) je k dispozici. Po 20ti litrech jsem prestal pocitat :-).
Pripojeni vymeniku na motor nebudu resit, byl by to akorat potencialni zdroj problemu. Vodu si ohreju cestou Webastem.
Pro info, vymenik ma obem cca 20 litru a jsou v nem 3 metry nerezoveho vlnovce. Webasto je z starsi z Fiatu Ulysse - je to v kompletu i s cerpadly a drzakem - idealni na montaz pod podlahu dodavky.
Upravil MirekJP dne 20.03.2017 23:43,
před 7 let