Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem

Zapomněli jste heslo?
Klikněte sem.

Kdo je on-line

· Hosté on-line: 21

· Členové on-line: 4
Janinka, Jarda Borek, Bohous a Jana, libri

· Registrovaní členové: 9,731
· Nejnovější člen: david_zeman
EuroTrail

Nástěnka

Abyste mohli napsat zprávu, musíte se nejprve přihlásit.

Milan Hampl
24.02.2017 22:31
My asi nestihnem spravit ávku, takže přijedem jako běžní smrtelníci bohužel

jirkaj
22.02.2017 21:35
Taky jedeme, bude v pátek mejdan? Pivo

Milan Hampl
22.02.2017 20:42
My jedeme...

hasic
17.02.2017 18:08
Irčo i od hasicu vše nej...

Zdenek a Irena Lbc
17.02.2017 17:20
Moc děkuji za přání a brzy někde někdy ahojjjjjjj inlove

Feromont
17.02.2017 13:11
Ireně do Liberce vše nejlepší k narozeninám přejí Jana a Luboš mavam kiki

www.karavanypro.cz

Číst diskuzi

Karavan » TECHNIKA » Elektro
 Vytisknout diskuzi
Jakou baterii? Olovo nebo LiFePo4?
Toto vlákno zakládám pro všechny, kteří se rozhodují jaký typ palubní (nástavbové) baterie zvolit.
Budeme sem vkládat POUZE TECHNICKÉ INFORMACE, POZNATKY A DOTAZY STRIKTNĚ K DANÉMU TÉMATU.

Pro začátek a základní orientaci v problematice:
doplním základní informace o obou typech baterií,
popíšeme si jejich výhody a nevýhody
a postupně sem budeme doplňovat zkušenosti z praxe


Cyklická odolnost
Baterky se testují na množství cyklů při 50% vybití. Některé typy můžeme vybít jen z 30% (startovací olověné) jiné až do 70% (trakční olověné). Lithium můžeme vybít z 95% - proto lze obecně říct, že 100Ah LiFePo4 má stejnou využitelnou kapacitu jako 150- 180Ah olova.
Jednak můžeme LiFePo4 baterku (dále jen LFP ) vybít celou, a druhak olovo ztrácí na kapacitě = čtvrtý rok má olovo reálnou kapacitu např jen 100-120Ah a využitelnou kapacitu s bídou 60-100Ah.

Když řeknu, že někdo olověnou baterku "vycykloval" tak to znamená, že třeba za dva roky nabydlel 200 nocí s vybitím baterky do 50% její kapacity. Na konci ta degradace už je geometrická, ne lineární a kapacita baterky pod 80% klesá velice rychle. Proto se baterka považuje za vyřízenou, když má méně než 80% kapacity.

Cena
za uloženou Ampérhodinu/1 cyklus (100Ah baterka)
nebudu tu pitvat grafy;
běžná desková zaplavená PB baterie 100Ah při 50% cyklování (3000Kč/200cyklů) 300/200=15Kč
LiFePo4 baterie 100Ah při 50% cyklování (25000Kč/8000cyklů) = 3Kč
životnost olova 4 max roky
životnost LFP 10 a více let
Z toho vyplývá že jediná nevýhoda LFP bateriíí je jeich pořizovací cena

Olověný akumulátor

Desulfatace
Desulfatace je zjednodušeně "odrezivění" desek. Každým cyklem čisté olovo rozpouštíme do elektrolytu (nabíjení) a zpátky usazujeme na desky (vybíjení). Tenhle proces v podstatě "galvanického" přenosu rozpuštěného olova vydrží ty elektrody řádově pár setkrát než se rozpadnou a nečistota olova taky něco udělá. Tzn.že, olovo které přistálo zpátky na deskách je dílem porézní a dílem se všechno nevrátí protože tam zbyde sulfát (síra je nutná v elektrolytu - H2SO4). Čím déle je čisté olovo na deskách tím větší krystaly sulfátu tam narostou. Až ty velký už nabíjecí proud nepřepere a deska v silně zarostlý části zmrtví. Tak se stane, že třeba půlka desek na článku je beznadějně zarostlá (zasulfatovaná - viz obr. 1) a to se pak nějakým způsobem léčí.
Léčba je:
- chemická
Nalít do článku chemikálii která rozpustí krystalky Síranu olovnatého (sulfát) je ruská technologie. Údajně fungovala, osobní zkušenost nemám.
- nebo desulfatace elektrická
ta je u nás celkem běžná a mírně zasulfatované články dokáže s větší či menší účinností oživit (rozbije malé krystalky na které klasický nabíjecí proud nestačí) Velké krystaly ale bez tvrdé degradace desky stejně nerozbije. Ty desky jsou slaboučký jako papír (mají cca 1mm) a dřív byly tlustý jako prkno takže jejich destrukce neprobíhala tak rychle (kroucení, rozpad)

Legovací prvky na deskách
Odolnější na čistotu kovů, správné usazování, pevnost desek a samovybíjení - jsou dnešní desky s legurou z Vápníku (Ca) na obou deskách, dříve se používal hlavně Antimon (Sb ). Dnes se používá jak čisté Kalcium tak směs Ca/Sb. Popisovat detailně systémy a vlastnosti legur by přesáhlo možnosti tohoto článku, ale později si je v případě zájmu můžeme probrat.

Můj osobní názor je, že ve většině karavanových aplikací se jedná o kříšení mrtvého dítěte a proto desulfataci nepoužívám. Ale je to jen můj osobní názor.

Typy
PB akumulátor zaplavený (klasický deskový) nejpoužívanější
výhody
- cena
- nevyžaduje žádnou péči ani údržbu (krom dobíjení, pochopitelně)
- je relativně blbuvzdorná
nevýhody
- hmotnost
- malé množství cyklů (cca 200 běžné typy - až 500 snad Banner a některé profi typy) krom špičkového Trojana (1200cyklů)
- vysoké samovybíjení (cca 1% kapacity denně) po cca třech měsících nečinnosti se plně nabitá baterka sama zabije
- toxicita (olovo, kyselina)

svitkové elektrody typu Optima
výhody
- výborná cyklická odolnost (až 500cyklů)
- menší samovybíjení
- při paralelním řazení se "nerozjíždí" tolik jako desková baterie
nevýhody
- cena
- největší dostupná kapacita je jen 75Ah

Gelový akumulátor
výhody
- určení do lodí a Offroadů (náklony)
- vyšší odolnost proti hlubokému vybití, nižší samovybíjení a o něco delší životnost (snese půlroční pobyt bez péče a dobíjení což by pro klasickou zaplavenou startovačku byla jistá smrt)
výborná aplikace do strojů které jedou jen občas (čtyřkolky, motorky, sekačky, sněhové frézy)
- lze osadit v jakékoli poloze (naležato)
nevýhody
- vyšší cena
- nesnáší přebití (nafoukne se, a je to jistá smrt)
- špatně snáší nabíjení vysokými proudy (dtto)
- není blbuvzdorná
- toxicita

AGM
výhody
- blbuvzdornost slučuje výhody Gelu a zaplavené baterky
- možnost náklonů a uložení v jiné než svislé pozici (nevyteče)
nevýhody
- cena
- toxicita

LiFePo4 akumulátor
jsou to elektrody z železa, lithia a jako elektrolyt slouží kyselina Fosforečná (H3PO4)

výhody
- až o 70% nižší měrná hmotnost než olovo
- umí vydávat vysoké proudy až 3C (100Ah umí vybíjet až 300A)
- umí přijímat vysoké nabíjecí proudy až 1C (100Ah baterka = nabíjecí proud až 100A !!! )
- nemá paměťový efekt (jako NiCd, NiMh a další)
- nemá téměř žádné samovybíjení
- má menší vnitřní odpor
umí přijímat rychle všechno co dostane - typicky v zimě soláry přes poledne dají 15A olovo ale 7A odmítne "že je to moc rychlý"
LFP bez reptání pobere všechno co přijde
totéž se týče alternátoru (LFP nestoupá tak rychle jako olovo, déle je tam větší napěťový spád a alternátor i bez boosteru nabíjí rychleji
než olovo/olovo)

- životnost lithia je více než 10let
- cyklická odolnost mnohonásobně převyšuje olovo
- cena za jeden cyklus je cca pětinová
nevýhody
- pořizovací cena
- nutnost ochranné elektroniky
- nesnese vybití do nuly a přebití (rychlá smrt = železná elektroda v zoxiduje z uvolněnýho kyslíku rozkládající se kys. fosforečné)

Způsoby využití

Olovo velmi vhodné
- většina normálních karavanistů jezdících jaro-podzim
- posádky které nejsou náročné na spotřebu energie - nemají Mikrowelle - dále MW), kafostroj, fény na vlasy a podobná zařízení s měničem 2000W
- posádky které jezdí spíš do kempů
Olovo/LFP - tak půl na půl
- posádky které jezdí na zimu 1-3 měsíce do tepla (Španělsko,Itálie,Řecko,Maroko) v poledne soláry "zaberou" a olovo část odmítne, že je to moc rychlý
- posádky které jezdí na zimu lyžovat 3-7dní nebo i delší dobu
LFP jednoznačně
- posádky které nabydlí víc než 50dní v roce v autě (doporučeno i pro přezimující posádky s větší spotřebou (TV, sat, měnič 1000-2000W pro pekárnu a další spotřebiče) mám tady posádky intenzívně jezdící, které vycyklovaly 230Ah olovo za rok a čtvrt nebo za rok a půl !!!!
- posádky které jezdí celoročně na divoko (správně nadimenzované soláry utáhnou až na výjimky celoroční provoz)
- posádky které jezdí lyžovat na dobu delší než 4dny v kuse a nechtějí kupovat E-Foy který stejně za 1000h provozu má poloviční výkon a po uppgradu už jen 75% výkonu a už nikdo neví co z toho za dalších 500-1000h bude
- pojízdné kanceláře
- expedičáky jezdící mimo civilizaci (např. několikatýdenní i delší expedice)
Karel Prokop přiloženo následujícíobrázky:
obr_4.jpg obr_3_1.jpg obr2_4.jpg obr_1_2.jpg

Upravil/a Karel Prokop dne 09.11.2016 11:01
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 18
Páráda, chcem LiFePo4! umi
 
Upravit
Už jsem ty obrázky sem dával v jiným vlákně, ale pro jednoduchou, základní orientaci je sem dám znovu: Je to několik sad článků od Winston (90Ah) a Sinopoly (100Ah).
Elektronika - jsou tu různé typy balancérů (aktivní, pasivní, kapacitní), hlídacích Mosfet obvodů, spínacích bezpečnostních relé, proudových Hall snímačů, a různé další elektroniky kterou testuju.
V podstatě mi projde rukama veškerá dostupná technika kterou zakoupím (pjekně za svý), pak to všelijak trápím (vobčas mi něco radostně shoří) a ověřuju její vhodnost pro karavaning.
Jen pro info: původně stropní dvěstětisícovou hranici vyhraněnou na testy LFP a různý nákupy komponentů pro LFP už se mi podařilo za poslední rok úspěšně přelízt,...

Protože bohužel - co je dobrý pro malý elektrárny, není úplně vhodný pro nás.
Totéž platí pro elektrovozítka (vč. elektroaut - testován elektrický Golf a Nissan) a dalších aplikací.
Takže systémy u nás distribuovaný nemají úplně optimální parametry pro karavan. Některý aplikace se hodí víc, jiný jdou použít jen po úpravách.

No a to je moje práce: vyhledat systémový řešení do karavanu; aby při přebití vyhlásilo alarm, případně zcela odpojilo baterky.
Aby byl systém, který by přes Bluetooth nebo přes GSM bránu dal avízo, že je alarm.
Je toho hodně, ale půlroční provoz kdy se téměř denně nabíjely pouze elektrokola ze solárů se plně osvědčil (na to jsem trošičku pyšnej).
Teď tady mám pár aplikací na kterých pracuju a moje auto bude sloužit jako jednoduchá předváděčka pro potenciální zájemce.
Budou si to moci prohlédnout, osahat a zjistit co je zajímá. To bych rád stihnul do svátků.

Pochopitelně jsem připraven karavanový obci v případě zájmu podávat průběžnej report.
Karel Prokop přiloženo následujícíobrázky:
354_1.jpg 744_2.jpg
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 1
Skvělá práce Karle. Po LiFePo4 aktivně pokukuji :-) . Prosím proto o zveřejňování aktuálních informací. Doufám, že se ti "hlídací elektronika" podaří vyladit tak, aby nebylo nutné posílat "alarm" ani přes GSM, ani přes BT, jelikož v době kdy hrozí přebití je většina cestovatelů od bydlíka více, či méně vzdálena. Nedovedu si představit, co by se ve mě odehrávalo, kdyby mi elektronika poslala SMS o přebíjení v době, kdy budu na kole 50 km od bydlíka. Vím jen, že by mě na zpáteční cestě nepředjel ani Sagan.
 
Upravit
čau Tome. Všechny systémy budou mít dvojí jištění.
Je mi jasný že ponechat 50 tisícovou baterku napospas nějakýmu jednoduchýmu obvůdku, by byl bezbřehej optimismus, ba až Shock debilita.
zn. jsem realista. Všechno je to čína Frown.

Bezdrátový dálkový informování bude jen kontrolní mechanismus pro potřebu (a klidný spaní) majitele.
Zatím mám v testu verzi Bluetooth (pro lidi co jim auto stojí na zahradě) s dosahem pár desítek metrů max. Aby do něj nemuseli běhat čumět na voltmetr jestli jsou baterky O.K. Je na to jednoduchá aplikace do Smárt-founa (bohužel ještě nejede jabkám, jen na Androidu).
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Mám dvě baterie Varta 105Ah. Je jim skoro pět let. Jak to tu čtu, měly by v blízké době umřít, tak pomalu pokukuju
po jiných. Rozumím tomu ale jako kůň kafi. Dneska jsem viděl v Tescu baterii Bosch 90Ah za 2399,-.Připadá mi to jako dobrá cena, ale jestli ji můžu dát do kabiny nevím. A jestli je skladovat třeba ještě dva roky, než kleknou ty původní, taky nevím..
Sapuki přiloženo následujícíobrázek:
wp_20161109_003.jpg
 
Upravit
Sapuki napsal:

Mám dvě baterie Varta 105Ah. Je jim skoro pět let. Jak to tu čtu, měly by v blízké době umřít, tak pomalu pokukuju
po jiných. Rozumím tomu ale jako kůň kafi. Dneska jsem viděl v Tescu baterii Bosch 90Ah za 2399,-.Připadá mi to jako dobrá cena, ale jestli ji můžu dát do kabiny nevím. A jestli je skladovat třeba ještě dva roky, než kleknou ty původní, taky nevím..

o pár stovek víc a máš originál do Tesca bych pro baterii fakt nešel:
http://www.batter...v--lfs105/
mavam
Zdeněk 63 Alena 54, vnuk Péťa 13 občas i Matěj 8
 
http://traperi.sweb.cz/ Upravit 1
Zdeněk mě předběh´ Smile
Nepíšeš, kam tu baterku chceš.
Tohle je klasická startovací baterka (pro motor) ne pro nástavbu. A cena tomu odpovídá.
Trakce jsou vždy dražší.
Do nástavby patří baterka s logem karavanu, lodičky nebo nápisem trakční baterie, případně Dual Purpose (dvojí využití).
To je baterka s legurou z Kalcia,Antimonu nebo kombinace obojího a hodí se jak do motoru tak do nástavby.
Typicky: stříbrný Vartí baterky to mají. Modrý Varty jsou klasický startovačky.
Ta 105Ah z předchozího odkazu má vyšší desky než klasický pouzdra. Proto má vyšší kapacitu při stejný ložný ploše.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
A je to jasný. Tomu říkám praktická odpověď. Děkuju oběma Ok
/ jo, myslel jsem baterii do nástavby, jak jsem psal, mám tam dvě/
 
Upravit
Karle jak se divas na teploty v zime a LFP v aute kde se nepritopi celou zimu a auto klidne 2 tydny stoji v zaveji snehu? Vim ze se u LFP pise i do -20C ale preci jen baterku na elektrokolo bych taky venku v kulne pres noc nenechal. Vyse jsi psal ze znas lidi co dokazali vycyklovat 230Ah olovo za rok a pul, zrejme se k nim take mohu prihlasit takze taky zvazuju vetsi investici na elektrovyzbroj, radim se do te tve treti skupiny, do skupiny nomadu. Obcas mi nekdo rekne proc vubec do toho svyho staryho Ducata jeste investuju (kdyz jsem sel do 4x4 a pak jeste TD) ale to asi beznej vopcan nepochopi co jezdi fobii 1,2HTP do prace a z prace a vsude musi byt prvni. Tvuj clanek me snadno presvedcil ze proste to lithium potrebuju a neda se bez nej zit oh Ok umi
Ja, Hanule, Roxinka a Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TD 4x4 (Kosmik)
 
Upravit
Dane, mrazu se vůbec neboj.
Jedinou věcí je, aby baterky byly nabitý a umístěný v interiéru (když bydlíš je jim teplo a mají dost kapacity).
Mrazová odolnost je -40°C.
Přesnej styl hlídání bychom vyspecifikovali osobně.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Můžu se zeptat, jestli jsou všechny vyjmenované typy vhodné i pro napájení moveru? Přeci jen proudové potřeby nástavby a moveru jsou trochu jiné. Můžete mi doporučit nějaký typ baterie pro napájení moveru 2go, váha karavanu max.1500kg, nabíječka Waeco PerfectCharge IU812. Děkuji
Opel Zafira + Hobby, Roman, Terezka a Nikolka a Dany
 
Upravit
Bohuzel prvni co nutne vymenit je nabijecka. LiFe maji uplne jinou nabijeci krivku. Jinak je LiFe pro mover velmi vhodny, prave si jej takhle delam.

Co tady asi moc nezaznelo tak je potreba pri prechodu z "olova" na LiFe vymenit skoro celou elektroniku Sad a bacha na jedu vec vsechny ochrany v aute pocitaji s max. 13,7V kdezto LiFe ma 14,4V.

Jinak tohle je zhava novinka https://www.i4wif...ingem.html
Je to pecka!

Mj. pred nejakou dobou jsme se bavili s Karlem na foru,ze doba LiFe prijde a vidim, ze prichazi. Muj nazor je ten, ze pro nove instalace bych uz volil LiFe, ale pro ty co maji jiz vse na olovo tak bych jeste jeden cykl dal (cca. 3-4 roky max) a potom bude vse za rozumnejsi penize jak elektronika tak baterie.
 
Upravit
@Roman ST1
Olovo má smysl - pokud nabíječku už máš, a nevadí ti váha.
--------------------------------------------------------------------
LFP by stačilo např 50Ah (malý a lehoučký), ale je dobrý na něj dát Lixxx nabíječku. Olověná by to taky zvládla, ale dobrý to není. Musela by se tam dát drahá hlídací elektronika. Pro Lixxx nabíječku jednoduchej pasívní balancér postačí.
Pokud se ti líbí LFP řešení (je vysoce elegantní)
důvody pro
1) váha
2) životnost
3) 50Ah LFP umí dát 150A proudu jako nic

@PATA
Umíme "zkrotit" i olověnou nabíječku (všechny dostupný auta mají EBL na olovo), ale pravda, ouplně jednoduchý to není. Musí tam být dvojitý jištění.
20Ah LFP na mover bych se bál dát.
Zkratovej proud moveru EM 303 na karavnu 1400kg (4-5cm vysoký prkno nebo kořen) je ke 150A. Osobně odměřeno u nás na dvoře. U těch větších poleze ke 180A. 20Ah x3C je 60A. To mover bezpečně překročí u vašich půldruha tunovejch vagónů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@All
protože nemalá část lidí jsou špekulanti kteří si nepřidají za větší mover, tak velká část těch moverů jezdí trvale přetěžovaná. A návrh baterky 20Ah na 150A vodběry je těžce mimo mísu.
Kupecký počty, hoši bacha nato!
Fyzika platí pro všechny stejně !!!!

p.s. když sem se ptal ing.Bauera v Trumě jak testujou movery - tak mi bezelstně odpověděl že na výjezdu z garáží,.... asfalt hladkej jako sklo a bez jediný nerovnosti typu: kořen, klacek, obrubník,... A ty data bezelstně dali do datasheetu.
Kravaťáci,.... hura

Ještě něco: když se na netu za "super preis" objevil EM 203 tak se všichni rozjásali jaká je to "bohovská kúpa"
Docela by mě zajímalo, jestli se už někde veřejně přiznali ti, co si ho osadili na karavan těžší deseti až dvanácti metráků jak jim to jezdilo,.... (odpověď samozřejmě znám,....) páč pár nadšenců vosleplejch cenou jsem zklamal, když jsem to vodmítnul montovat na jejich půldruhatunovej karavan,....
Upravil/a Karel Prokop dne 10.11.2016 19:07
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Díky za odpovědi, karavan máme od září, je to Hobby 460 Excellent rv.2013.
Mover Truma Go2, baterie i nabíječka na něm už byli montovány.
Baterie po odpojení od nabíječky dokáže utáhnout karavan na max. 10m, týden po odpojení má baterie jen 10,5V Proto sháním informace, co tam ideálně dát.
Karavan má doložnost 380kg, takže nějakou váhu snese Jedu
Roman ST1 přiloženo následujícíobrázky:
57b7301717dc9490d8690100.jpg 57b7301a89d4d40a82b40100.jpg

Opel Zafira + Hobby, Roman, Terezka a Nikolka a Dany
 
Upravit
Můžeš tam dát olovo 90 nebo 105 Ah ale bude úpět. Nebo dát větší a větší nabíječku. Nebo dát LFP.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit
Asi bude olovo uz za zenitem Sad
 
Upravit
POZOR HLÁŠENÍ:

Tři dobré zprávy pro vestavbáře (a všechny ostatní karavanisty)

1) Lixxx a PB Booster 30A a MPPT regulátor na 500Wp v jednom
chodí to fantasticky - testovaná vestavba má na střeše 300Wp a baterie LFP Sinopoly 100Ah.
Solární nabíjecí výkon ve dnech 11-16.11.16 byl 2-11A (max bylo přes poledne a to bylo fakt zataženo).
Cena MPPT/Boosteru by neměla přesáhnout 15.000-16.000Kč. Zatím jednáme o možnostech dodávek a k vidění je mě. Po tel. dohodě lze přijet na prohlídku nebo případnou konzultaci i mimo prac. dobu.

2) 150W nabíječka pro elektrokola z 12V na 24,36 nebo 48V (články Lixxx) k dispozici. Po půlročním testování - spokojenost. Montáž a nastavení na konkrétní aplikaci budeme provádět my, jinak (bez záruky) lze poslat a zkompletovat sami.
Výhody: není potřeba měnič, který žere jako kráva.
Rychlejší nabíjecí časy.
Standartní nabíječe na 220V jsou zpravidla jen 2A typy (75W při 36V).
Nevýhody: nelze použít na baterku s blokovací elektronikou (např. Bosch)
Cena 2.200,-

3) testujeme ohřívač vody na 12V z Lixxx baterií. 100Ah Lixxx baterka ohřeje 3x10l vody z 10°C na 50°C. Rychlost ohřevu při 500W je cca 1°C za minutu a 10l.
tzn.: Boiler cca 7l udělá 15-20l teplé vody a to celé cca 5x. Na umytí dvou dospělých lidí stačí 20l (osobně oměřeno). Ohřívat bude topné těleso 300/600W. Dá se říct že to bude takový zásobníkový ohřívač vody (zjednodušeně řečeno průtokáč) na 12V.
Cena ještě není stanovena (doufám, že se vejdeme do 5000Kč).

Takže: vestavbáři uvažující o možnosti solárů, ohřevu teplé vody z 12V a nabíjení eklektrokol z palubní baterie LiFePo4 je řešení. Dovolím si říct že průlomové.

výhody - všechno
nevýhody - pořizovací cena (vstupní investice)

na závěr: prosím zvažte - jestli by byl zájem udělat jednoduché setkání u nás, kdy bychom si probrali jednotlivé možnosti a individuální řešení Lixxx baterií a vestavbových řešení.
Termínově je mi to celkem jedno, pokud možno v zimě (leden únor), nebo zjara. Zvládnu dva termíny.
Zájemci o setkání prosím psát mejlem na abychom zde neplevelili vlákno.

Pak bychom zde jen vyhlásili termíny (setkání proběhne u nás na firmě)

Konec hlášení.
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 2
@Karel: Mas pravdu v tech proudech, proto podle specifikace

viz: https://files.i4w...20Spec.pdf

jde videt, ze umi spickove az 10C pri 5sec za 1min coz je podle me dostacujici pro naraz, ale musim poradne otestovat ;) (duvodem je, ze tahle baterka proste nema takej objem jako olovo a proto hrozi prehrati clanku)


Pata
 
Upravit
Na základě dotazu v jiném vlákně sem dávám info o olověných bateriích Trojan:

Trojan je asi nejlepší olovo co existuje. Je to klasika se vším všudy (výhody i nevýhody olova).

Výcuc z data-shitu:
V bateriích Trojan je osazen pokrokový separátor Maxguard® T2. Trojanův separátor Maxguard T2 je vybaven více žebrovou geometrii, která udržuje kyselinové kanály otevřené pro delší dobu elektrochemického zpracování a zároveň snižuje riziko rozvrstvení.
Materiál je formulován na proprietární bázi kaučuku Maxguard s inhibitorem antimonu pro lepší převod mezi kladnými mřížkami a zápornými deskami. Nově zpevněný, zesílený separátor poskytuje ještě lepší oddělení, což má za následek robustnější konstrukci baterie se zvýšenou ochranou proti poruchám způsobeným degradací separátoru. Separátor Maxguard T2 dodává bateriím Trojan větší výkon a poskytuje tak delší životnost baterie a významně snižuje vaše provozní náklady.

p.s. legúru antimonem (Sb ) i kalciem (Ca) má i ta mnohými proklínaná Varta. Každý prvek má svý výhody i nevýhody. Pro nás platí, že Vápník (Ca) má výrazně nižší samovybíjení. Antimon má zas jiný přednosti, ale musí se ho tam dávat hodně (5-7%). Varta u "trakcí" dává hlavně Ca/Ca(na oba póly) legúru. Takže malý samovybíjení. Což neznamená možnost ponechat beztrestně v hluboce vybitým stavu.

doplnil jsem vobrázek: ukazuje tvar tý "revoluční" membrány

Za mě: Trojan dobrá přestupní stanice mezi standartním olovem a LFP. Hlavně stran ceny.
Ale lidi - co vycyklujou nebo zničí olovo, zničí i Trojany !!!

Tam už je jednoznačně potřeba LFP. Proto se Trojanama (Optimou, Mastervoltem a dalšími) zabývám jen zcela okrajově.

Trojany mají jednu výhodu, a tou je cyklická odolnost PŘI VYBÍJENÍ DO 50%.
To je potřeba si říct. Určitě nejsou všespasitelný.

Pokud nám baterka nestačí kapacitně, nebo váhou, vyhrává LiFePo. Jednoznačně.
Karel Prokop přiloženo následujícíobrázek:
trojan_separtor.jpg
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 1
Přejít na fórum:
Vygenerované za: 0.49 sekund
134,395,919 návštěv