Citovat
Pepa z Plzne napsal:
Citovat
mstr napsal:
Ekologické plakety jsou jen další způsob, jak vybírat daně a bránit pohybu. Žádný pozitivní dopad na náš život mít nebudou, naopak budeme muset řešit, jak si jakou plaketu koupit a utracet daší a další peníze. 5 eur za německou, 25 za rakouskou - s tímhle tempem to bude dalších 50 eur za eko plakety ročně, pokud se budeme chtít pohybovat po Evropě. Ta částka vychází z toho, že přední sklo se vyměňuje docela často a pokud těch známek bude více.....nehledě na to, kam se to vše má lepit.
Ať si ouřada v Evropě vymýšlí tyhle blbosti, ale ať je na to JEDNA známka a za normální cenu, neb všechny údaje jsou už jednou státem ověřené a zapsané v TP a v dalších papírech k vozidlu, takže tyhle ekoplakety jen osvědčují to, co stát už ví.
Dovolím si nesouhlasit s pisatelem a naopak souhlasit s Dědou Lebedou. Stačí mi, když se někdy dostanu za Škodu 105/120 a dvoutaktech raději nemluvím. Stačilo mi, když jsem se pohyboval na Kubě v Havaně nebo v Moldávii. Tam je starých aut většina a v Moldávii jich není tak málo, jako na Kubě.
A dopad na náš život spřísňování emisí a s tím spojený tlak přes různé poplatky, to rozhodně kladný má. Uvedu příklad ze své zkušenosti. Mám dopravní firmu a některé soupravy nám jezdí převážně po dálnici. Když si vezmu rozdíl mezi poplatky EURO 4 a EURO 6 a přidám k tomu sníženou spotřebu nového tahače, proti 6-7 let starého, vyplatí se obměna vozového parku a to docela rychle. Proto jsem k ní také vloni přistoupil. Ovšem ty soupravy, které nám jezdí jen mimo dálnici se pouhou úsporou pohoných hmot nevyplatí obměnit. Až spoplatní i silnice první třídy bude to jasné. A úspora mezi 10-15% nafty je přece také kladný dopad na nás a na životní prostředí. Ale na druhou stranu souhlasím s názorem mít v EU jednu známku. Když to jde s telefoními poplatky, tak proč by to nešlo s dálnicemi?
Pepa z Plzně
Není mi zcela jasné, s čím nesouhlasíte :-). Ekologické plakety jsou jen dalším způsobem zdanění - samotná existence eko zony by byla v pořádku - ale dopustíte se přestupku už tím, že do ní vjedete s vozidlem, které sice požadavky splňuje, ale nemá vylepený patřičný papírek. A ten, kdo papírek vydává, před tím schválil provoz vašeho vozidla. Tedy je to daň - ekologie je jen záminka.
Omezení v pohybu pak spočívá v tom, že pokud se v neděli rozhodnete si zajet do Lipska na Bachův koncert, tak tam prostě nedojedete a budete nucen své bezvadné EURO 6 auto odstavit před městem a zvolit jinou, méně pohodlnou dopravu. Pokud někdo ví, kde od soboty 13:00 do pondělí 7:00 koupit eko plaketu pro Německu, budu mu velmi vděčný, pokud mi to sdělí.
Chudší část obyvatelstva je pak výrazně omezena v pohybu, protože na nové auto nemá. Naštěstí obecně není s většinou benzínových ojetin dneska problém - chudina si jen nesmí koupit naftové auto a musí doufat, že se nezmění zákony a jejich x let "starý křáp" na benzín bude mít pořád zelenou plaketu. Lidé v Moldávii či na Kubě by si jistě rádi koupili nové auto - ale asi nemají peníze. Sebe přísnější eko zákon na tomhle faktu nic nezmění. Zákony jsou vůbec zvláštní - ve firmě jak je popsáno, asi došlo k obměně vozů, ale ty auta určitě někde nadále jezdí a tedy ve výsledku má společnost nižší příjem z dálnic a životní prostředí trpí ještě více, neb mimo dálnice jakýkoliv motor produkuje více eko bordelu, navíc se nové auto musí neekologicky vyrobit atd...
(starý křáp je míněn ironicky, neb žádný křáp na našich silnicích nemá co dělat, od toho jsou STK a pravidelné prohlídky - starší auto křápem asi nebude).
S rakouskou variantou německých nálepek jsou podobné problémy s dostupností, navíc jsou dražší. Tahle povinnost ještě neplatí pro osobní vozy, ale možná ještě tento rok nás tisk seznámí s tím, jak si český "podnikatel" vyjel se svým N1 vozem do Vídně na nákupy a jak se mu prodražily. Ale to jen spekuluji. Stejnou spekulací je i to, že zavedení zón nebude mít v Rakousku, stejně jako v Německu, žádný efekt, takže následně rozšíří povinnost nálepek i na osobní vozy. Ostatně stejně to probíhá na jejich dálnicích, kde napřed snížili rychlost kvůli hluku v noci - teď už je to kvůli ekologii.