tommNováček Přidáno
před 10 letAhoj všem,
potřeboval bych zapojit 12V baterii do karavanu. Mám novou trakční baterii Varta Dual purpose 140 Ah a automatickou nabíječku Fairstone ABC-1220D. Chtěl bych to napojit do "rozvaděče" viz. obrázek 1,2., který je v karavanu k dispozici. Nabíječku bych využíval jen při napojení na 220 V k dobití baterie. 12V potřebuji jen ke svícení a čerpadlu, vše ostatní je na plyn. Můžete mě podle obrázku poradit, kde mám zapojit +/- aby vše fungovalo?
Protože se nepovažuji za žádného odborníka, tak uvítám i radu, zda se do toho mám pouštět, nebo i toto "jednoduché" zapojení mám nechat na zkušeném odborníkovi.
Dále bych potřeboval poradit, proč mě nefunguje 12 V v karavanu (světla,lednice), když je zapojen v zásuvce k autu. Je to tím, že mám jen 7 PIN zástrčku viz. obrázek 3.?
Děkuji za případné odpovědi.
Zdraví Tomáš
tomm Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
pachtaČlen Přidáno
před 10 letObrať se na Karla Prokopa to je specialista na elektriku.Pošli mu SZ určitě ti pomůže.
priborjČlen Přidáno
před 10 letPokud máš zásuvku 7pin, tak ti skutečně 12V auta nebude fungovat. Je lepší si namontovat 13pin.
Roman ST1Člen Přidáno
před 10 letNa nabíječce uřízni vidlici a zapoj ji na výstup jističe, výstup z nabíječky pak zapoj přímo na baterku.
12V z auta ti fungovat nemůže, protože na 7pin zásuvce prostě není.
Jde to vyřešit tak, že zapojíš baterii do rozvaděče místo kabelů od 13pin. zásuvky.
Inspiroval jsem se na karavanypro.
VW Golf Alltrack + Hobby 460Ufe
Posádka : Roman, Terezka, Nikolka 4 a Dany 1
Upravil Roman ST1 dne 12.05.2014 20:10,
před 10 let
Roman ST1 Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
tommNováček Přidáno
před 10 letDíky za radu. Jen to jako laik potřebuji ještě upřesnit. Zapojení nabíječky by neměl být problém, to je celkem jasné, jen nevím jestli to chápu dobře, že jde jen o propojení baterie s nabíječkou k nabíjení při připojení na 230 V a na celkový chod karavanu na 12 V to nebude mít vliv. Na to je třeba zapojit baterii do rozvaděče jak jsi mě popsal na obrázku (proměřit atd.) a mělo by to fungovat?
kucmaisČlen Přidáno
před 10 letTo asi ne mám něco podobného a na jističích je 220v, já to řešil tím že jsem usměrnil trafo co tam je. Pokud chceš používat baterii, tak ho odpoj (trafo) na výstupu a místo něho vřaď nabíječku a přívod od baterie.
Kucmaisi + Abbey Aventura 315
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 10 letZavolej. Z Olomouce to k nám, do Bedihoště nemáš daleko... Telefonní čísla máme na webu.
Roman ST1Člen Přidáno
před 10 letMožná jsem to špatně pochopil, ty máš na karavanu 7pin zásuvku, tzn. že bez připojení na 230V v karavanu nic nefungovalo?
Potom to lze zapojit jak píše "kucmais", odpoj výstup trafa (nedo jej demontuj) od desky s pojistky, na místo něj pak připoj baterii a na baterii nabíječku
Bude to fungovat tak, že karavan bude fungovat nezávisle na 230V a když jej pak připojíš budou ti navíc fungovat zásuvky, možná některá světka která jsou na 230V a nabíječka.
Tahle stará trafa stejně bývají jen jednosměrně usměrněná a kdybys někde použil LED pásky, taky ti budou blikat.
Stejně bych zavolal Tomášovi, takto když člověk není u toho, tak bych ti nerad špatně poradil.
VW Golf Alltrack + Hobby 460Ufe
Posádka : Roman, Terezka, Nikolka 4 a Dany 1
Upravil Roman ST1 dne 13.05.2014 19:54,
před 10 lettommNováček Přidáno
před 10 letPřesně tak, bez připojení na 230 V nefunguje nic. Už jsem je kontaktoval a řeším to s nimi, ale díky za užitečné rady :)
Zatím to zde nepadlo, tak se zmíním já. Mě v přívěsu Hobby funguje vše na 12 V, dokonce i lednice (tu ovšem na 12V nepoužívám ani za jízdy). Se 7 kolíkovou zásuvkou, musím však rozsvítit zadní mlhovku. Nevím jak jiné karavany, ale takto to mají vyřešeno přívěsy z Holandska, které zadní mlhovku nepoužívají. Protože bylo pro mne vyloučeno svítit při delším stání mlhovkou, abych měl karavan pod proudem, vyřešil jsem to jak se mi zdálo nejjednodušeji. Nainstaloval jsem baterii, od ní kabel, který je zapojen do 7 kolíkové zásuvky, umístěné zboku na oji a v ní je zapojen právě jen kolík pro mlhovku a kostra. Mlhovku jsem zřídil tak, že jsem jen nasadil žárovku do zadní svítilny (kabely byly) a vložil vypínač, abych ji zapnul jen v případě potřeby. Při stání, spaní na cestě ale hlavně při zakempování stačí jen vytáhnout kabel z auta a strčit do zásuvky na oji a vše funguje jak má. Lednice na plyn, světla LED a čerpadlo na vodu týden hravě bez vnějšího zdroje. Jednoduché, levné, fungující.
tommNováček Přidáno
před 10 letZajímavé a jednoduché řešení. Zkusím, jestli to na tu mlhovku bude fungovat, zrovna dnes vyjíždím :)
Nevím, zda dobře rozumim otázce, Bleriote. Za jízdy nevím, ještě jsem v mlze nejel, při stání večer nezapínám mlhovku, pouze kabel přehodím do té druhé zásuvky, auto je v režimu STANBY !). Instaloval jsem tento system záhy, tahal jsem chvilku Oplem Omegou. Omega byla tak chytrá, že po zasunutí kabelu do zásuvky mlhovka na autě nesvítila, pouze na jakémkoli přívěsu. Ani jsem nezkoušel, zda se rozsvítí mlhovka při zapojeném přívěsu u Discovery. To snad někdo napíše, jak to funguje u jiných aut. Já řešil přednostně elektřinu v karavanu. Myslím, že ani svíticí mlhovka za jízdy by neměla být nějaký zásadní problém pro řidiče. I když v dešti a mlze by to asi mohlo být nepříjemné, to však platí obecně. Ta úprava s tím nijak nesouvisí
bleriot11Člen Přidáno
před 10 letludanek:Myslím,když nebudu mít chytrý auto.Pojedu s karavanem a abych měl v karavanu 12V z paluby auta,musím svítit zadníma mlhovkama.Tak jestli právě nevadí ten odraz.Nevím zda mám chytrý auto(xsara),ale nezkoušel jsem to.
Bleriot: Za jízdy přece nepotřebuješ elektřinu v karavanu kromě vnějšího osvětlení. Jestli pomýšlíš na provoz lednice za jízdy, to se tu hodně probíralo v jiném vlákně a to nelze, protože lednice má na 12V velký odběr asi 110W a přitom prakticky nepoužitelný chladicí výkon. Pro mě bylo nejdostupnější a nejefektivnější řešení, které jsem popsal výše.
bleriot11Člen Přidáno
před 10 letludanek:Tak to jsem špatně pochopil,já myslel,že ta anabáze má zajistit 12V v karavanu ve kterém není baterie.Proč tedy to napájení přes pin určený pro mlhovku?Možná jsem natvrdlej...
To ti dobře poslouží k tomu, abys v karavanu mohl večer svítit na parkovišti, použít vodu a toaletu atd. Když jsme šli na prvním výjezdu spát někde v Rakousku na odpočívadle, bylo to hloupý po zhasnutí auta svítit ruční baterkou a hlavně v noci když jsem musel s pískem !). Ta rozsvícená mlhovka na aute to alespoň částečně řeší, lepší přeci než nic. Já si to vyřešil úplně baterií tak, jak píšu. Kapišto? :_
bleriot11Člen Přidáno
před 10 letUž to naprosto kapim.Taky jsem dodělával baterku do mého dědečka.Žil jsem v tom,že novější karavany mají baterku standardně.
Jak už jsem v jiném vláknu psal celou situaci jsem vyřešil tak:Mlhovkový vodič jsem zapojil na mlhovku.Od baterie auta jsem natáhl nový vodič přez pojistku 40A průřez 8 a doplnil relé které spíná pouze při zapnutém klíčku.U tažného zařízení mám ještě jednu traktorovou tříkolíkovou zásuvku.Do bydlíka mám přiveden další vodič a zapojen na svorkovnici ke které je připojena karavanová baterie.Když mám na baterce 14,4V tak při zapnuté chladničce je na karavanové baterii 13,8v což řekněme docela stačí.Spolehlivě to "uživí" ledničku za jízdy i při krátkých zastávkách.Při delších přepnu chladničku na plyn.Nevýhodou tohoto řešení je to že jak již psal Karel nejde pomocný vodič dělat na autech v záruce.Celé zapojení by se dalo vylepšit boosterm.