Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Zapojeni el. v přívěsu - nováček: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Zapojeni el. v přívěsu - nováček

Poslední aktualizace před 7 let
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let
Dobry den
Stal jsem se stastnym majitelem obyt. privesu Wenzel, ale musim provest rekonstrukci. Hlavne vnitrku. A v teto souvislosti bych chtel udelat vnitrni rozvody elektriky, ktere tam chybi. Venkovni rozvody jsou OK a sviti vse jak ma takze na STK by nemel byt problem snad.
V priloze mam blokove schema jak bych si to asi predstavoval. Jestli je to teda takhle mozne vubec mit. Rozvod by byl 12V a prepinal by se rucne podle toho jak by bylo k dispozici 220V.
U privodu 220V bych jeste umistil stitek s parametry pripojeni(napeti, proud, frekvence).
Trizilovy kabel na 220 bych v prostoru rozvodnice pripojil na konstrukci (kostru karavanu).
Okruh 220V by byl jištěn jističem 10A nebo 16A a chráničem 30mA.
Vedeni 220V a 12V bych vedl odděleně aby nemohlo dojít ke zkratu pri pripadnem poskozeni izolace. Tady me napada ze ty rozvodnice budou muset byt asi dve, aby k tomuhle nemohlo dojit.
Jen mi neni az tak jasna tato veta, kterou jsem nasel:
Na vnější straně karavanu, na snadno dosažitelném místě, musí být umístěn hlavní spínač pro jakoukoliv vnitřní elektroinstalaci karavanu. Tento hlavní spínač musí odpojovat všechny živé vodiče (včetně středního – je-li užit)
To opravdu musim udelat i pro rozvod 12V nebo jak tomu mam rozumet?
Moc dekuji za jakekoliv "zkritizovani" predem. Ale jsem byvaly slaboprodar...dnes IT...tak to snad zvladnu.
Jo jeste bych se chtel zeptat zda na to musi byt nejaka revize?
JSOB Připojili následující soubor:
el_karavan.pdf [Nejsou k dispozici žádné informace / 504 stažení]
ludovitludovitČlen
Přidáno před 9 let
Daj si to navrhnut do karavanservisu lebo ta schema je velmi amatersky navrhnuta vela veci je tam neuvedenych nenakreslenych aby si sa nedozil nejekeho sklamania a budes mat pokazenu dovolenku
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let
Ja ti moc dekuji za reakci. Ja nejak neplanuji tam mit topeni a TV. Jedna se o maly karavan (ponorka) a jezdit s nim budu jen v lete na ryby na 1-2dny (bez 220V) a mozna jeden nejaky vyjezd za rok po vlastech ceskych.
Solar a podobne veci fakt neplanuji. V podstate fakt jen to co je v planku. Ten hlavni vypinac bude fungovat rucne. A budu prepojovat rucne kabelem (propojkou) podle toho zda budu mit k dispozici 220V nebo ne.
Osvetleni bude LED. Lednicku planuji udelat asi jen pasivni box z polystyrenu, ale tak velky aby tam popripade vlezla lednicka na 12V co se prodavaji kolem 1500kc. Borci na foru psali ze jim ten pasivni box vydrzi v lete chladit 3dny, coz mi bude stacit. No a jinak ta lednicka na 12V. Jen musim zjistit jak to bude s rozmerama.
Jedna se mi spis o to aby to nebylo v nejakem rozporu s normama a nekoho to nezabilo.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 9 let
chladit 12V je nesmysl. zapomeň na to. Peltiérův člen bere 5A a účinnost má asi jako parní stroj (tragickou).
Ruční přepínání je taky nepraktický.Dej tam nabíječ s IUoU chakou na baterku a hotovo. Světla všechny LED. Včetně vývodu k prutům. Když prší vidíš na to dej tam stmívač aby osvit neplašil ryby.
Na 220V jen 1 zásuvku a připojení nabíječe. Ten se postará o světla a čerpadlo. Nabíječ je 5(8A) a tvůj odběr spolehlivě doplní. Deficit vyrovná baterka.
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

chladit 12V je nesmysl. zapomeň na to. Peltiérův člen bere 5A a účinnost má asi jako parní stroj (tragickou).
Ruční přepínání je taky nepraktický.Dej tam nabíječ s IUoU chakou na baterku a hotovo. Světla všechny LED. Včetně vývodu k prutům. Když prší vidíš na to dej tam stmívač aby osvit neplašil ryby.
Na 220V jen 1 zásuvku a připojení nabíječe. Ten se postará o světla a čerpadlo. Nabíječ je 5(8A) a tvůj odběr spolehlivě doplní. Deficit vyrovná baterka.


Ja Vam dekuji za tipy, ale ja tam vazne nic jinyho nechci. Proste to nepotrebuji. Ja v patek pojedu na ryby, prespim, chytam v sobotu dopoledne a jedu domu. Maximalne se to o jeden den prodlouzi. V karavanu pres den vubec nejsem, nebot chytam jinde.
Spis mi jde o to jestli to tak muze byt zapojeno a neodporuje to nejakemu predpisu.
Tu lednicku jeste zvazim. Asi ani nema cenu ji tam mit. Staci pasivni box asi.
Diky:)
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 9 let
jištění 10A, prouďák je zbytečný, stejně nemáš strojenej zemnič.
úplně vidím jak tam na břehu pokaždý zatloukáš zemnicí tyč :D

nabiják Ctek MXS 5 nebo MXS 7, Waeco Mobitronic 8A nebo jinej derivát, cokoli.
Na tuto aplikaci by v podstatě stačila i ta jebka z Lídlu za 500

Karel
Karel Prokop Připojili následující obrazek:
img008.jpg
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

jištění 10A, prouďák je zbytečný, stejně nemáš strojenej zemnič.
úplně vidím jak tam na břehu pokaždý zatloukáš zemnicí tyč :D

nabiják Ctek MXS 5 nebo MXS 7, Waeco Mobitronic 8A nebo jinej derivát, cokoli.
Na tuto aplikaci by v podstatě stačila i ta jebka z Lídlu za 500

Karel


Kdyz to zapojim takhle tak je to asi smysluplnejsi nez muj nakres. :-) Energii beru z baterie a kdyz bude k dispozici 220V tak dojde k jejimu dobijeni. Jestli to dobre chapu.
Tu "jebku" z Lidlu bych asi pouzil az bude zas v akci. :-))) Prijde mi "nemoralni" dat za nabijecku skoro vic nez me stal karavan. :-)))
Jen jestli muzu mit jeste nejakou otazku.
1. nebylo by lepsi k te vnitrni zasuvce na 220V dat taky 3 zilovy kabel a PEN hodit na kostru.
2. Vadi nejake norme kdyz budu mit rozvadec v karavanu, vcetne jistice na 220V ve vysce kolen. Zhruba 40 cm od podlahy. Od maticky zeme to bude okolo 50cm. Vyhovovalo by mi to tak asi nejvice co se umisteni rozvadece tyka.
3. Nebude ta "jebka" z Lidlu rusit radio nedostatecnou filtraci, kdyz bude 220V zapojeno? Kdyz tak se to da asi resit filtracnim clenem.

Moc diky predem za rady
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 9 let
ad 1) ukostření na PEN jsem kreslil (myšleno na kostru)
ad 2) nevadí
ad 3) nevím filtr není taková rána, ale baterka by to měla "ufiltrovat"
J
JaromirNováček
Přidáno před 9 let
Chceš li mít elektroinstalaci v karavanu dle foršusu, tak si nejprve proštuduj normu ČSN 33 2000-7-721 Elektrická instalace v karavanech a obytných automobilech platné od dubna 2010. Kde je i uvedeno, že jako doplňková ochrana před úrazem el. proudem se použije proudový chránič s vybavovacím proudem 30mA.

Schéma, které zde uveřejnil Karel P. ber opravdu jen jako informativní, neb je v něm několik zásadních chyb. Nebudu je dále rozebírat a doufám, že Karel P. toto schéma sám opraví, nebo smaže, protože ho považujmi i nadále za odborníka ve svém oboru.
TomTPTomTPČlen
Přidáno před 9 let
Karle, možná se mýlím a kecám, ale PE si přeci přitáhnu z přívodu (napojení) 230V, takže prouďák má svý opodstatněný místo, je to klasická síť TN-S. PE by měl být tedy připojen i na zásuvce. Zemnící tyč by měla, myslím, nějaký jakýsi smysl u měniče 12/230V.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Zdenek a AlenaZdenek a AlenaČlen
Přidáno před 9 let

Citovat

TomTP napsal:

Karle, možná se mýlím a kecám, ale PE si přeci přitáhnu z přívodu (napojení) 230V, takže prouďák má svý opodstatněný místo, je to klasická síť TN-S. PE by měl být tedy připojen i na zásuvce. Zemnící tyč by měla, myslím, nějaký jakýsi smysl u měniče 12/230V.


ten chránič je ale lepší mít přímo na přívodním kabelu, předpoklad je, že chráničem jsou chráněné všechny zásuvky v kempech i v "novějších domácích instalacích"
ale nikdy nevíš ke komu přijedeš a jak to má zbastleny. Proto doporučuji chránič už na přívodu např tenhle: http://www.conrad...paign=2015
Zemnicí tyč by byla fakt třeba jen když by přívod přesáhl hranici 200m:
http://diskuse.el...755.0.html
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

ad 1) ukostření na PEN jsem kreslil (myšleno na kostru)
ad 2) nevadí
ad 3) nevím filtr není taková rána, ale baterka by to měla "ufiltrovat"


Zpracoval jsem pripominky a nakreslil nove schema. Normu budu mit snad v utery tak si to nactu.
Draty jak jsem se dozvedel nesmi byt prurezem nizsi jak 1,5 a pod opernou nohu karavanu bych radeji jeste dodelal to "prkynko" s plechem jako uzemneni. Nekde jsem to tu videl v navodu.
Jeste by me zajimala jedna vec s osvetlenim. Led pasky jsou na 12V a na cerstve nabite baterce nebo v prubehu jejiho dobijeni muze byt skoro 15V. Neublizi jim to?
JSOB Připojili následující obrazek:
el_karavan2.jpg
V
VanČlen
Přidáno před 9 let
Kde mas pojistky u baterie, propoj na rozvod automobilu?

Jakou presne nabijecku z lidlu myslite? Link?

---

Jako inspiraci
http://www.cabotr...+30A_H.pdf
prikladam schema jednoho starsiho systemu, s kterym jsem mel tu cest...

Jsou tam tusim 2 verze (slabsi a silnejsi) a je to v DE a EN jazyku, takze si vyber odpovidajici listy...

Baterka (nastavbova) byla jen 70Ah a solar sice taky (odhadem tak 50w) dobastleny, pres jednoduchy mppt regulator a neslo mi to vybit, pravda, casto se jezdilo. Chladnicku (trojkombinaci) to ale z 12V krmilo jen pri nastartovanem motoru, kdy tedy byly baterie paralelne propojene (viz schema a indikacni dioda) - tomu se rika uioi ;-)? Propojeni probehlo vzdy ihned pri nastartovani, co jsem si vsiml, takze se ani nijak netestovala uroven nabiti startovaciho aku...

Prurezy 12V vodicu si nadimenzuj podle jisteni a delky vodice. Pripadne sem napis pojistku ci predpokladany odber a delku vedeni a nekdo ti urcite upresni prurez vodice (abys zbytecne netopil do kabelu:-)
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.

Elektrika v obytnaku: pracovni seznam soucastek.

Kritizujte komentujte
Upravil Van dne 29.04.2015 12:53, před 9 let
J
JSOBNováček
Přidáno před 9 let

Citovat

Van napsal:

Kde mas pojistky u baterie, propoj na rozvod automobilu?

Jakou presne nabijecku z lidlu myslite? Link?

---

Jako inspiraci
http://www.cabotr...+30A_H.pdf
prikladam schema jednoho starsiho systemu, s kterym jsem mel tu cest...

Jsou tam tusim 2 verze (slabsi a silnejsi) a je to v DE a EN jazyku, takze si vyber odpovidajici listy...

Baterka (nastavbova) byla jen 70Ah a solar sice taky (odhadem tak 50w) dobastleny, pres jednoduchy mppt regulator a neslo mi to vybit, pravda, casto se jezdilo. Chladnicku (trojkombinaci) to ale z 12V krmilo jen pri nastartovanem motoru, kdy tedy byly baterie paralelne propojene (viz schema a indikacni dioda) - tomu se rika uioi ;-)? Propojeni probehlo vzdy ihned pri nastartovani, co jsem si vsiml, takze se ani nijak netestovala uroven nabiti startovaciho aku...

Prurezy 12V vodicu si nadimenzuj podle jisteni a delky vodice. Pripadne sem napis pojistku ci predpokladany odber a delku vedeni a nekdo ti urcite upresni prurez vodice (abys zbytecne netopil do kabelu:-)


Propoj na rozvod auta nepotrebuji. Rozvody svetel a blinkru jsou zvlast.
Pojistku na 12V k baterii muzu doplnit.
Solar --- nepotrebuji
Lednicku --- nepotrebuji
Nabijecka link -- https://www.youtu...xkCLlG1nQw
Lidi tu nabijeckku celkem chvali.
V
VanČlen
Přidáno před 9 let
----

Co jsem ja mel zkusenost, tak jsem dobijel aku vyhradne jizdou... Viz popis vyse. Byl to obytnak.

Pojistky bych doplnil urcite :-) nebo chces horet?

Ty asi planujes dobijet ve sve garazi z 230V, no nevim, neprijde mi to efektni ani pohodlne...

V plne 13p zasuvce vsak mas trvaly i spinany plus a ja bych teda asi takovou moznost vyuzil - otazkou je, kolik Amp lze pres ten dobijeci kolik cislo 10 pretahnout (2,5mm2) resp. kolik stoji nejlevnejsi odpojovac baterie. Pripadne ten spinany plus, po chcipnuti zapalovani se paralelne pripojena BAT rozpoji, ne? Co na to zdejsi pani eletrikari.?


Joo, lidl ma obcas vychytane veci.

EDIT: pustil jsem si video - k te nabijecce (spise by se sluselo rici dobijecka), take ji mam, neodolal jsem 200 nebo kolik stala, na jedne vsak prestalo makat tlacitko a ta nabijecka ma jen 3,6A tedy tu svou 100 budes nabijet 30 hod... Dale jsem si myslel, ze nabijecku pripojim na baterii ze ktere realizuji odber - ale to bohuzel... Tahle moje lidl dobijecka kontinualne ubira proud a vubec nedetekuje, ze jsem z baterie zacal cerpat a ma tedy pridat! Takze koncim s vybitou baterii... Extremne nevhodne pro muj ucel (nebo pro karavan pripojeny v kempu).

Refresh baterie casto nefunguje, protoze naterie nema kapacitu, pomohlo m paralelne pripojit jinou nabijecku a pak se tahle lidlova obechcala a zacala dobijet...

Ale design ma pekny, vcetne uchytu...

Automatické sloučení 29.04.2015 14:37:

Citovat

Karel Prokop napsal:

chladit 12V je nesmysl. zapomeň na to. Peltiérův člen bere 5A a účinnost má asi jako parní stroj (tragickou).


Chladit elektrikou jde efektivne pri jizde. Alternator i u me stare fabky ma stitkovych 120A. I v Mercedesu lednicka na 12V jela jen pri jizde (jisteni 15A).

Nevim jak ty levne kufrove chladnicky, pokud by mela nejakou solidni ochranu pro pokles napeti baterie, sel nych do ni http://autochladn...heureka.cz
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.

Elektrika v obytnaku: pracovni seznam soucastek.

Kritizujte komentujte
Upravil Van dne 29.04.2015 14:37, před 9 let
bleriot11bleriot11Člen
Přidáno před 9 let
Po vyzkoušení levných boxů,jsem nakonec koupil jeden co opravdu funguje:
http://www.coolbo...12-24-230V
xmaldaxmaldaČlen
Přidáno před 7 let
Zdravím všechny odborníky a zkušené karavanisty. Nechci zakládat nový příspěvek, protože tento nadpis odpovída i mě :-). Pro přečetení diskuzí tady na fóru jsem si skreslil schéma: https://drive.goo...VBhc1pZSzg
Jde mi teď po použití konkrétních součástí, aby něco nebylo zbytečně předimenzované, nebo naopak poddimenzované. Ale optimalizovat pro dané využití. Karavan je to malý (poláček). V interiéru jsou pro osvětlení použity led pásky do 20W (jen při zapnutí všech, jinak rozděleno na 4 kratší a každý na samostatný vypínač), stávající venkovní osvětlení (vyměním jen za žárovku LED 5W). osvětlení odhaduju max. 2hodiny večer za den. No a mít možnost jednou za den nabít tablety a mobily. Jakou baterii abych vydržel 5 dnů? Byl bych rád, kdyby mi i někdo doplnil průřezy vodičů a jaké pojistky. Když budu v síti na 220V tak se použije varná konvice. Výhledově uvažuji o solárním panelu, tak bych to na solár rád připravil. Budu rád za každou radu, nebo zkušenost. Děkuji.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: JSOB, ludovit, Karel Prokop, Jaromir, TomTP, Zdenek a Alena, Van, bleriot11, xmalda

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,702,002 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.26831 sekund | Průměrně za: 0.26831 (0) sekund | Dotazy: 132 | Použitá paměť: 2.26MB/4MB