tomasbokČlen Přidáno
před 7 letZdravím všechny. Po 6 letech mi v obytce odchází trakční baterka, chtěl bych ji nahradit novou, líbí se mi technologie LiFePO4. Máte někdo s takovouto baterkou zkušenosti, můžete nějakou doporučit? Můžu ji připojit ke stávajícím nabíječům (vestavěná nabíječka, regulátor soláru, EFOY)?
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letZkušenosti máme. Zástavba je vždy individuální.
Jednoduchá univerzální rada obávám se, neexistuje.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letPepi: Umíme :).
Tomasbok: Jednoduchý to není, ale lze za určitých podmínek využít stávající elektrovýzbroj.
Naprosto nezbytný je přijet s tím autem, prohlídnout jeho elektrovýzbroj, vyzpovídat jaké má požadavky majitel a pak navrhneme sestavu
Nevím proč vyhazovat tolik peněz když za tu cenu mám několik jiných a službu mi udělají také , potom je problém s dobíjením .
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letProtože na některý aplikace je Lithium neporazitelný. Např. dobíjení elektrokol z palubní sítě. Jízda v zimě a další. Pro vestavbáře výroba malých a lehkých boxů,....
Olovo dobrý, ale lithium v poslední době ho prostě válcuje.
hombredavidČlen Přidáno
před 7 letNení to jenom o baterii, ale také o balancování článků, měl jsem elektroskůtr tak o tom trošku vím. Pro toho kdo chce hodně kapacity a nízkou hmotnost a nezáleží mu na penězích tak není problém. Mě po roce provozu i přes balancování článků 2 odešli. Se skutrem jsem za ten rok najezdil 3000km. Za dva vadné články jsem zaplatil 2500. Baterie byla LiFePo. Olovo za 2 roky vyměním a nestarám se o baterku. Když jí vytluču mám centrálu.
Jestli tomu dobře rozumím, tak velikou výhodou je taky možnost vybíjení az na 20% kapacity akumulátoru. Oproti 50% u olova. M.
dracekvoČlen Přidáno
před 7 letAhoj,
LiFePO provozuju už dělší dobu v ostrovní elektrárně a nedám na ně dopustit.
Když si člověk spočítá cenu v trakčním olovu za 1 využitelnou kwh a veme to, že olovo aby vydrželo tolik co lifepo, tak se musí vybíjet na max 20-30%, né na padesát, tak mu vyjde, že stojí skoro stejně. Tj cca 13 tis za 1kwh.
Mám baterky 16ks 200Ah vyjeté z elektrobusu (kdo ví co vše mají za sebou) a na domácí aplikaci se mají stále k světu. Taktéž tu mám články, které sem kupoval fungl nové 50Ah a cucal sem je před zakoupením velkých článků běžně na těch 60-80% skoro každý den a po 3 letech mají stále cca 48Ah. Mám je připravené pro zabudování do bydlíku.
Ano má to oproti olovu několik nevýhod jako nutné dodržování nabíjecích křivek, balancování a nejlépe monitoring každého článku zvlášť.
Ale toto vše se dnes nechá vyřešit. Levné regulátory zvládají už nastavitelné custom křivky nabíjení, balanční obvody nejsou drahé a pro monitoring se nechá využít cellog nebo něco podobného.
Když si tohle všechno pojistíte získáte na dlouhé roky spolehlivou baterii o kterou se vůbec nemusíte starat. Netrpí samovybíjením, můžete z ní bez problému cucat velké proudy, nemusíte se jí bát něchat ve vybitém stavu, nemusí se dolévat atd..
Jen kdo to provozuje. Doporučuju pro zvýšení už tak vysoké životnosti nabíjet v absorbci na 3,45V (max 5 min.) a ve float udržovat na 3,4V článek.
Proto jsem si postavil vlastní balanční obvod na 3,45V.
Takže z těhle důvodů určitě nelze jen tak vyměnit olovo za lifepo. Jemu totiž vadí dlouhodobé držení na 3,6V článek. Stačí se informovat na oficiálním distributorovy i4wifi.
Jo a kdo by o tom uvažoval a nechce se mu platit plnou cenu, tak doporučuju sledovat fórum ostrovních solárníků mypower.cz Občas tam jsou v bazaru panely, regulátory a baterky za velice dobré ceny.
Zrovna tam je na prodej 4ks blok 12V 20Ah lifepo za 2000,- kus.
Tak že Booster se použít nedá? pokud to dobře chápu což jsem tušil že ne. Jakoukoli nabíječku na 220v použít také nelze? A co solární panely ?
Nebo ano ale až po úpravě el .instalace , o kolik se zvedne cena ? Vysvětlete to někdo .
Já se o olověnou také moc nestarám , ale mohu na ní zapojit cokoli a bez úprav instalace . Uznávám přednosti litio aku a vše co bylo řečeno. Ale vše vysvětleno nebylo , zda se mohou použít - napojit i jiné věci . Potom si může i laik udělat obraz zda se mu oplatí do toho jít - investovat . Proč to nedělají už ve výrobě ? ani jako paket navíc. Myslím si že je to otázka času , pro mne jsou zatím jen dvě přednosti u litio 1.váha 2. hloubka vybití ; rozměr co do tipu tvaru.:_
Žijeme jen jednou.
Upravil Laky dne 05.10.2016 15:44,
před 7 letpedaČlen Přidáno
před 7 lethodne infa,fotek realizaci atd. je na nemeckem wohnmobilforum.de
nemcu se tam najde dost co si to postavili....sice vo elektrice neco vim,ale uprimne bych sam nedelal-verim ze bych od treba clena s nickem Jack to cele zkopiroval,ale tech 100.000,- me odrazuje,tak dam radeji norsko na mesic
uprimne si myslim,ze spousta z nas to s tou elektrikou v aute prehani
180Ah baterku,200w solar,MPPT regulator,v zime centralu-na fen,kavovar,tv,dobijeni apple nesmyslu bohate staci...kolo dobijim plzni a grilem :-)