Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 TIPy na nabíječe: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

TIPy na nabíječe

Poslední aktualizace před 15 let
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 15 let
Mnozí z nás podlehli náporu široké nabídky žroutů proudu nebo z jiných důvodů byli přinuceni pořídit do nástavby baterii s vyšší kapacitou. Jenže při významnějšímu nárůstu kapacity pak nestačí výkon stávajícího nabíječe. Trochu jsem brouzdal po internetu a našel jsem několik tipů na velmi levné a přitom výkonné nabíječe:
MAC 1012/MAC 1212 s proudem 10/12A, za cenu doporučenou výrobcem 1.785,-/2.142,- Kč s DPH, dají se však sehnat i levněji. Podrobný popis je na stránkách výrobce www.astip.cz. Nabíječe mají přepínač pro klasické nebo gelové baterie. S nabíječem MAC 1012 mám osobní zkušenost. Má optimální nabíjecí charakteristiku, po nabití baterie přechází do udržovacího režimu, kdy dodává malý konzervační proud. Tato jeho plná automatika je pro nás spíše nevýhodou. Když začneme z plně nabité baterie odebírat proud, nabíječ se z udržovacího režimu k plnému výkonu neprobudí a je nutné jej "restartovat" odpojením od baterie i 220V a novým připojením. Mám jej proto připojený přes vypínač a pomocné relé na odpojení baterie.
Pro vyšší nabíjecí proudy jsem objevil nabíječ G798 s proudem 20A a DG 795 s proudem dokonce 40A. Jejich ceny 995,- a 1.567,- Kč bez DPH jsou na www.ddtechnik.cz až podezřele nízké. Mají nabíjecí charakteristiku W, zpočátku dobíjí maximálním proudem, na konci nabíjení udržují konstantní napětí. Na rozdíl od MAC budou při odběru znovu dobíjet. Nevýhodou je jejich určení pro klasické baterie, kdy konečné napětí 14,7V je pro uzavřené gelové i AGM baterie příliš vysoké. Pro bezúdržbové, uzavřené AGM a GEL baterie by tedy bylo nutné řešit ukončení nabíjení na úrovni 13,9 V. Upozorňuji, že vycházím pouze z údajů na webu, s nabíječi nemám žádné praktické zkušenosti.
Na závěr ještě několik poznámek ke vztahu kapacity baterií a nabíjecího proudu pro neelektrikáře (koho teorie moc nebaví, mrkněte na konec článku). Obvyklý pro baterie "příjemný" proud je označován jako C10 a je desetinou kapacity baterie v Ah. Takovou hodnotu je možné považovat pro nás za minimální, protože nabíjení zcela vybité baterie pak trvá podstaně více, než teoretických 10 hodin. Jednak není účinnost nabíjení 100%, proud nabíječe není konstantní - ke konci nabíjení plynule klesá a v neposlední řadě jsou hodnoty proudu udávané pro nabíječe platné možná v ideálních podmínkách. V praxi sehraje svou roli třeba odpor drátů a spojů mezi nabíječem a baterií a obvyklý proud dodávaný nabíječem bude na úrovni cca 80% jeho udávaných hodnot. Výsledkem pak je, že třeba MAC 1012 bude nabíjet baterii 100 Ah cca 15 hodin. Zároveň je ale nutné dodat, že už po 10 hodinách bude baterie dobita na zhruba 80% a v podání běžných tříledkových signalizací stavu baterie se bude tvářit jako zcela nabitá.
Maximální nabíjecí proud je u většiny baterií čtvrtina kapacity baterie. Pro 100 Ah baterii je to 25A. To je však hodnota, kdy je již nutné hlídat teplotu baterie, která by neměla přektočit 40°C. Bezpečnější bude proto zvolit hodnotu proudu nabíječe jako pětinu kapacity baterie. Ve skutečnosti bude pak skutečný nabíjecí proud téměř jistě ještě nižší (viz. výše) a z hlediska rizika přehřátí baterie bezpečný.

Nakonec stručně orientační hodnoty kapacity baterií pro jednotlivé nabíječe (upraveno podle následujícího příspěvku Morcaka):

MAC 1012: 50 - 75 Ah
G798: 75 - 100 Ah
DG 795: 130 - 200 Ah
Upravil Svitavaci dne 20.02.2009 09:12, před 15 let
M
morcakČlen
Přidáno před 15 let
Dejte si pozor na jednu věc. Udávaný proud 20A je ve skutečnosti 15A a udávaný proud 40A je ve skutečnosti 26A. Měřil jsem to wattmetrem, který zaznamenává křivku dobíjení, ale i obyčejným měřákem za 100,- změříte to co skutečně do akumulátoru teče. 40A a 20A špičky udávané výrobci Vám moc nepomohou. Bargrafy na těchto měřácích ukazující nabití jsou úplně nanic, žádnou informaci o nabíjení neposkytují.
A taky dejte pozor na připojení k elektrocentrále. Bylo mi řečeno, že při galvanickém spojení zemí mezi centrálou a nabíječkou může dojít k jejímu zničení. Nemá potřebné ochrany. Mě se to nestalo, protože ani auto ani centrálu neukostřuji.
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 15 let
Dík za praktickou zkušenost. Tušil jsem, že v této cenové kategorii nelze očekávat serióznost údajů. Přesto mně připadá, že cena za nabíječ dávající 26A je docela dobrá. Nabíječe dobrých značek stojí i násobky této ceny.
Jenom dodám, že MAC 1012 za předpokladu dobré baterie a kvalitního propojení těch 10A skutečně dává.
M
morcakČlen
Přidáno před 15 let
Nechci kazit radost z dobré ceny, ale po postupné opakované několikanásobné výměně 3 nabíječek jsem se zařekl těchto levných krámů. Dobrá nabíječka musí mít pořádné trafo, ochrany ze strany vstupu i výstupu a pořádný chladič. Malinký větráček, který fouká přímo na nějaký tranzistor se mi po všech peripetiích už nezamlouvá. U nabíječky se musíte přesvědčit o tom, že je dělaná pro připojení na elektrocentrálu a neodejde během první minuty. To se stalo známému, levná nabíječka+generátor. Po 3. reklamaci mu vrátili peníze, ale to utrpení než mu došlo čím to je.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: Svitavaci, morcak

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,050,030 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.12440 sekund | Průměrně za: 0.1244 (0) sekund | Dotazy: 57 | Použitá paměť: 1.69MB/2MB