timotiNováček Přidáno
před 15 letDobrý den všem vespolek, jsem tu nový. Mám obecný dotaz. Na autě již mám 13ti kolík a na karavanu 7kolík. Jak složité je předělat 7kolík na karavanu, půjde i lednička? Nevytluču baterku když se bude přes noc stát? Je potřeba tahat nějaké další kabely v karavanu. Děkuji
Upravil timoti dne 01.05.2009 16:29,
před 15 letsmustaČlen Přidáno
před 15 letNejlepší je koupit redukci, u nás se prodává asi za 450,-Kč. Já ji koupil v Rakousku za asi 12 Eur.
priborjČlen Přidáno
před 15 letLednička bych přes noc, když stojíš, nec hal raději běžet na plyn, chladí podstatně lépe. Těch 12V je k použití spíše jen při jízdě. Ale pak bys potřeboval mít zásuvku na autě 13 kolík, nebo přitáhnout 12V samostatně.
vladazČlen Přidáno
před 15 letJestli máš 13ti kolík na autě tak ten už permanentních 12V umí, musel bys vyměnit ten 7 na autě za 13ti kolík a natahat příslušné dráty k napájení sítě karavanu.
Když použiješ redukci, pak zajistíš základní funkce osvětlení karavanu, ale napájení ledničky nepůjde.
Co se týká spotřeby ledničky, tak baterku asi za noc vytlučeš, je vhodné to používat jen za jízdy (max. krátkých zastávek), jinak plyn.
timotiNováček Přidáno
před 15 letDíky za odpověď. Pokud tedy použiju redukci půjdou mi jen venkovní světla nutná na jízdu. Mě jde o to aby mi šli světla uvnitř karavanu a čerpadla na vodu a záchod........
MatiČlen Přidáno
před 15 letJá to řešil nejdříve taky jenom redukcí, ale zjistil jsem, že ten 13-ti kolík stejně potřebuju, takže jsem zaúkoloval německého kolegu, který mi dovezl 13-ti pólovýho samce za 5,-€. Pak asi dvě hodinky práce a všechno funguje jak má. Každopádně lednička mi vysápla loni baterku z auta za tři hodinky tak, že jsem roztlačoval, takže bacha !!!
Timoti: jak jsi psal,kluci asišpatně četli 13 kolík na autě již máš a na karavanu máš jen 7 kolík, podívej se pořádně, jestli tam nemáš další póly ještě kolem dokola a pak rozdělek koncovku a podívej se, jestli tam máš 13 drátů, jinak budeš muset natahat nové dráty. Já jsem měl na Bürstneru na první pohled 7 kolík,ale dokola byli další póly po vnitřním obvodu. Protikus na auto jsem nesehnal.
Jirka, Jana, Zuzka 18, Luky15
VOLVO XC90 + HOBBY Kmf 545 Silver Line Jablonec nad Nisou
www.servis-elektro.cz
www.motokary-liberec.cz
Lada a AlenaČlen Přidáno
před 15 letJestli máš na karavanu sedmikolík , tak budeš mít pravděpodobně pouze sedmižílu do karavanu a to je pro osvětlení a ledničku málo.Budeš muset vyměnit kabel.Ledničku jsem řešil odpojovacím rele v karavanu,když vypnu povinné svícení odpojí se lednička od stálého napětí,takže nemohu zapomenout.B)
MatiČlen Přidáno
před 15 letjá měl to samý. Na autě 13-pol a karavan 7-mi pol. Nejdřív jsem použil mezikus ( dodnes používám na nákladní vozejky ). Pak jsem zjistil, že potřebuju i napájení z auta, tak jsem dotáhnul dva vodiče #4 mm2 do el. rozvodny a koupil 13-ti pol samce ke karavanu a dodnes pohoda. Pro mne jednodušší, že dělám ve fabrice, kde se dělají kabeláže do aut. 13-ti pol na auto mame i skladem, ale samce nee.
Upravil Mati dne 03.05.2009 21:50,
před 15 lettimotiNováček Přidáno
před 15 letVšem díky za názory a odpovědi. Prozkoumám karavan a uvidím. Už jsem odzimoval takže to budu muset uspíšit:o;h
jestli máte zajem pošlu schéma zapojení 13 pol. zás. protože je nutné dodržet průřezy kabelů na tvrdé napajecí proudy, které musí být napojeny od pojistkové skříně auta, a doporučený průřez 2,5mm 2, nesmí se 13 pol.zás napojit na stávající přívody ve vozidle.
VeronikaTominoČlen Přidáno
před 15 letAhojte :)
este nemame nejake skusenosti s karavanom, z toho co tu pisete som, neviem ci spravne pochopila, ze sa moze stat, ze karavan ma len 7kolik? Mame zajednany karavan v Nemecku Burstner rocnik 2005, moze sa stat, ze ma este 7 kolik?
A opacny dotaz: ideme montovat tazne zariadenie na auto, ale karavan bude tahat len docasne, potom bude urcene na tahanie obycajnej vlecky, na ktoru staci 7kolik. Ked by sme dali len redukciu na 13kolik, malo by nam ist kompletne osvetlenie vcetne spiatocky na karavane, okrem vnutorneho osvetlenia a chladnicky? Moze tam byt este nejaky problem?
Snad je moj dotaz zrozumitelny :o
Dakujeme :_
Tomas+Veronka+Matejko (8 rokov)+Terezka (6 rokov)+Paula (3 roky)+Lucia (4 mesiace), Rimor Katamarano 6, Ford Tourneo Custom
furgonČlen Přidáno
před 15 letVšechny novější karavany již mají 13kolík,takže na 90% i ten tvůj objednaný.Takže podle mého si nech na auto udělat 13kolík a když budeš tahat obyčejnou kárku existují redukce.A když ti budou dělat novou zásuvku tak ať zapojí všechny kolíky tzn.přímý proud pro lednici od pojistek,zvlášt zem pro lednici atd.,u novějšího auta bych to určitě svěřil odborníkovi,ty nový vehikli jsou samá elektronika a to si už člověk na koleně neudělá.
Jarda
Jarda a Zuzka
Fiat 2.3 Carado 448
west je klasický sedmikolík a třinácti zároveň, bez redukce.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 15 letPřátelé dovolte mi vsuvku :).
13 kolík : mají nové karavany i auta - redukce: prodávají se tam i zpět
7 kolík: umí jen osvětení vozidla a nic víc (umíme připojit lednici na mlhovku (těch 10A rozvody zpravidla vydrží)
13 kolík auto - karavan 7 kolík - redukce, nebo vyplatí se natáhnout novou kabeláž na karavanu
7 kolík auto - 13 kolík karavan - redukce a spínání lednice mlhovkou
toto jsou základní principy a možnosti
není vhodné na sedmikolíku živit osvětlení a čerpadla karavanu, to je lepší vouzit malou trakci (např. 60Ah)
Lednička se spíná zásadně za chodu motoru nebo na svorku č.15 (spínačka) přes relé, pochopitelně.
Neexistuje - !! aby lednice jela na 12V když neběží motor. Za žádných podmínek. Od toho to blokuje relátko. Jinak je za chvíli po baterce a neodjedete.
Pokud si někdo nevěří - nechť SVĚŘÍ TUTO ČINNOST ODBORNÉMU SERVISU NEBO ZNALÉMU AUTOELEKTRIKÁŘI.
Při špatném zapojení riskujete i požár autoinstalace a zahoření auta. V lepším případě jen vybijete baterku a neodjedete.
Propojení sedmikolíku na mlhovku vyžaduje určité znalosti a s klidným svědomím bych ji laikovi nedoporučil. Znalí to zvládnou bez potíží.
Tož tak. A teď do mě ;o
Karle a proč do Tebe? Dyť je to pravda. Navíc je třeba řádně zvolit průřez drátů plus, spínané plus a druhá kostra. Ale to už tady bylo psáno.....;^
Karel ProkopČlen Přidáno
před 15 letAhoy :) Petr a Lucie:
Bylo. Ale mě to nedá. Lidi vesměs neví, že nulákem teče stejný proud jako fází jen tam není napětí. Že průřez vodiče je limitní věc a tak dál,... Tak se snažím pomoct. Občas to někomu pomůže. Většina servisákú zarytě mlčí a nechá si to zaplatit ale to všichni známe,...:)
Otec včera dával auto doservisu, montáž TZ ( záruka, nemůžeme sami) . Tak jsem mu říkal, že ty tři dráty čtyřku drátem. Elektrikář: a nechcete je ve čtyřce všechny? Tak mi volal co teda. Říkám: jak je tam narve, jedině dobře, ale to se mu tam nevleze. A pointa? Za půl hodiny volal otci, že by potřeboval mluvit s tím elektrikářem co měl na mysli tou čtyřkou:D .
Jinak pro Karla: Já bych řekl, že je dost lidí, kteří jsou za erudované rady rádi. Díky za ně.
Vím, že asi nenapíšu odpověď na původní dotaz, ale také přispěju.
Řešil jsem podobný problém. 7-pól na karavanu i na autě a potřeba zapojení mlhovky i vnitřní spotřeba karavanu. Původní vodič vnitřního osvětlení jsem přepojil na mlhovku karavanu a pro vnitřní spotřebu karavanu jsem instaloval druhý 7-kolík. Vodič do něho přímo z akumulátoru (pojistka u akumulátoru). Použil jsem raději vodič s dvojitou izolací 6mm plus i mínus. V kufru rozsvorkováno na 2x1,5mm pro plus i mínus přes sedmikolík a nově natažený kabel do karavanu. Tam znovu pojistka a dále na světla, zásuvku 12V a měnič. Lednici mám připravenou napájet přes stykač 12V, který spínám vodičem od osvětlení vozu. Bohužel lednice na 12V mi zatím nějak neběží, možná vyhřátý kontakt. Ale když jsem viděl v posledním vydání časopisu Caravan ten požár, tak ani nemám o 12V za jízdy v karavanu zájem. Uf to jsem se nějak rozepsal, ale jsem karavanistický nováček, takže podobné diskuze sleduji s velkým zaujetím.