Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Neodpařování plynu: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Neodpařování plynu

Poslední aktualizace před 8 let
Jaroslav134Jaroslav134Člen
Přidáno před 8 let
Ahoj všem, tento článek je určen nováčkům, aby nepodceňovali přípravu.
Jako začátečníka, který vlastní karavan od února letošního roku mě zaskočila nízká účinnost topení při nízkých teplotách. O používání čistého propanu jsem tady četl, ale asi málo, neboť jsem měl za to, že problémy nastávají při stálých teplotách pod nulou.
O víkendu jsem byl v Sárváru, kde bylo přes den okolo 6 stupňů a v noci lehce pod nulou. Když jsem koupil karavan, tak jsem v březnu vyzkoušel zimní kemping na dvě noci a problém žádný nebyl. Tam jsem asi vypálil propan z lahve. V sezoně jsem nějaký plyn dokoupil, kolik už nevím, před tímto víkendem se tam vešli 4 kila.
Po zaparkování v Sárváru topení krásně hřálo, ale ráno po první noci byla v karavanu zima a topení sotva hořelo. Lahev jsem přes den nahřál přímotopem, topení šlo dobře, ale další ráno byla opět zima.
Ještě že v lázních je teplo, jinak bychom se vůbec neohřáli:)
G
gutČlen
Přidáno před 8 let
Vítej v klubu, já taky pomrzl na letním plynu loni. Naštěstí jsme koupili na benzince zimní směs a ta nás zachránila. No a teť jezdím přímo do plnírny na propan a je klid. Akorád mi pořád dávají nějaké zlobivé lahve co dochází v noci.
_P_H__P_H_Člen
Přidáno před 8 let
Já to řeším tak, že vozím dvě lahve. V jedné mám čistý propan na topení a ledničku a tu druhou mám na gril a tam dávám propan-butan.
Jeep Commander, Hobby De Luxe 540,
H
hymer662Člen
Přidáno před 8 let
Narazil jsi typickou vlastnost propan-butanu (LPG).
Možností jsou následující:
1) mít jen propan (ideální řešení)
2) vyřešit ohřev (stačí málo, např. elekticky vyhříváná deka, nebo jen zabalit např. do mirelonu, deky nebo přivést ústí z rozvuku k láhvi apod..
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let
Ahoj. V příspěvku #4 je doporučováno zabalit tlakovou láhev (jen) do mirelonu. Proč? Uvědomme si, že k vypaření kapaliny je potřeba přivést výparné teplo (výparnou energii) kapaliny, ať čistého propanu, tak i ve směsi s butanem, které se změnou skupenství spotřebuje, tj. "schová" se do té páry topného plynu. (Pro úplnost - při zkapalňování plynu se zase toto teplo uvolní a je potřeba jej odvádět). Takže zabalením do mirelonu zabráníme pouze, aby výparné teplo přecházelo z okolního vzduchu do kapaliny v tl. láhvi. Otázka je, kolik toho výparného tepla ten okolní vzduch je schopen předat, když je zima a je skoro tak studený, jako je teplota odpařování kapalného P, nebo PB. Jestli skoro žádné, tak i vypařování bude skoro žádné. Rovněž tl. láhev zavřená v malém kastlíku, kde se od ní vevnitř vzduch ochladí, vlastně ten vzduch předal skoro všechno teplo, co měl, větracími otvůrky se v tom kastlíku vzduch hned tak nevymění. Zabalit ano, ale přitom lehce ohřívat, zabalení slouží k tomu, abychom neohřívali celý kemp, ale jen tu svoji láhev s tím propanem, nebo propanbutanem.
Čáo, Pepa
H
hymer662Člen
Přidáno před 8 let

Citovat

Doskocil napsal:

Ahoj. V příspěvku #4 je doporučováno zabalit tlakovou láhev (jen) do mirelonu. Proč? Uvědomme si, že k vypaření kapaliny je potřeba přivést výparné teplo (výparnou energii) kapaliny, ať čistého propanu, tak i ve směsi s butanem, které se změnou skupenství spotřebuje, tj. "schová" se do té páry topného plynu. (Pro úplnost - při zkapalňování plynu se zase toto teplo uvolní a je potřeba jej odvádět). Takže zabalením do mirelonu zabráníme pouze, aby výparné teplo přecházelo z okolního vzduchu do kapaliny v tl. láhvi. Otázka je, kolik toho výparného tepla ten okolní vzduch je schopen předat, když je zima a je skoro tak studený, jako je teplota odpařování kapalného P, nebo PB. Jestli skoro žádné, tak i vypařování bude skoro žádné. Rovněž tl. láhev zavřená v malém kastlíku, kde se od ní vevnitř vzduch ochladí, vlastně ten vzduch předal skoro všechno teplo, co měl, větracími otvůrky se v tom kastlíku vzduch hned tak nevymění. Zabalit ano, ale přitom lehce ohřívat, zabalení slouží k tomu, abychom neohřívali celý kemp, ale jen tu svoji láhev s tím propanem, nebo propanbutanem.
Čáo, Pepa


Proč jsem psal o mirelonu. Výše uvedené je pravda. Ale taky za určitých podmínek (okolo 0°C v noci) mirelon (s hliníkovou vrstvou) pomáhá. Karavan se během dne vyhřeje na +°C, včetně bomby. Na večer (pozdní odpoledne) zabalení do mirelonu zajistí to, že okolní teplota, která je nižší, přímo nevychlazuje bombu, ale od mirelonu (hliníková povrh) se odráží, tudíž vychlazení bomby je výrazně zpomalováno. Teplo akumulované zase neodchází přes mirelon do okolí. Zde nelze garantovat, že to vydrží celou noc, ale je to jedna z možností, jak dále (časově) vytápět karavan než přestane odpařování. Vyzkoušeno prakticky: pokud je to celou noc okolo -1 a 0°C , (přes den +8 a více) tak mi ten mirelon vystačil a topení topilo.... Používám Mirelon 8 mm tzv. obleček.
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let
Ahoj. Imusialek, ale pochop, že ta bomba (zakázané slovo), tedy tlaková láhev ochlazuje sama sebe zevnitř tím, že její, třeba před tím i nahřátá kapalina se vypařuje a spotřebovává tzv. skupenské teplo, tj. teplo potřebné na změnu skupenství sama ze sebe, až nakonec se kapalina ochladí natolik, že se přestane odpařovat, přísun vnějšího tepla, tj. dalšího odparného tepla je nutný! Samozřejmě v létě, kdy je i v noci 10°C je to snadné. Ale kdybychom měli "zabalenou" láhev i v létě, tak se také po určité době při větším oběru přestane odpařovat kapalný topný plyn, protože nebude mít přísun odpařovacího tepla a svoje měrné (tj. teplota kapaliny) si vypotřebuje. To je, jako bychom řekli, že peřina hřeje. není to pravda, hřejeme my pod tou peřinou, to je jen naše iluzorní představa, že hřeje peřina. Kdyby to byla pravda, tak můžeme peřinama vytápět budovy jen tím, že tam budou v jednotlivých místnostech umístěny. Jestli zamotám láhev s PB do nějaké deky, tak konec odpařování nastane dřív, než kdyby láhev zabalená nebyla a přijímala teplo na odpařování ze svého okolí. Čáo, Pepa
H
hymer662Člen
Přidáno před 8 let
Pepo nerozporuji to, asi máš pravdu, mi to v praxi funguje nebudeme dále řešit detail, zaručeně platí to, když je teplo tak LPG funguje neboli se odpařuje.
SteMiSteMiČlen
Přidáno před 8 let
Myslím že naprostou (Pepa), to už se tu kdysi probíralo, stačí hrábnout do historie :_
STMaxSTMaxČlen
Přidáno před 8 let
Dovolím si taky poznámku na Imusialka. Za žádnou cenu se nesnažte někdo přivádět rozfuk do prostoru od topení do prostoru bomb! Tím zrušíte hermetické oddělení prostoru od interiéru a i sebemenší únik okamžitě bude cítit v interiéru. Navíc je to v rozporu s předpisama. Když už tak přivedte hadici, protáhněte kolem lahví a zase ji odveďte pryč ven. Ale tak aby byla těsná!
Jaroslav134Jaroslav134Člen
Přidáno před 8 let
Ahoj všem,
jak napsal STMax o ohřívání lahví hadicí rozfuku, tak mě napadlo ohřívat lahve topným kabelem. (Zabalit lahev omotanou kabelem do folie s mirelonem?) Nemáte s tím někdo zkušenost? Jezdím do kempů a využívám el.připojení.
Díky Jarda
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Jaroslav134 napsal:

Ahoj všem,
jak napsal STMax o ohřívání lahví hadicí rozfuku, tak mě napadlo ohřívat lahve topným kabelem. (Zabalit lahev omotanou kabelem do folie s mirelonem?) Nemáte s tím někdo zkušenost? Jezdím do kempů a využívám el.připojení.
Díky Jarda

Ahoj, v Tvém případě by stačilo ohřívání tlakové láhve s PB o výkonu asi 25 W a bylo by to možné, pokud zdroj v karavanu 230/12V by ještě navíc zvládl trvale tuto zátěž. Dělá se to tak, že se vezme asi 5 metrů zvonkového drátu, ne bílé dvojlinky, ale klasického zvonkového izolovaného drátu o prům. asi 0,25 mm (je k dostání) a připojí se na 10 sekund spolu s ampérmetrem na těch 12V, za tu dobu se nic nestane, i kdyby ten drát byl, těch 5 m, příliž krátký, ampérmetr by měl ukázat asi 2A +- 0,2, to by bylo přesně ono. kdyby ampérmetr ukázal víc, tak je potřeba drát prodloužit, tj. zvětšit celkový odpor tohoto topného kabelu. Tímto drátem se omotá ve spodní části asi 7 cm odspodu (ne sokl) láhev, pak se na ten drát obalí spodní polovina něčím, hadrou, mirelonem, to proto, ať to neohřívá celý kemp, jen tu láhev. Vrchní polovina láhve musí zůstat nezabalená, aby se event. mohla chladit a nepřehřívala se. Přesto, kdyby to hřálo moc (30°C, vyzkoušet doma, ale při nízkých teplotách), tak se drát prodlouží a tím se zmenší jeho topný výkon. V létě má láhev 30°C sama od sebe, vlastně od teplého vzduchu, když jsou pětatřicítky a také se nic nestane. 25W je pětadvacítka žárovka na 230V, ta nebývá vůbec horká, když svítí, takže to moc asi není. Provoz na 12V je bezpečný, není potřeba dělat kdovíjaké elektr. izolace atd.
A odpařování by bylo zaručeno. Kdo by se bál, tak topný drát ještě prodlouží třeba na 8 - 9 m a začne na 15W, tj. 1,25A při 12V. Takových skopičin jsem se v životě navymýšlel a nadělal. Čáo, Pepa
HatitiHatitiČlen
Přidáno před 8 let
Mno ...

A netýká se to náhodou flašek "plněných výměnou kus za kus"?
V těch bývá hodně zbytků butanu a poměr směsi je na zimu, potažmo již do chladu naprosto nevhodný!
Spousta lidí vrací "poloplný lahve", které už "netopí" ... čím to asik bude, he?
Pak se najde blb, kterej to dofoukne do plna a je to jasný!
Tedy aspoň mně je to jasný.
Už to mám vyřešený jinak a k naprosté spokojenosti. Flaška je na mrazu a topím o 106 až sedum a nic nikde nemusím ohřívat ... A jedu na blbý LPG. Natankuju skoro v každý díře a neřeším plnění čistým propanem, jako v zimách předešlých. A provozní náklady na vytápění jsou asi třetinové, než u čistého propanu.
Budu se zase opakovat - "je to jenom teta Fyzika"! A s tou se vydrbat nedá! Dá se jenom respektovat a pokusit se jí přesvědčit, aby sloužila a neškodila.

... tak asi tak ... :o :_ :D
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
_P_H__P_H_Člen
Přidáno před 8 let

Citovat

Hatiti napsal:

Mno ...

A netýká se to náhodou flašek "plněných výměnou kus za kus"?
V těch bývá hodně zbytků butanu a poměr směsi je na zimu, potažmo již do chladu naprosto nevhodný!
Spousta lidí vrací "poloplný lahve", které už "netopí" ... čím to asik bude, he?
Pak se najde blb, kterej to dofoukne do plna a je to jasný!
Tedy aspoň mně je to jasný.
Už to mám vyřešený jinak a k naprosté spokojenosti. Flaška je na mrazu a topím o 106 až sedum a nic nikde nemusím ohřívat ... A jedu na blbý LPG. Natankuju skoro v každý díře a neřeším plnění čistým propanem, jako v zimách předešlých. A provozní náklady na vytápění jsou asi třetinové, než u čistého propanu.
Budu se zase opakovat - "je to jenom teta Fyzika"! A s tou se vydrbat nedá! Dá se jenom respektovat a pokusit se jí přesvědčit, aby sloužila a neškodila.

... tak asi tak ... :o :_ :D

Hatiti tak napiš jak to máš vyřešený. Abychom věděli jak se nedá vydrbat fyzika a zároveň se butan odpařoval při mínusových teplotách.
Jeep Commander, Hobby De Luxe 540,
HatitiHatitiČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

_P_H_ napsal: Hatiti tak napiš jak to máš vyřešený. Abychom věděli jak se nedá vydrbat fyzika a zároveň se butan odpařoval při mínusových teplotách.

Nezmínil jsem se ani náznakem o tom, že se butan odpařuje při mínusových teplotách!
Fór je jinde!
Ten fór je ve velikosti nádrže, tedy i ve velikosti odpařovací plochy a v možnosti odčerpání nespáleného butanu z nádrže, aby se tam zase mohl vesele shromažďovat. Jasný?
Pokud budeš mít dost velkou nádrž, naplněnou LPG, vyžereš jenom propan a butan ti tam zůstane. V 10 kg flašce je to tak na jednu noc. V 80 l nádrži je to na tejden a to mi stačí. Akorát ta bandaska nesmí stát, to by měla malou tu potřebnou odpařovací plochu.
A už vidím ty sebevrahy, co si v garážích svých mazlíků dávaj flašky naležato!
Samozřejmě je to složitější, ale princip je zde popsán. Navíc už v několika vláknech o tom již byla řeč. Nicméně to asi nikdo nechce slyšet. Tak si dělejte co chcete a topte si třeba briketama, mně už ta osvěta přestává bavit, protože nakonec jsem stejně vždycky za blba! :o :@

PS: A návod Pepy Doskočila na zahřívání tlakových lahví je dobrej a funguje, ale nesmí jej realizovat nějaký arogantní ignorant, kterých je bohužel v poslední době jako hub po dešti! (A dokonce i zde! )
Kua! Zase jsem se nechal vyprovokovat ... a zase budu nejspíš za trolla nebo snad jenom za vola?
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
P
PluharČlen
Přidáno před 8 let
Fiat Drncáto Knaus [bGril Cramer Toscana tříplotýnkáč.[/b] Skůtr Piaggio Sfera 80 Suzuki Burgman 400
L
lada721Člen
Přidáno před 8 let


Inspirativní a moc pěkné.:g:_
P
PluharČlen
Přidáno před 8 let
Tady se to řešilo http://www.carava...post_57089
Fiat Drncáto Knaus [bGril Cramer Toscana tříplotýnkáč.[/b] Skůtr Piaggio Sfera 80 Suzuki Burgman 400
Zdenek a AlenaZdenek a AlenaČlen
Přidáno před 8 let
celoročně kupujeme propan a nikdy se mně nestalo, že by plyn nešel.
Tak než budovat složité ohřívání a pod koupím
propan a je TO.

!d
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
P
PluharČlen
Přidáno před 8 let
To máš dobrý,já bych pro něj musel jet 80 km
Fiat Drncáto Knaus [bGril Cramer Toscana tříplotýnkáč.[/b] Skůtr Piaggio Sfera 80 Suzuki Burgman 400
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,043,477 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.24019 sekund | Průměrně za: 0.24019 (0) sekund | Dotazy: 135 | Použitá paměť: 2.26MB/2MB