Dobry den,
prosel jsem historii na foru, ale informace na toto tema jsou bud nejednoznacne nebo zrejme zastarale vzhledem k soucasnemu stavu, a tak bych chtel vznest cerstvy dotaz.
Najde se tu nekdo, kdo v posledni dobe (rok?) absolvoval uspesne (nebo i neuspesne) pokus o prepis dodavky N1 (nebo i M1) s vlastni (samodomo) obytnou vestavbou na M1 vozidlo zvlastniho urceni obytne (jak by to melo byt podle posledni verze vyhlasky 341 a vyjadreni ministerstva dopravy).
Moc by me zajimal detailni postup a potrebne podklady od nekoho, kdo to vi a ne si to pouze mysli ;-)
Za me to zatim vypada na optimalni postup, kdy je treba si nechat u firmy s odpovidajicim glejtem nechat zmenit konfiguraci sedadel v N1 dodavce dle pozadavku (pokud tedy neco menit chci).
Pak realizovat vestavbu. Zajistit si revizi plynu a elektroinstalace. Ziskat vyjadreni vyrobce vozidla, ze vozidlo lze prestavet na obytne v souladu s jeho manualem pro prestavby. S temito podklady absolvovat prestavbovou STK u technika s osvedcenim "K" a na zaklade ni pak lze docilit vyse uvedeneho statutu vozidla.
Samozrejme lze udelat "piratskou" vestavbu ve forme "tvrde ukotveneho nakladu" do N1 a s tim vesele jezdit - po dnesni diskusi s technikem na STK je to ale nejspis jiz dnes nepruchozi a urcite se na to neda do budoucna spolehat, ze se s tim da projit.
Jeste se slusi poznamenat, ze je zde nekolik firem, ktere realizuji vestavby na zaklade nejakeho osvedceni ziskaneho od ministerstva (mozna zkusebny - detaily nevim) a ti mohou zapsat vestavbu na zaklade toho bez vyse uvedeneho - po pruzkumu musim konstatovat, ze vule toto udelat z jejich strany i za castku vetsi nez velkou je mala az zadna - bude tomu tak zrejme z obchodnich duvodu a hraje asi roli i nechut prevzit zodpovednost za provedeni vestavby, kterou osobne nerealizovali.
Tolik teorie a rad bych potvrzeni z praxe.
Predem diky
Upravil jk1000 dne 16.07.2015 14:18,
před 9 letFranta REZACČlen Přidáno
před 9 letAsi takto, na STK chodím poctivě sice jen potřetí s udělanou vestavbou ( plynový sporák, sprcha postele napevno, solár apod. ). Bylo to u dvou STK kontrol. A vždy bez problémů. I dvě místa místo tří neřešily. Bez známých, bez všimného.
A k přestavbě z N1 na jinou variantu. U Fiatu Ducato není možno konkrétně z N1 přestavba na M1 - obytný. Pro běžného uživatele vozu. Někde jsem tu dával přímou odpověď z dealerství Fiatu.
U jiných značek jsem tento problém neřešil.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
sipadanČlen Přidáno
před 9 letAhoj,
SignBoss má pravdu v tom, že pokud chceš jít snadnou cestou tak potřebuješ souhlas výrobce vozidla.
Když ti ho dá, tak je tento proces značně snažší.
Ovšem, pokud Ti ho nedá, tak to neznamená, že to nepostaviš.
Postavit si můžeš teoreticky co chceš, musí to samozřejmě splňovat "obecná pravidla pro pohyb na veřejných komunikacích".
Když výrobce vozidla stagnuje, musíš získat potřebná razítka jinde a zajistit si, že to co chceš stavět, resp. si postavil je v pořádku.
To Ti zajistí státní zkušebna v rámci tzv. individuální přestavby vozidla.
Je to ovšem jak časově, tak finančně náročnější, takže je na zvážení, zda se to vyplatí.
Doporučuji pokud výrobce vyjádří negativní názor kontaktovat Dekru, tam Ti poradí.
Franta REZACČlen Přidáno
před 9 letNo bez problémů změna kategorie nebude ani u jiných, tomu věř.
Ale zase nehledám problémy. Až STK neprojdu, tak nasadím dvojsic a nějak to půjde..
Jen jsem se o změnu kategorie zajímal z důvodu emisí do Rakouska.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
pnovoČlen Přidáno
před 9 letahoj
máš tři možnosti
1. nechat si přestavět auto na zvýšení obsaditelnosti u firmy která má povolení na to konkrétní auto, a pak požádat příslušný úřad evidence vozidel o povolení přestavby a ten ti dá za jakých podmínek to lze provést .
2. požádat výrobce o povolení k zvýšení obsaditelnosti a přestavby na obytný a pak absolvovat zkoušky na výzkumáku , které stojí cca od15-30ti Kč., ale většinou výrobci moc nechtějí dávat povolení a když ho tají tak za 5-10tiKč.
3. nechat si udělat přestavbu u firmy , koupit razítko do TP je problém protože se na každý typ dělá homologační zkouška a ta něco stojí a nikdo o ni nechce přijít .
vlk-czČlen Přidáno
před 9 letPodle mne, chceš-li to "čisté" Ti z výše uvedených stejně zbývá jen vlastní varianta zvýšení obsaditelnosti. Pokud využiješ nějakou firmu, tak Ti sedadla namontuje podle jejich schválení a tedy i s rozmístěním. Ve vestavbě se ale sedadla dávají trochu jinak, takže použít původní úchyty již nedokážeš. Asi bych šel cestou individuální přestavby a to přes zkušebnu, třeba DEKRA to má i na stránkách. Ale než se do toho pustíš, zjisti si nejdříve co kdo bude chtít abys potom nebyl překvapen. A pamatuj, že vše co namontuješ by mělo mít homologaci.
Ahoj, kamarád asi před osmi lety koupil vw caravelle, poté ho přestavěl na multivan a chvíli na to následovala přestavba na westfalii(originální vestavba z bouraného vozu). Takže dnešní podoba jeho vw se rozhodně neshoduje s TP. Nehledě na počet míst, autu narostla střecha do výšky přes půl metru. Přes všechny tyto změny, TP neřešil, s autem projel téměř celou Evropu, kde byl nesčetněkrát kontrolován a pokutován, rychlost, parking, ale na TP si nikdo nestěžoval. Má pouze STK o tisícovku dražší a povinné ručení xxxx,- na caravellu.
Sám mám v plánu pustit se do vestavby, ale když to tady čtu, tak legislativu nejspíš vynechám, nebo zvolím českou metodu. Pokud Vám totiž technik na STK tvrdí, že to nejde, říká si v podstatě o peníze(myšleno s nadsázkou).
Dobrý den. Jaký rozdíl mezi nákladním auto 6 míst skříň a nákladním auto 6 míst minibus?
Musí říci někdo, kdo to má,podle mě bude minibus M1, zatímco skříň N1.
Mimochodem, platí všechno v předcházejících odpovědích, tzn. faktická nemožnost změny otypování, případně nutnost zaplatit zkušebně nebo firmě s razítkem, pokud nepotřebuji měnit počet sedaček, nechci je měnit za otočné, ani nechci vyndavat přepážku? Případně se obejdu i bez rozvodů plynu využitím přenosného vařiče? Předpokládám, že potom rozhoduje "pevné spojení" vestavby s vozidlem, má někdo zkušenost, jak se pevné spojení posuzuje?(v čechách asi na každé STK a u každého technika jinak :-( ). Například, pokud k ukotvení vestavby, tedy fakticky nábytku, použiji standardní úchyty pro náklad, případně existující otvory v žebrování nákladového prostoru, zjednoduší to situaci (asi ne, ale pro jistotu se ptám).
Samozřejmě potom nejde o plnohodnotnou obytku,ale spíš nouzovou vestavbu do dodávky, a samozřejmě jí potom můžu jednou za jeden nebo dva roky před STK komplet vyndat, dokud mě to nepřestane bavit a nekoupím radši o 10 let starší obytku s příslušným otypováním :-).
Díky za upřesnění, nějak mě nenapadlo, že kategorie jsou mezinárodně standardizované, ještě jsem nedovážel :-).
mekieČlen Přidáno
před 9 letU toho prvního inzerátu je jasně napsáno LKW Zulassung - takže dodávka. Většinou to nikdo v Německu na wohnmobil přepsáno nemá (přesto, že je to tam výrazně jednodušší) a pokud ano, tak je to v inzerátu patřičně zdůrazněno.
mirek a hana, VW t5, samodomo vestavba druhá v pořadí
Mekie, prosím, jak se tov Německu dá přepsat na wohnmobil? Sice se do toho jistě nikomu nebude chtít, ale třeba by se některý prodávající nechal za přiměřený bakšiš zlomit, přepsalo by se v Německu před dovozem a tady by snad byl potom klid :-).
alohaNováček Přidáno
před 9 letje tu hodně názorů, nedá se to číst ,ale z praxe vím jak je to jednoduché, stačí zaslat dokumentaci přes dovozce výrobci a počkat si tak 3 měsíce na odpověď, asi bude vždy kladná, pak zajít na inspektorát, tam vám povolení dají protože máte souhlas výrobce, pak vše postavit a ject přetypovat a klidně i z dodávka na obytný automobil, je to vše velmi jednoduché, mám to přetypované i z 3 osob na 4 osoby. Takže žadné výmysli a čekat až vám přijde povolení výrobce. Dokumentaci vám mohu prodat trochu s tím bylo práce. Takto vše jsem dělal u Fiatu přesneji Fiat 250,m ale povolení jsem dostal na všechny velikosti
Hmm, třeba u Ducata asi ne, viz příspěvek SignBosse výše?
Franta REZACČlen Přidáno
před 9 letPřesně tak, však jsem to konzultoval s dovozcem. A bohužel. A ani na novějším typu to nedělají. Takže ?!?!
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".