mr_antikČlen Přidáno
před 15 letSice není správné období na kutilství, ale už mě začíná štvát domací dobíjení druhé baterie (klasická startovačka). Na víkendy to stačí, ale na prázdniny potřebuju trvale vyřešit dobíjení. Původní myšlenka a uvažování bylo následující:
- Motorová a přídavná baterie budou propojeny paralelně
- Jsou však různých kapacit a staří, tak by to napevno nedělalo dobrotu
- Udělám dvě oddělené sítě (jednu pro motor a auto), druhou pro kempování a baterie tak oddělím
- Jenže chci dobíjet jednoho zdroje - motoru za jízdy, nejprve jednu, pak druhou
- Proto musím vyrobit nějaký přepínač, který jednu baterii odpojí a druhou připojí (jedna baterie bude online, přepínačem na okamžik přípojím druhou, tu první odpojím - aby se mi nerestartovala řidící jednotka)
- Jenže když bude před baterkama přepínač (resp. soustava vypínačů) - bude muset přes ně i celkem silnej proud při startování i dobíjení
Vzhledem k tomu, že nejsem uplně elektrikářsky zdatnej - je moje úvaha ručně odpojitelných baterek schůdná? A lze někde koupit takové odolné vypínače/přepínače za rozumnou cenu? Na co ještě si dát pozor?
Předem upozorňuji, že nejsem příznivec nějakých krabieček za X tisíc, když mě záložní 100Ah baterie stála 3000 a proč na dobíjení nevyužít to, co už tam v autě je, že :)
;y
Upravil mr_antik dne 01.06.2009 22:55,
před 15 letdlesekČlen Přidáno
před 15 letTaké jsem to řešil , měl jsem dva odpojovače baterek.Sice to fungovalo, ale jelikož jedna je startovací a druhá trakční,musel jsem nejdříve nastartovat a potom teprve přepnouta a dobíjet trakční. Musel jsem si ale pamatovat na to , abych někde nezastavil a nezhasl motor , protože bych v tu chvíli nenastartoval. Odpojovače mám u baterek ,takže když jsem chtěl přepnout musel jsem ven z kabiny.Když si to budeš moci dát někde po ruce, tak by to šlo. Chtělo by to ale nějak překrýt ,aby to náhodou někdo ,třeba děti nepřepnuli. Teď tam mám automat který po nastartování a dosažení 13,7 V automaticky připne druhou bateri. Při vypnutí motoru nebo snížení napětí pod 13,5 V zase odpojí.Proud v nástavbě si můžu přepínačem ( 3O A)brát buď z trakční nebo startovací.Jinak mě ještě tu trakční dobíjí solár. Zítra se ti podívám jak se to přesně jmenuje ,odkaď to mám a kolik to stálo . Zatím čau.
odpojit "motorovou" baterii za běhu motoru mě nepřijde jako dobrý nápad ... (byť jen na chvíli..)
Upravil stepan dne 02.06.2009 08:24,
před 15 letKarel ProkopČlen Přidáno
před 15 letPoužij typ SB2 od Horodyského. Montuju je a dobrý. Je tam bipolární relé řízené procesorkem. Cena do 3000? teď si to nepamatuju. ;)
dlesekČlen Přidáno
před 15 letŠkoda že jsem o fyzice nedával moc pozor, ale selským rozumem to chápu tak, že by mi (dle popisu) stačil jeden ODAK, na co by mi byl ten druhý?[/quote]
Asi si nerozumíme,ten ODAK 2 je elektronické zařízení ,to Ti stačí opravdu jenom jedno(asi 10 x8x5 cm).Ale kdyby jsi použil odpojovače baterie ,potřebujež 2 ks .Pro každou baterku zvlášť aby jsi to mohl přepínat.Při tom přepínání ale vždycky nejdříve připojit i tu druhou a pak jednu odpojit. Jinak by jsi mohl oddělat alternátor.A jestli tam máš nějakou elektroniku a není jinak zálohovaná ,mohli by vypadnout veškerá nastavení motoru,rádia ...
mr_antikČlen Přidáno
před 15 letJeště otázka - ty odpojovače se davají jen na " + " dráty? Minusové se mohou nechat oba připojené? Nebo je lepší shánět nějaký vícepólový odpojovač?
dlesekČlen Přidáno
před 15 letodpojovač se dává na kostru ( - pol ) vždy.
FaktorČlen Přidáno
před 15 letNechal jsem si namontovat 13 kolík na auto, takže mě nyní fungují mezi karaven všechny vodiče tak jak mají.
V karavanu mám autobaterii ale jiné kapacity než v autě.
1.Mohu za jízdy dobíjet obě baterie najednou aniž bych poškodil alternátor.
2.Co se stane při přerušení jízdy a opětovném nastartování vozidla?
3.Samozřejmě mám na přímém proudu a přes klíček zapalování pojistky.
4.Při kempování nebudu tu v autě používat. Zástržka bude vyjmuta. :(
Já jsem měl u Transportéra přídavnou baterii napojenou na výstup z alternátoru. Spínání zajišťovalo relátko napojené na zapalování. Čili po vypnutí motoru už vše napájela přídavná baterka a nedošlo k vybití startovací baterky.
Vyšlo to na pár Kč a v pohodě to roky fungovalo. Na ducatu to provedu stejně.
hanesČlen Přidáno
před 15 letvyprdni se na nějaky přepojovače a odpojovače a nechej si to udělat jak píše "xtran".
dokud se nevymylely krabicky za tisíce tak se to standartně montovalo do novych obyt.aut
před 20lety
Karel ProkopČlen Přidáno
před 15 letto Mr.Antik - Česká Lípa pomůže a Honza Jecha (Nymburk - Zavadilka) určitě taky. Jen je třeba s tím přijet.