Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Trakční baterie LiFePO4: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Trakční baterie LiFePO4

Poslední aktualizace před 2 měsíce
Tomas BrabecTomas BrabecČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

peda napsal:

hodne infa,fotek realizaci atd. je na nemeckem wohnmobilforum.de
nemcu se tam najde dost co si to postavili....sice vo elektrice neco vim,ale uprimne bych sam nedelal-verim ze bych od treba clena s nickem Jack to cele zkopiroval,ale tech 100.000,- me odrazuje,tak dam radeji norsko na mesic
uprimne si myslim,ze spousta z nas to s tou elektrikou v aute prehani
180Ah baterku,200w solar,MPPT regulator,v zime centralu-na fen,kavovar,tv,dobijeni apple nesmyslu bohate staci...kolo dobijim plzni a grilem :-)


Přééésně! :^:^:^
GardaGardaČlen
Přidáno před 8 let
:D 100 procent pravda. Take jsem k tomu dospel.
Miloš
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

peda napsal:tech 100.000,- me odrazuje,tak dam radeji norsko na mesic


dovolil bych si maličko oponovat:
ta sestava nestojí 100.000 ale dle výbavy 30-50tis.
lidi co mají elektrokola je mají protože mají hendikep a chtějí jezdit a rozhodně jim gril ani pivo baterky nedobije.
Milovníci dobrý kávy (kafostroj o 1500W) si taky nemusí odpírat dobrý presso aneb proti gustu žádnej dišputát - totéž se tejče mikrowelle, fénu pro baby s dlouhejma vlasama a dalších elektricky náročnejch zařízení
Prostě dřív všichni v elektrokole měli olovo (2-3xgel)a ujeli na to 15-25km. Dnes tam všichni mají lithium a ujedou 80km. A nikomu to není divný.

To All: já tam do zimy lithium mít budu a všem potenciálním zájemcům předvedu a vosobně hukážu (vysvětlím).
Každej se pak sám (relativně snadno) rozhodne, jestli to pro něj význam má, nebo ne.

Ale osobně si myslím, že pokrok nezastavíme, a do pěti let bude možná půlka aut lithiová. Minimálně posádky co jezdí v zimě a elektrokolisti. O posádkách co v karavanu nabydlí víc než 30-40 nocí ročně, ani nemluvě, páč to olovo vycyklujou, že.
Ale to už jsem tu psal už mockrát a všichni to víte.

Takže: nevěšte hlavy, do konce roku bude jako předváděčka k dispozici moje prehistorický auto, zvaný "dědek".

Fšem hezkej den,
Karel, Váš servisák v aktivní službě.
tomasboktomasbokČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Citovat

peda napsal:tech 100.000,- me odrazuje,tak dam radeji norsko na mesic


dovolil bych si maličko oponovat:
ta sestava nestojí 100.000 ale dle výbavy 30-50tis.
lidi co mají elektrokola je mají protože mají hendikep a chtějí jezdit a rozhodně jim gril ani pivo baterky nedobije.
Milovníci dobrý kávy (kafostroj o 1500W) si taky nemusí odpírat dobrý presso aneb proti gustu žádnej dišputát - totéž se tejče mikrowelle, fénu pro baby s dlouhejma vlasama a dalších elektricky náročnejch zařízení
Prostě dřív všichni v elektrokole měli olovo (2-3xgel)a ujeli na to 15-25km. Dnes tam všichni mají lithium a ujedou 80km. A nikomu to není divný.

To All: já tam do zimy lithium mít budu a všem potenciálním zájemcům předvedu a vosobně hukážu (vysvětlím).
Každej se pak sám (relativně snadno) rozhodne, jestli to pro něj význam má, nebo ne.

Ale osobně si myslím, že pokrok nezastavíme, a do pěti let bude možná půlka aut lithiová. Minimálně posádky co jezdí v zimě a elektrokolisti. O posádkách co v karavanu nabydlí víc než 30-40 nocí ročně, ani nemluvě, páč to olovo vycyklujou, že.
Ale to už jsem tu psal už mockrát a všichni to víte.

Takže: nevěšte hlavy, do konce roku bude jako předváděčka k dispozici moje prehistorický auto, zvaný "dědek".

Fšem hezkej den,
Karel, Váš servisák v aktivní službě.


Díky Karle za pozitivní info. Je škoda, že baterka nejde jen lehce vyměnit, protože se musí to lithium jinak nabíjet. Mám velké dilema co teď jestli ještě olovo nebo už lithium, předpokládal jsem i to, že při prodeji auta bych si baterku vzal, ale když je třeba vyměnit i jiné součásti na autě tak nevím nevím, asi rozhodne tvá zkušenost s montáží, tak prosím pak pisni.
LAIKA X710R
p0l0usp0l0usČlen
Přidáno před 8 let
Kdyz uz jsem si onehda dal tu praci

Citovat

Herman napsal:
Nevím proč vyhazovat tolik peněz ....


prave ze je to o penezich: http://www.carava...ost_151411
pedapedaČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Citovat

peda napsal:tech 100.000,- me odrazuje,tak dam radeji norsko na mesic


dovolil bych si maličko oponovat:
ta sestava nestojí 100.000 ale dle výbavy 30-50tis.
lidi co mají elektrokola je mají protože mají hendikep a chtějí jezdit a rozhodně jim gril ani pivo baterky nedobije.
Milovníci dobrý kávy (kafostroj o 1500W) si taky nemusí odpírat dobrý presso aneb proti gustu žádnej dišputát - totéž se tejče mikrowelle, fénu pro baby s dlouhejma vlasama a dalších elektricky náročnejch zařízení
Prostě dřív všichni v elektrokole měli olovo (2-3xgel)a ujeli na to 15-25km. Dnes tam všichni mají lithium a ujedou 80km. A nikomu to není divný.

To All: já tam do zimy lithium mít budu a všem potenciálním zájemcům předvedu a vosobně hukážu (vysvětlím).
Každej se pak sám (relativně snadno) rozhodne, jestli to pro něj význam má, nebo ne.

Ale osobně si myslím, že pokrok nezastavíme, a do pěti let bude možná půlka aut lithiová. Minimálně posádky co jezdí v zimě a elektrokolisti. O posádkách co v karavanu nabydlí víc než 30-40 nocí ročně, ani nemluvě, páč to olovo vycyklujou, že.
Ale to už jsem tu psal už mockrát a všichni to víte.

Takže: nevěšte hlavy, do konce roku bude jako předváděčka k dispozici moje prehistorický auto, zvaný "dědek".

Fšem hezkej den,
Karel, Váš servisák v aktivní službě.


-psal tam německej kolega 3700 Euro a má sestavu 400Ah
-nevím Karle jak moc Ah by bylo za 30.000,-Kč, ale plánuješ-li 200Ah=30.000,-kč tak budu první zájemce ..... mám rád tech. novinky
-jinak ale děkuji, že jsi v podstatě potvrdil moje slova, bo já napsal co vše mám/používám a k tomuto účelu je Lithium naprostej "zatím" nesmysl

Zatím mě kosti ve 43 letech fungujou tak elektrokolo nepotřebuju, dlouhé vlasy má dcera-a to nám stačí 180Ah baterka, kafe vařím v presovači 950W, mikrowelle používá akorát "......."-já rád ochutnám místní kuchyni kam přijedu, nebo si uvařím čerstvé.

90% z nás tady, stráví v bydlu 20-30 nocí....minimum jezdí v zimě....tzn. že 90% z nás stačí jak jsem psal

Ale budu rád, když se tato diskuze .... na úrovni !!!!!!..... rozvede taky na těch 125 stránek jako u kolegů v D.

https://www.wohnmobilforum.de/w-t7051...rt,30.html
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
situace je prostá: je mi naprosto jasný, že všichni čekáte jak si bláznivej blb prokopúch buď nabije držku :he, nebo to zprovozní.
a přestaňte se smát. To vůbec nejni k smíchu. Páč ouplně vidím jak vás představa mý držky rozmázlý vo zem pobavila.

zn. i pád na držku je pohybem vpřed.

- dnes jsem objednal baterky a komponenty
- počítám že v listopadu za sebou budu mít první základní měření a cykly.
- z aplikací co jsme montovali zatím všechno fachčí, ale já to hodlám podrobit tvrdejm až prasečím podmínkám (vybití i přebití) abych nasimuloval pokud možno všechny u nás dosažitelný podmínky.
- pak budu schopen říct (a předvíst ) víc.

Mám sadu 100Ah tak huvidíme. Cena by měla bejt theoreticky do 30.000Kč (to chtěli všichni slyšet co nejdříf že :P) a v podstatě nahrazuje 150-180Ah olovo. Cyklická odolnost 2-8000 cyklů (dle zacházení) teoretická životnost 10 a více let.
Články Winston nebo Sinopoly. Já tam teď mám Sinopoly, Winston jsou myslím 90Ah.
Úspora hmoty (u mě) cca 30kg (45kg PB versus 13,5kg LFP )

Tož tak, pánové.
Šén večír fšem.
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
Na ty testy přebíjení a podbíjení pozor. Takhle sem si zničil jednu baterku. Zbláznil se mi balancér a furt balancoval. Baterka vybitá docela hluboko. Pomalým nabíjením sem jí sice rozchodil, ale z 50Ah mám cca 30.
Obecně jakákoliv baterie na bázi Lixxx nemá ráda tyhle věci. Bylo by škoda hned oddělat nové články.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
A cos měl za balancér?
Já ještě nemám jasno - taky budu asi zkoušet vícero typů. Ale tady má každá informace cenu zlata.
hombredavidhombredavidČlen
Přidáno před 8 let
Jestli mohu poradit , podívej se na hybrid forum, okolo skutru se tam motá jeden odborník a myslím že tam najdeš spoustu užitečného materiálu. Ta problematika je tam dost obšírně rozepsaná. www.hybrid.cz

Automatické sloučení 08.10.2016 11:16:
Já čerpal rady od uživatele zqtd-690 , je vstřícný na jakékoliv otázky k clánkům typu lifepo a jejich dobíjení a údržbu.
Upravil hombredavid dne 08.10.2016 11:16, před 8 let
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
Takovou tu klasiku. 3.6V 1.7A https://www.ev-po...-1-7A.html
Asi sem ho odpravil tím, že sem na něj připojil kabel od zátěže a pak teprve k baterii. Takže vlastně přes něj chvilku prošla šleha která nejspíš vyzkratovala ty spínací tranzistory.
Nyní mám vlastní balancéry na 3,45V a balanční proud asi 8A.

U nových baterek balancovat stačí jednou za čas a jen trošku. U starších namixovaných tak jako mám já jsou potom na balancéry kladeny vyšší nároky. Mnohem důležitější než drahé balancování je podle mě monitoring napětí každého článku zvlášť s alarmem. Protože opravu přebíjení nebo podbíjení velice rychle lixxx degraduje.
Pokud by tě přecejen lákalo testovat chování pri přebíjení a podbíjení, tak bych na to koupil mnohem menší a levnější články.

Taky doporučuju pročíst toto téma http://forum.mypo...&t=732 a klidně i další vlákna z toho fóra. Jsou tam lidi co provozují lifepo několik let k plné spokojenoti, narozdíl od olova. Ale tam je to daný tím, že v ostrovních elektrárnách jsou baterky cyklovány téměr každý den. U kavaranu je těch cyklů za rok pár, proto i olovo slouží docela dlouho.
Zrovna hybrit forum asi není moc vhodné. Tam baterky používají trošku jinak. Malé kapacity a berou z nich velké proudy. Taky proto žádná baterka v hybridu nebo elektrokole moc dlouho nevydrží. Provoz v karavanu je spíš podobný ostrovní elektrárně.

Koukal sem na dostupné boostery 12V na 12V a nenašel sem žádný plně nastavitelný, takže to vypadá, že jako s balancérama budu muset jít cestou samodomo a pustit se do vývoje boosteru. Mám na to celou zimu :)

tady je foto těch balancérů:
Upravil dracekvo dne 08.10.2016 12:14, před 8 let
dracekvo Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

dracekvo napsal:

Koukal sem na dostupné boostery 12V na 12V a nenašel sem žádný plně nastavitelný, takže to vypadá, že jako s balancérama budu muset jít cestou samodomo a pustit se do vývoje boosteru.


@ Dracekvo

Velmi zajímavé .... myslíš, že to mají nastaveno výrobci špatně (není míněno jako otázka, vyplývá to z kontextu).

Můžeš uvést konrétně co máš v plánu nastavit jinak ?
4.114683,118.628756
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
Tak oni to nemají špatně, akorát většina dostupných boosterů jsou pro olověné baterie a podporují jen technologie gel, zaplavené atd.... Pro lifepo asi žádný normální není.
Tam je problém v jednotlivých fázích bulk/absorbce/float a nemožnosti nastavit vlastní hodnoty napětí a délky i v případech, kde je display a vše je řízeno procesorem. Přitom je to jen záležitost příslušného SW, když už se s tím vyráběli a programovali, tak proč tam nepřidali i custom nastavení, kde by si člověk mohl nastavit vše jak by uznal za vhodné.
Mám takový solární regulátor Tristar MPPT 60A. Tam si můžu nastavit úplně všechno. Napětí, časy, max nabíjecí proud, nebo klidně nějakou nabíjecí fázi nepoužívat.

Hodnoty co jsou vhodné pro olovo není ideální pro lifepo. I když se třeba může zdát, že 14,4V odpovídá napětí 3,6V na článek podle datashetu, tak nikde už se nepíše, že třeba pro olovo se většinou drží fáze absorbce po dobu 30 min. Což zrovna pro life není moc dobrý. Tam je ideál tak max. 5 min čistě kvůli balancování. A také nemají hodiny, aby věděli, že dnes už balancování proběhlo a při popojížďkách se bude zbytečně balancovat po každém startu. Přitom stačí balancovat jednou za den a klidně i jednou za týden.

Tak si prostě udělám svůj dc dc měnič. Rozhodně nevyjde na 10 tis jako komerční booster a bude mít vše plně nastavitelné, takže půjde používat s jakoukoli baterií. Sice nebude mít takovou účinnost jako komerční výrobky, ale to při běhu motoru nehraje až takovou roli, jestli to bude přelévat energii s účinností 80 nebo 90%.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let
Výše jsem již uveldl, že booster Votronic má - a je velmi normální, jako vše od této firmy, nedám na ně dopustit ....
http://www.votronic.de/index.php/de/p...ureihe-vcc

Stejně tak regulátor a nabíječku, do nových vestaveb - instalací pak vše v jednom pod označením VBCS Triple - takový enelktro blok:
http://www.votronic.de/index.php/de/p...bcs-triple

Že nejde jen o napětí je jasné, pokud se podíváš na jejich grafy, zjistíš, že mají vychytané jak napětí, tak i fáze - je to IU1oU2oU3, narozdíl od mého stále nejoblíbenějšího GELu (na který též dopustit nedám) resp. standardního nabíjení.

Jsem fandou samodomo, ale vymýšlet vymyšlené se mi zdá trošku kontraproduktivní, proto jsem se tázal, co na tom již vymyšleném je špatně - nedostatečně vymyšlené.
Zlaté české ručičky sem tam vymyslí něco unikátního, takže mě zajímá o co jde :)
4.114683,118.628756
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
dracekvo balancéry umíme 7-20A ale i sledování na mobilu (každej článek). To přijde na řadu jako první. Balancovat jen občas je jasný = vyjíždět napětím až nahoru je skoro jistej problém. No huvidíme.
Zatím vobjednávám 100 a 160Ah články. Pak budu poračovat ve vývoji.
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
sipadan:
tak samozřejmě pokud bude hotová věc, která bude odpovídat požadavkům a bude za normální peníze (max 10 tis) tak do ní půjdu. Ale zatím sem na nic takového nenarazil.

Votronic Charging Converter VCC 1212-25 Li neznám a ani jsem na něj zatím nenarazil. Určitě vypadá zajímavě, ale bohužel nemůžu najít žádný podrobný datasheet, kde by bylo popsáno co vše lze nastavovat a jak se booster chová při nabíjení.

Karel Prokop: vím že takové balancéry existují. Ale ta cena za ně. V karavanu, kde jsou 4ks článků se to nechá. Ale doma mám 16ks baterek a tam cena za balancéry značně narůstá. Proto sem si je postavil sám. Cena mě vyšla cca 100kč za jeden a plus samozřejmě čas. Hlídání přepětí/podpětí umí. Až v zimě budu mít čas, tak přes sběrnici budou i umět posílat aktuální napětí do nazřazeného systému třeba Rapsberry PI, kde se s tím potom bude nechat dál kouzlit. Stavěl sem je na rychlo, takže né všechny funkce pro které sem je připravil jsou tam implementovaný. Jen si musím najít čas a dopsat kód do procesoru :)
Upravil dracekvo dne 08.10.2016 17:26, před 8 let
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let
Něco málo k VBCS Triple - část o profilu lithia ....

Jinak, pokud by Tě to zajímalo, tak si napiš sem technik@votronic.de a pošlou Ti materiály (tento mail je přímo k tomu určený)

Zajímá mne Tvůj názor, pokud to má mouchy (nedostatky), je vždy dobré znát názor oponenta ....

Tady je to vlastně celé, ale ten booster pro LiFePo tam ještě nemají, je to měsíc stará věc ...
http://votronic.de/Bibliothek/Anleitu...Triple.pdf
http://votronic.de/index.php/de/servi...nleitungen

:_
4.114683,118.628756
Upravil sipadan dne 08.10.2016 17:32, před 8 let
sipadan Připojili následující soubor:
vbcs_lifepo4_charging_curves.pdf [Nejsou k dispozici žádné informace / 131 stažení]
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
Nevím, moc se v tom kousku datashetu nevyznám. Jsou tam nějaké grafy napětí a teplot, ale moc je nechápu. Vypadá to jako grafy kompenzace teploty při nabíjení.
Spíš bych potřeboval vědět co vše se tam dá nastavovat.
Pokud budu moct nastavit zvlášť napětí absorbce a jeho délku a potom napětí float. A bude si to pamatovat, že posledních 24h už absorbce proběhla a po nastartování jí nebude chtít dělat znovu. Tak říkám, líbí se mi to a začnu se pídit po tom kolik to stojí a klidně bych si to do auta dal :)

Německy vůbec nevládnu, je to pro mě španělská vesnice.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let
Teď si mne pobavil :)

To není produkt pro elektroniky, ale krabička pro uživatele-kempaře, nic kromě typu nabíjení viz. grafy se tam nastavit nedá .... musíš holt vybrat graf a pak ho napinovat :)
Víc to neumí ...

Automatické sloučení 08.10.2016 18:11:

Citovat

dracekvo napsal:

Jsou tam nějaké grafy napětí a teplot, ale moc je nechápu. Vypadá to jako grafy kompenzace teploty při nabíjení.
Pokud budu moct nastavit zvlášť napětí absorbce a jeho délku a potom napětí float.


Jasně, je tam několik předprogramovaných charakteristik LiFePo (a ostatních) dle doporučenení výrobce akumulátoru včetně teplotní kompenzace, napětí a délky klaždé fáze nabíjení "U1 - UXY" ... já Ti tedy nevím, ale jinak než na grafu se to snad ani znázornit nedá.
To "TS" je teplotní senzor, ale u LiFePo je bez "TS" nsbíjení automaticky deaktivováno, takže na těch lithiových grafech chybí ...

Pokud je něco potřeba vylepšit, sem s tím prosím .... díky předem
4.114683,118.628756
Upravil sipadan dne 08.10.2016 18:12, před 8 let
dracekvodracekvoČlen
Přidáno před 8 let
Nevím proč by custom volba měla být něco speciálního pro elektroniky. Jak sem psal. Teď pro nabíjení ze soláru používám Morningstar Tristar MPPT a ten má jak předvolené volby, tak možnost pro zručné uživatele si vše nastavit podle svého uvážení a aktuální potřeby. Kupoval sem ho za 16 tis i když sem mohl sáhnout po hodně levnějším regulátoru, který ale tyto možnosti neměl.
Přece jen 16ks LiFePO 200Ah není za pusu a proto chci pro ně jen to nejlepší.

Já znám nabíjecí grafy ve vztahu k času a proudu. Z těch poznám co se při nabíjení děje. Ale žádný takový graf tam nevidím. Všechny grafy jsou ve vztahu k teplotě.
např. myslím takovýto
www.jackdanmayer.com/images/Electrical/batterychargestages.jpg


Jak sem psal. Řada lidí co už life používá delší dobu, přišla na to, že je vhodnější je napětím nehnat až na maximální mez udávanou výrobcem a vůbec jí na tomto napětí držet delší dobu. Je to podobné jako u lipol baterek (potvrdí řada lidí na modelářských fórech). Pokud chce člověk delší životnost za cenu nevyužívání několika málo procent kapacity, je vhodné je nabíjet na trošku menčí cílové napětí, než udává datashet.

Ale to je každého volba. Pokud použije booster navržený pro lifepo který jede podle nějaké přednastavené křivky tak mu to bude řadu roků fungovat k plné spokojenosti. Ale někomu to třeba bude fungovat o něco déle.

Proto prostě chci booster, na kterém se budou dát nastavit napětí a doby jednotlivých režimů. Pokud nic takového není, tak se holt vrhnu do stavby jako v případě balancérů. Schémata DC DC měničů je na netu mraky a napsat pár řádek kódu pro procesor pro jeho řízení taky není moc velký problém.

Jinak já sem asi toto téma vyčerpal. Předal sem své skušenosti co mám s lifepo a je na každém, jestli si z nich něco veme, nebo ne. Jak tvrdím já. Papír snese vše. Proto po zkušenostech s olovem mám beru údaje od výrobců strošku s rezervou.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,590,198 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.24220 sekund | Průměrně za: 0.2422 (0) sekund | Dotazy: 143 | Použitá paměť: 2.43MB/2MB