Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letBalanční systém máme (a používáme) čínskej, holandskej a českej.
Články Wina, Sinopoly, Calb, ZG, Winston a EV.
sipadanČlen Přidáno
před 7 letDík Karle .. vidíš v těch balančních systémech rozdíly, nebo je považuješ za shodně spolehlivé ?
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letSpolehlivost je asi stejná. Je to elektronika. Cena od pár korun za CBM až po deset tisíc za SmartBMS. Liší se komfortem, možnostma nastavení, ochranama,....
Používám všechny systémy. U velkých kapacit občas i zdvojené. Ale opět platí: univerzální rada neexistuje. Nebo aspoň já ji neznám. A každej systém má svý klady i zápory. Takže si k tomu dodávám ještě i vlastní ochranný obvody.
Na stacionární fotovoltaiku je všechno. Na karavany nic. Jsme taková popelka.
p0l0usČlen Přidáno
před 7 letJak resi boostery, ktere jsou pro LFP komunikaci s BMS ?
Mam ModuleX od eskutr.cz a hlavni komplikaci ted je jeden clanek, ktery ke konci nabijeni vystreli nahoru, cimz dojde k odpojeni systemu o neco drive nez dosahnu na boosteru prepnuti do "U" faze. Spravne by si ridici modul mel rict tomu boosteru kolik ma posilat proudu aby k teto situaci nedoslo.
Nebo delaji se Boostery s Balancery ?
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 let1) pokud ten článek tak rychle vybíhá na konci nahoru, tak bych se asi nejdřív pokusil ten proces "ubrzdit" výkonnější BMSkou.
2) myslím že LFP boostery s BMSkama komunikovat hned tak nebudou.
3) když zabírá BMSka na jednom článku - je něco divně.
Zdravý články se nemají rozjíždět vůbec. Ani při boosteřích proudech.
Mě BMSka zabírá při nastavení jaký si určím (stavitelná) CBM to samozřejmě neumí,...
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letAno, 1A balančního proudu je u našich kapacit (100-300Ah) tragicky málo.
Tohle má i jinak výbornej Smart BMS. Buď upečeš stabilizátor, nebo ti relé brzo odpojuje.
Nahoře píšu, že v některých případech BMS zdvojujeme. Případně doplňuju vlastní spínací a bezpečnostní obvody.
Problém je, že v karavaningu je LFP pole neorané a spousta zdánlivě průkopnických (čti levných) řešení - povede k tomu, že baterky za pár desítek až set cyklů začnou pozvolna (nebo i rychle) odumírat.
Na trvalý lehký přebíjení (nad 13,8V), na vybíjení do hluboký nuly (okolo 2,5V) a ponechání v ní, pak ji boosterem nebo solárama namlátí velkým proudem a baterka se nafoukne,...No asi bych dokázal vypotit článek plnej katastrofickejch verzí, ale nechci lidi strašit. Jen je třeba k tomu přistupovat s rozvahou.
A je třeba si říct že i v karavaningu budou průkopníci kteří ty baterky občas zabijí. Ve fotovoltaice se to děje taky a jak říká Palča: každej z nás si musí pár baterek nafouknout,....než se naučí.
Já už tu zkušenost za sebou mám,... z modelářskejch dob a na svejch testech jsem cíleně nafukoval válcový články (páč jsou levný).
Takže: nebojme se LFP, nikdo není dokonalý !!! :)
ufonCZČlen Přidáno
před 7 letna radu Karla protože nestíhají jsem šel do Lifepo od LTW 120Ah a včera našel čas si s tím pohrát, možná někoho bude zajímat montáž, pát fotek. p.Martinec říkal, že do budoucna snad budou mít i originál krabičku, teď je to upevnění trochu víc modelařina .-)
Vlado + Ivča s Kubíkem a Martínkem po světě v Hymer BMC 680
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letjistě, Míra Vejman z LTW Battery si s nima teď hraje. Zdají se mu být dobrý.
Já je rád nemám, protože neubrzdí ani 1A a to mi přijde u článků nad 100Ah prostě hrozně málo. Ale je to jen můj (silně podjatej) názor. Můžu se mýlit. Zavolej do LTW battery jestli se posunuli. Jsou velice šikovní.
Ahoj,já mám tatovej dotaz.Mám v autě pod sedačkou nabíječku-(opsáno ze štítku)Elektrmatik LA110 220v-50Hz 30Ah Blei-Akku 12v=7A.Chci se zeptat jakou baterku mohu použít a jestli tato nabíječka má nějaké jištění pro přebití.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letjistě, je to starej Schaudí LA automat.
Chaka je tyristorová WoU. 5A aritmeticky 7A efektivně.
Nevím jak jsi na tom s elektrikou.
Tak jen stručně:
Nabíječka dosáhne 14,4V a přepne se na konzervaci (ta jede 13,8V) a nějakým způsobem klesá. Když napětí baterky zklesá na 13,2V, celý algoritmus se obnoví, nabíječka začne odznova; nastoupat na 14,4V sklesat na 13,8V a počkat až to sjede na 13,2V. A tak pořád dokola.
Pokud nejsi elektrikář:
lepší je nabít a odpojit (1-14dní připojený auto na 220V nevadí) ale celej rok připojený není dobrý. Na to je chaka IUoU u nových moderních nabíječů ale ty jsou řízený procesorema to už je zcela jiná kapitola. Tvoje auto je veterán.
Baterka od 35Ah až po cca 80Ah. 90-100Ah zvládne, ale nebude moc ráda. Hlavně ne v horku. Kdybys jí přidal ku pomoci třeba 100W solár (i jednoduchej s tím blbým PWM réglem) bude ti vděčná.
:_ Karel
Karle děkuji za odpověď.Jezdíme většinou do kempu,tam se připojím ale na divoko je problém.Ta baterka co tam je nedrží.Proto chci koupit novou.Proto jsem se ptal jakou tam dát.Soláro by bylo dobré,ale s tím si sám navím rady.V sobotu budu u Mimoně,což je kousek od tebe.Mohl bych se zastavit pro radu?Nevím ale kde tě hledat v Č.L.Ještě jednou děkuji Milan a Helena.
P.S.Mohl bys poslat číslo na mob.,nebo SZ.
PeropČlen Přidáno
před 7 letDobrý den ,když to tady čtu,tak musím konstatovat,že to jsou dobré a prospěšné rady. Ale bohužel,jsem již starší a nejsem odborník na el. Proto mám takový dotaz. Jak je to vlastně s tou cikličností dobíjení. To podle vyjádření,že olověná bat. vydrží jen tak 100 nabíjení,tak to bych měl po baterce za 4 měsíce,poněvadž mám soláry a ty každý den znovu dobíjí. Tak nevím jestli by se neměli raději odpojovat od soláru. A také asi bude problém,že nástavbová baterka je trkční a motorová je startovací a soláry je nabíjejí obě. A solár napřed nbíjí nástavbovou bat. a když je nabytá ,tak připojí i motorovou startovací. Dříve jsem soláry neměl a jezdili jsme většinou do kempu a připojovali se,takže jsem toto neřešil. Nyní mám již páte auto a to právě se solárama,poněvadž již jezdíme většinou na divoko a jme nezávislý a to ještě mám potřebu nabíjet bater do elektrokola. Sice problém nemám,ale jak to čtu tak bych to chtěl lépe ošetřit,poněvadž baterie mám v autě celoročně. Nějaké složité odborné vysvětlení těžko strávím,ale takový ten sedlácký rozum špatný není a vždy mi pomohl. předem děkuji,za vysvětlení jak je to s tou opakovaným nabíjení a jestli mám odpojovat solár.děkuji. Per.
floridan79Člen Přidáno
před 7 let100x nabijeni myslim je mysleno z 0 na 100 procent jeden cyklus krat 100, kdyz v pondeli vybijes 30 procent v noci a rano ti to dodaj solary a takhle to udelas 3x za sebou tak jsi profofroval jen jeden cyklus z tech 100 moznych.... a tech 100 je navic minimum co je zarucene, klidne to muze byt 500x kdyz se dobre staras a nevybijis moc do mrte. Spis co ti baterku zabije rychleji nez vycyklovani tak je v lete pri nabijeni v poledne teplota v aute 40 stupnu a vic a naopak v zime nedostatecne dobiti pri minusovych teplotach. taky nejsem odbornika takhle myslim ze to je, pokud ne rad se priucim.
PS - Jinak plati solary ve Wattech plus minus rovna se baterka v Amperech a nabijeni desetina toho v Amperech aby to bylo nejak vyrovnane.
Ja mam pro priklad 2x100W solary, baterku 230Ah a nabijecku 20A. Regulator ma 10A max kam se tak tak vejdu se solarama takze ho vlasten da se rict pretezuju v lete. Je to klasickej PWM a solary maj 19V.
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letto Perop:
jen doplním Dana; běžný olovo zpravidla vystačí na 200cyklů (u výrobců se počítá vybití do 50%).
Máš tam regulátor PWM (asi od Büttnera - Mobile Techology) ten přepíná baterky po dosažení určité úrovně napětí. V zásadě to není špatně, jen jeho účinnost je nižší ale to zpravidla nevadí.
Nech ten systém (pokud vyhovuje) tak jak je a netrap se.
Pokud by baterky umíraly nezdravě brzo (dřív než za 4 roky) pak to je třeba léčit, jinak ne.
:_ Karel
PeropČlen Přidáno
před 7 letJen se mi párkrát stalo,že ráno je kapacita baterek na cca 40 %,ale to jestli něco nebere proud bez zapnutí. Ale právě také nevím jestli není problém,že nástavbová baterie je 100 Am. trakční a startovací motorová je jen 74 Am. A při nastertovaném motoru alternátor napřed nabíjí motorovou bat. a to 14,1 V jestli to není moc.? dík.