Ahoj, moje zkušenost:
75 KW, ale v benzínu. Dříve jsem si často půjčoval Eifelland 415TM, hlavní sezóna 850 Kč/den, mimo sezónu 550 Kč/den.
Jezdil jsem s ním za cca. 10,5 až 11 litrů, šlo to, vždy za kamionem, ale bylo to takové dost únavné - hlavně dálnice do kopce, kdy jedeš za 3 osmdesát a předjíždí Tě kamiony není moc zábavný.
Pak se mi povedlo koupit parkovací stání s vraty 200 cm výšky a koupil si Rapid Club 42 CP, který má výšku jen 199 cm - má skládací střechu.
S ním jsem jen letos najezdil asi 6 000 km a byl v něm zhruba měsíc a je to fakt pecka - šířka je jen 202 cm, výška jen 199 cm a udělá to neskutečný rozdíl v jízdě - spotřeba ať jsem jel kam jsme jel vždy po tisíci km se ustálila na 8,1 (bez něj tak 7,5, ale jedu po dálnici 130). Jedu si svých 100, když předjíždím rozjedu se bez problému až na 130 (ve Francii je homologovaný na 130, takže se snad nerozhoupe - každopádně se pocitově chová líp než Eifelland 415TM v 90 km).
Pro slabé auto naprosto geniální, každý cm výšky udělá hrozně moc. Postavení střechy je cca. 30 vteřin, prostě se zvedne a je to. Žádná síla není potřeba. Letos v byl Tarvisiu hned za tunelem zúžený sjezd tak na 220 cm, navíc do otáčky - bez jakéhokoliv označení, jen mini cedulka zákaz vjezdu nad 3,5 tuny, o šířce ani slovo. Se strachem, ale v pohodě jsem projel, obytňák za mnou to tam zapíchnul a vycouvával. Jestli něco urval nevím, ale spíš myslím, že celý obytňák orval a měl po dovolený. O to si pak říkáš, že každý cm je hrozně znát.
Rozkládání stolu na postel taky absolutně v pohodě, kluk 12 let se ta týden vyspal a skládání postele na chviličku. Jinak dělá se i ve variantě s palandama, ale tam už je cena jide.
Měl půjčený i Eifelland 495TF, ale to už jsem raději tahal silnějším autem (bez tak za 5,5 s ním tak za 9 litru nafty) a pak si půjčoval jen tu 415ctku. Ta šířka 250 cm prostě není příjemná - jak máš auto výrazně užší než karavan, tak je každá zúžení do jednoho pruhu na dálnici dost nepříjemný - hlavně v noci - musíš se hodně soustředit a když jedeš zúžením 20 km za tmy a deště, tak je to hodně únavný. U Rapida to neřeším, 202 cm se vleze vždycky. Dokonce s ním jde i předjíždět, když někde chytneš nějakou brzdu.
A uvnitř karavanu velkou šířku nijak extra nedoceníš. Jasně, ve 3 se hůř vyhýbá a když chce jeden do skříně, druhý si musí sednout, když se jeden převlíká, druhý musí počkat, ale za tu pohodu cestou to stojí.
V podstatě se s ním jeden jako s obytným autem, ne přívěsem - prostě o něm vůbec nevím, navíc nevrže nábytek, netřese se nádobí, ale jseš v příjemným tichým prostředí osobáku.
Kdyby Tě to zaujalo a uvažoval jsi o něm, můžu se podělit o zkušenosti s karavany se zvedacími střechami - než jsem ho sehnal, hodně karavanů se zvedacími střechami jsem viděl, ale vždycky to byl kompromis - Rapido je pro mě bez kompromisu. Mrkni sem:
http://www.strech...
jsou ta nákresy všech modelových řad Rapida, kdybych Tě zlanařil k uvažování, dej vědět.
Jinak pokud uvažuješ o palanďáku kvůli pevnému spaní pro dítě, tak asi nejlehčí karavan na trhu je Caravelair 466 - prázdný jen 920 kg, ale skládací umyvadlo - není to nic moc, 486 1010 kg s rozumnou koupelnou.
K samostatnosti mimo kemp: to se úplně tluče s nízkou váhou a nízkou cenou - karavan jde předělat, aby byl soběstačný, ale baterie, nádrž na vodu, nádrž na odpadní vodu, solární panel... to všechno = váha navíc... Zjednodušeně - nechci do kempu = obytný auto, chci někam přijet, odpřáhnou, nic neustále nebalit a mít vše v bezpeční v kempu a jezdit na výlety po okolí = karavan + kemp
taky sprchování v karavanu - půjč si karavan se sprchou za zkus to - studená voda, máš jí 20 litrů, napouštíš jí někde na pumpě tím, že taháš kanystr, pak Tě obalí ve sprše igelit - no nezkoušel jsem to, ale moc bych nevěřil tomu, že by to šlo... já si jednou v karavanu sprchoval nohy o bláta a pak jsem hodinu myl sprchu, rozumnější bylo vzít je petkou před karavanem...